Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nykyään kuuluu ostaa kummilapselle ristiäislahjaksi?

Vierailija
05.03.2015 |

Olen ihan pihalla. Vieläkö nykyään ostetaan lapselle hopeinen kummilusikka tai valokuvakehys? Ja kuuluuko siihen kaiverruttaa lapsen nimi? (Vaikka sitä ei luonnollisesti ole vielä tiedossakaan, vai pitääkö etukäteen kysyä vanhemmilta?)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:30"]

Kyllä edelleenkin jotkut vanhemmat haluaa sellaisen. Mutta kysy lapsen vanhemmilta mitä he haluavat ristiäislahjaksi. Sillä sekin vaikuttaa paljon mihin uskontoon kuuluu ja missä päin suomea he asuvat.

[/quote]

Joo, onkin hyvin epäselvää, mihin kirkkokuntaan tai uskontoon vanhemmat liittävät sen kastetun lapsensa. Tiedätkö yhtään, mitä ristiäisissä tapahtuu? Ei se ole mikään nimenantotilaisuus vaan lapsi liitetään siinä kirkon ja seurakunnan jäseneksi.

[/quote]

Eri lahkoissa voi olla erilaisia perinteitä, vaikka luterilaisia kaikki ollaankin.

Vierailija
2/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 13:30"]

Kyllä edelleenkin jotkut vanhemmat haluaa sellaisen. Mutta kysy lapsen vanhemmilta mitä he haluavat ristiäislahjaksi. Sillä sekin vaikuttaa paljon mihin uskontoon kuuluu ja missä päin suomea he asuvat.

[/quote]

Joo, onkin hyvin epäselvää, mihin kirkkokuntaan tai uskontoon vanhemmat liittävät sen kastetun lapsensa. Tiedätkö yhtään, mitä ristiäisissä tapahtuu? Ei se ole mikään nimenantotilaisuus vaan lapsi liitetään siinä kirkon ja seurakunnan jäseneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin viime kesänä hopeisen kummilusikan ja kaiverrutin siihen lapsen nimen (koska se oli tiedossa). Ristiäisissähän jonkun niminen lapsi liitetään seurakuntaan eikä anneta nimeä (mikä ei täällä tunnu menevän mammojen jakeluun). Lisäksi ostin lapselle käyttöastiaston aterimineen. Keskustelin toki lapsen äidin ja muiden lähisukulaisten kanssa etukäteen, ettei tullut päällekäisiä lahjoja.

Vierailija
4/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:28"]

Lusikka nyt ehkä vielä menettelee mutta älä osta mitään muuta kummikrääsää kultasepänliikkeestä. Ovat ensinnäkin todella rumia, aivan ylihintaisia ja täysin tarpeettomia. Kysele toivomuksia tai osta jotain muuta mitä nyt voisit lahjaksi vauvalle ajatella. Itse olen vauvalahjoista eniten tykännyt niken lenkkareista, aino ja reino -tossuista, nahkatakista ja siihen sopivista asusteista ja valokuvakehyksestä johon sai kuvan viereen tehtyä kipsiin jalanjäljen. Perinteiset kummilahjat eli ruma hopeinen (tai sen värinen) valokuvakehys ja putki, johon saa laitettua kummitodistuksen, lojuvat jossain laatikoiden perällä pölyttymässä.

[/quote]

Minä tykkäisin tytöllä riipuksesta tai korvakoruista. Riipusta voisi käyttä aikuisenakin pidemmällä ketjulla.

Kehykset ja muut ovat totta tosiaan aika karseita. 

Vierailija
5/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:20"]

Mä ostin juuri äsken lusikan. Mun lapset söivät kummilusikoista ja niistä oli kiva syödä, kun lusikassa oli kuva. Kehyksillä ei nyt oikein tee mitään. Mihin sen edes laittaa? Olohuoneen tasolle telkkarin viereen.

[/quote]

Sait neljä alapeukkua tälle kommentille. Keskuudessamme on selvästi niitä, joilla on Eetu-Valtterin kummikehys yöpöydällä. Kun äiti ja iskä ovat sillai, kehys käännetään alassuin.

Vierailija
6/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 15:21"]

Vähän ot, mutta onko jotenkin erikoista jos joku muu kuin kummi tuo ristiäisiin lahjan? Vietiin sukulaislapsen ristiäisiin pieni vaatelahja, kun ei oltu vielä mitenkään muistettu, ja lapsen vanhemmat alkoivat kovaan ääneen ihmettelemään miksi on ostettu lahja, kun ei ole kuulemma tapana muiden kuin kummien tuoda lahjoja ristiäisiin. Oli vähän nolo tilanne, ei kai nyt siinä voi oikein pyydellä anteeksikaan jotain lahjan tuomista... mutta siis onko tuo ihan kamala etikettivirhe?

[/quote]

No ei todellakaan ole etikettivirhe. Jossain toisissa ristiäisissä saisitte haukut jos menisitte ilman lahjoja. Joitakin ihmisiä ei vaan voi millään miellyttää - vika ei ole teissä.

Vierailija
7/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sylikummina annoin kasteristin (ortodokseja olemme) ja asiasta olimme puhuneet lapsen äidin kanssa, en muista oliko jopa toiveena tämä.

Vierailija
8/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meidän suvussa ostetaan edelleen kummilusikka, johon tulee nimi ja syntymäaika, -paino ja -pituus. tms.

Voi kaiverruttaa jälkikäteen, jos nimi ei ole tiedossa.

Vierailija
10/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta sitten voisi ostaa lahjaksi, jos ei lusikkaa tai valokuvakehystä? Olisiko muita ideoita?

Vierailija
11/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin juuri äsken lusikan. Mun lapset söivät kummilusikoista ja niistä oli kiva syödä, kun lusikassa oli kuva. Kehyksillä ei nyt oikein tee mitään. Mihin sen edes laittaa? Olohuoneen tasolle telkkarin viereen.

Vierailija
12/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikka nyt ehkä vielä menettelee mutta älä osta mitään muuta kummikrääsää kultasepänliikkeestä. Ovat ensinnäkin todella rumia, aivan ylihintaisia ja täysin tarpeettomia. Kysele toivomuksia tai osta jotain muuta mitä nyt voisit lahjaksi vauvalle ajatella. Itse olen vauvalahjoista eniten tykännyt niken lenkkareista, aino ja reino -tossuista, nahkatakista ja siihen sopivista asusteista ja valokuvakehyksestä johon sai kuvan viereen tehtyä kipsiin jalanjäljen. Perinteiset kummilahjat eli ruma hopeinen (tai sen värinen) valokuvakehys ja putki, johon saa laitettua kummitodistuksen, lojuvat jossain laatikoiden perällä pölyttymässä.

Vierailija
13/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan ihan vanhemmista mistä tykkää.
Toiset haluaa esim. Jatkaa perinteitä ja toiset taas tykkää uudemmissa jutuista.
Meillä pojalle haluttiin kummilusikka muistoksi, kun itsellämmekin sellaiset on.

Mutta muuten kivoja lahjoja (meidän mielestä) oli esim. Kirjat (esim. Vauvan vaaka aivan ihana), brion puiset lelut, lasten aterimet (muumin), astiasto (muumin ja pentikin), huppupyyhe (ihana kuosi) ja petivaatteet

Vierailija
14/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa kummkilapsellesi pankkitili ja talleta sille sopivaksi katsomasi rahasumma.

Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että en enää tarkkaan muista, mitä olen antanut kummilahjaksi, lusikkaa en ainakaan. Mahdollisesti olen tehnyt jotain vaatetavaraa kuten sievät lakanat ja tyynyliinan tai sitten huppupyyhkeen.

Vierailija
15/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ostaa lusikan, pyydä vanhemmilta kaiverrustiedot suljetussa kuoressa kaivertajaa varten. Siis koko nimi, syntymäpäivä ja -kellonaika, pituus ja paino. Kannattaa muutenkin kysyä vanhemmilta, mitä he haluavat, jo siltäkin varalta että joku muu on jo ostanut lusikan.

Meidän lapsemme sai kummeilta lusikan, täytettävän vauvakirjan, satukirjan ja nallesoittorasian. Varsinkin tuo soittorasia on ollut tosi paljon lapsen mieleen jo ihan pienestä pitäen. Sitten muilta vierailta tuli vaatteita ja leluja.

Joissakin seurakunnissa saa täytettävän vauvakirjan kastepapilta, kannattaa tämäkin varmistaa etukäteen ettei jää nurkkiin lojumaan turhan panttina.

Vierailija
16/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:43"]Avaa kummkilapsellesi pankkitili ja talleta sille sopivaksi katsomasi rahasumma.

Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että en enää tarkkaan muista, mitä olen antanut kummilahjaksi, lusikkaa en ainakaan. Mahdollisesti olen tehnyt jotain vaatetavaraa kuten sievät lakanat ja tyynyliinan tai sitten huppupyyhkeen.
[/quote]

Me lapsen vanhempina avattiin lapselle pankkitili. Jokainen isovanhempi oli jo avaamassa lapselle tiliä. Eiköhän lapselle riitä yksi tili, jonka vanhemmat voi halutessaan aukasta ja sitten antaa tilinumero.

Vierailija
17/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kummilapsen vanhemmilta mitä toivovat. Mun poika pääsi viime kesänä kummiksi, vanhemmat toivoivat tietynlaista kehystä lahjaksi kummilapselle. Sen poika hankki.

Vierailija
18/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta onko jotenkin erikoista jos joku muu kuin kummi tuo ristiäisiin lahjan? Vietiin sukulaislapsen ristiäisiin pieni vaatelahja, kun ei oltu vielä mitenkään muistettu, ja lapsen vanhemmat alkoivat kovaan ääneen ihmettelemään miksi on ostettu lahja, kun ei ole kuulemma tapana muiden kuin kummien tuoda lahjoja ristiäisiin. Oli vähän nolo tilanne, ei kai nyt siinä voi oikein pyydellä anteeksikaan jotain lahjan tuomista... mutta siis onko tuo ihan kamala etikettivirhe?

Vierailija
19/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä meillä ainakin toi kaikki vieraat ristiäisiin lahjan. Ja itse olen aina vienyt, vaikken ole kenenkään kummi vielä ollut :o

Vierailija
20/20 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki ristiäisiin kutsutut  ja saapuvat vieraat antavat lahjan!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän