SENPAI
Siis MIKÄ hitto toi senpaijuttu on?! Kuka tai mikä se on?
Kommentit (14)
Mikä mikä juttu? En minä ole nähnyt täällä tai muuallakaan mitään tuollaiseen päinkään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 03:32"]
Hentain mies rooli
[/quote]
Kyllä minun tietääkseni Muodonmuutoksessa on merkittäviä miesrooleja vain Gregor Samsa ja hänen isänsä.
senpai voi olla ihastus tai sellanen ihminen jota ihailee ja josta haaveilee.
Omalla kohdallani senpaini on nuorempi kuin minä, mutta hän pitää huolta. Se on kuin arvonimi.
(tiedän että vanha keskustelu)
(tai siis näin on mangoissa, animeissa ja animepeleissä)
mut siis Senpai on sinua ylemmällä luokalla oleva henkilö. (esim. jos olet japanissa lukiossa/yläkoulussa toisella luokalla niin kaverisi joka on kolmannelta luokalta niin nimen perään tulee senpai (esimerkiksi Taro-senpai)). Ja randomisti joskus kutsutaan sitä yläluokkalaista pelkästään senpaiksi. Ja sit myös vissiin ihastusta voi kutsua senpaiksi?? En tiedä ihan tarkkaan... Mutta jotain tämmöstä.
Joku taas nostelee vanhoja. Mutta senpai on siis Japanissa ihan neutraalin kohtelias kutsumanimi itseään vanhemmalle ihmiselle, jonka kanssa on tekemisissä. Esim koulutoveri joka on ylemmällä luokalla, tai vanhempi työtoveri. Luullakseni yleensä muuten ns. samanarvoinen rooli kuin mitä itsellään, pomoa ei yleensä kutsuta senpaiksi. Joskus myös nuorempaa kollegaa voi kutsua senpaiksi jos hän on 'vanhempi' työvuosiltaan ja keskustellaan työasioista. Kouhai on vastaavasti nimitys nuoremmalle vastaavalle henkilölle.
先輩 on vanhempi työntekijä (kääntyy vähän huonosti) ja 戦敗 on tappio sodassa.