Synnytys, miten isomman lapsen hoito?
Eli minulla on aika hankala tilanne. Esikoisen käy isänsä luona yleensä joka toinen viikonloppu. Nyt olen uudelleen raskaana, vauvan isä ei ole enää kuviossa. Mitenköhän synnytyksen kanssa onnistuu isomman hoito, isä asuu 130 km ja oma äitini 100 km päässä. Ensimmäinen synnytykseni oli aika nopea reilu 2h, meiltä ajaa sairaalaan vajaa 10 min onneksi. Neuvolassa sanoivat että varataan ihan loppuraskaudessa lääkäriaika, jossa katsotaan näkyykö lähestyvän synnytyksen merkkejä, mutta huomaako sen aina? Onkohan tälläisessä tilanteessa mahdollista harkita synnyksen käynnistystä, niin isomman lapsen voisi viedä valmiiksi hoitoon?
Kommentit (9)
Voihan niitä lapsia tehdä ihan vaan seuraksi jos ei kerran 100 km säteellä ole ystäviä tai edes hyvänpäiväntuttuja, joista voisi olla apua.
En uskalla edes miettiä miten järjestät elämäsi kun vauva on syntynyt - ilmeisesti tämäkään isä ei ole kuvioissa?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:00"]Voihan niitä lapsia tehdä ihan vaan seuraksi jos ei kerran 100 km säteellä ole ystäviä tai edes hyvänpäiväntuttuja, joista voisi olla apua.
En uskalla edes miettiä miten järjestät elämäsi kun vauva on syntynyt - ilmeisesti tämäkään isä ei ole kuvioissa?
[/quote]
Tai siis ei ole kuten itse sanoit, mutta tietääkö edes tulevansa isäksi?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 21:00"]Voihan niitä lapsia tehdä ihan vaan seuraksi jos ei kerran 100 km säteellä ole ystäviä tai edes hyvänpäiväntuttuja, joista voisi olla apua.
[/quote]
Ongelmana on siis se että mitä jos tämä synnytys on yhtä nopea kuin ensimäinen, eihän 100 km matkaa ihan hetkessä ajeta. Ei minulla ole oikein ketään ketä voisin pyytää vaikka keskellä yötä, kun ei edes tiedä milloin koko synnytys alkaa
No nyt viimeistään kannattaa alkaa verkostoitua paikallisten äitien kanssa, esim. Facebookin Hätäkahvit-ryhmässä (ei aaveella) tai palkata joku kokenut lastenhoitaja joka voi päivystää öisinkin korvausta vastaan.
En voi vastustaa tämän sanomista mutta alunperin olisi kannattanut hankkia alueelta uusia ystäviä, ei lapsia.
Varmaan paras yrittää etsiä joku hoitaja jonka saa paikalle nopeasti, ja sopia sitten esikoisen isän/äitisi kanssa että tämä hakisi esikoisen luokseen lyhyellä varoitusajalla. Esikoinen kuitenkin tuntee varmasti olonsa turvallisemmaksi tutun kanssa. Missä päin asut, onko esim. MLL:n hoitajia saatavilla? Asiat kyllä järjestyy, älä huoli.
Mulla oli sama ongelma nuorinta saadessani. Lopulta siskoni katsoi lapsia sen aikaa, että isä haki luokseen. Hyvin meni :) TsemTsemppiä, kyllä aina löytyy joku joka voi auttaa.
Elämänhallinta hiukan hukassa..