Joulu lähenee, kerro KARMEIN jouluaattosi ikinä. Jättikö mies, söikö koira kuusen?
Ap aloittaa:
Jouluaatto 1999, ensimmäinen oma asunto. Piti viettää aatto poikakaverin kanssa, olin ostanut lahjankin. Jätti 22 pv tekstarilla. Ja 23 pv kissa hyppäsi parvekkeelta pakoo, kun joku valopää päätti aloittaa uudenvuoden etuajassa ja ampui raketin. Aatto meni yksin itkiessä kissaa. Vanhemmat oli lähteneet risteilylle, sisaria ei ole.
Onneksi kissani kuitenkin sitten löytyi, mutta se joulu oli totaalisen pilalla!
Kommentit (2317)
Tarja Turusen joulukonsertti Yleltä pilasi jouluni
Meille tuli vegaani vieras kylään eukä ollut mitään tarjottavaa hänelle.
Kaikki lapsuuden joulut kunnes muutin nuorena pois. Se taianomainen odotuksen tunne, joka lapsilla on, päättyi aina isän raivoamiseen humalassa. Pohdin pelokkaana oven raossa kuunnellen, että koska täytyy mennä väliin äidin hakkaamiseen, ettei tapahdu ainakaan murtumia pahempaa. Pikkuveljen rauhoittelu ja sen esittäminen, ettei mitään hätää ole, tuli itseltäni luonnostaan. Joskus saadut lahjatkin rikottiin siinä tavaroita paiskoessa. Ei se pelkkää alkoholismia ollut. Molemmilla vanhemmilla oli hoitamattomia mielenterveyden ongelmia. Köyhyys oli pikku juttu.
Ihmettelen miten pitkään meni, että se pettymys aina vuoden mittaan unohtui. Sitä vaan heittäytyi kaikkialla ympärillä vellovaan iloiseen jouluhypetykseen ja putoaminen korkealta oli taas kipeä. Ei sillä, että turvallisuudentunnetta olisi ollut muulloinkaan, mutta jouluisin se korostui kaiken sen hyvän tahdon rallattelun keskellä. Lapsi toivoo. Alan vasta nyt puhumaan asioista niiden oikeilla nimilläkään. Ei olla puhuttu veljen kanssa näistä.
Aikuisena on ollut onneksi oikein hyviä jouluja, mutta tänään itkettää koko ajan. En osannut odottaa tätä, niin mustalla huumorilla ajatellenhan tämä putoaminen sopii kuvioon ;) Ja positiivisena puolena, että täällä mökillä ei tarvi olla reipas tai kävellä munankuorilla.
P.S. pyydän että jos joku teistä pysyttelee lasten takia sairaassa suhteessa, niin harkitse vielä kerran. Ihan mikä tahansa on parempi kuin turvattomuus.
Koira söi osan kuusen alle jätetyistä lahjoista
Sain keskenmenon tänään..
Joulu on pilalla lapsi oli niin odotettu
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle. Tuli paha mieli puolestasi.
Minulla ihan perinteinen sukudraama, ei läheskään yhtä ahdistava kuin pahimmat tarinat täällä:
Joulu appivanhempien ja vaimon (ex) isovanhempien luona jotain 20 v sitten. Mummo motkotti koko illan kaikesta mahdollisesta. Anoppi ei saanut mitään aikaan ja mökötti vaimoni kanssa jossain nurkassa. Appiukko tuli myöhään duunikeikalta, hermostui naisväen mökötykseen ja veti nojatuolissa konjakkia ja kossua. Minä lopulta laitoin laatikot ja kinkut uuniin ja lopulta saatiin vähän ruokaakin. Vedin appiukon kanssa parit kaljat ja päätin, että olisi viimeinen joulu tätä laatua. Appiukko ymmärsi, ollaan edelleen hyvää pataa hänen kanssaan.
Sain tänä jouluna lahjaksi syövän.
Joulupukki joutui nokkakolariin ennen meille tuloa.
Kävikö teille tänään mitään erityistä?
Joulu on näiltäosin taputeltu👏
Tais olla ruoka myrkytys eli norivirus kuten nyt sanotaan. Eli söit jotain mikä löi ruikulle, ei kiva joulu
Vierailija kirjoitti:
Voimia sinulle ( teille) 🙏
Vierailija kirjoitti:
Sain tänä jouluna lahjaksi syövän.
Voimia sinulle 🙏
Minulla on joka eletty joulu syövän kanssa luojan lahja. Olla nöyrä ja kiitollinen jokaisesta päivästä 🌟
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki joutui nokkakolariin ennen meille tuloa.
Sen kuuluiskin kulkea potkukelkalla ja vetää lahjoja pulkassa.
Olisikin yksi joulu että lapset, lasten lapset viettäisimme rauhallisen ja olemaan läsnä, yhdessä laitettu joulu, MUTTA aina ne kännykät, riitelyä kumppanin kanssa, kiroilua nuorilla vit... .
Tullaan syömään, MUTTA ei laiteta yhdessä vaan mummot ja papat joutuu tekemään kaikki nuoriso istuu ja odottaa valmista.
Tämä oli viimeinen joulu näin jos eletään ja ollaan jotenki terveenä ensi vuoden juhlapyhinä ei vastaanottoa ja mennään vaikka johonkin valmiille ihan itse.
Omassa lapsuudessa oltiin aina yhdessä tehtiin yhdessä ja iso perhe lauloi, leikki sekä kunnioitti perinteitä, nyt eletään materiaalin perässä.
On unohdettu joulu 🎄 ja sen tarkoitus yhdessä olo 💞
Kukaan ei välittänyt yrityksestäni lietsoa perinteistä, jos lapsuuskodistani tuttua jouluraivoa eikä lähtenyt mukaan aikataulutukseen, jonka mukaan tietyt asiat tehdään tietyssä järjestyksessä, kuten oikeaan jouluun kuuluu.
Olin psykoosin takia hoidossa jouluna 2021 psykiatrisessa sairaalassa. Olisin kovasti tahtonut sieltä jouluksi kotiin, mutta en päässyt. Näin jälkikäteen oli hyvä, että en päässyt.