Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Thyrox lääkkeen käytön kontrolli

Vierailija
07.03.2015 |

Mihin aikaan aamulla menette otattamaan laboratoriotutkimukset Thyrox-lääkettä käyttäessänne. Lääkäri ei ole koskaan neuvonut minua, että labranäyte olisi otettava aamulla klo 10 mennessä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla.

Minulta on aina otettu verikoe nimenomaan aamupäivällä ja ei ole saanut ottaa thyroxiinia ennen koetta. Uskon tuon aamupäivän johtuvan siitä, että monen on varmasti vaikea olla syömättä pitkälle iltapäivään. Tai voihan se olla, että arvot vähän vaihtelevat päivärytmin eri vaiheissa. Ohjeet verikokeeseen ja lääkkeen ottamiseen olen saanut yhdeltä suomen johtavista kilpirauhaslääkäreistä, niin uskon kyllä hänen ohjeitaan enemmän kuin tavallisten lääkäreiden tai labrahoitajien...

Vierailija
2/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"] Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla. Minulta on aina otettu verikoe nimenomaan aamupäivällä ja ei ole saanut ottaa thyroxiinia ennen koetta. Uskon tuon aamupäivän johtuvan siitä, että monen on varmasti vaikea olla syömättä pitkälle iltapäivään. Tai voihan se olla, että arvot vähän vaihtelevat päivärytmin eri vaiheissa. Ohjeet verikokeeseen ja lääkkeen ottamiseen olen saanut yhdeltä suomen johtavista kilpirauhaslääkäreistä, niin uskon kyllä hänen ohjeitaan enemmän kuin tavallisten lääkäreiden tai labrahoitajien... [/quote] No eipä siinä sun uskomuksilla ole mitään merkitystä. TSH on korkeimmillaan aamusta ja tämä huonoin luku niillä verikokeilla on tarkoitus saada kiinni. TSH laskee klo 14 mennessä joillain jopa 70%. Kaikillaa laskee, toisilla sitten vähemmän. [/quote] Hienoa että korjasit kun täällä on ollut tuosta pohdintaa ja väittelyä :) en vaan ymmärrä mikä tarve ihmisillä on ilmaista asiansa noin töykeästi. Vai osuiko joku viidentoista mielipiteistä sinuun niin piti puolustautua olemalla töykeä? Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa ;)

[/quote]

Eiköhän mun vastaus todista myös sen. että hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa sitä agressiota.

Siitäkin täällä on väitelty.

Toinen mitä en ymmärrä noin yleisesti on se kun tyroksiinin puoliintumisaika on viikko, niin ei saa ottaa sitä just labra-aamuna. Kun sä heräät ja syöksyt labraan, niin ei se niiden muutamien minuuttien aikana juuri kerkeä imeytyä. Tosin tässäkin on toi aika, joillain voi mennä yli tunti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän näyttää nyt olevan monenlaista ohjeistusta sairaanhoitopiireillä. Kannattaa varmistaa omasta labrasta millaiset suositukset siellä on käytössä, niin ei tule epäselvyyksiä kun menet verikokeisiin. Perinteisesti kokeet on siis otettu aamuisin, koska tyroksiiniarvot ovat korkeimmillaan aamuisin. Tyroksiinia ei oteta aamulla, mutta syödä saa. Lääkkeenoton kanssa on sitten vaan huolehdittava että tulee riittävästi taukoa, muuten se voi haitata tyroksiinin imeytymistä. Tuosta lääkkeenottoajankohdastahan on myös paljon kiistelty, yleensä suositellaan sitä otettavaksi aamuisin, mutta on myös potilaita, jotka ovat hyötyneet enemmän iltaisin otettavasta lääkkeestä. 

Vierailija
4/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla syömättä ennen labrakoetta? Kuten joku jo totesi yksi päivä ilman tyroksiinia ei muuta asiaa mihinkään ja se nyt ei ainakaan muuta, jos sen joskus ottaa vasta aamiaisen jälkeen. Ette te varmaankaan verikokeessa viikottain käy, tuskin edes kerran kuussa?

