Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolentähystys ei satu, kokemuksen kerron

Vierailija
05.03.2015 |

Tuossa joku kyseli tähystyksestä ja sai suht huonoja jopa epäasiallisia vastauksia.

Minulle tehtiin tähystys koska oli kovia kipuja vatsan seudulla, verrattavissa synnytyskipuihin....

Vaaleaan leipään vaihtaminen ihan järkevää ohjeen mukaisesti, suolen tyhjennykseen sain aineet ja sain tyjennettyä. Minulla ei ole pukamia, joten en voi tietää kuinka tähystys vaikuttaa pukamien kanssa. 

Nykyään on niin pehmeät ja asianmukaiset tutkimusjutut, että voisin mennä uudelleenkin jos tulee tarvetta. Ei tullut siis mitään verenvuotoa eikä kammoa.

Olin joutunut syömään useita antibioottikuureja angiinoihin ja ne olivat syynä koviin kipuihin. Sanottiin että paksusuoli oli kuivunut antibiooteista. Ei sen vakavampaa onneksi. 

Toivottavasti muillakin menee hyvin tähystyksissä ja asiat saadaan hoidettua diagnoosin selvittyä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa sinulle on kyseinen toimenpide tehty?

Äitimuorille viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana tehty keskimäärin kaksi kertaa vuodessa, eli taatusti osaa hoitaa oman osuutensa prosessissa.

Hänen mukaansa toimenpide voi olla kivuton, tai kipu voi olla kestämätöntä, riippuu täysin tekijän ammattitaidosta ja siitä, välittääkö potilaalle aiheuttamastaan kivusta.

Kymmeneen vuoteen ei ole enää suostunut paikalliseen menemään, vaan käy 60 kilometrin päässä yliopistollisessa, jossa homma osataan tehdä oikein.

Vierailija
2/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän ei mitään tungeta enää sisään, nielaistaan vaan pieni motikka jonka kameraa voidaan liikutella, käännellä ja väännellä, ja tulee pois luonnollisen poistuman kautta:) Helppoa kuin seipään heitto!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:09"]

Nythän ei mitään tungeta enää sisään, nielaistaan vaan pieni motikka jonka kameraa voidaan liikutella, käännellä ja väännellä, ja tulee pois luonnollisen poistuman kautta:) Helppoa kuin seipään heitto!

[/quote]

Ei sitä kapselikameraa voida liikutella, käännellä tai väännellä. Se nielaistaan kuin iso lääketabletti ja se sitten ajelehtii läpi suolen, kuvaten aina sitä kohtaa, minkä suuntaan kameran linssi kulloinkin sattuu olemaan. Tähystyksiä sisään tungettavalla tähystimellä tehdään hyvin paljon, tuo kapselikameratutkimus on paljon harvinaisempi eikä sillä voida korvata tähystyksiä.

Tähystys voi olla kivuton/lähes kivuton tai sitten hyvin kivulias. Riippuu suolistosairaudesta, potilaasta (onko herkästi kramppaava suoli ja kuinka kovana tuntee suoliston venytyskivun), tähystäjästä ja tähystyksen hankaluudesta (onko suoli pitkä ja mutkainen, pitääkö väännellä paljon, että pääsee eteenpäin). Kipuun voidaan kuitenkin antaa suonensisäistä lääkettä.

Vierailija
4/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsii ärtyneestä paksusuolesta saattaa toimenpide olla todella kivulias suolen venymisestä johtuen. Itselläni tutkimus oli yhtä helvettiä vaikka sain rauhoittavaa ja kipulääkettäkin useamman annoksen. Ikinä en enää suostuisi ilman nukuttamista.

Vierailija
5/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:14"]

[/quote]

Ei sitä kapselikameraa voida liikutella, käännellä tai väännellä. Se nielaistaan kuin iso lääketabletti ja se sitten ajelehtii läpi suolen, kuvaten aina sitä kohtaa, minkä suuntaan kameran linssi kulloinkin sattuu olemaan. Tähystyksiä sisään tungettavalla tähystimellä tehdään hyvin paljon, tuo kapselikameratutkimus on paljon harvinaisempi eikä sillä voida korvata tähystyksiä.

Tähystys voi olla kivuton/lähes kivuton tai sitten hyvin kivulias. Riippuu suolistosairaudesta, potilaasta (onko herkästi kramppaava suoli ja kuinka kovana tuntee suoliston venytyskivun), tähystäjästä ja tähystyksen hankaluudesta (onko suoli pitkä ja mutkainen, pitääkö väännellä paljon, että pääsee eteenpäin). Kipuun voidaan kuitenkin antaa suonensisäistä lääkettä.

[/quote]

Totta, mutta puhut vanhanmallisesta, nyt eletään jo vuotta 2015;)

Vierailija
6/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Paksusuolen tähystys tehdään aina peräaukon kautta. Vatsalaukun tähystys suun kautta.

Vierailija
7/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei vastannut siihen toiseen ketjuun, vaan avasi uuden, jos sinä tisessa oli väärää tietoa?? Se kysyjä ei välttämättä näe näitä vastauksia.

Aika outuoa huomionhakua.

Vierailija
8/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kertoa totena ja ehdottomana asiana kivuttomuutta, vain koska itse koit toimenpiteen sellaisena. Sillä esimerkiksi mulle se sattui. Aivan saatanasti.

Vierailija
9/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:21"]

Et voi kertoa totena ja ehdottomana asiana kivuttomuutta, vain koska itse koit toimenpiteen sellaisena. Sillä esimerkiksi mulle se sattui. Aivan saatanasti.

[/quote]

Miks pitää aina kaikista pikkukivuista tehdä jättestorjuttu!

Vierailija
10/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:20"]

Miksi ap ei vastannut siihen toiseen ketjuun, vaan avasi uuden, jos sinä tisessa oli väärää tietoa?? Se kysyjä ei välttämättä näe näitä vastauksia.

Aika outuoa huomionhakua.

[/quote]

Samaa ihmettelen, tärkeitä vastauksia jää saamatta.

Vierailija
11/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on syöpä niin sattuu niin saatanasti. Mene sanomaan minun paksusuolensyöpään kuolleelle äidilleni ettei se satu. Ärsyttää tällainen paska...MINUA ei sattunut niin ei voi muutkaan kokea kipua NIIH!

Vierailija
12/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:21"]

[/quote]

Miks pitää aina kaikista pikkukivuista tehdä jättestorjuttu!
[/quote]
Minäkin synnytin just 4,5 kiloisen vauvan ilman kivunlievitystä eikä sattunu yhtään. Ihme vikisiöitä nää "synnytys sattuu" yhyhyhyyy!! Mua ei sattunut niin ei kyllä satu muitakaan, kyllä näin on!

Vierailija
13/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:21"] Et voi kertoa totena ja ehdottomana asiana kivuttomuutta, vain koska itse koit toimenpiteen sellaisena. Sillä esimerkiksi mulle se sattui. Aivan saatanasti. [/quote] Miks pitää aina kaikista pikkukivuista tehdä jättestorjuttu! [/quote] Minäkin synnytin just 4,5 kiloisen vauvan ilman kivunlievitystä eikä sattunu yhtään. Ihme vikisiöitä nää "synnytys sattuu" yhyhyhyyy!! Mua ei sattunut niin ei kyllä satu muitakaan, kyllä näin on!

[/quote]

Siinäs kuulitte;)

Vierailija
14/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu muuten ihan saatanasti, erityisesti kun sairaala säästi lääkkeissä = ei mitään kipulääkettä edes. Toiste en mene!

Vierailija
15/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oma kokemus nelikymppisenä oli aika kivuton nimenomaan paksunsuolen osalta. Tähystystintä ei saatu ohutsuoleen asti ja sitä yritettäessä oli hetkellisesti kipuja. Iäkkäällä anopilla on suolessa divertikkeleitä ja toimenpide yleensä varsin kivulias. 

Vastaus on siis että "se riippuu". Kun tähystetään suolen alapäätä peräaukon tietämiltä niin sen pitäisi olla varsin vaivatonta ja kivutonta.

Vierailija
16/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Oma kokemus nelikymppisenä oli aika kivuton nimenomaan paksunsuolen osalta. Tähystystintä ei saatu ohutsuoleen asti ja sitä yritettäessä oli hetkellisesti kipuja. Iäkkäällä anopilla on suolessa divertikkeleitä ja toimenpide yleensä varsin kivulias. 

Vastaus on siis että "se riippuu". Kun tähystetään suolen alapäätä peräaukon tietämiltä niin sen pitäisi olla varsin vaivatonta ja kivutonta.

[/quote]

Tämä toimenpide siis yksityisellä lääkäriasemalla pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
17/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin paksunsuolentähystys raskaana ollessa sekä pari kuukautta sektion jälkeen ja voin kertoa että koski molemmilla kerroilla. Vasta kävin uudestaan  ja kerroin huonoista kokemuksista. Sain kipulääkettä ja erittäin hyvää palvelua. Ei koskenut.

Vierailija
18/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Leikkaako se kapselikamera samalla matkalla mahdolliset polyypit?

Vierailija
19/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Leikkaako se kapselikamera samalla matkalla mahdolliset polyypit?

[/quote]

Vuosi pari, niin naps, naps!

Vierailija
20/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä nyt kokemuksia kerrotaan, niin painotan että synnytys ei satu, kun se ei sattunut minullakaan. 

Supistuskivut oli kuin lievässä mahataudissa, pieniä vatsan kipristelyjä. Ponnistusvaihekin meni suuremmitta kivuitta. 

Ap:n tavoin voin nyt kokemukseni pohjalta kertoa, että synnytys ei satu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä