Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

huonosti nukahtavat lapset, kauanko itkut ovat kestäneet?

Vierailija
06.03.2015 |

Lapsemme ei ole koskaan osannut nukahtaa ns itsestään. Koska oli kova itkemään ja huono nukkumaan ja itse olin poikki, nukutin rinnalle. Nukutusimetyksestä vieroituksen jälkeen lapsi on joka ikinen ilta itkenyt noin 10 minuuttia - tunnin, tätä on jatkunut kuukausia. Miten oppisi nukahtamaan itkemättä? lapsi ei mielestäni enää itke tissin perään, vaikka imetän yhä päivisin.
Päiväunille nukutan vain liikkuviin vaunuihin ja sittemmin rattaisiin, silloin itkee ehkä n 40% kerroista. Aiemmin paljon useammin. nukahtamista jälkeen tuon vaunut sisään, avaan makuupussin ja riisun pipon.
Haluaisin opettaa nukkumaan päiväunia sisällä sängyssä, mutta miten ihmeessä voisi onnistua?
Muilla vastaavia kokemuksia? Milloin itkut loppuivat?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä: kun iltavieroitus alkoi, lapsi huusi viikkoja useamman tunnin joka ilta. Mies nukutti.

Vierailija
2/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 13kk
ap

Vierailija
4/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ikäinen? Meillä on nyt 1v 4kk, ja joka ilta kailottaa unille mentäessä. Meillä tämä on neljäs lapsi, enkä muista, että muut olisivat tällä lailla protestoineet. Olettehan tutkituttaneet korvat jne, ettei ole kivusta johtuvaa? Tsemppiä kuitenkin!

Vierailija
5/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On korvatulehduskierre ollut, pitäisi olla ok nyt. Pitäisi olla ollut terve, kun vieroitettiin. Pahempien sairauksien aika nukutin tissillä välissä ja vieroitettu toistuvasti.
ap

Vierailija
6/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:02"]Minä ikäinen? Meillä on nyt 1v 4kk, ja joka ilta kailottaa unille mentäessä. Meillä tämä on neljäs lapsi, enkä muista, että muut olisivat tällä lailla protestoineet. Olettehan tutkituttaneet korvat jne, ettei ole kivusta johtuvaa? Tsemppiä kuitenkin!
[/quote]
Lohdullista kuulla, että ei ole ainoa ja teillä varsinkaan ei pitäisi olla kasvatuksesta kiinni. Olen vakavissani miettinyt, kestänkö enää tosta vauvavuotta, vaikka haaveilin aina useammasta lapsesta.
ap

Vierailija
7/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä huudattanut huonosti nukahtavaa lasta,sillä jo ajatuksena se on karsea. Olen istunut vieressä lattialla ja pian oppi nukahtamaan itse.

Vierailija
8/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:02"]Minä ikäinen? Meillä on nyt 1v 4kk, ja joka ilta kailottaa unille mentäessä. Meillä tämä on neljäs lapsi, enkä muista, että muut olisivat tällä lailla protestoineet. Olettehan tutkituttaneet korvat jne, ettei ole kivusta johtuvaa? Tsemppiä kuitenkin!
[/quote]
Lohdullista kuulla, että ei ole ainoa ja teillä varsinkaan ei pitäisi olla kasvatuksesta kiinni. Olen vakavissani miettinyt, kestänkö enää tosta vauvavuotta, vaikka haaveilin aina useammasta lapsesta.
ap
[/quote]

Toinen lapsi on yleensä siitä helpompi että oppii jo pienestä asti nukahtamaan itse kun äidillä ei ole aikaa nukuttaa tissille tai kannella niin kauan kunnes nukahtaa, koska isommastakin pitää huolehtia. Meillä esikoinen oli juuri noista syistä erittäin vaikea saada nukkumaan, eikä kukaan silloin hänen kohdallaan kertonut ettei vauvaa tarvitse nukuttaa. Pienempi nukahti aina itsekseen omaan sänkyynsä sillä välin kun isompi saatiin nukkumaan, koska häntä ei oltu opetettu nukuttamiseen..
[/quote]
Meillä ihan toisinpäin. Esikoinen otti tutin suuhun ja meni omaan sänkyyn 2 kk iässä. Tää kuopus ei ota tuttia ja roikkuu tississä kaiken yötä. Pinnasänky on hänelle kirosana. Ihan itseä jännittää miten tää jatkuu...
[/quote]
Meillä oli ainokaisen kanssa juurikin noin kuin teillä kuopuksen... tutti tai tuttipullo ei kelvannut ja pinnasänkyyn pystyi siirtämään hyvällä tuurilla yli vartti nukahtamisen jälkeen. yleensä hyvä jos tissistä sai irti. Ja koska heräili niin usein, en jaksanut monta kertaa yössä siirtää. Varmaan olisi pitänyt ottaa tiukka linja jo alusta asti, mutta ainut keino nukkua koko perhe yöllä oli perhepedissä tissi suussa. Sitä ennen nukuimme miehen kanssa vuorotellen, koska lapsi ei nukkunut yksikseen juurikaan, mutta jaksamisemme takia ei pidemmän päälle vaan voinut huudattaa kaikkea yötä.
Tuntuu, että ne "älä anna vauvan nukkua tissi suussa" syyllistäjät eivät todellakaan ymmärrä mitä se on, kun lapsi huutaa tunti toisensa perään ja tissi sitten toimii kuin taika. Miten sitä voisi olla käyttämättä...
Joskus sen kai sitten edestään löytää ja meillä se hetki on nyt. Olisi vaan helpotus tietää, loppuuko tämä joskus ennen lapsen 18 v syntymäpäivää!
Toivottavasti teillä käy paremmin!
Ap

Vierailija
9/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paljastui tytöllä suunnilleen tuossa iässä kananmuna ja maitoproteiiniallergia. Oli nukahtanut koko ajan huonosti ja heräili 20 kertaa yössä. Mutta esikoinen kun oli niin luulin että ihan normaalia. Sen jälkeen kun sai allergia diagnoosin, vieroitin rinnalta kokonaan ja sai hyvät, täyttävät korvike"maidot" niin unet parantuivat viikossa. Suosittelen todella allergialääkärillä käyntiä.
Tsemppiä! Kyllä se vielä helpottaa!

Vierailija
10/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:19"]Meillä paljastui tytöllä suunnilleen tuossa iässä kananmuna ja maitoproteiiniallergia. Oli nukahtanut koko ajan huonosti ja heräili 20 kertaa yössä. Mutta esikoinen kun oli niin luulin että ihan normaalia. Sen jälkeen kun sai allergia diagnoosin, vieroitin rinnalta kokonaan ja sai hyvät, täyttävät korvike"maidot" niin unet parantuivat viikossa. Suosittelen todella allergialääkärillä käyntiä.
[/quote]
kiitos tsemppauksesta! Ehkä pitäiso tosiaan harkita tuota allergialääkäriä. olen kyllä puhunut näistä neuvolassa terkoille ja lääkäreille mutta tuloksetta. Lapsi on uusia ihmisiä tavatessaan yleensä innoissaan ja vaikuttaa muutenkin hyväntuuliselta ja -voivalta. Niin kauan kuin on riittävästi virikkeitä, että jaksaa valvoa eikä huomaa väsymystään, pysyy tyytyväisenä. Olen jo vähän oppinut olemaan valittamatta, kun tuntuu, että minua pidetään ihan turhan valittajana (ei terveydenhuollossa vaan noin muuten lähipiirissä). Ap

Vierailija
11/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v herää vielä yöllä huutamaan.

Vierailija
12/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 09:19"]Meillä paljastui tytöllä suunnilleen tuossa iässä kananmuna ja maitoproteiiniallergia. Oli nukahtanut koko ajan huonosti ja heräili 20 kertaa yössä. Mutta esikoinen kun oli niin luulin että ihan normaalia. Sen jälkeen kun sai allergia diagnoosin, vieroitin rinnalta kokonaan ja sai hyvät, täyttävät korvike"maidot" niin unet parantuivat viikossa. Suosittelen todella allergialääkärillä käyntiä.
[/quote]
kiitos tsemppauksesta! Ehkä pitäiso tosiaan harkita tuota allergialääkäriä. olen kyllä puhunut näistä neuvolassa terkoille ja lääkäreille mutta tuloksetta. Lapsi on uusia ihmisiä tavatessaan yleensä innoissaan ja vaikuttaa muutenkin hyväntuuliselta ja -voivalta. Niin kauan kuin on riittävästi virikkeitä, että jaksaa valvoa eikä huomaa väsymystään, pysyy tyytyväisenä. Olen jo vähän oppinut olemaan valittamatta, kun tuntuu, että minua pidetään ihan turhan valittajana (ei terveydenhuollossa vaan noin muuten lähipiirissä). Ap
[/quote]
Mäkin menin loppujen lopuksi yksityiselle, kun rupesi univelka vaikuttamaan mielenterveyteen kun toinen ei vaan nuku. Siitä sain sitten tytölle samalle päivälle ajan allergialääkärille, verikokeilla testattiin aika laajasti kaikki. Minä sain nukahtamislääkkeet ja tiukka käsky että mies hoitaa yöheräämisiä myös :D
Nyt jo 5-v ja sammahtaa joskus puurolautasen ääreen, ha aamulla ei meinaa saada ylös millään. Ihanaa!

Vierailija
13/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:02"]Minä ikäinen? Meillä on nyt 1v 4kk, ja joka ilta kailottaa unille mentäessä. Meillä tämä on neljäs lapsi, enkä muista, että muut olisivat tällä lailla protestoineet. Olettehan tutkituttaneet korvat jne, ettei ole kivusta johtuvaa? Tsemppiä kuitenkin!
[/quote]
ap
[/quote]

Toinen lapsi on yleensä siitä helpompi että oppii jo pienestä asti nukahtamaan itse kun äidillä ei ole aikaa nukuttaa tissille tai kannella niin kauan kunnes nukahtaa, koska isommastakin pitää huolehtia. Meillä esikoinen oli juuri noista syistä erittäin vaikea saada nukkumaan, eikä kukaan silloin hänen kohdallaan kertonut ettei vauvaa tarvitse nukuttaa. Pienempi nukahti aina itsekseen omaan sänkyynsä sillä välin kun isompi saatiin nukkumaan, koska häntä ei oltu opetettu nukuttamiseen..
[/quote]
Meillä ihan toisinpäin. Esikoinen otti tutin suuhun ja meni omaan sänkyyn 2 kk iässä. Tää kuopus ei ota tuttia ja roikkuu tississä kaiken yötä. Pinnasänky on hänelle kirosana. Ihan itseä jännittää miten tää jatkuu...
[/quote]
Meillä oli ainokaisen kanssa juurikin noin kuin teillä kuopuksen... tutti tai tuttipullo ei kelvannut ja pinnasänkyyn pystyi siirtämään hyvällä tuurilla yli vartti nukahtamisen jälkeen. yleensä hyvä jos tissistä sai irti. Ja koska heräili niin usein, en jaksanut monta kertaa yössä siirtää. Varmaan olisi pitänyt ottaa tiukka linja jo alusta asti, mutta ainut keino nukkua koko perhe yöllä oli perhepedissä tissi suussa. Sitä ennen nukuimme miehen kanssa vuorotellen, koska lapsi ei nukkunut yksikseen juurikaan, mutta jaksamisemme takia ei pidemmän päälle vaan voinut huudattaa kaikkea yötä.
Tuntuu, että ne "älä anna vauvan nukkua tissi suussa" syyllistäjät eivät todellakaan ymmärrä mitä se on, kun lapsi huutaa tunti toisensa perään ja tissi sitten toimii kuin taika. Miten sitä voisi olla käyttämättä...
Joskus sen kai sitten edestään löytää ja meillä se hetki on nyt. Olisi vaan helpotus tietää, loppuuko tämä joskus ennen lapsen 18 v syntymäpäivää!
Toivottavasti teillä käy paremmin!
Ap

[/quote]
Meillä selvisi viime viikolla refleksi sekä vilja allergia epäily. Saatiin lääkkeet ja ensimmäinen 6h unipätkä koskaan. Joten toivoa on paremmasta ja todiste että ns.vika ei ollut pelkästään mussa :)

Vierailija
14/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ihan samanlainen lapsi täyttää tänä vuonna 4 ja on vasta ihan hiljattain alkanut nukkua kokonaisia öitä. Nukahtaminen on edelleen vaikeaa, siihen menee 0,5-1,5 tuntia joka ilta ja vanhemman täytyy olla samassa huoneessa. Monesti lapsi itkee, muttei enää joka kerta, höpöttää vaan. Tähänkin asti pääseminen on ollut työn ja tuskan takana, kun ennen vaati sylin/kainalon tissivieroituksen jälkeen. Ja lapsi ei edes pikkuvauvana ole nukahtanut kertaakaan itse ilman nukutusta (niinkuin joidenkin lapset nukahtelee kesken leikkien tai syömisen), paitsi autoon ja pienenä vaunuihin. :) Olen joskus päättänyt että kokeilen kauanko se pysyy hereillä, mutten ole tähän mennessä jaksanut itse valvoa niin kauan (klo 02 asti menee helposti).

Päiväkodistakin tulee joka päivä palautetta että päiväunille nukahtaminen on vaikeaa (kotioloissa ei ole nukkunut päiväunia enää 2-vuotiaasta lähtien). Kaikki keinot myös sairaalan unikoulu on kokeiltu. Lohdutuksen sanana sinulle etten ole kuullut toisesta yhtä vaikeasti nukkuvasta lapsesta.

Vierailija
15/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitus tapahtuo lapsen näkökulmasta aivan liian aikaisin. Mutta nyt ei ole paluuta. Rauhalliset rutiinit - lapsi sopeutuu aikanaan. Siihen voi mennä kuukausia tai puoli vuottakin. Monenlaisia kausia tulee vielä. 

Vierailija
16/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Kaikki eivät ainakaan onnellisina nukahda yksikseen muutamaan ensimmäiseen vuoteen. Se on ihan normaalia. Itse olen ratkaissut niin, ettei lapsen tarvtsekaan nukahtaa itsestään. Parivuotias pikkuveli nukahtaa onnellisena, kun saa nukkua isoveljen vieressä 140 cm leveässä sängyssä. 

Vierailija
17/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:42"]Meidän ihan samanlainen lapsi täyttää tänä vuonna 4 ja on vasta ihan hiljattain alkanut nukkua kokonaisia öitä. Nukahtaminen on edelleen vaikeaa, siihen menee 0,5-1,5 tuntia joka ilta ja vanhemman täytyy olla samassa huoneessa. Monesti lapsi itkee, muttei enää joka kerta, höpöttää vaan. Tähänkin asti pääseminen on ollut työn ja tuskan takana, kun ennen vaati sylin/kainalon tissivieroituksen jälkeen. Ja lapsi ei edes pikkuvauvana ole nukahtanut kertaakaan itse ilman nukutusta (niinkuin joidenkin lapset nukahtelee kesken leikkien tai syömisen), paitsi autoon ja pienenä vaunuihin. :) Olen joskus päättänyt että kokeilen kauanko se pysyy hereillä, mutten ole tähän mennessä jaksanut itse valvoa niin kauan (klo 02 asti menee helposti).

Päiväkodistakin tulee joka päivä palautetta että päiväunille nukahtaminen on vaikeaa (kotioloissa ei ole nukkunut päiväunia enää 2-vuotiaasta lähtien). Kaikki keinot myös sairaalan unikoulu on kokeiltu. Lohdutuksen sanana sinulle etten ole kuullut toisesta yhtä vaikeasti nukkuvasta lapsesta.
[/quote]
Luin kauhunsekaisella epäuskolla kommenttiasi useampaan kertaan. Toivottavasti meillä ei ihan noin menisi! Meillä lapsi on kaksikuisena _kerran_ sammunut omia aikojaan sitteriin keskellä päivää, joten varmasti parempi nukkuja kuin teillä ;)
ap

Vierailija
18/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:50"]Vieroitus tapahtuo lapsen näkökulmasta aivan liian aikaisin. Mutta nyt ei ole paluuta. Rauhalliset rutiinit - lapsi sopeutuu aikanaan. Siihen voi mennä kuukausia tai puoli vuottakin. Monenlaisia kausia tulee vielä. 
[/quote]
minkä ikäisenä tissivieroitus sitten mielestäsi pitäisi tapahtua? Meillä lapsi käytti parhaimmillaan tissiä leluna ja virikkeenä, pureskeli ja hillui rinnalla. Kestin sitä lapsen sairastelujaksot hammasta purren, muuten en. mielestäni olisi huonoa kasvatusta antaa lapsen huvikseen järsiä.
Ja tarkennuksena vielä: en vaadi, että lapsi edes oppisi nukahtamaan yksin. Hänen ei ole tähän mennessä KOSKAAN tarvinnut nukahtaa yksin. Toivon vaan, että ei itkisi enää kovin kauaa sitä keskimäärin puolta tuntia joka ikinen ilta, kun mies häntä nukuttaa.
Ap

Vierailija
19/30 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 10:50"]Vieroitus tapahtuo lapsen näkökulmasta aivan liian aikaisin. Mutta nyt ei ole paluuta. Rauhalliset rutiinit - lapsi sopeutuu aikanaan. Siihen voi mennä kuukausia tai puoli vuottakin. Monenlaisia kausia tulee vielä. 
[/quote]
minkä ikäisenä tissivieroitus sitten mielestäsi pitäisi tapahtua? Meillä lapsi käytti parhaimmillaan tissiä leluna ja virikkeenä, pureskeli ja hillui rinnalla. Kestin sitä lapsen sairastelujaksot hammasta purren, muuten en. mielestäni olisi huonoa kasvatusta antaa lapsen huvikseen järsiä.
Ja tarkennuksena vielä: en vaadi, että lapsi edes oppisi nukahtamaan yksin. Hänen ei ole tähän mennessä KOSKAAN tarvinnut nukahtaa yksin. Toivon vaan, että ei itkisi enää kovin kauaa sitä keskimäärin puolta tuntia joka ikinen ilta, kun mies häntä nukuttaa.
Ap
[/quote]
Meillä neuvolalääkäri sanoi että niin kauan kuin on päivällä imetystä on yölläkin. Vauva ei kuulemma ymmärrä miksi päivällä saa mutta yöllä ei. Meillä lapsi lopetti aamuyömaidon 1v9kk ja maito loppui osaksi raskauden vuoksi tasan 2v.

Vierailija
20/30 |
06.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 15:47"]En ole ikinä huudattanut huonosti nukahtavaa lasta,sillä jo ajatuksena se on karsea. Olen istunut vieressä lattialla ja pian oppi nukahtamaan itse.
[/quote]
Lapsellamme on kaksi vanhempaa, joista nyt toinen eli isä nukuttaa lasta. jos pelkkä lattialla istuminen olisi riittänyt, tuskin avautuisin aiheesta ja pyytäisin vinkkejä. Mies on tassuttellut, ottanut syliin, silitellyt jne, silti itkee. Ei enää huuda kurkku suorana tuntikausia, mutta aina itkee silti. Myös vaunuissa saattoi hyvin itkeä vaikka tunnin ihan väsymystään, kunnes sammui. Autossa itkee helposti kahdenkin tunnin ajomatkan.
Nykyään rattaissa itkeskelee, hieroo raukeana silmiä ja sitten taas piristyy ja tätä jatkuu monta kierrosta.
ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi