Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on AMK-maisterilla ja oikealla maisterilla? Jatko-opintopulma

Vierailija
07.03.2015 |

Olen juuri saamassa kandin paperit, ja edessä olisi opiskelupaikan uudelleenharkinta. Sain viime viikolla kuulla oppilaitoksesta, joka kouluttaa maistereita omalla alallani, mutta kyseessä on vain korkeakoulu eikä yliopisto. Tutkinto oli neljän vuoden mittainen työn ja opiskelun yhdistävä linja, joka kuulosti houkuttelevalta kun pidän taitojeni soveltamisesta käytäntöön. Opiskelen nyt teknillisessä yliopistossa, ja normaalisti jatkaisin maisterin tutkintoon samasta yliopistosta.

Mitä eroa näillä kahdella maisterilla on? Yliopistosta valmistuisin nimikkeellä "Master of Science, x" ja akatemiasta "Master of x". Onko näillä käytännössä mitään eroa? Onko yliopistosta järkeä lähteä hakemaan maisterin paperit muualta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka yliopistossa.

Vierailija
2/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:13"]

Olen juuri saamassa kandin paperit, ja edessä olisi opiskelupaikan uudelleenharkinta. Sain viime viikolla kuulla oppilaitoksesta, joka kouluttaa maistereita omalla alallani, mutta kyseessä on vain korkeakoulu eikä yliopisto. Tutkinto oli neljän vuoden mittainen työn ja opiskelun yhdistävä linja, joka kuulosti houkuttelevalta kun pidän taitojeni soveltamisesta käytäntöön. Opiskelen nyt teknillisessä yliopistossa, ja normaalisti jatkaisin maisterin tutkintoon samasta yliopistosta. Mitä eroa näillä kahdella maisterilla on? Yliopistosta valmistuisin nimikkeellä "Master of Science, x" ja akatemiasta "Master of x". Onko näillä käytännössä mitään eroa? Onko yliopistosta järkeä lähteä hakemaan maisterin paperit muualta?

[/quote]

AMK:sta ei valmistu maistereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alasi ns. varma työllistäjä? Jos on, sinuna pysyisin yliopistossa. Jos taas tarvitset työkokemusta työllistyäksesi, voisi akatemia olla ihan fiksu ratkaisu..?

Vierailija
4/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata vaihtaa. Toinen on tiedeyliopisto ja toinen ei, tiedät itsekin sen. AMK ja TKK antavat julkisella puolella saman hakukelpoisuuden, mutta tiedeyliopisto vetää aina pidemmän korren hakutilanteessa.

t. AMK-inssi ja pakko sitä vielä TKK:lle pyrkiä jos rahkeet vaan riittää..

Vierailija
5/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko joku oikeasti, että AMK:sta valmistuu maistereita? No ei valmistu! Ero on, että maisteriksi voi valmistua vain yliopistosta.

Vierailija
6/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:18"]Onko alasi ns. varma työllistäjä? Jos on, sinuna pysyisin yliopistossa. Jos taas tarvitset työkokemusta työllistyäksesi, voisi akatemia olla ihan fiksu ratkaisu..?
[/quote]
Alani ei ole mikään varmin työllistäjä, mutta oman kokemukseni mukaan töitä kyllä löytää jos on hyvä portfolio. Olen nyt oman alani töissä pari päivää viikosta, ja olen todella pitänyt tästä järjestelystä. Tästä syystä tuon akatemian virallinen työ+opiskelu -tutkintorakenne kuulosti hyvältä.

Toiselle kysyjälle: kyseessä on korkeakoulu tai siis akatemia, ja tutkinnon tiedoissa mainitaan että nimike on "Master of x". Eikö tuokin ole maisterin tutkinto? Koulu ei ole missään nimessä yliopisto, joten pakkohan se on olla AMK-tasoinen.

-ap

Vierailija
7/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:18"]Onko alasi ns. varma työllistäjä? Jos on, sinuna pysyisin yliopistossa. Jos taas tarvitset työkokemusta työllistyäksesi, voisi akatemia olla ihan fiksu ratkaisu..?
[/quote]
Alani ei ole mikään varmin työllistäjä, mutta oman kokemukseni mukaan töitä kyllä löytää jos on hyvä portfolio. Olen nyt oman alani töissä pari päivää viikosta, ja olen todella pitänyt tästä järjestelystä. Tästä syystä tuon akatemian virallinen työ+opiskelu -tutkintorakenne kuulosti hyvältä.

Toiselle kysyjälle: kyseessä on korkeakoulu tai siis akatemia, ja tutkinnon tiedoissa mainitaan että nimike on "Master of x". Eikö tuokin ole maisterin tutkinto? Koulu ei ole missään nimessä yliopisto, joten pakkohan se on olla AMK-tasoinen.

-ap
[/quote]

Selvitä nyt hyvä ihminen onko tutkinto yliopistotasoinen vai amk. Ei luulisi olevan vaikeaa. Soita kansliaan ja kysy jos et muuten saa selville.

Vierailija
8/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:24"]Luuleeko joku oikeasti, että AMK:sta valmistuu maistereita? No ei valmistu! Ero on, että maisteriksi voi valmistua vain yliopistosta.
[/quote]
Mikä tutkinto sitten on kyseessä? Kouluun otetaan sisään Amkista samalla alalla valmistuneet, samalla alalla akatemiasta valmistuneet ja yliopistosta saman alan kandintutkinnon suorittaneet. Kyseessä on siis jatkotutkinto, ja ainakin koulun nettisivut toitottavat että maisteriksi sieltä valmistuu.

Itseänikin epäilyttää tuo "Master of x" sen oikean "Master of Science, x":n sijaan. Ajatuksen tasolla akatemia kuitenkin kuulostaa hyvältä, mutta miten ne käytännössä eroavat toisistaan? Työnhaussa monet vastaajat kun sanoivat että yliopistodiplomilla pääsee pidemmälle.

-ap

Vierailija
9/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:18"]

Olen juuri saamassa kandin paperit, ja edessä olisi opiskelupaikan uudelleenharkinta. Sain viime viikolla kuulla oppilaitoksesta, joka kouluttaa maistereita omalla alallani, mutta kyseessä on vain korkeakoulu eikä yliopisto. Tutkinto oli neljän vuoden mittainen työn ja opiskelun yhdistävä linja, joka kuulosti houkuttelevalta kun pidän taitojeni soveltamisesta käytäntöön. Opiskelen nyt teknillisessä yliopistossa, ja normaalisti jatkaisin maisterin tutkintoon samasta yliopistosta. Mitä eroa näillä kahdella maisterilla on? Yliopistosta valmistuisin nimikkeellä "Master of Science, x" ja akatemiasta "Master of x". Onko näillä käytännössä mitään eroa? Onko yliopistosta järkeä lähteä hakemaan maisterin paperit muualta?

[/quote]

[/quote]

Englannin kielessä tutkintonimkkeessä on molemmissa sana master suomen kielesessä näin ei ole. AMK- maisteria ei siis ole olemassa. Itse olen opiskellut tietojenkäsittelyä sekä AMK:ssa että yliopistossa ja siinä viralliset tutkntonimikkeet ovat seuraavat.

Esim.

Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto

tradenomi (AMK), Bachelor of Business Administration
tradenomi (ylempi AMK), Master of Business Administration 

Luonnontieteellinen korkeakoulututkinto

Luonnontieteiden kandidaatti, Bachelor of Science
Filosofian maisteri, Master of Science 

Vierailija
10/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, katso, milä sen amk-akatemian antaman tutkinnon suomenkielinen nimi on. Se ketoo paljon ja jos suomenkielistä nimeä ei helposti löydy, se kertookin stten jo kaiken.

Vierailija
11/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minne AP nyt harkitsee hakevansa? En keksi mikä oppilaitos olisi Suomessa akatemia niminen ja samalla AMK ja jakaa englanninkielisiä tutkintonimikkeitä. Jos ei sitten joku ruotsinkielinen, mutta siltikin kuulostaa kummalliselta.

Vierailija
12/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha, asia tuli selväksi pikaisella googletuksella. Maisteri ja "maisteri" ovat "samanarvoisia", eli samalla tavalla kuin sipsit ja kuivattu lehtikaali illanistujaisissa tai koululapset telinevoimistelutunnilla. En olisi varmaan uskaltanut vaihtaa oppilaitosta pelkkään korkeakouluun muutenkaan, mutta tulipahan nyt selväksi :) Taidan ihan jatkaa kotiyliopistossa ja hankkia oman alan työpaikat itse kuten tähänkin mennessä.

Kiitos vastauksista!

-ap

Vierailija
13/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:46"]Siis minne AP nyt harkitsee hakevansa? En keksi mikä oppilaitos olisi Suomessa akatemia niminen ja samalla AMK ja jakaa englanninkielisiä tutkintonimikkeitä. Jos ei sitten joku ruotsinkielinen, mutta siltikin kuulostaa kummalliselta.
[/quote]
En opiskele Suomessa. Kyseessä arkkitehtuurin ala, opetusta annetaan teknillisessä yliopistossa, AMK-tasolla ja taideakatemioissa alemmalla ja näköjään ylemmälläkin asteella. En tiennyt ennen tätä viikkoa että taideakatemioistakin olisi voinut saada maisterin paperit, josta siis hämmennys.

-ap

Vierailija
14/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:30"]

[/quote]

[/quote]

Englannin kielessä tutkintonimkkeessä on molemmissa sana master suomen kielesessä näin ei ole. AMK- maisteria ei siis ole olemassa. Itse olen opiskellut tietojenkäsittelyä sekä AMK:ssa että yliopistossa ja siinä viralliset tutkntonimikkeet ovat seuraavat.

Esim.

[/quote]

Just näin. Eli amk:sta valmistuu esim. batchelor of engineering (insinööri) tai master of engineering (ylempi amk) kun taas yliopistosta se pääte on of science, eli batchelor of science (kandi) tai master of science (DI, maisteri). Tutkinnon taso ei ole sama, ei ulkomailla eikä suomessa.

Amk:n kummallakin tutkinnolla voi hakea yliopiston maisteriohjelmaan mutta niihin varmaan laitetaan erimäärä esiopintoja.

Vierailija
15/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"samalla tavalla kuin sipsit ja kuivattu lehtikaali illanistujaisissa tai koululapset telinevoimistelutunnilla."

Ai hitsit mä repesin tälle:D

Hyvä, että asia selvisi. AMK-tutkintoon viittaaminen oli hämäävää, kun ammattikorkeakouluja ei tietääkseni ole kuin Suomessa. Suomen systeemi on aika erilainen kuin monessa muussa maassa, joten täkäläisen järjestelmän termien käyttäminen toisenlaisesta järjestelmästä ei muuta kuin sekoita.

Vierailija
16/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:30"]

[/quote]

[/quote]

Esim.

[/quote]

Just näin. Eli amk:sta valmistuu esim. batchelor of engineering (insinööri) tai master of engineering (ylempi amk) kun taas yliopistosta se pääte on of science, eli batchelor of science (kandi) tai master of science (DI, maisteri). Tutkinnon taso ei ole sama, ei ulkomailla eikä suomessa.

Amk:n kummallakin tutkinnolla voi hakea yliopiston maisteriohjelmaan mutta niihin varmaan laitetaan erimäärä esiopintoja.

[/quote]

Riippuu mitä on opiskellut. Itse olen hyväksilukenyt tradenomin ja jopa vanhan opistotason datanomi tutkinnon opintoja sekä yliopiston kandin ja maisterin tutkintoon ja sitten taas yliopiston opintoja YAMK -tutkintoon. :)

Vierailija
17/17 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi AMK voi valmistua maisteriksi. Tarkoitatko kentis tätä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi