Voisitko olla turkistarhaajaperheen ystävä?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:24"]
Mitään tollasta ole edes kirjoittanut=DD Luet vain rivien välistä ja päättelet omiasi rusinankokoisissa aivoisssi. Ja jos vastauksia minulta odotat, saat odottaa niitä tooooosi kauan. Koetahan pelle pärjäillä, terve!
[/quote]
Siellähän sinä vertailit, että kun teloitettavat ihmiset on tehneet rikoksen, mutta ketut on ihan syyttömiä. No vastausta sinulta ei varmasti saa koska aivokapasitteetisi ei riitä sellaista antamaan. Kovasti ollaan kettutyttöä, mutta kun kysytään muista eläimistä ja niiden teurastamisesta niin tulee oikosulku. Ei tiedä mitä vastaisi, kun itse syö lihaa posket lommollaan.
En ole perehtynyt aiheeseen juurikaan, mutta tv:ssä näkee dokkareita yms. missä ne turkistarhan kasvatit on pienissä häkeissä. Sikoja ja lehmiä ei kasvetateta rautalankakopperoissa, johon juuri ja juuri mahtuvat... Saa mielellään valaista lisää tästä aiheesta. Pääsevätkö koskaan mihinkään ulkotarhaan, missä olisi vapaus myös liikkua ja toteuttaa edes jotenkin sitä luonnollista lajille tyypillistä käytöstään? Muutoin vaikuttaa niin epäinhimilliselle toiminnalle, etten ymmärrä (eikä ystäviäkään meistä tarhaajan kanssa tulisi).
En voisi olla ystävä. Mielestäni ihmisessä , joka pystyy näkemään sen eläinten kärsimyksen päivittäin ja olemaan tuntematta oloaan pahaksi siitä, on oltava jotain pahasti vialla.
Varmaan joku itsesuojelumekanismi siinä näilläkin yksilöillä toimii, jotta ei tuntisi itseään ala-arvoiseksi ihmiseksi.
Ehkä ihmisyyden kirous on että meidät on luotu sellaisiksi että voimme tehdä järkyttäviä asioita toisille ja silti aivomme suojelevat meitä uskottelemalla että hei, kaikki on ihan ok.
En, koska kettuja ja minkkejä kasvatetaan vain turkin vuoksi, eikä eläintä käytetä kokonaan. Se on törkeää tuhlausta. Ja eläimet elävät epäinhimillisissä oloissa.
minä voin vaihtaa ketut vaikka käytettyyn vessapaperiin jos elinkeinon vastustajat ostavat sitä minulta samaan hintaan (80-250€)/pala. Ei taida sopia? Siispä pidän kettuja.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:38"]
En, koska kettuja ja minkkejä kasvatetaan vain turkin vuoksi, eikä eläintä käytetä kokonaan. Se on törkeää tuhlausta. Ja eläimet elävät epäinhimillisissä oloissa.
[/quote]
Eikö ne raadot muka mene rehuksi?
En. Se tuskan, paskan ja kuoleman haju ei lähde ihmisestä. Kaikissa tuntemissani on sitä paitsi psykopaattisia piirteitä, pakko ollakin kun pystyy pitämään koiraeläimiä sellaisissa oloissa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:33"]
En ole perehtynyt aiheeseen juurikaan, mutta tv:ssä näkee dokkareita yms. missä ne turkistarhan kasvatit on pienissä häkeissä. Sikoja ja lehmiä ei kasvetateta rautalankakopperoissa, johon juuri ja juuri mahtuvat... Saa mielellään valaista lisää tästä aiheesta. Pääsevätkö koskaan mihinkään ulkotarhaan, missä olisi vapaus myös liikkua ja toteuttaa edes jotenkin sitä luonnollista lajille tyypillistä käytöstään? Muutoin vaikuttaa niin epäinhimilliselle toiminnalle, etten ymmärrä (eikä ystäviäkään meistä tarhaajan kanssa tulisi).
[/quote]
Turkistarhauksessahan onkin ongelmana juurikin se että jos eläimille suotaisiin olot, joissa se voisi edes jotenkin toteuttaa lajityypillistä toimintaa niin bisneksenä se ei olisi enää kannattavaa. Kustannukset siitä olisi niin suuret.
Eli ongelma ei ole ettei niitä oloja saataisi parannettua, se ei olisi edes vaikeaa, mutta senverran kallista että kannattavuus kärsisi pahasti ja todennäköisesti monella toiminta loppuisi.
minä voin vaihtaa ketut vaikka käytettyyn vessapaperiin jos elinkeinon vastustajat ostavat sitä minulta samaan hintaan (80-250€)/pala. Ei taida sopia? Siispä pidän kettuja.
[/quote]
Vihaan kaltaisiasi, et ole minulle ihminen lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:42"]
Kaikissa tuntemissani on sitä paitsi psykopaattisia piirteitä
[/quote]
HAhahhahhaaaaaaaaaahhhaaaaaaaaaa
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote]
Nämä kettutytöt on henkisesti erittäin sairaita yksilöitä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:50"]
En. Eettiset arvomme olisivat liian kaukana toisistaan.
[/quote]
Ok. Oletko ihan puhdas vegaani vai sallitko jotain poikkeuksia ruokavaliossasi?
[/quote]
[/quote] jostain on laskut maksettava ja perhettä elätettävä
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 17:55"]Minulla on tällainen ystävä, elinkeino on minun mielestäni kamala, emmekä keskustele siitä juurikaan. [/quote] Mikä tekee turkiseläimistä niin ihmeellisiä että niitä ei saisi kasvattaa nahkojen vuoksi? Miten se eroaa siitä että sikoja kasvatetaan lihan vuoksi ja tietysti nahatkin hyödynneyään.
[/quote]
Eläimen nahkoja saisi kyllä puolestani hyödyntää, mutta jokainen normaalilla empatiakyvyllä varustettu, joka on joskus käynyt turkistarhalla, jättää kyllä turkit ostamatta ja valitsee ystävänsä toisin.
Minun enollani oli aikoinaan etelä-pohjanmaalla minkkitarha ja näen vieläkin joskus painajaisia tarhasta, niin karmeat oltavat niillä minkeillä siellä oli, vaikka ihan Suomen lainsäädännön mukaan toimivat. Mikään nisäkäs (= tunteva) elollinen olento ei ansaitse sellaista elämää turhamaisten turkisten takia. Nykypäivänä on jo niin paljon muita materiaaleja, että tarhattujen turkisten käyttö ilmasto-olosuhteiden takia ei ole millään tavalla pakollista.
[/quote]
Ihan samaa voisit kirjoittaa vaikka sikojen tai kanojen oloista betonilattiaisissa ja tupaten täyteen ahdetuissa navetoissa. Silti et moralisoi lihan syömistä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:46"]
[/quote]
[/quote]
Nämä kettutytöt on henkisesti erittäin sairaita yksilöitä.
[/quote]
Taisi itse turkistarhaaja liittyä mukaan keskusteluun
Mua ainakin hävettää että Suomi ei ole vieläkään kieltänyt turkistarhausta. Monet maat ovat sen jo tehneet ja meidän pitäisi olla Euroopassa etulinjassa eikä näin häntäpäässä. :(
Esim. Iso-Britanniassa se on ollut kiellettyä jo yli kymmenen vuotta, Ruotsissa on kiristetty sääntöjä jo kauan sitten ja osa toiminnasta on loppunut kokonaan, Saksassa loppuu kohta kokonaan, Sveitsissä kielletty, Itävallassa kielletty, Tanskassa kielletty siirtymäajan jälkeen jne.
Animalian sivuilta löytyy tiedot maista.
Meidän pitäisi olla noiden maiden tasolla eikä missään Kiina - Venäjä-akselilla.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:24"]
Mitään tollasta ole edes kirjoittanut=DD Luet vain rivien välistä ja päättelet omiasi rusinankokoisissa aivoisssi. Ja jos vastauksia minulta odotat, saat odottaa niitä tooooosi kauan. Koetahan pelle pärjäillä, terve!
[/quote]
Siellähän sinä vertailit, että kun teloitettavat ihmiset on tehneet rikoksen, mutta ketut on ihan syyttömiä. No vastausta sinulta ei varmasti saa koska aivokapasitteetisi ei riitä sellaista antamaan. Kovasti ollaan kettutyttöä, mutta kun kysytään muista eläimistä ja niiden teurastamisesta niin tulee oikosulku. Ei tiedä mitä vastaisi, kun itse syö lihaa posket lommollaan.
[/quote]
Saanko minä vegaanina vastustaa turkistarhausta?
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 19:00"]
Aikaisempi aloitti tämän vertailun jos huomasit. Ja nyt ei ole kyseessä siat eikä naudat vaan turkistarhaketut, jos lukisit vain vähän tarkemmin.
[/quote]
Eli mielestäsi turkistarhakettuja ei saa tappaa, mutta sikoja saa? Entä minkki? saako sitä tappaa.
[/quote]
Käytkö sä jotenkin vajaalla? Opettelisit luetun ymmärtämistä, tai siis tässä tapauksessa kirjoitetun
[/quote]
Sinähän se kirjoitit, että kun ketut ei ole syyllistynyt rikoksiin niin ei niitä saa tappaa. Minä kysyin mihin rikoksiin siat ja naudat on syyllistynyt kun niitä saa tappaa. Et ole vastannut kysymykseen vieläkään.
[/quote]