Harjaatko kissasi hampaat?
Käytin kissan eilen eläinlääkärissä ja tuli tyly tuomio - kissalta pitää poistaa ainakin yksi hammas, ja ehkä myös kulmahampaat. Kuulemma kissan hampaat olisi pitänyt harjata. Mielestäni on myös tosi tyly arvio heti poistaa eläimen tärkeimmät hampaat, ja kyseessä on vasta 3v kollikissa! Lopullinen arvio tulee vasta nukutuksen ja eläinlääkärin tekemän hampaidenputsauksen jälkeen.
Pakko kyllä tunnustaa että ei olisi ikinä tullut mieleen harjata kissan hampaita? Kaikki ovat nauraneet jo minulle että leikkaan kissan kynnet, mutta siis päivittäin olisi pitänyt myös harjata sen hampaat.
Kuinka monet teistä palstan kissanomistajista harjaa lemmikkinne hampaat, ja miten usein? En voi uskoa että kissalta voi kohta lähteä molemmat yläkulmahampaat jonkun näin oudon ja typerän virheeni takia
Kommentit (25)
Pyrin harjaamaan kerran viikossa. pehmeä pieni lastenhammasharja ja eläinten hammastahnaa eläinkaupasta.
Kissa on jalkojeni välissä kun siinä on hiukan neuvottelemista, pestäänkö vai ei.
En pese. Sain kissojen hoitamiseen mallin äidiltäni joka ei todellakaan pessyt kissojen hampaita. Jälkikäteen on harmittanut, koska onhan se aika itsestäänselvyys että hampaita pitäisi hoitaa. Siinä vaiheessa kun tämän tajusin oli ihan mahdotonta alkaa opetella kissan kanssa. Ainoat vaihtoehdot olisi kissan nukutus hampaidenpesun ajaksi tai raadelluksi tuleminen.
Seuraavan kanssa olen viisaampi, jos joskus uuden kissan otan.
Kyllä harjaan ja pyyhin pyllyn kakkelillakäynnin jälkeen.
Kissoilla on paljon hammassairauksia ja ääritilanteissa voidaan joutua poistamaan kaikki hampaat! Huonot hampaat aiheuttaa kipua ja hampaita tulee hoitaa ja harjaaminen kannattaa. Hammaskiven poisto myös valikoimassa mukana.
Kissan voi opettaa "pesemään hampaat itse". Ne hammasnappulat ja muut purulelut auttaa, mutta meillä hammasharjaan (puinen) laitetaan kissan hammastahnaa ja sitten kissa pureskelee harjaksia ja minä kääntelen harjaa niin, että se pureskelee molemmilta puolilta. Tähän päälle jos se saa herkun ainakin ruokaorientoituneet kissat voivat innostua rutiinista.
Samaa herkkutemppua käytän kynsien leikkuuseen, niin kyllä onnistuu helposti. Kissani on hyvin kova syömään, täytyy varmistaa että sille ei tule tästä lihavuusongelmaa.
En ole pennusta lähtien totuttanut toimenpiteeseen ja vaikuttaa olevan myöhäistä. Niin kovasti vastustelee.