Naisen neotenia islamilaisessa ja länsimaisessa kulttuurissa
https://yle.fi/uutiset/3-12216013 Naisen itsetunto islamilaisessa ulttuurissa perustuu neoteniaan, li aikuisiän pentukäyttäytymiseen. Myös länsimaisessa kulttuurissa mies on syntipukki, mikä mahdollistaa naiselle täydellisyyskokemuksen ylläpitämisen miesten kantaessa syyllisyyden kaikesta. Miehen itsetunto perustuu häpeän ja syyllisyyden sietämiseen ja naisen miehen mahdollistamaan virheettömyyden ja viattomuuden kokemukseen.
Kommentit (5)
”Naisen itsetunnon on oltava niin vahva, ettei hän pyri miehen yläpuolelle” – Afrah Al Bayaty kokee, että naisen asema islamissa ymmärretään usein väärin
No islamissa naisen itsetunto on niin "vahva" ettei hän pyri edes koiran yläpuolelle.
Hellyyttävää joskin surullista lukea miten koko ikänsä 600-luvulla eläneen väkivaltaisen lapsennnnussijan kulttiin kasvatettu nainen teeskentelee olevansa joten parempi kuin vapaassa maailmassa olevat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Hellyyttävää joskin surullista lukea miten koko ikänsä 600-luvulla eläneen väkivaltaisen lapsennnnussijan kulttiin kasvatettu nainen teeskentelee olevansa joten parempi kuin vapaassa maailmassa olevat naiset.
Tämän naisen äiti on suomalainen. Isä oli kuollut hänen ollessaan pieni, jonka jälkeen islam oli hävinnyt elämästä. Aikuisen vasta otti sen taas omakseen.
Minä uskon, että jotkut naiset tosiaan haluavat elää tuollaisessa alisteisessa asemassa, ja minun puolestani he saavat tehdä niin. En minä ala aikuisen ihmisen itse tekemistä valintoja arvostelemaan.
Ongelmaksi tuo muodostuu silloin, jos kulttuuri on sellainen, että muille ihmisille ei anneta vapautta valita haluaako elää noin vai jotenkin toisin. Länsimaissa on mahdollista elää molemmilla tavoilla, mutta kuinka kauan jos demografiset muutos jatkuu nykyisellään.
On iso dilemma miten länsimainen vapaus ja islamilainen kulttuuri saadaan yhdistettyä sittenkin, kun islam saa valta-aseman. Länsimaiseen kulttuuriin kuuluu avoimuus erilaisuudelle ja sen hyväksyminen. Miten suojellaan tuota kulttuuria, jos se erilaisuus on sellaista, joka saattaa tuhota vapauden? Rajoittaminenkaan ei onnistu, koska sitten olemme kaltevalla pinnalla kieltämään erilaiset mielipiteet ylipäänsä. Minulla ei ole ainakaan vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon, että jotkut naiset tosiaan haluavat elää tuollaisessa alisteisessa asemassa, ja minun puolestani he saavat tehdä niin. En minä ala aikuisen ihmisen itse tekemistä valintoja arvostelemaan.
Taitaa olla saman tapainen ilmiö kuin ortodoksijuutalaisuudessa. Telkkarissa oli joskus dokumentti mainittuun uskoon kääntyneestä miehestä, joka perusteli valintaansa sillä että ei tarvitse enää ajatella. Ehkä se joillekin sopii mutta jotenkin kuitenkin säälittää ne, joille se sopii.
Hyvältä kuulostaa. Mii tuu.