Varmojen päivien laskijat: kysymys kiertoon liittyen :)
Ollaan jo useamman kuukauden ajan laksettu varmoja päiviä ja tarkan kierron kanssa se on ollut aika helppoa. Alkukierrosta olemme harrastaneet suojaamatonta ainoastaan menkkojen aikaan eli ei kp 5 jälkeen. Mutta loppukierrosta sitten ollaan harrastettu n. kp 20 lähtien kun on jo selvästi ovulaatiotuntemukset ohi.
Nyt on menkat jo viikon myöhässä ja tein sunnuntaina raskaustestin, minkä tulos oli negatiivinen. Uskon että tämä mÿohästys johtuu työstressistä. Ekaksi oli ihan sellainen olo viikon verran että menkat alkaa mutta nyt nekin tunteet poistuneet. Nyt on limat alkaneet kehittyä siihen malliin, että tuntuu että uusi kierto alkanut. voiko olla siis mahdollista että menkat eivät tulleet nyt ollenkaan ja uusi kierto alkoi?
Millä tapaa laskisitte päiviä sellaisesta kierrosta, jonka alku näin epäselvä kun menkkoja ei tullut ollenkaan? Käyttäisittekö vaan jotain muuta ehkäisyä siihen asti kunnes seuraavat menkat alkaa?
Jotenkin odottelimme niitä kuukautisia nyt jo viikon ja tänäänkin harrastettiin seksiä ilman ehkäisyä ja tuli mieleen että mitä jos uusi kierto alkanut :S
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (77)
Arvasin tämä lopputuleman jo ennen kuin avasin koko ketjun... Tosi hyvin toimii varmat päivät ehkäisynä, turhaan vaan ihmisiä pelotellaan. Eikö niin AP?
Mä veikkaisin ap että raskaana olet. Myöhästynyt ovulaatio, ei tarvitse edes olla kuin pari päivää myöhässä niin se kp 20 on jo aika riski. Jos kp 20 raskauduit niin näkyy testeissä varmaan ihan näinä päivinä, mut jos meni myöhemmäksi niin sitten vasta ens viikon alusta testailisin.
On itsellänikin menkat myöhastyneet joskus useammallakin viikolla, mutta siihen ei ole koskaan menkkakivut liittyneet eikä runsans valkovuoto.
Kerrohan sitten metin kävi kun oot testaillut :)
Mä veikkaisin myös että olet raskaana.
Itselläni on aina ollut kellon tarkka kierto (vuoto alkaa hyvin säännöllisesti), mutta todistetusta ovulaatioajankohta on vaihdellut paljonkin molempiin suuntiin. Mistäkö tiedän?
Esikoista yrittäessä menkat jäivät pois, mutta testi näytti negaa kaksi viikkoa senkin jälkeen, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Raskaana olin, mutta ovulaatio oli ollut oletettua myöhemmin. Ultrassa laskettua aikaa siirrettiin 2 viikkoa eteenpäin verrattuna viimeisistä kuukautisista laskettuun aikaan.
Kuopuksen kohdalla meillä oli "ehkäisynä" varmat päivät. Tämä sillä varauksella, että jos tärppi käykin, vauva on tervetullut. Kaksi kuukautta homma toimi, mutta sitten ei enää toiminutkaan. Olin raskaana, vaikka olin siinä nimenomaisessa kierrossa pitänyt erityisen tarkkaa huolta tärppipäivien välttelystä. Ultrassa laskettua aikaa varhennettiin viikolla, josta voitaneen päätellä, että ovulaatio olikin ollut ennen olettamaani aikaa.
Tähdennän vielä, että kiertoni on AINA ollut erittäin säännöllinen, mitä vuotopäivien alkamiseen ja kestoon tulee. Ovulaatiota en ole koskaan tikuttanut tai oireillut muulla kuin hirvittävillä seksihaluilla. Pelkällä kiertopäivien laskemisella ei päästä kovin luotettaviin tuloksiin, mikäli minulta kysytään ;)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 17:52"]
Itselläni on aina ollut kellon tarkka kierto (vuoto alkaa hyvin säännöllisesti), mutta todistetusta ovulaatioajankohta on vaihdellut paljonkin molempiin suuntiin. Mistäkö tiedän?
