Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuminen narsistin kanssa

Vierailija
07.03.2015 |

Onko kenelläkään kokemusta? Miten se ilmeni ja millaista se oli? Miten lopulta kävi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 5 pitkästä ja kattavasta vastauksesta, tsemppiä sulle jatkoon!

Vierailija
2/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin mies on narsisti ja muutin sen takia pois kotoa. Se teki mulle hyvin selvästi et mua ei kaivata. Se on yrittänyt myös päästä eroon mun veljestä ja siskosta, 10 ja 17v. Ja yrittää edelleen päästä eroon. Hänellä äitini kanssa yksi lapsi ja häntä kohtelee todella hyvin. Kotona oli ihan kauheaa ja sen käsityksen olen saanut että on edelleen. Äiti miettii keinoja päästä miehestä eroon.. Pelkää lähteä koska pelkää joutuvansa vainotuksi :( tämä mies on pilannut elämäni ja rikkonut mun perheen. Alussa oli niin kiva että en olis ikinä uskonut mitään tälläistä. Ensimmäisen kerran kun melkein kuristi äitini hengiltä, sain tietää missä mennään. N18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin narsistin kanssa syntymästäni täysi-ikäiseksi asti. En suosittele. Itsetunto ei pelkästään tuhoutunut, vaan ei koskaan päässyt muodostumaankaan. Koko elämä meni pilalle ja joudun korjailemaan traumojani koko loppuelämän. Jos asut vapaaehtoisesti narsistin kanssa altistat itsesi vähintäänkin todella julmalle henkiselle väkivallalle, joka tuhoaa sinut psyykkisesti. Myös fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa odotettavissa, riippuen minkä tyyppinen narsisti on.

Vierailija
4/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 22:33"]

Asuin narsistin kanssa syntymästäni täysi-ikäiseksi asti. En suosittele. Itsetunto ei pelkästään tuhoutunut, vaan ei koskaan päässyt muodostumaankaan. Koko elämä meni pilalle ja joudun korjailemaan traumojani koko loppuelämän. Jos asut vapaaehtoisesti narsistin kanssa altistat itsesi vähintäänkin todella julmalle henkiselle väkivallalle, joka tuhoaa sinut psyykkisesti. Myös fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa odotettavissa, riippuen minkä tyyppinen narsisti on.

[/quote]

Näin on. Parisuhde kohdallani oli alistamista eri muodoissa; seksuaalista, taloudellista tai itsemäärämisoikeuden yleistä rajoittamista. Erosin pari vuotta sitten, erossa menivät hyvät välit lapsiin (tapaamiset ex-puolison ehdoilla, lapset puolison otteessa) ja puoliso vainoaa minua säännöllisesti, parjaa ja sättii tai kerjää takaisin, pyrkii hallitsemaan perusarkeani mm. valehtelemalla asioitani sekä tuttaville että viranomaisille.

Vierailija
5/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan?

Vierailija
6/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää ihmettelemään ja odottamaan jotain. Sinuna juoksisin jo, sen verran omaa kokemusta.

Vierailija
7/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen narsistin kanssa, varmaan samat piirteet tulee esiin asumisessakin?

-puhe kääntyy aina häneen, minäsitä, minätätä

- jos jotain menee pieleen, syy on aina muissa, ei hänessä

- ei halua kantaa vastuuta mistään, mutta esiintyy siten kuin olisi vastuussa, etenkin silloin kun se johtaa ihailun saamiseen muilta

- juoruilee, kertoo toisten luottamuksella hänelle uskomat salaisuudet eteenpäin

-on koko ajan vaatimassa toisilta paljon: huomiota, kiitosta, ihailuja ja kehuja, uuvuttaa sillä, että haluaa olla yksin valokiilassa

- haluaa painaa muita alas ja pilata toisten onnistumisen tunteet ja riemun, koska se on tietysti häneltä pois

Vierailija
8/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin kämppisenä sellaisen kanssa. Aina oli niitä piirteitä ollut muttei ne häirinneet. Halusi minut asumaan kanssaan, todennäköisesti siitä syystä ettei tarvitse tehdä kotitöitä ja maksaa ruuasta. Olin juuri eronnut ja vailla kotia joten heikkona suostuin. Ja siis naispuolinen henkilö kyseessä kuten myös itse.

