Myyntityö start-upissa. Ilmainen työ ja ei takuuta. Mielipideetta?!
Rekrytointia edeltävä koulutus ja tehtävät. Sitoutuisitko 20 tuntia plus esseen kirjoittamiseen ja esityksen tekemiseen yritykselle ilman takuuta siitä, että palkkaavat? He suorittaisivat koulutuksen verkossa ja kaikki videot tallennettaisiin ja yritykset voisivat valita, haluavatko he palkata sinut.
Kommentit (15)
Mitä mieltä olette? Onko joku tehnyt sellaista? Tuntuu huijaus, että sijoitan aikaa ja ei mitään 100% heidän puolesta
Tulee mieleen pienyrittäjäelämäni. Saan tehdä melkoiset tuntimäärät valmistavaa työtä erilaisille yrityksille ja julkishallintoon silläkin riskillä, etten myy yhdellekään yhtään mitään.
Niin kauan aikaa kuin et joudu maksamaan mitään saati sitoutumisesta projektiin ei seuraa sinulle menetyksiä kannattaisi kokeilla. Kannattaa neuvotella tarkkaan, mistä on kyse. Tarkista mahdolliset hyväksikäytöt ja tutki yrityksen taustat, jos epäröit.
Mielibidee... Vaativiin hommiin rekrytoinnissa voidaan nykyään teettää nopeita työnäytteitä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen pienyrittäjäelämäni. Saan tehdä melkoiset tuntimäärät valmistavaa työtä erilaisille yrityksille ja julkishallintoon silläkin riskillä, etten myy yhdellekään yhtään mitään.
Niin kauan aikaa kuin et joudu maksamaan mitään saati sitoutumisesta projektiin ei seuraa sinulle menetyksiä kannattaisi kokeilla. Kannattaa neuvotella tarkkaan, mistä on kyse. Tarkista mahdolliset hyväksikäytöt ja tutki yrityksen taustat, jos epäröit.
Tuossa saattaa menettää työttömyyskorvauksen, jos asiaa tulkitaan sinun kannaltasi epämiellyttävästi, niin kuin työkkärillä on tapana.
Moni startup-yrittäjä tekee itse ilmaista työtä, kun ikinä ei etukäteen tiedä, tuleeko startup ikinä tuottamaan mitään. Heidän motivaationsa on se MAHDOLLISUUS että startupisra voi tulla jotain ja jos tulee, omistajina he hyötyvät. He tietenkin itse uskovat liikeideaansa.
Minä lähtisin mukaan startuppiin vain jos:
1. Uskoisin kyseiseen liikeideaan
2. Saisin osakkuuden
Ei todellakaan kannata lähteä. Aika lähes 100% varmaa, etteivät aio ketään palkata, mutta saavat tuolla tavalla ilmaista myyntimatskua itselleen, jonka tekemisestä muuten joutuisivat maksamaan konsultille. Älä todellakaan lähde. Ilmaisen työvoiman käyttö startupeissa on tosi yleistä, sekä ihmisten väärinkohtelu. Yleensä ajatus on se, että se startup-yrittäjä haaveilee pääsevänsä miljonääriksi, mutta ei viitsi panostaa rahallisesti alussa, ei omista säästöistään eikä viitsi ottaa myöskään mitään riskiä ottamalla lainaa. Joten ajatus on, että huijataan ihmisiä tekemään hänelle työt ilmaiseksi juuri tuollaisilla epämääräisillä vedätyslupauksilla. Eli ei, ei todellakaan kannata lähteä tuohon.
Olet varmaan lukenut mm. Rens Originalista ja sen 500€ kuukausipalkoista ja koeaikojen hyväksikäytöstä? Juuri tuollaista se meno on, paitsi että monesti vielä pahempaa, eli ei makseta mitään. Slush pyöri pitkään juuri ilmaisella työvoimalla, joka vielä vedettiin burnoutiin ja Woltin koko bisnes perustuu ihmisten riistoon. Tuo on keskeinen osa startup-kulttuuria. Niistä kannattaa pysyä jokaisen järkevän kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Moni startup-yrittäjä tekee itse ilmaista työtä, kun ikinä ei etukäteen tiedä, tuleeko startup ikinä tuottamaan mitään. Heidän motivaationsa on se MAHDOLLISUUS että startupisra voi tulla jotain ja jos tulee, omistajina he hyötyvät. He tietenkin itse uskovat liikeideaansa.
Minä lähtisin mukaan startuppiin vain jos:
1. Uskoisin kyseiseen liikeideaan
2. Saisin osakkuuden
Siinä on tosiaan se täysi ero, että ne omistajat omistavat koko jutun, joten jos tulee onnistumista, niin he saavat rahaa. Siksihän ihmiset siihen lähtevät, haaveilevat rikkauksista itselleen. Mutta työntekijäksi tuollaiseen ei todellakaan kannata lähteä ilman merkittävää osakkuutta. Jolloin sitten ei enää olekaan työntekijä vaan yksi yrittäjistä. Ja suurimman osan ajasta ne osakkeetkin päätyvät olemaan arvottomia. joten tosiaan, pitää olla tosi hyvä bisnes että edes osakkuudella viitsii lähteä mukaan. Ja toisaalta, jos on itse valmis ottamaan yrittäjyyden riskin, niin sitten samantien kannattaa perustaa oma startup.
Rumimmillaan nuo jutut ovat sellaisia, että niillä perustajilla ei ole mitään osaamista. Eikä edes kunnon liikeideaa. Haluavat vain rikastua. Sitten yrittävät saada muut hoitamaan kaiken, eli keksimään heille idean sekä toteuttamaan sen, mutta kaikki tämä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielibidee... Vaativiin hommiin rekrytoinnissa voidaan nykyään teettää nopeita työnäytteitä.
Mutta jokaisen kannattaa miettiä tarkkaan, millaiselle puljulle tällaista viitsii lähteä tekemään. Siinä kuitenkin ihminen investoi omaa osaamistaan, aikaansa ja työtään, jonka voisi käyttää myös toisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Onko joku tehnyt sellaista? Tuntuu huijaus, että sijoitan aikaa ja ei mitään 100% heidän puolesta
Ei todellakaan kannata lähteä tuollaiseen vedättämiskuvioon.
Tuohan on aivan järkyttävä vedätys. Jos yritys olisi tosissaan, se maksaisi palkkion tuon tekemisestä tai itse asiassa, juuri tuota vartenhan koeaika on olemassa. Eli hoitaisivat normaalin rekryprosessin, palkkaisivat koeajaksi ja sitten sen aikana hoidettaisiin koulutus ja myyntimatskujen teko.
Olen törmännyt startup-yrittäjiin, jotka kuvittelevat, että joku hoitaa heille tuotteen rakentamisen ilmaiseksi (vaativaa koodaus & data science -työtä), joku hoitaa heille myynnin ilmaiseksi (käyttää omia verkostojaan). joku hoitaa heille kaikki lainsäädännöllisen työn ilmaiseksi, yms. ja "yrittäjät" itse eivät osaa mitään eivätkä tee mitään eivätkä laita yhtään rahaa likoon, vaan heille tulisi vain raha jos juttu menestyisi. Eivätkä ole yhtään osanneet sanoa, miksi tällaiset ammattilaiset lahjoittaisivat näille yrittäjille osaamistaan ja aikaansa täysin ilmaiseksi, ilman palkkaa tai osakkeita.
99% startupeista on sellaisia, että niistä kannattaa pysyä tosi kaukana. Ne kunnolliset kyllä hoitavat työntekijä-asiatkin kunnolla. Tosin silloinkin on vaara, että yritys menee koska tahansa konkkaan kun rahat loppuvat.
Mutta tosiaan mitä itse olen huomannut laajasti on, että startup-piireissä oletus siitä, että muut tekevät ilmaista työtä on tosi yleinen oletus.
Kiitos kaikille vastaajille! Samat ajatukset omallakin. Kysessä siis sellainen juttu, että ”ilmainen koulutus” heidän puolesta, valitaan porukka ihmisiä. Kaikki kirjoittavat esseet ja muut harjoitukset lisääksi ja sitten start-up:llä mahdollisuus katsoa niitä + tallennuksia ja sitten valita, haluavatko ketään palkata. Tuntuu mullekin, että kerävät ilmasta työtä ja ideoita.
Ajatuksia? Kiitos!