Vierailija
5/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut ohjeet viimeset 6 vuotta, että ei lääkettä ennen verikoetta, aina muistavat kysyä etten ole ottanut ja pitää käydä ennen klo. 10. Ja tyhjään mahaan pitää ottaa ennen aamiaista. Aika vaihtelee eri tiedoissa 10-30 min. ennen.

Kerran otin epähuomiossa lääkkeen ennen verikoetta ja eivät suostuneet ottamaan. Samoin joskus alkuaikoina olin labrassa kyllä ajoissa, mutta jonotuksen takia n. 20 min yli 10 pääsin näytteenottajan luokse ja ehdotti, että ei otettaisi, mutta silloin sanoin et antaa mennä, kun en toista kertaa viitsi tulla jonottamaan samalla viikolla. En tiedä vaikuttiko arvoihin... Nykyään menen jonottamaan jo ennen klo.7, jotta pääsen mahdollisesti jo ekana sisään, kun ovet avataan 7:ltä. 

Ja nr. 18, pakko mennä kävellen, kun ei ole autoa, eikä sen puoleen korttiakaan, joten.... Ja meidän labra on noin 10 min kävelymatkan pässä, tuskin tämä "urheilusuoritus" vaikuttaa.

Vierailija
6/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:37"]

Niinno voittehan te ottaa lääkkeen iltaisin tai aamulla maidon kanssa, koska tärkeintähän on ottaa aina suurinpiirtein samalla tavalla (niinkuin muutkin jo totesivat). En vaan itse ymmärrä mitä järkeä tuollaisessa on, koska jos ottaisit lääkkeen ohjeistuksen mukaan saisit siitä täyden tehon irti. Mielestäni on typerää syödä vaikka 50mikrog sijasta 75mikrog vaan sen takia että kunhan nyt vaan huvittaa ottaa lääke illalla.

[/quote]

Ja miksi se niin typerää olisi? Minä syön 0,2 mg ja aina olen syönyt sen aamiaisen yhteydessä. Aamu hankaloituisi aika paljon jos pitäisi puolikin tuntia odottaa ennen syömistä.

Vierailija
7/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 18:03"]

Apteekin neuvo oli viimeksi, ette Thyroxin otetaan aamulla aina samaan aikaan ja tyhjään vatsaan, eikä puoleen tuntiin sen jälkeen syödä.

[/quote]

No minulle proviisori neuvoi että ei ole merkitystä syökö ennen, samaan aikaan vai jälkeen, kunhan tekee aina samalla tavalla.

Vierailija
8/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin labrassa keskiviikkona ja näytteen ottaja kysyi ensimmäiseksi, että onko mulla lääkitys ja kun vastasin myöntävästi, niin seuraavaksi kysyi, että enhän vain ole ottanut lääkettä vielä.
Tehkää vain mitä lystäätte, mä teen just ohjeiden mukaan.

Vierailija
9/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:18"]

Miksi pitäisi olla syömättä ennen labrakoetta? Kuten joku jo totesi yksi päivä ilman tyroksiinia ei muuta asiaa mihinkään ja se nyt ei ainakaan muuta, jos sen joskus ottaa vasta aamiaisen jälkeen. Ette te varmaankaan verikokeessa viikottain käy, tuskin edes kerran kuussa?

[/quote]

Siis tarkoitan tietysti että syömättä aamupalaa, jos nyt joku kuvitteli että itse lääkettä tarkoitan.

Vierailija
10/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:22"]

Mä olin labrassa keskiviikkona ja näytteen ottaja kysyi ensimmäiseksi, että onko mulla lääkitys ja kun vastasin myöntävästi, niin seuraavaksi kysyi, että enhän vain ole ottanut lääkettä vielä. Tehkää vain mitä lystäätte, mä teen just ohjeiden mukaan.

[/quote]

No ei tietenkään lääkettä pidä syödä, mutta joku väittää että pitäisi tyhjällä mahalla mennä, sellaiseen ei ole tarvetta.

Vierailija
11/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paastoa edellyttäviin verikokeisiin teidän on oltava ravinnotta 10 tuntia. Saatte aamulla ennen verikokeiden ottamista juoda lasillisen vettä ja ottaa sen kanssa aamulääkkeenne, mikäli teitä ei ole ohjeistettu lääkkeiden ottamiseen toisin. Poikkeuksena kilpirauhaskokeet, joihin tullessanne voitte syödä aamupalan, mutta ette saa ottaa tyroksiini lääkitystä ja verikoe on otettava aamupäivällä ennen klo 10."

Eli todellakin saa syödä aamupalan ennen kilpirauhaskokeita, ei mitään tarvetta mennä syömättä.

Vierailija
12/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labra aukeaa klo 8, menen sinne jonoon n. klo 7.45-7.50. Tuollakin sanottiin, että pitää mennä ennen klo 10 ja mitä nopeammin sinne menee heräämisen jälkeen, sen parempi. Lääkkeitä ei luonnollisesti oteta ennen koetta, ei syödä mitään eikä juoda kahvia tai polteta tupakkaa. 

Vierailija
13/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkettä ei saa ottaa ennen verikoetta, mutta muuten saa syödä normaalisti! Suositellaan otettavaksi aamusta, mutta omassa labrassa tuli vasta muutos, että otetaan klo 13 saakka. Tämä on tieto, ei mutua.

Vierailija
14/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:28"]

Lääkkeitä ei luonnollisesti oteta ennen koetta, ei syödä mitään eikä juoda kahvia tai polteta tupakkaa. 

[/quote]

Näin siis lääkäri ja labra ohjeisti.

Vierailija
15/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te sen lääkkeen sitten otatte, jos syötte aamupalaa? Se täytyy kuitenkin ottaa tyhjään vatsaan. Mieluummin siirtää aamupalaa n. tunnilla kuin sotkee koko systeemin.

Vierailija
16/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:28"]

Labra aukeaa klo 8, menen sinne jonoon n. klo 7.45-7.50. Tuollakin sanottiin, että pitää mennä ennen klo 10 ja mitä nopeammin sinne menee heräämisen jälkeen, sen parempi. Lääkkeitä ei luonnollisesti oteta ennen koetta, ei syödä mitään eikä juoda kahvia tai polteta tupakkaa. 

[/quote]

Saa syödä. Kilpirauhaskokeet ei edellytä paastoa!

Vierailija
17/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:28"]

Lääkkeitä ei luonnollisesti oteta ennen koetta, ei syödä mitään eikä juoda kahvia tai polteta tupakkaa. 

[/quote]

Näin siis lääkäri ja labra ohjeisti.
[/quote] Tämä pätee kolesteroliin ja sokereihin, mutta ei kilpirauhaskokeisiin. Monesti lääkärit käskee ravinnotta kaikkiin kokeisiin, koska eivät ole selvittäneet asiaa. Alussa oma lääkäri ei edes tiennyt, että pitää ottaa aamusta ja lääkettä ei saa ottaa samana aamuna.

Vierailija
18/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:30"]

Milloin te sen lääkkeen sitten otatte, jos syötte aamupalaa? Se täytyy kuitenkin ottaa tyhjään vatsaan. Mieluummin siirtää aamupalaa n. tunnilla kuin sotkee koko systeemin.

[/quote]

Eihän se merkkaa yhtään mitään ottaako kerran aamupalan jälkeen, se teho vähenee korkeintaan 10-20 %. Eihän tuo ole sellainen lääke, joka jotenkin sotkisi systeemin vaikka olisit pari päivääkin ilman.

Vierailija
19/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:30"]Milloin te sen lääkkeen sitten otatte, jos syötte aamupalaa? Se täytyy kuitenkin ottaa tyhjään vatsaan. Mieluummin siirtää aamupalaa n. tunnilla kuin sotkee koko systeemin.
[/quote] En milloinkaan sinä aamuna, kun ne labrat pari kertaa vuodessa otetaan. Sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
20/48 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 21:30"]

[/quote]

Eihän se merkkaa yhtään mitään ottaako kerran aamupalan jälkeen, se teho vähenee korkeintaan 10-20 %. Eihän tuo ole sellainen lääke, joka jotenkin sotkisi systeemin vaikka olisit pari päivääkin ilman.

[/quote]

Oho! Onko sulla edes oikeasti vajaatoimintaa vai oletko niin puupää, että kuvittelet ettei muilla vaikuta yhden lääkkeen huono imeytyminen, kun ei sullakaan vaikuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi