Vero asiaa! Osaisiko joku viisaampi auttaa?
Hain muutosverokorttia, koska en halua nyt muutaman kuukauden työmarkkinatuesta ennakonpidätystä. Olen työkokeilussa n.4kk ja laitoin arvioituihin tuloihin 4000. Laskujen mukaan saan tuolta työkokeilu ajalta hieman alle 3600e ja loppujen lopuksi verokorttiin tuli tulorajaksi 3606e. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että vasta kun olen tienannut tuon verran niin veroa alkaa lähtemään ja siihen asti saan täyden tuen ilman ennakonpidätystä? Kiitos asiallisista vastauksista jo valmiiksi :)
Kommentit (26)
Noniin kiitos :) Kelassa vaan suosittelivat tekemään muutosverokortin ettei lähde niin paljon ennakonpidätystä. Ja en nyt ole niin täysin vielä perehtynyt veroasioihin. Olen ollut ihan palkkatyössä joskus, mutta kunnon palkasta on helpompi maksaakkin veroja. Kun tulona on tuo työmarkkinatuki niin kyllä se 20% aika paljon kirpasee kun lähtee siitä. Silloin lopputulos on lähes sama kuin olisi työttömänä kotona lorvimassa, pari kymppiä ehkä enemmän saa.
Ap
6,5% sulla menee veroa ja kun toi 3606€ tulee täyteen, niin sit sulla menee 32% veroa. Eikö sulla ole tähän asti ollut ( tänä vuonna) mitään tuloja?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:36"]6,5% sulla menee veroa ja kun toi 3606€ tulee täyteen, niin sit sulla menee 32% veroa. Eikö sulla ole tähän asti ollut ( tänä vuonna) mitään tuloja?
[/quote]
No puolikas tm tuki josta lähti ennakonpidätystä 75,20.
Ap
juu. Jos tuollaista sattuu, niin voit aian tilata uuden verokortin ja saat siihen sitten alemman %, kun olet jo osan maksanut. teen joskus loppuvuodesta 0 % töitä, jos tulot ovat jääneet oletettua pienemmiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:36"]6,5% sulla menee veroa ja kun toi 3606€ tulee täyteen, niin sit sulla menee 32% veroa. Eikö sulla ole tähän asti ollut ( tänä vuonna) mitään tuloja? [/quote] No puolikas tm tuki josta lähti ennakonpidätystä 75,20. Ap
[/quote]Mikä on puolikas tuki? Kai sä tajusit, että kaikki sun tän vuoden tulot on laskettu tuohon 3606 euron tulorajaan. Jos sulla se tuloraja tulee kesken työharjoittelun täyteen, niin sit menee tuo isompi veroprossa samantien.
No niin 6,5 % oli sitten oikea vastaus :)