Ei osallistunut siivoamiseen tai muihinkaan kotitöihin. Myös ruuat maksoin. Jos mainitsin että hänpä voisi tehdä Ruuan eikä loikoilla sängyssä suuttui. Oli muutenkin tosi epäsiisti.. Ei omistanut ennen muuttoani edes pesuaineita ja siivousvälineitä.

Valehteli aivan kaikesta minulle ja muillekkin sekä lainailu rahaa ja maksoi laskut myöhässä. Jos en ollut kotona ja tuli tuttuja käymään haukkui minua jatkuvasti ja keksi minusta tarinoita. Myös väitti kaikille että hän joutuu maksamaan kaiken ja tekemään kotityöt ja minä vain sotken.

Onneksi en asunut kauaa hänen kanssaan. Yritti kyllä saada houkuteltua vaihtamaan paikkakuntaa kanssaan koska hänellä ei luottotietoja ja saa asuntoa. Löysi sitten rikkaan miehen kenen elätettäväksi muutti. :D itse vaihdoin myös paikkakuntaa lopulta ja katkaisin välit. Tosin vieläkin olen kuullut tutuilta Kauhavan minusta ihmeellisimpiäkin tarinoita ja itkevänsä kuinka hänet hylkäsin syyttä

Vierailija
9/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edelliseen lisään ettei ne piirteet olleet vielä niin vahvat ja häiritsevät ennen yhdessä asumista. Ja tuollaiset henkilöt koittavat hyötyä kaikin tavoin. Minunkin olisi kuulemma tarvinnut antaa puolet rahoistani häille sillä se olisi reilua jne.

-11

Vierailija
10/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:11"]

Työskentelen narsistin kanssa, varmaan samat piirteet tulee esiin asumisessakin?

- ei halua kantaa vastuuta mistään, mutta esiintyy siten kuin olisi vastuussa, etenkin silloin kun se johtaa ihailun saamiseen muilta

- juoruilee, kertoo toisten luottamuksella hänelle uskomat salaisuudet eteenpäin

-on koko ajan vaatimassa toisilta paljon: huomiota, kiitosta, ihailuja ja kehuja, uuvuttaa sillä, että haluaa olla yksin valokiilassa

- haluaa painaa muita alas ja pilata toisten onnistumisen tunteet ja riemun, koska se on tietysti häneltä pois

[/quote]

Kaverin "mies" on ilmeisesti narsisti ja kaverin jutuista paistavat nämä kaikki mainitsemasi asiat. Kaverilla on alkanut oma itsetunto murentua, ei kykene kohtaamaan pienintäkään vastoinkäymistä ja pohtii aivan liikaa omaa tekemistään. Kamalaa katsoa vierestä.

Vierailija
11/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Tämä on mun lapsen isä, ex-mies. Ihan selkeästi. Se kanssa asuin puolivuotta, kyllä oli tuskaa, ja tuli kiire hakea vauvan ja koiran kanssa oma kämppä. En jaksa nyt kirjoitella siitä, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan narsistin kanssa asumista.

Vierailija
12/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 17:52"]

[/quote] Tämä on mun lapsen isä, ex-mies. Ihan selkeästi. Se kanssa asuin puolivuotta, kyllä oli tuskaa, ja tuli kiire hakea vauvan ja koiran kanssa oma kämppä. En jaksa nyt kirjoitella siitä, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan narsistin kanssa asumista.

[/quote]

Jep, aidon narsistin tunnistaa kyllä selvästi luonnekuvauksista, esim:

Mitä narsistit tekevät?

1. Ei ota vastuuta mistään.

Mikään ei ole koskaan narsistin syy. Ei ikinä. Kaikki on aina sinun syytäsi. Jos narsisti satuttaa sinua, se on sinun syy, koska olet satutettavissa. Jos tunteesi loukkaantuvat, se on sinun syy, koska sinulla on tunteita. Saatat jopa kuulla, että olet itse valinnut tuntea kipua, olet itse valinnut itkeä, olet itse valinnut masentua. Sinä.  Sinun syy, ei koskaan narsistin.

Jos narsisti jää kiinni jostain ilkeästä, moraalittomasta tai rikollisesta, häneltä löytyy aina selitys. Hänen oli pakko tehdä se, koska *joku typerä selitys tähän*. Jos mitenkään vihjaat, että hänen tekonsa on hänen omaa tekoaan ja omalla vastuulla, niin saat vastaukseksi valheita, vääristelyjä, kieroilua, äkillisen puheenaiheen vaihtamisen. Narsisti tekee kaikkensa välttääkseen joutumaan ottamaaan vastuun teoistaan.

Ja jos kaikki muu epäonnistuu ja vieläkin kehtaat vaatia narsistia vastuuseen teostaan, hän tuo selvästi ilmi, ettei yksinkertaisesti välitä mitä ajattelet ja asia on loppuun käsitelty.

2. Valehtelee

Narsisti valehtelee saadakseen itsensä näyttämään hyvältä. Hän valehtelee päästääkseen vastuusta teoistaan. Hän valehtelee manipuloidakseen ihmisiä. Hän valehtelee tavan ja huvin vuoksi. Narsistille elämä on peliä - ja hänen täytyy saada voittaa. Totuus on uhrattavissa oleva asia hänen pelisuunnitelmassaan.

Narsisti puhuu totta vain silloin, kun siitä ei ole sen kummempaa vaivaa tai haittaa hänelle itselleen. Narsistille totuus on joustava ja vapaaehtoinen.

Rehellistä narsistia ei ole olemassakaan.

3. Pitää muita ihmisiä alempiarvoisena

Narsistin täytyy saada tuntea olevansa muita parempi ja suurempi vakuuttamalla, että muut ovat huonompia ja vähäpätöisempiä. Narsisti suhtautuu muihin ihmisiin alentuvasti, halveksuu avoimesti itseään alempiarvoisena tai roskasakkina pitämiään ihmisiä, on alentuva, snobi, elitististinen, ylemmyydentuntoinen, kuvittelee itsestään liikoja.

Narsisti lyttää muita ihmisiä kumoon tunteakseen olevansa parempi ja muokkaa maailman aina mieleisekseen. Narsisti joka on rikas, halveksuu työväenluokkaisia ja köyhiä. Narsisti joka on työtön, halveksuu asunnottomia. Narsisti jolla on tutkinto, halveksuu kouluttamattomia. Narsisti jolla ei ole tutkintoa halveksuu koulutettuja.

Narsisti tietää, että suosittuna ihmisenä oleminen tuo hänelle valtaa, joten hän tarvittaessa osaa myös kätkeä halveksuntansa muita ihmisiä kohtaan, jos hän huomaa sen heikentävän imagoaan. Narsisti kuvittelee aina olevansa parempi ja "eliittiä" ja hän vertaa aina itseään johonkin ryhmään jota parempi kokee olevansa.

Jos ajattelet tai koet eri tavalla kuin narsisti, olet aina väärässä ja narsisti on aina oikeassa.

4. On kaksinaamainen

Narsistilla on kahdet kasvot: hänen oikeat kasvonsa ja sitten hänen näyttämökasvonsa, hänen naamionsa. Ja nämä kasvot eivät muistuta toisiaan millään tavalla.

Kummat kasvot näet riippuu siitä, kuinka pitkään ja kuinka hyvin olet tuntenut narsistin. Jokainen, joka ei tunne narsistia tarpeeksi läheltä, pitää häntä maailman mukavimpana ja loistavimpana ihmisenä! Narsistin vain pintapuolisesti tuntevat uskovat hänen olevan älykkäin, positiivisin, hyväsydämisin, rakastavin, lahjakkain, viehättävin, hauskin, myönteisin ja mielenkiintoisin ihminen ikinä!

Siellä naamion takana on kuitenkin ne todelliset kasvot. Jokainen, joka tuntee narsistin hyvin, näkee ne ja voi kertoa sinulla, että narsisti on ahdistavin ja myrkyllisin ihminen mitä voi olla ja jo hänen pelkkä nimensä manitseminen saa inhon ja kauhuväreet kulkemaan niiden selkäpiitä pitkin, jotka hänet oikeasti tuntevat.

Jos olet porukasta ainoa, joka on on joutunut näkemään totuuden maskin takana, voi se olla todella yksinäinen, kivulias ja turhauttava tilanne. Onneksi ajan myötä yhä useampi näkee totuuden.

5. On kostonhimoinen

Jos uskallat kyseenalaistaa narsistin, jos kehtaat pitää itselläsi terveitä henkilökohtaisia rajoja ja jos vaadit narsistilta rehellisyyttä, saatatt ajautua narsistin vihamieheksi. Herra/Rouva Maailman Ihanin Ihminen -maski putoaa hyvin nopeasti pois narsistin kasvoilta ja hän paljastaa todellisen luontonsa.

Ei ole mitään rajaa sille mitä narsisti on valmis tekemään sinulle kostaakseen ja rangaistakseen sinua. On lukuisia eri tapoja, mitä narsisti tällaisessa tilanteessa käyttää. Jotkut ovat hienovaraisia ja huomamattomia, jotkut ovat avoimia ja selkeitä.

Narsistilla on läkähdyttävän voimakas pakkomielle pistää ihminen maksamaan, jos hän on uskaltanut olla millään tavalla pistää narsistille hanttiin. Hän pitää sinua suurena vihamiehenään ja valtavan vihansa kohteens ja aloittaa niin mittavan kampanjan sinua vastaan, jonka pituuden ja intensiivisyyden  ymmärtäminen on ei-narsistille täysin käsittämätöntä ja shokeeraavaa.

Narsistin vihakampanja yhtä ihmistä kohtaan voi kestää vuosia, jopa koko loppuelämän.

6. Käyttää psykologista heijastamista

Monet psyykkisesti häiriintyneet ihmiset heijastavat jatkuvasti. Narsisti kuitenkin heijastaa enemmän ja voimakkaammin kuin mikään muu persoonallisuushäiriöinen. Narsisti on täynnä syytöksiä ja kritiikkiä sinua kohtaan.

Kaikkein sekopäisin narsistin syyttelemisen tyyli on se, että hän syyttää SINUA tismalleen samoista asioista, jotka HÄN ITSE on tehnyt! (Heijastaminen eli  projektio.) Valehteliko narsisti juuri sinulle? Kohta hän syyttää sinua epärehellisyydestä. Pettikö hän juuri? Hän kutsuu sinua petturiksi. Ja jos puolustaudut hänen kiusaamistaan vastaan, HÄN on SINUN uhrisi ja sinä olet pahoinpitelijä.

Et voi antaa narsistille koskaan mitään muuta kuin myönteistä palautetta, ellet halua että narsisti suuttuu tai saa raivarin. Narsisti hyökkää sinua vastaaan ja sitten sinä olet yliherkkä ja ylireagoit. Ja jos narsisti niin sanoo, niin se on laki.

7. Mustamaalaa ihmistä, joka on uskaltanut haastaa hänet

Narsistit ovat allergisia terveille rajoille ja reilulle pelille. Jos kyseenalaistat hänen tekonsa millään tavalla, sinusta tulee hänen sosiaalisen, ammatillisen ja henkilökohtaisen tuhoammisvimman kohde.

Mitä tahansa narsisti on huomannut sinussa olevan ns. heikko kohtasi, hän käyttää tjuuri ätä hyväkseen. Esim. jos julkinen häpäisy on pahin pelkosi, hän häpäisee sinut julkisesti. Jos olet juuri tehnyt jonkun virheen, jota kadut, narsisti pelaa tällä virheellä sinua vastaan.

Mitä paremmin narsisti on sinut tuntenut ja mitä enemmän tietoa hänellä on sinusta, sitä enemän hänellä on aseita sinun elämäsi tuhoamiseksi. Narsisti käyttää epävarmuuksiasi ja vikojasi tehokkaasti hyväkseen kampanjoidessaan sinua vastaan.

tuolta: http://kaikkinarsismista.blogspot.fi/2015/03/mita-narsistit-tekevat.html

Vierailija
13/16 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
14/16 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta ja lopulta kävi niin, että pakkasin tavarani avokin töissä ollessa ja lähdin enkä enää koskaan palannut. Kävi onneksi niin hyvin, että avokki ei tehnyt ilmeisesti mitään etsiäkseen minut takaisin. Pelkäsin etukäteen, että hän rupeaisi vainoamaan. Tästä on jo 5 vuotta enkä ole kuullut hänestä kertaakaan sen koommin. En haluaisikaan kuulla hänestä enää koskaan mitään.

Kaikki oli aika hyvin ja normaalisti, ennen kuin muutimme yhteen. Sitten rupesi selviämään, että asiat eivät ole ihan kohdallaan. Mies kävi toiselal paikkakunnalla töissä ja oli yhteisessä kodissamme vain viikonloppuisin tai pitkän viikonlopun to-su. Minä asuin siellä koko ajan enkä ollut silloin työelämässä. Tiesin tietenkin etukäteen, että tulen asumaan yli puolet ajasta yksin eikä siinä mitään, mutta se tuli yllätyksenä, että mies rupesikin määräämään aivan kaikista yksityiskohdista, enkä saanut tehdä kotona oikeastaan mitään. Tässä esimerkkejä:

Asunnolta oli muutama kilometri kaupungin keskustaan ja siellä olevaan lähimpään S-kauppaan. Sitä lähempänä, noin 200 metrin päässä, oli Siwa. En olisi saanut hankkia bussikorttia, että käyn siellä keskustan kaupassa. Olisi ollut ihan järkevä käydä, koska omistan S-bonuskortin. Tätä varten olisi pitänyt hankkia polkupyörä (mies olisi varastanut sellaisen jostain tai värvännyt pikkuveljensä varastamaan sellaisen, ei olisi saanut hankkia mitään uudempaa), jotta ei olisi mennyt mitään matkoihin. Siinä Siwassa taas ei olisi saanut käydä, jos on kerran S-kortti. Itselläni oli astma, mikä aiheutti toisinaan tilanteita, etten ollut pyöräilykunnossa. Kotona olisi kuitenkin pitänyt olla aina jääkaapissa valmiina ruokaa, kun mies palaa (veljensä ajamalla autolla) viikonlopuksi kotiin, ja oli tai ei niin hän söi sen tyhjäksi.

Tähänkin oli ttoki tarkat säännöt, mitä kaapissa sai olla ja millaista ruokaa hänelle piti tehdä. Ei saanut olla kasviksia, koska hän söi ruoan vain kerran päivässä ja silloin piti saada kerralla koko miehen päivässä tarvitsema proteiini. Hän teki raskasta ruumiillista työtä. Siispä esim. pihviä ja pastaa. Tai lasagnea runsaalla jauhelihalla. Ei mitään keittoja tms., koska niistä ei saa tarpeeksi prodea. Lisäksi piti olla täysin rasvatonta. Minusta kyseiset ruoat olivat pahoja ja lisäksi pitkälti teollisia silloin kun mies osti ruokaa itse, mutta muusta aina valitettiin. Pelkäsi myös sairaalloisesti että lihoisin, jos söisin toisin kuin hän. Illalla klo 18 jälkeen ei saanut syödä enää mitään, vaikka olisi herännyt myöhään ja syönyt sitä ennen päivän ensimmäisen kerran klo 14. Klo 18 jälkeen syöty kuulemma muuttuu automaattisesti suoraan rasvaksi ja lihottaa. 

Naapurien kanssa ei saanut kommunikoida. Mies oli hirveän mustasukkainen siitä, jos edes tervehdin paria naapurin miestä. Ei siinä paljon naapureita edes ollut. Vain 2-3 muuta asuntoa, joiden asukkaita näki harvakseltaan. 

Kotona ei ollut mitään päätösvaltaa edes ns. tyypillisissä naisten hommissa. Mies määräsi milloin sopii vaihtaa huonekasveille mullat ja mihin ruukkuihin kukat laitetaan. Osti kaupasta itselleen sopivat ruukut eikä minulla ollu siihen mitään sananvaltaa.

Hän päätti yksin muutenkin kaikesta sisustuksesta. Sekin oli tarkkaa, että kun hän oli viikolla poissa, minä en saanut vaihtaa sillä välin lakanoita, koska molemmissa pedeissä piti olla aina samanlaiset lakanat ja tyynyliinat, eikä toista settiä veli minun lakanoitani oinut pestä tiheämmin kuin hänen, koska ne olisivat kuulemma kuluneet eri tavalla ja näyttäneet sitten häiritseviltä. Minun olisi pitänyt nukkua kuukausi samoissa jo likaisissa lakanoissa, että herran puolet vähemmän nukutut lakanatkin olisi saanut laittaa pyykkiin. Pyykkiä sai pestä vain aivan täysiä koneellisia eikä mielellään ollenkana hänen poissa ollessaan. Halusi pestä ne itse valvoakseen, että tulee varmasti oikein.

Tietokonetta ei olisi saanut käyttää silloin kun hän oli viikot poissa. Syy oli sähkön säästäminen. Minä muutin yhteen muuttaessamme tämän miehen asuntoon ja hän yritti pitää sähkönkulutuksen samassa kuin se oli ollut hänen asuessaan yksin, jolloin viikolla ei kukaan asunut koko paikassa. Sähkölaskun toki maksoimme puoliksi, että erikoista touhua sen puolesta.

Sama koski astianpesukoneen käyttöä. Sitä ei olisi pitänyt käyttää viikolla ollenkaan, vaan vain sillon kun hän oli itsekin kotona eli viikonloppuisin.

Mies määräsi, kuinka usein tuli peseytyä (ihme kyllä joka päivä eikä kerran viikossa, hehe), millä aineilla (myös hiustenpesuaineet) ja miten minun piti pitää hiuksia ja minkätyylisesti pukeutua. Pitkiä hiuksia ei olisi saanut koskaan lyhentää ja niiden piti olla aina auki. Edes poninhäntä ei käynyt.

Hän yritti määrätä senkin, mitä sopii harrastaa ja mitä ei. Ompelu olisi kuulemma sopinut. Kotona ajankuluksi olisi sopinut television katselu, mikä oli kuulemma tervehenkisempää kuin netissä oleminen tai muu lukeminen. 

Hän päätti milloin on seksiä ja milloin ei. Valitti sitten että minä en tee koskaan aloitteita, mutta kun tein niin silloin ei suostunut ikinä. Sama koski myös kaikkia menoja. Hän ehdotti minne mennään ja milloin. Kun minä ehdotin jotain, niin perui aina viime tipassa eli minun toiveitani ei tässä yleensä otettu huomioon.  Jos en viihtynyt jossain minne hän halusi minut mukaansa, syytti minua tylsäksi ja suuttui.

Minä olin meistä huomattavasti koulutetumpi ja pidin lukemisesta. Mies ei lukenut mitään ja sanoi uskovansa vain sen mitä itse näkee ja kokee. Väitti että uskon kaiken lukemani, jos näki minun joskus lukevan jotain lehteä tai kirjaa. Hömppälukemiset vielä menivät, mutta ei mikään ns. tietokirjallisuuss tai tieteelliset artikkelit. 

Halveksi niitä aloja joista tietin paljon ja joille olin aikaisemmin kouluttautunut. Ilmaisi että ne eivät ole minkään arvoisia ja vain hän tietää kaikesta kaiken tietämisen arvoisen. 

Kärsin unettomuudesta ja toisen kuorsaaminen esti tehokkaasti minua nukahtamasta. Otin käyttöön korvatulpat. Se tietysti loukkasi miestä. Eri sängyissä tai huoneissakaan ei saanut nukkua, koska parisuhteessa oltaessa kuulemma nukutaan samassa sängyssä ja jos ei nukuta, niin se ei ole enää mikään parisuhde. Hän häipyisi silloin. Kritisoi myös sitä, että käytin nukahtamisen apuna unilääkettä. Olin kuulemma kauhea narkkari ja lääkevalikoimani oli valtava, kun käytin yhtä unilääkettä ja kahta astmalääkettä. Itse hän ei ottanut edes särkylääkettä, jos joskus harvoin särki päätä.

Itsetuntoni rapautui noiden vuosien aikana aika pahasti ja sen kasaaminen kesti toisen mokoman vuosia lisää. Kyseenalaistin aluksi itseni ja yritin muuttua sellaiseksi kuin hän halusi, koska ajattelin että ehkä sitten olen niin huono ihminen kuin hän antaa ymmärtää. En ollut parisuhteissa kovinkaan kokenut. Joissain vaiheessa se vaihtui minun puoleltani turhautumiseksi ja kiukuksi, koska en saanut toteuttaa itseäni missään asioissa, jotka kiinnostivat minua. En osannut myöskään tehdä mitään hänen mielikseen. Hän yritti kehittää minua ja  meillä olikin monesti jotain ihme kehityskeskusteluja siitä, kuinka voisin muuttua, ja ehdottipa hän jopa, että menisin psykiatrille keskustelemaan ongelmistani (jotka olivat hänen aiheuttamiaan). 

Tunsin itseni rumaksi, epähaluttavaksi, tyhmäksi ja monin tavoin noloksi ihmiseksi vielä kauan sen jälkeen, kun olin ymmärtänyt lähteä. Tuosta on 5 vuotta ja vasta nyt alan olla taas ennallani . En ole seurustellut sen jälkeen. Hankin lapset yksin miespuolisen kaverini kanssa.

Vierailija
15/16 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun lapsen isä, ex-mies. Ihan selkeästi. Se kanssa asuin puolivuotta, kyllä oli tuskaa, ja tuli kiire hakea vauvan ja koiran kanssa oma kämppä. En jaksa nyt kirjoitella siitä, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan narsistin kanssa asumista.

Mitä narsistit tekevät?

Mikään ei ole koskaan narsistin syy. Ei ikinä. Kaikki on aina sinun syytäsi. Jos narsisti satuttaa sinua, se on sinun syy, koska olet satutettavissa. Jos tunteesi loukkaantuvat, se on sinun syy, koska sinulla on tunteita. Saatat jopa kuulla, että olet itse valinnut tuntea kipua, olet itse valinnut itkeä, olet itse valinnut masentua. Sinä.  Sinun syy, ei koskaan narsistin.

Jos narsisti jää kiinni jostain ilkeästä, moraalittomasta tai rikollisesta, häneltä löytyy aina selitys. Hänen oli pakko tehdä se, koska *joku typerä selitys tähän*. Jos mitenkään vihjaat, että hänen tekonsa on hänen omaa tekoaan ja omalla vastuulla, niin saat vastaukseksi valheita, vääristelyjä, kieroilua, äkillisen puheenaiheen vaihtamisen. Narsisti tekee kaikkensa välttääkseen joutumaan ottamaaan vastuun teoistaan.

Ja jos kaikki muu epäonnistuu ja vieläkin kehtaat vaatia narsistia vastuuseen teostaan, hän tuo selvästi ilmi, ettei yksinkertaisesti välitä mitä ajattelet ja asia on loppuun käsitelty.

2. Valehtelee

Narsisti valehtelee saadakseen itsensä näyttämään hyvältä. Hän valehtelee päästääkseen vastuusta teoistaan. Hän valehtelee manipuloidakseen ihmisiä. Hän valehtelee tavan ja huvin vuoksi. Narsistille elämä on peliä - ja hänen täytyy saada voittaa. Totuus on uhrattavissa oleva asia hänen pelisuunnitelmassaan.

Narsisti puhuu totta vain silloin, kun siitä ei ole sen kummempaa vaivaa tai haittaa hänelle itselleen. Narsistille totuus on joustava ja vapaaehtoinen.

Narsistin täytyy saada tuntea olevansa muita parempi ja suurempi vakuuttamalla, että muut ovat huonompia ja vähäpätöisempiä. Narsisti suhtautuu muihin ihmisiin alentuvasti, halveksuu avoimesti itseään alempiarvoisena tai roskasakkina pitämiään ihmisiä, on alentuva, snobi, elitististinen, ylemmyydentuntoinen, kuvittelee itsestään liikoja.

Narsisti lyttää muita ihmisiä kumoon tunteakseen olevansa parempi ja muokkaa maailman aina mieleisekseen. Narsisti joka on rikas, halveksuu työväenluokkaisia ja köyhiä. Narsisti joka on työtön, halveksuu asunnottomia. Narsisti jolla on tutkinto, halveksuu kouluttamattomia. Narsisti jolla ei ole tutkintoa halveksuu koulutettuja.

Narsisti tietää, että suosittuna ihmisenä oleminen tuo hänelle valtaa, joten hän tarvittaessa osaa myös kätkeä halveksuntansa muita ihmisiä kohtaan, jos hän huomaa sen heikentävän imagoaan. Narsisti kuvittelee aina olevansa parempi ja "eliittiä" ja hän vertaa aina itseään johonkin ryhmään jota parempi kokee olevansa.

Jos ajattelet tai koet eri tavalla kuin narsisti, olet aina väärässä ja narsisti on aina oikeassa.

4. On kaksinaamainen

Narsistilla on kahdet kasvot: hänen oikeat kasvonsa ja sitten hänen näyttämökasvonsa, hänen naamionsa. Ja nämä kasvot eivät muistuta toisiaan millään tavalla.

Kummat kasvot näet riippuu siitä, kuinka pitkään ja kuinka hyvin olet tuntenut narsistin. Jokainen, joka ei tunne narsistia tarpeeksi läheltä, pitää häntä maailman mukavimpana ja loistavimpana ihmisenä! Narsistin vain pintapuolisesti tuntevat uskovat hänen olevan älykkäin, positiivisin, hyväsydämisin, rakastavin, lahjakkain, viehättävin, hauskin, myönteisin ja mielenkiintoisin ihminen ikinä!

Siellä naamion takana on kuitenkin ne todelliset kasvot. Jokainen, joka tuntee narsistin hyvin, näkee ne ja voi kertoa sinulla, että narsisti on ahdistavin ja myrkyllisin ihminen mitä voi olla ja jo hänen pelkkä nimensä manitseminen saa inhon ja kauhuväreet kulkemaan niiden selkäpiitä pitkin, jotka hänet oikeasti tuntevat.

Jos olet porukasta ainoa, joka on on joutunut näkemään totuuden maskin takana, voi se olla todella yksinäinen, kivulias ja turhauttava tilanne. Onneksi ajan myötä yhä useampi näkee totuuden.

5. On kostonhimoinen

Jos uskallat kyseenalaistaa narsistin, jos kehtaat pitää itselläsi terveitä henkilökohtaisia rajoja ja jos vaadit narsistilta rehellisyyttä, saatatt ajautua narsistin vihamieheksi. Herra/Rouva Maailman Ihanin Ihminen -maski putoaa hyvin nopeasti pois narsistin kasvoilta ja hän paljastaa todellisen luontonsa.

Ei ole mitään rajaa sille mitä narsisti on valmis tekemään sinulle kostaakseen ja rangaistakseen sinua. On lukuisia eri tapoja, mitä narsisti tällaisessa tilanteessa käyttää. Jotkut ovat hienovaraisia ja huomamattomia, jotkut ovat avoimia ja selkeitä.

Narsistilla on läkähdyttävän voimakas pakkomielle pistää ihminen maksamaan, jos hän on uskaltanut olla millään tavalla pistää narsistille hanttiin. Hän pitää sinua suurena vihamiehenään ja valtavan vihansa kohteens ja aloittaa niin mittavan kampanjan sinua vastaan, jonka pituuden ja intensiivisyyden  ymmärtäminen on ei-narsistille täysin käsittämätöntä ja shokeeraavaa.

Narsistin vihakampanja yhtä ihmistä kohtaan voi kestää vuosia, jopa koko loppuelämän.

Monet psyykkisesti häiriintyneet ihmiset heijastavat jatkuvasti. Narsisti kuitenkin heijastaa enemmän ja voimakkaammin kuin mikään muu persoonallisuushäiriöinen. Narsisti on täynnä syytöksiä ja kritiikkiä sinua kohtaan.

Kaikkein sekopäisin narsistin syyttelemisen tyyli on se, että hän syyttää SINUA tismalleen samoista asioista, jotka HÄN ITSE on tehnyt! (Heijastaminen eli  projektio.) Valehteliko narsisti juuri sinulle? Kohta hän syyttää sinua epärehellisyydestä. Pettikö hän juuri? Hän kutsuu sinua petturiksi. Ja jos puolustaudut hänen kiusaamistaan vastaan, HÄN on SINUN uhrisi ja sinä olet pahoinpitelijä.

Et voi antaa narsistille koskaan mitään muuta kuin myönteistä palautetta, ellet halua että narsisti suuttuu tai saa raivarin. Narsisti hyökkää sinua vastaaan ja sitten sinä olet yliherkkä ja ylireagoit. Ja jos narsisti niin sanoo, niin se on laki.

Narsistit ovat allergisia terveille rajoille ja reilulle pelille. Jos kyseenalaistat hänen tekonsa millään tavalla, sinusta tulee hänen sosiaalisen, ammatillisen ja henkilökohtaisen tuhoammisvimman kohde.

Mitä tahansa narsisti on huomannut sinussa olevan ns. heikko kohtasi, hän käyttää tjuuri ätä hyväkseen. Esim. jos julkinen häpäisy on pahin pelkosi, hän häpäisee sinut julkisesti. Jos olet juuri tehnyt jonkun virheen, jota kadut, narsisti pelaa tällä virheellä sinua vastaan.

Mitä paremmin narsisti on sinut tuntenut ja mitä enemmän tietoa hänellä on sinusta, sitä enemän hänellä on aseita sinun elämäsi tuhoamiseksi. Narsisti käyttää epävarmuuksiasi ja vikojasi tehokkaasti hyväkseen kampanjoidessaan sinua vastaan.

tuolta: http://kaikkinarsismista.blogspot.fi/2015/03/mita-narsistit-tekevat.html

Naamion taakse on vaikeaa nähdä mutta todelliset kasvot paljastuu aina.

Vierailija
16/16 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mun lapsen isä, ex-mies. Ihan selkeästi. Se kanssa asuin puolivuotta, kyllä oli tuskaa, ja tuli kiire hakea vauvan ja koiran kanssa oma kämppä. En jaksa nyt kirjoitella siitä, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan narsistin kanssa asumista.

Mitä narsistit tekevät?

2. Valehtelee

4. On kaksinaamainen

5. On kostonhimoinen

Tulee tästä mieleen eräs naispuolinen julkisuuden henkilö ja myös omakohtainen kokemus miehen siskosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi