Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykyisin pukeutuvat korkeastikoulutetut akateemiset siviilissä? Kuten lääkärit, juristit yms.

Vierailija
05.12.2021 |

Onko heillä kauluspaita ja villaliivi ja kraka?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Ihan riippuu ihmisestä. Mulla on yleensä jotkin kauhtuneet toppahousut ja nukkainen villapaita koirankarvoilla. Ikivanha mainospipo päässä :D

Ei uskoisi päälle päin vapaa-aikana, että on rikas akateemikko kyseessä.

Suomessa ei montaa akateemikkoa ole. Helppo googlata, kuka.

Persut toivat sanan akateemikko käyttöön, kun eivät tienneet mitä se tarkoittaa. Vähän aina naurattaa, kun joku väittää olevansa "akateemikko". Eli persu.

Mitä ihmettä horiset? Miten saat aina persut tungettua joka asiaan? Taitaa pelottaa tuo vihreiden putoava kannatus?

Persut ovat välillä hupaisia. Puoluekantani on kokoomus.

Vierailija
62/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen maisteriksi tekniikan puolella. Työskentelen business puolella. Siviilissä minut näkee yleensä joko farkuissa, suorissa housuissa ja näiden kanssa kauluspaita + villapaita tai sitten mekko/hame ja jonkin paita. Tai lenkillä juoksulegginsit jalassa. Kenkinä usein mustat nahkanilkkurit, korkosaappaat tai lenkkikengät. 

Mun mies on myynnissä töissä, koulutukseltaan maisteri tekniikan alalta. Pukeutuu arkena joko farkkuihin tai chinoihin. Kauluspaita ja villapaita tai sitten poolopaita. Lenkille ja kuntosalille hän laittaa jotkin löysän malliset housut ja teknisen t-paidan.

Lääkärit ovat vähintään lisensiaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoihin kuin duunaritkin. Eivät he ole sen kummempia ihmisiä.

No eivät ehkä sen kummempia ihmisiä, mutta eihän sitä tässä kysyttykään. Kuten armeijassa sanottiin, meillä kaikilla on sama ihmisarvo, mutta eri palvelusarvo. Kyllä koulutetummat ihmiset pukeutuvat keskimääräistä paremmin ja ennen kaikkea tilanteen mukaan. Eivät kaikki, mutta useimmat. Itse olen lääketieteen lisensiaatti (mies) ja pukeudun niin töissä kun työn ulkopuolella useimmiten siistiin sopivan kokoiseen kauluspaitaan ja siisteihin sopivan kokoisiin suoriin housuihin. Klassisen musiikin konsertteihin pukeudun joko pukuun ilman kravattia tai joskus pukuun kravatin kanssa, joskus taas irtotakkiin ilman kravattia ja suoriin housuihin sekä kauluspaitaan. Töissä on suorien housujen ja kauluspaidan ohella tietysti lääkärin takki.

Veljeni, joka on kauppatieteen maisteri ja on töissä suuressa kansainvälisessä tilintarkastusfirmassa (PwC) Genevessä Sveitsissä taas pukeutuu töihin aina tummaan (mustaan) pukuun ja kauluspaitaan ilman kravattia ja tuo on oikeastaan työnantajan asettama vaatimuskin. Vapaa-ajalla hän pukeutuu esim. farkkuihin ja T-paitaan sitten toisaalta kyllä.

Tietysti jos lähdemme vaikka uistelemaan eli kalaan veneelläni niin laitamme kalavaatteet päälle eli erähousut ja vaikka T-paita ja mahdollisesti esim. maastotakki, Saksan armeijan maavoimien kevyt kesätakki esim. on erinomainen kalassa, niitä saa vaikka ebay:sta tilattua.

Suomalaiset pukeutuvat kansainvälisesti katsottuna melko vaatimattomasti, mutta kyllä akateeminen koulutus asiassa vaikuttaa, on ainakin juhliin opittu jo yliopistossa pukeutumaan kun juhlien osalta on kerrottu selvästi pukeutumisvaatimus (esim. yksinkertaisesti juhlapuku ja itse saa selvittää mitä tuo pukeutumiskoodina meinaa). Armeijan juhlien osalta on helpointa kun jokainen asukokonaisuus on hyvin tarkkaan Puolustusvoimien normissa määrätty ja eri juhlien osalta on määrätty mikä kokonaisuus kuuluu pukea päälle. Esim. ammattisotilaan omissa häissä sulhasella suuri juhlapuku ja vieraana olevilla ammattisotilailla taas pieni juhlapuku, ettei nyt samoissa vaatteissa ole kuin sulhanen.

Vierailija
64/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalliset vaatteet ainakin mulla (juristi) on arjessa. Nyt on neule ja tällaiset jotkut chinot jalassa. Töissä monesti (tumma) puku.

Vierailija
65/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tavalliset vaatteet ainakin mulla (juristi) on arjessa. Nyt on neule ja tällaiset jotkut chinot jalassa. Töissä monesti (tumma) puku.

Millä mielellä pukeudut pukuun töihin?

Vierailija
66/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkoiluasuna tohtorinhattu ja miekka.

Vierailija
67/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ulkoiluasuna tohtorinhattu ja miekka.

Tätä olen vähän miettinytkin. Miksi tohtorit antavat turhaan hattunsa pölyttyä jossain varastossa? Julkiseen kulkuvälineeseen ei tosin välttämättä pitkä tohtori mahtuisi.

Vierailija
68/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juristi. Töissä jakkupukulinjalla mutta kotona rennosti. Tyypillinen kotiasu mulla on talvella flanellihousut ja villapaita, kesällä shortsit ja t-paita. Ei edes kalliita merkkejä vaan Cubusta, Lindexiä yms.

Vierailija
69/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät ehkä sen kummempia ihmisiä, mutta eihän sitä tässä kysyttykään. Kuten armeijassa sanottiin, meillä kaikilla on sama ihmisarvo, mutta eri palvelusarvo. Kyllä koulutetummat ihmiset pukeutuvat keskimääräistä paremmin ja ennen kaikkea tilanteen mukaan. Eivät kaikki, mutta useimmat. Itse olen lääketieteen lisensiaatti (mies) ja pukeudun niin töissä kun työn ulkopuolella useimmiten siistiin sopivan kokoiseen kauluspaitaan ja siisteihin sopivan kokoisiin suoriin housuihin. Klassisen musiikin konsertteihin pukeudun joko pukuun ilman kravattia tai joskus pukuun kravatin kanssa, joskus taas irtotakkiin ilman kravattia ja suoriin housuihin sekä kauluspaitaan. Töissä on suorien housujen ja kauluspaidan ohella tietysti lääkärin takki.

Veljeni, joka on kauppatieteen maisteri ja on töissä suuressa kansainvälisessä tilintarkastusfirmassa (PwC) Genevessä Sveitsissä taas pukeutuu töihin aina tummaan (mustaan) pukuun ja kauluspaitaan ilman kravattia ja tuo on oikeastaan työnantajan asettama vaatimuskin. Vapaa-ajalla hän pukeutuu esim. farkkuihin ja T-paitaan sitten toisaalta kyllä.

Tietysti jos lähdemme vaikka uistelemaan eli kalaan veneelläni niin laitamme kalavaatteet päälle eli erähousut ja vaikka T-paita ja mahdollisesti esim. maastotakki, Saksan armeijan maavoimien kevyt kesätakki esim. on erinomainen kalassa, niitä saa vaikka ebay:sta tilattua.

Suomalaiset pukeutuvat kansainvälisesti katsottuna melko vaatimattomasti, mutta kyllä akateeminen koulutus asiassa vaikuttaa, on ainakin juhliin opittu jo yliopistossa pukeutumaan kun juhlien osalta on kerrottu selvästi pukeutumisvaatimus (esim. yksinkertaisesti juhlapuku ja itse saa selvittää mitä tuo pukeutumiskoodina meinaa). Armeijan juhlien osalta on helpointa kun jokainen asukokonaisuus on hyvin tarkkaan Puolustusvoimien normissa määrätty ja eri juhlien osalta on määrätty mikä kokonaisuus kuuluu pukea päälle. Esim. ammattisotilaan omissa häissä sulhasella suuri juhlapuku ja vieraana olevilla ammattisotilailla taas pieni juhlapuku, ettei nyt samoissa vaatteissa ole kuin sulhanen.

Tuntemani ammattisotilas on ihan siviilivaatteissaan juhlissa.

Vierailija
70/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä mielellä pukeudut pukuun töihin?

No, meillä edellytetään töissä pukeutumista pukuun (kv. järjestö) ja eipä siinä. Hyvä puku on ihan kohtuu mukava vaate, jota on kiva kantaa. Itse olen sitä mieltä, että hieman tarpeettoman elitistinen tämä pukukoodi on, mutta aika pieni asia ainakin mulle.

M41

Vierailija
71/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani ammattisotilas on ihan siviilivaatteissaan juhlissa.

No ei se pukunormi nyt kaikkia mahdollisia juhlia toki koske ja puolustusvoimien omissa juhlissa on puku kerrottu erikseen usein. Lähinnä suurimmat ja virallisimmat juhlat kuten nuo häät on kerrottu normissa. Pukunormissa myös kerrotaan työpukeutumisen vaatimukset ja se mitä siviiliasustetta mikin asukokonaisuus vastaa. Esim. palveluspuku M58 = tumma puku, kevyt palveluspuku M83 = arkipuku. Normissa kerrotaan myös reserviläisten osalta sotilaspukineiden käyttö ja normi löytyy puolustusvoimien nettisivuiltakin muistaakseni pdf:nä. Ei ammattisotilaankaan tarvitse joka juhlaan pukeutua sotilaspukineisiin ja toisaalta Suomessa reserviläiselläkin on yllättävän laaja oikeus sotilaspukineiden käyttöön, jos ne on jostain hankkinut. Lähinnä evp-henkilöillä näitä reservissä ollessaan on kaapissa.

Vierailija
72/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen espoolainen lääkäri. Mulla on kotona colleget ja joku kauhtunut t-paita. Töihin mennessä musta ulkoilutakki, jonka alla kauhtunut t-paita, jalassa farkut ja lenkkarit. Töihin mennään pukuhuoneen kautta ja vaihdetaan talon vaatteisiin, joten ei ole mitään väliä, millaisissa rytkyissä sinne vaellan. En vapaa-ajallakaan viihdy hienoissa vaatteissa, on aina hirveä homma keksiä jotain päälle silloin harvoin, kun tarvitaan siistimpiä vaatteita. Mieheni on juristi ja on kotona yleensä talvisin farkuissa ja Varustelekan villapaidassa, kesällä aluspaidassa ja kalsareissa. Hänen pitää töissä aina välillä olla puvussa, mutta hän tekee pääasiassa etää, pitää pukua ehkä kerran kolmessa kuukaudessa jos on joku asiakastapaaminen tai ison pomon visiitti.

Vierailija
73/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VALELÄÄKÄRI BONGATTU, VAROKAA

Vierailija
74/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona olen alasti tai käytän ylisuurta lämmintä hupparia ja sukkia, eli en viitsi laittaa vaatteita, jos olen kaksin puolison kanssa. Ihmisten ilmoille töiden ulkopuolella voin mennä missä tahansa vaatteissa, jotka peittävät paikat ja ovat sään mukaiset. Vaikka miehen vanhat Adidaksen verskat ja koirankarvainen villakangastakki ovat mulla ihan normi kauppa-asu. Mulla ei ole kiinnostusta muotiin tai tyylitajua, vaikka yrittäisin. En koskaan käytä työvaatteitani vapaa-ajalla, koska sitten ne kuluisivat nopeammin, ja inhoan uusien vaatteiden metsästämistä. Kun omat loppuvat, käytän yleensä miehen vaatteita.

-Juristi

Vierailija
75/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräkaupasta tms. ostetut persvahvikehousut on nyt se ykkösjuttu.

Teini totesi isälleen ... no niin, nyt sustakin on tullut eräjorma 🤣

Vierailija
76/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt tuossa juuri marketin parkkipaikalla näin tuttua (kirurgi), näytti olevan reisitaskuhousut ja toppatakki.

Itselläni (inssiarskaDI) oli crocsit & harmaa verkka-asu. Mukava työasu arskaliivien alla kun kävin taas kerran tekemässä sunnuntain iloksi jotain hyödyllistä.

Vierailija
77/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen koko ajan pitkässä iltapuvussa ja mies frakissa.

Yöksi vaihdamme yövaatteet, mies pyjaman ja minä pitkän yöpaidan. Talvella flanellia, kesällä silkkiä.

Vierailija
78/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen KTM ja mies DI/KTM. Etäillään lähes joka päivä. Mies pitää etänä kameraa auki, joten yläosa on asiallinen (esim. kauluspaita), mutta alaosassa saattaa olla verkkarit, collegehousut tai urheilu shortsit. Minulla päällä yleensä joku t-paita ja collegehousut. Talviaikaa yleensä devoltin, rlhnoschin tai kari Traan villakerrasto.

Työapaikalla harvoin käydessä pukeudutaan pikkutakki/jakku-tyyliin, jolloin alaosana farkut tai siistimmät housut. Kauppareissut menee urheilutyylisissä vaatteissa.

Korona on vienyt tilaisuudet pukeutua parempiin vaatteisiin (asiakaskontaktit hoidetaan nykyisin teamsissa) . Kaapit on täynnä merkkivaatteita ja juteltiin just että tuleekohan niitä koskaan pidettyä.

Vierailija
79/79 |
05.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköset päällä ja ehdottomasti kiiltonahkakengät jalassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän