Voi luoja menee hermot tämän nimen kanssa!
Nimeni on Lilli. Joo, on ristimänimi.
Rakastan nimeäni erityisesti koska tiedän tarinan sen takana miksi äitini on nimen valinnut.
Mutta miksi aina kaikki olettavat että se on lempinimi? Alaluokilta asti olen saanut jankuttaa että ei, nimeni ei ole Linda tai Lilja.
Äsken KELAn täti soitti ja kysyi onko kaavakkeessa virhe ja että miksi en ole laittanut oikeaa etunimeäni. Sanoin sitten että soittakoon maistraattiin jos ei usko.
Eikö Lilli ole muutenkin yleinen nykyään? Luulisi ettei tarvitse aina jankuttaa tästä samasta..
Onko muita jotka saavat aina selvitellä omaa nimeään?
Niin ja tutuille terveisiä! ;)
Kommentit (14)
Aika kummallista. Itselläni on Suomessa tosi vaikea nimi, eikä nimestäni ole koskaan mitään ongelmia ollut. Nykyään monet asiat hoidetaan netissä ja sinne saa ihan itse täyttää nimensä. Ja jos livenä olen jossain virastossa, näytän suosiolla ajokortista nimeni, ettei tarvi alkaa tavaamaan. Puhelimessa ei ole tullut mitään hoidettua varmaan vuosikymmeneen, missä olisi tarvinnut oikeaa nimeä antaa. Joihinkin lehtitilauksiin tms laitan aina etunimestäni lyhennetyn lempinimen vaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:08"]Mummoni ystävätär on Lilli, yli 80-vuotias ja aina ollut saman niminen. Ei ole tullut mieleenkään, etteikö se olisi oikea nimi. Itselläni on väliviivallinen kutsumanimi, mutten koskaan muista joutuneeni sitä selittämään.
[/quote]
Mulla taas on viivaton yhdistelmä nimi ja aina kysytään tuleeko se väliviiva...
Mä yunnen useita Lilli-nimisiä, ei-ikäisiä ihmisiä. Lapsuudesta asti, sillä isovanhempieni maatilalle sijoitettiin sodanaikanaevakkoperhe, jossa oli Ika ja Lilli nimiset tyttäret, ja heistä tuli rakkaat perheystävät loppuelämäksi.
Itse joudun toistamaan nimeni koska kaikki kuulee sen väärin. Lisäksi vielä joudun sanomaan että kaksoisveellä (w) ja sitten saan kuulla. Ompa erikoinen ja hieno nimi, en ole koskaan kuullutkaan!
Voi hemmetti että menee hermo:DD
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:08"]Mummoni ystävätär on Lilli, yli 80-vuotias ja aina ollut saman niminen. Ei ole tullut mieleenkään, etteikö se olisi oikea nimi. Itselläni on väliviivallinen kutsumanimi, mutten koskaan muista joutuneeni sitä selittämään.
[/quote]
Mulla taas on viivaton yhdistelmä nimi ja aina kysytään tuleeko se väliviiva...
[/quote]
No eikö se ole ihan luonnollista
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:00"]
Mulla on kaksiosainen etunimi jota saa aina tavuttaa ja selittää että kyllä tulee väliviivalla. Se ei minua haittaa. Mutta se alkaa ärsyttää, että monet asiakaspalvelijat lyhentävät nimeni automaattisesti vain siihen ensimmäiseen osaan! Vaikka esittelen itseni koko etunimelläni.
[/quote]Ja se lyhentäminen haittaa toimenpiteitä? Ihan virastoissa lyhentävät vai kampaajalla?
Mun pitää aina selventää, onko etunimeni kaksoisvokaalilla vai ei. Ja samaten täytyy aina selventää onko sukunimeni kaksoisvokaalilla vai ei. Kohtuullisen rasittavaa sekin. Nimeni on siis kokonaan ruotsalainen.
Mummoni ystävätär on Lilli, yli 80-vuotias ja aina ollut saman niminen. Ei ole tullut mieleenkään, etteikö se olisi oikea nimi. Itselläni on väliviivallinen kutsumanimi, mutten koskaan muista joutuneeni sitä selittämään.
Hassua, itse en osaisi lähteä kyseenalaistamaan Lilliä nimenä.
Mun nimen viimenen kirjain on systemaattisesti aina väärin. Vaikka kuinka selvästi artikulois tai vaikka se kopsattais jostain paperista. On se perkele. Tyyliin Marie kirjoitettaisiin Maria. Mutta kun nimeni on vieläpä paljon yleisempi kuin Marie niin ei riitä ymmärrys.
Lilli on nyt nousemassa suositummaksi nimeksi, mutta tottahan se on, että monilla Lilli on lempinimenä. Tyhmää Kelan työntekijän soitella asiasta, onhan siellä papereissa henkilötunnus, jolla yksilöidään henkilöt ja nimen pääsee sitä kautta varmistamaan -ja kuka laittaa virallisia papereita minnekään lempinimellä.
Mulla on kaksiosainen etunimi jota saa aina tavuttaa ja selittää että kyllä tulee väliviivalla. Se ei minua haittaa. Mutta se alkaa ärsyttää, että monet asiakaspalvelijat lyhentävät nimeni automaattisesti vain siihen ensimmäiseen osaan! Vaikka esittelen itseni koko etunimelläni.
En asu vantaalla. :) ap