Pakkoruotsi säilyy.
Ruotsin kielen opiskelu säilyy pakollisena jatkossakin. Eduskunta päätti perjantaina asiasta äänin 134–48.
http://yle.fi/uutiset/ruotsi_sailyy_pakollisena__ita-suomessa_mahdollisuus_kielikokeiluun/7850273
Eduskunta on puhunut joten pulinat pois jatkossa.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:02"]Mä en koe ruotsin opiskelua mulle ongelmana. Ois saanu aikasemmin alkaa sillä nyt ysillä kieliopin opiskelussa mennään kamalaa tahtia.
[/quote]
Ruotsin opiskelu ei koskaan ole ollut mulle mikään ongelma, kymppejä sain ja ällän kirjoitin. Silti vastustan pakkoruotsia. Kas kun lainsäädännön ei tulekaan perustua minun henkilökohtaiseen kokemukseeni.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:02"]Mä en koe ruotsin opiskelua mulle ongelmana. Ois saanu aikasemmin alkaa sillä nyt ysillä kieliopin opiskelussa mennään kamalaa tahtia. [/quote] Ruotsin opiskelu ei koskaan ole ollut mulle mikään ongelma, kymppejä sain ja ällän kirjoitin. Silti vastustan pakkoruotsia. Kas kun lainsäädännön ei tulekaan perustua minun henkilökohtaiseen kokemukseeni.
[/quote]
Lainsäädännön pitäisi olla ensisijaisesti sitä mitä kansa tarvitsee ja toissijaisesti sitä mitä kansa haluaa. Pakkoruotsi ei ole sitä mitä kansa tarvitsee ja toisaalta on käynyt kyllä ilmi että kansa ei sitä myöskään halua.
Ainoa joka sitä haluaa on rkp ja ainoa joka sitä tarvitsee on ne harvat ummikkoruotsalaiset joita suomesta vielä löytyy. Heidänkin palvelunsa pitää käytännössä järjestää muuten kuin pakkoruotsitetuilla suomalaisilla koska edes heidän mielestään tämä ns. virkamiesruotsi ei riitä takaamaan kielitaitoa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:15"]
[/quote]
Voi olla, että pulinat vaihtuvat johonkin vähän konkreettisempaan toimintaan.
[/quote]
Suomessa? Täällä saa politikot tehdä mitä vain ja kansa on kun lammaslauma.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:15"]
Ruotsin kielen opiskelu säilyy pakollisena jatkossakin. Eduskunta päätti perjantaina asiasta äänin 134–48.
http://yle.fi/uutiset/ruotsi_sailyy_pakollisena__ita-suomessa_mahdollisuus_kielikokeiluun/7850273
[/quote]
Höpö höpö.
Me emme luovuta ennen kuin tuo vääryys on poistettu, tietenkään.
Pakkoruotsi on väärin ja ihmiset eivät sitä halua -ja sillä hyvä!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:35"]
Höpö höpö.
[/quote]
Me vaadimme autoveron, tupakkaveron, alkoholiveron poistoa koska ne on väärin. Yhtä todennäköistä, että ne poistuu kun pakkoruotsi.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:11"]
Siinä se taas nähtiin mikä natsivaltio Suomikin on, ei paljon demokratiasta tietoa, yli 70% kannattaa pakkoruotsin poistoa ja silti tehdään mitä huvittaa, taataan eu:n lainapaketteja yms, vaikka kansa olisi vastaan.
[/quote]
Kannattaa aloittaa sillä, että selvität itsellesi edustuksellisen demokratian käsitteen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:38"]
Höpö höpö.
[/quote]
Me vaadimme autoveron, tupakkaveron, alkoholiveron poistoa koska ne on väärin. Yhtä todennäköistä, että ne poistuu kun pakkoruotsi.
[/quote]
Oliko sinulla joku perustelukin vai heitteletkö vaan randomilla jotain mikä kuulostaa sopivalta?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:42"]
Höpö höpö.
[/quote]
[/quote]
Oliko sinulla joku perustelukin vai heitteletkö vaan randomilla jotain mikä kuulostaa sopivalta?
[/quote]
No sehän lukee siellä, ne on väärin. Suuren osan elämään ei vaikuta se, että ruotsia opiskellaan, mutta esimerkiksi autojen korkea hinta haittaa hyvin monia ihmisiä.
Osmo Soininvaara ainoa ajattelukykyinen vihreä. Pisteet hänelle. Mauri Pekkarinen kääntänyt takkia. Viimeksi vastusti pakkoruotsia, nyt kannatti sitä.
Näin ruotsinkileisenä olen hyvin tyytyväinen eduskunnan päätökseen. Minäkin osaan suomea, joten suomenkielisten on ihan hyvä ja sivistävää osata ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:42"]
Höpö höpö.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No sehän lukee siellä, ne on väärin. Suuren osan elämään ei vaikuta se, että ruotsia opiskellaan, mutta esimerkiksi autojen korkea hinta haittaa hyvin monia ihmisiä.
[/quote]
Ai ei vaikuta se että kaikkien suomalaisten pitää lukea väkisin tuntitolkulla viikossa ruotsia kun voisi lukea jotain muuta kieltä? Hyvin taas ajateltu.
Ruotsinkieliset voi toki vastaavasti lukea myös joko suomea tai jotain isompaa maailmankieltä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:50"]
Näin ruotsinkileisenä olen hyvin tyytyväinen eduskunnan päätökseen. Minäkin osaan suomea, joten suomenkielisten on ihan hyvä ja sivistävää osata ruotsia.
[/quote]
Minäkin osaan englantia, joten englanninkielisten on ihan hyvä ja sivistävää osata suomea. Minäkin osaan espanjaa, joten espanjankielisten on ihan hyvä ja sivistävää osata suomea. Minäkin osaan saksaa, joten saksankielisten...
[/quote]
Onko ideoita, kenen kanssa sitä ruotsia voisi puhua? Kunnassa ei asu yhtään ruotsinkielistä. Tietysti voisimme perustaa näytelmäkerhon ja näytellä siellä kaksikielisiä.
[/quote]
Olet itsekäs paska. Ei Ruotsin suomenkielisetkään vaadi ruotsalaisia opiskelemaan pakolla suomea, vaikka suomenkielisiä Ruotsissa on suhteessa saman verran kuin ruotsinkielisiä Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:51"]
Ai ei vaikuta se että kaikkien suomalaisten pitää lukea väkisin tuntitolkulla viikossa ruotsia kun voisi lukea jotain muuta kieltä? Hyvin taas ajateltu.
Ruotsinkieliset voi toki vastaavasti lukea myös joko suomea tai jotain isompaa maailmankieltä.
[/quote]
No miten se vaikuttaa sinun elämään, että kuolussa opiskelijat joutuvat lukemaan? Kerro nyt ihan omalta kohdalta se vaikutus.
Eihän tuo pakkoruotsipäätös ole mikään yllätys, sillä käytännössä keskeiset puolueet (ainakin Kokoomus ja SDP) ilmoittivat jo hyvissä ajoin, ettei pakkoruotsi ole kansanedustajille ns. omantunnonkysymys, jonka osalta he voisivat äänestää oman kantansa mukaisesti, vaan heidän on äänestettävä puolueen linjan mukaisesti. Ja puolueiden linja näkyy hyvin äänestystuloksessa. Sillä ei ole merkitystä, että ainakin joidenkin galluppien mukaan 75% kansasta vastustaa pakkoruotsia.
Tuskin useimpia kiinnosti mikään vapaa kielivalinta, ruotsin opiskelua vastustetaan lähinnä vihasta Ruotsia ja ruotsalaisuutta kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:53"]
Olet itsekäs paska. Ei Ruotsin suomenkielisetkään vaadi ruotsalaisia opiskelemaan pakolla suomea, vaikka suomenkielisiä Ruotsissa on suhteessa saman verran kuin ruotsinkielisiä Suomessa.
[/quote]
Ruotsissa on vain yksi virallinen kieli toisin kun Suomessa, niin miten he voisivatkaan vaatia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 16:55"]
Tuskin useimpia kiinnosti mikään vapaa kielivalinta, ruotsin opiskelua vastustetaan lähinnä vihasta Ruotsia ja ruotsalaisuutta kohtaan.
[/quote]
Näin on. Täällä kirjoittavien (aikuisten) av-mammojen elämään se ei vaikuta paskan vertaa. No sen verran, että joutuvat neuvomaan lapsiaan ruotsin läksyissä.
Siinä se taas nähtiin mikä natsivaltio Suomikin on, ei paljon demokratiasta tietoa, yli 70% kannattaa pakkoruotsin poistoa ja silti tehdään mitä huvittaa, taataan eu:n lainapaketteja yms, vaikka kansa olisi vastaan.
Miksi ei samantien poistettais äänestystä kokonaan.