Esikoista yrittäessä menkat jäivät pois, mutta testi näytti negaa kaksi viikkoa senkin jälkeen, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Raskaana olin, mutta ovulaatio oli ollut oletettua myöhemmin. Ultrassa laskettua aikaa siirrettiin 2 viikkoa eteenpäin verrattuna viimeisistä kuukautisista laskettuun aikaan.
Kuopuksen kohdalla meillä oli "ehkäisynä" varmat päivät. Tämä sillä varauksella, että jos tärppi käykin, vauva on tervetullut. Kaksi kuukautta homma toimi, mutta sitten ei enää toiminutkaan. Olin raskaana, vaikka olin siinä nimenomaisessa kierrossa pitänyt erityisen tarkkaa huolta tärppipäivien välttelystä. Ultrassa laskettua aikaa varhennettiin viikolla, josta voitaneen päätellä, että ovulaatio olikin ollut ennen olettamaani aikaa.
Tähdennän vielä, että kiertoni on AINA ollut erittäin säännöllinen, mitä vuotopäivien alkamiseen ja kestoon tulee. Ovulaatiota en ole koskaan tikuttanut tai oireillut muulla kuin hirvittävillä seksihaluilla. Pelkällä kiertopäivien laskemisella ei päästä kovin luotettaviin tuloksiin, mikäli minulta kysytään ;)
[/quote]
Okei kiitos tästäkin vaikka tämä nyt kyllä vähän sai mut huolestumaan.
Siis onko sulla ollut aina kierto 28 päivää?
Kun mietin että jos se ovulaatio noin heittelis niin miten sitten mulla on kuitenkin aina ollut kierto 28 päivää? miten se on mahdollista? :D
ap
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Kun mietin että jos se ovulaatio noin heittelis niin miten sitten mulla on kuitenkin aina ollut kierto 28 päivää? miten se on mahdollista? :D
ap
[/quote]
Mun kierto on ollut 27 päivää. Tasan. Aina. Lähes kellontarkasti. En tiedä miten se on mahdollista. Ehkä asia on niin kuin Jurassic Parkissa todettiin, että luonto löytää keinon? ;)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 18:00"]
[/quote]
ap
[/quote]
Mun kierto on ollut 27 päivää. Tasan. Aina. Lähes kellontarkasti. En tiedä miten se on mahdollista. Ehkä asia on niin kuin Jurassic Parkissa todettiin, että luonto löytää keinon? ;)
[/quote]
Joo tutkimattomat ovat herran tiet :D
En nyt oikeastaan mahdollista raskautta osaa ajatella vaikka te vastaajat täällä kovasti yritettäkin sitä sanoa :D Mutta se nyt eniten huolettaa, että kun olen tässä menkkoja odotellut ajatellut, että nyt ne ihan kohta alkaa ja on turvallista siis harrastaa seksiä kun huomenna kuitenkin vuodan verta kuin vesihana, mutta sitten kun huomasin että valkovuoto ja halut lisääntyneet niin pienimuotoinen paniikki.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:42"]
Mikset sitten kysy äidiltäsi?
[/quote]
Äitini valitettavasti sai sairaskohtauksen muutama vuosi sitten ja nukkui pois. On paljon asioita, joista olisi ihana keskustella äitini kanssa...
ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:10"] Vähentää nautintoa joten mieluummin pelkää sitten joka kuu että onko vauva tulossa vai ei... Kovin kauaskantoiset ajatukset ei tunnu olevan. [/quote] Emme luottaisi varmoihin päiviin, jos mahdollinen raskaus olisi katastrofi. Mutta emme aktiivistesti halua vielä yrittää raskautta. Jos ja kun lapsi on ehdoton no no niin sitten totta kai on miehenkin tyydyttävä sitten niihin kondomeihin. ap [/quote] No sama millä sanoilla asiaa luonnehdit, ilman ehkäisyä se on lapsen yrittämistä. Kierrot vaihtelee, joten siihen ei luottamista ole.
[/quote]
Oma äitini on lääkäri ja kun teininä ilmaisin haluni aloittaa e-pillerit niin vastaukseksi sain, että vaikka lääkärit kirjoittaakin e-pilleri reseptejä naisille päivittäin niin hän ei tiedä ketään lääkäriä, joka sen tekisi omalle tyttärelleen ja sanoi että ei halua että pilaan oman terveyteni niillä. Äiti osti suuren kasan kondomeita ja sanoi, että kokeillaan kuparikierukkaa sitten muutaman vuoden päästä.
Näin vanhemmalla iällä olen jutellut enemmän äitini kanssa ehkäisystä ja hän kertoi, että siitä lähtien kun meni naimisiin on luottanut varmoihin päiviin ja on saanut kolme lasta, kaikki ensimmäisestä kierrosta kun päättivät yrittää raskautta. Että kyllä moni tähän luonnoliseen ehkäisymenetelmään luottaa ja monelle se on toimiva ehkäisy. Mutta vahinkoja tapahtuu jokaisen ehkäisymenetelmän kanssa.
ap
[/quote]
Ei kyllä yksikään kunnollinen lääkäri luota varmoihin päiviin. Niitä ei yksinkertaisesti ole
[/quote]
Niinkuin joku aikaisemmin tuolla sanoi niin upeasti on onnistunut lääkefirmojen aivopesu kun luonnollisia ehkäisytapoja pidetään huuhaana :DEi voi muuta kuin hattua nostaa lääkefirmoille tässä asiassa.
Totta kai on parempi käyttää helpompaa ehkäisykeinoa kuten kondomeita tai e-pillereitä jos on nuori ja ei ole perillä oman kehon toiminnasta eikä osaa/jaksa laskea ja tarkkailla omaa luonnollista kiertoa. Kun niitä päiviä kuukaudessa ei ole kuin n. 4 jolloin seksi voi johtaa raskauteen eikä ne päivät ihan summamutikassa tule.. Totta kai stressi, sairaus sun muut voivat horjauttaa kiertoa ja se riski on otettava. Myös e-pillereiden kanssa voi tulla imeytymisongelmia, vatsatautia tai ylipainokin voi sen aiheuttaa ettei ehkäisy toimi, mutta sekin riski on otettava jos seksiä harrastaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="06.03.2015 klo 12:58"] Itsellä kierto kelloon tarkka 28pv mutta meidän varmapäivä on nyt 2v. Saanut alkunsa kp28 tiedän varmasti kun oli seksitöntä aikaa silloin. Kerta riitti siihen ja kuukautiset oli 2vk myöhässä ennen kuin testi näytti positiivista. [/quote] Mulla on jo yli viikon myöhässä menkat eikä edelleenkään ole mitään posiitivista näkyvissä raskaustestissä, joten tuskinpa olen raskaana. ap [/quote] Ap ootkohan lukenut näitä vastauksia vai luetko vaan ne jotka sopii siihen mitä haluat ajatella. Todella moni sulle kertonut että voi olla tuo ovis sen verran myöhässä että testi ei vielä kerro sulle mitään. Joten ei kannata olla varma yhtään mistään ennen kun menkat alkaa. Raskausoireita ei todellakaan tule jokaiselle heti.
[/quote]
No ajattelin vain sitä että jos olisin ovuloinut kp20 niin nyt sen pitäis kyllä jo näkyä testeissä? kun jo dpo 14
Viime kierrossa bongasin oviksen todella selkeesti, muistan selkeät oviskivut kp 13, joten eihän se ole mahdollista että olisin uudelleen ovuloinut parin viikon päästä :D
ap
[/quote]
Jos seksiä oli kp20, ja ovis esim. kp25 niin voit olla raskaana, mutta se ei vielä näy testeissä.
No niin olin aikamoisen varma että ei tässä ainakaan raskaana olla vaikka moni täällä yrittikin pelotella ja sanoa että ovulaation ajankohtaa ei voi tietää eikä varmoihin päiviin luottaa.
No niin nyt ne menkat sitten alkoikin viime yönnä, puolitoista viikkoa myöhässä mut kuitenkin :) voi helpotus :) nyt sitten taas uuden kierron laskuun, aion edelleen mennä samalla tyylillä kuin tätä ennenkin ja luottaa siihen että tunnen kyllä kehoni :)
ap
Ja mitään ei opittu. Jos kuukautiset olivat myöhässä, myös ovulaatio oli. Miten silloin lasket varmat päivät? Ainakin itselläni ovulaation ajankohta vaihtelee kuukausittain, joten en kyllä luottaisi.
Nuo varmat päivät taitavat oikeasti olka tapa yrittää lasta ilman yrittämistä. Kaverillakin on suloinen vuoden vanha varmojen päivien lopputulos.
Mitä jos käyttäisitte oikeaa ehkäisyä?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Kuulutko itse varmojen päivien laskijoihin?
Jos et, niin miksi sitten edes aukaisit tämän ketjun? :D
ap
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:05"]
[/quote]
Kuulutko itse varmojen päivien laskijoihin?
Jos et, niin miksi sitten edes aukaisit tämän ketjun? :D
ap
[/quote]
En kuulu, siksipä ei tarvitse pohtia tällaisia ja pelätä olevansa paksuna. Simple.
Tee uusi testi. Kyllä ne kuukautiset tulee (ellet ole raskaana) ennen kuin uusi kierto alkaa. Jos et ole raskaana niin kiertosi on jostain muusta syystä mennyt sekaisin. (Joka tietenkin tarkoittaa, että varmat päivät eivät tulevaisuudessa ole enää niin varmat.) Kyllä sun keho kertoo nyt jotain muuta kuin uuden kierron alkua!
Ensinnäkin teitkö raskaustestiä sunnuntain jälkeen? Jos et, niin suosittelen tekemään uuden testin.
Se stressi on voinut myöhästyttää sun ovulaatiota pari päivää ja silloin se kp 20 on voinut olla jo aikamoinen tärppipäivä JA jos olisit siitä tullut raskaaksi niin todennäköisesti se ei olisi vielä viime sunnuntaina näkynyt testeissä. Mutta loppuviikosta jo varmaan näkyisi.
Mutta jos et tosiaan ole raskaana niin siinä tapauksessa käyttäisin kondomia ja kuulostelisin ovulaatiotunteita kierrossa ja odottelisin vaan rauhassa seuraavia menkkoja.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:05"] Mitä jos käyttäisitte oikeaa ehkäisyä? [/quote] Kuulutko itse varmojen päivien laskijoihin?
Jos et, niin miksi sitten edes aukaisit tämän ketjun? :D ap [/quote] En kuulu, siksipä ei tarvitse pohtia tällaisia ja pelätä olevansa paksuna. Simple.
[/quote]
Miksi ihmeessä sitten aukaisit tämän ketjun ja tulit tänne pätemään jos ei asia edes kosketa sinua?
Kiitos onnitteluista! joka toinen sekunti tuntuu siltä että oollaan maailman onnellisimpia tästä yllätyksestä ja joka toinen sekunti olen suunnilleen varaamassa aikaa aborttiin :D
Mutta onneksi on tuo ihana mies vierellä, joka kyllä vakuuttelee että kaikki menee hyvin ja me pärjätään. Mies oli heti jo onnensa kukkuloilla kun kerroin raskaustestin tuloksesta, itellä vielä nää tunteet vähän heittelehtii
ap