Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo kaksi uutista maailmalta, joissa pitkät työmatkat tehdään KÄVELLEN!

Vierailija
04.03.2015 |

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015020319137109_ul.shtml

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015030419296970_ul.shtml

Miehet kävelevät kymmenien kilometrien työmatkat, eivätkä valita työstään tai työmatkoistaan. Sanovat, etteivät voisi kuvitellakkaan olla tekemättä töitä ja jos eivät mene töihin, jää laskut maksamatta.

Näille miehille nostan hattua ja annan erittäin suuret kunnioitukset loistavasta asenteesta ja työnteon arvostamisesta!

Kuinka Suomessa ihmiset julkeavat edes valittaa työmatkoistaan ja niiden pituudesta, jos ne saa tehdä autolla, kun muualla tehdään jalkaisin kymmenien kilometrien työmatkoja?

Ja työttömät kehtaavat vielä valittaa, että "Nyyh, nyyh, kun en mä haluu ottaa sitä työtä siksi, koska sinne on niin pitkä työmatka. Musta on kivempaa jäädä kotiin ja nostella tukia."

Työttömät ovat myös vedonneet, että "En mä voi siksikään ottaa sitä työtä noin kaukaa, koska mulla ei ole autoa ja julkiset ei kulje. Jos ei ole autoa, eikä julkiset kulje, niin millä ne kymmenien kilometrien pituiset työmatka on silloin tehtävä. Polkupyörällä vai peräti kävellen?"

Miksipä ei. Ei muuten ollenkaan huono idea. Siitä vain, mars matkaan, joko polkupyörällä tai kävellen. Siinä kunto kohenee ja kansanterveys kiittää, kun saa hyödyllistä työmatkaliikuntaa päivittäin. Työmatkaan tai kulkuneuvon puuttumiseen vetoaminen on erittäin huono tekosyy olla vastaanottamatta töitä. Niin kauan kun ihmisellä on terveet jalat ja/tai oma polkupyörä, ei työmatkat ole esteenä. Lähes kaikilta löytyy oma polkupyörä ja jos ei jostain syystä sellaista löydy, edullisen ja suhteellisen hyväkuntoisen polkupyörän, jolla voi ajaakin sujuvasti, saa ostettua muutamalla kympillä. Ei pitäisi kenellekkään olla liian haastavaa. Pitäisi siitä tukien aikana eletystä elämästäkin sentään edes sen verran olla säästössä, että pystyy parin lenkkareita tai polkupyörän ostamaan työmatkoja varten.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"8 tunnin työpäivä venyy työmatkoineen 20-tuntiseksi"

Vierailija
2/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä. Kyllä mäkin mielummin kävelisin pitkän matkan töihin kun jäisin kotiin, mutta olen mäkin valittanut tutuille mm päiväkodeista. Meillä lähin on 3km päässä (eikä edes asuta missään haja-asutus alueella) ja mun työpaikka taas on päiväkodista 12km päässä (meiltä suoraan sinne olisi noin 9km. Aamulla jos menen töihin 8:ksi niin kotoa on lähdettävä fillaroimaan yleensä 6:45. Siinä ehtii sitten viedä lapsen päiväkotiin, sanoa rauhassa heipat ja pyöräillä töihin niin ettei nyt ihan hikisenä tarvi saapua paikalle. Takasin tullessa sitten sama. Minua tämä ei haittaa, tykkään pyöräilystä ja matkat antaa mulle aikaa valmistautua työpäivään ja nollata se ja vaihtaa koti-vaihde päälle. 

Tavisin onkin sitten vähän veemäisempää kun bussit kulkee niin huonosti. Kerran tunnissa joka suuntaan. Joskus sattuu niin typerästi että joudun viedä lapsen päiväkotiin 40min ennen kun bussini töihin lähtee ja silläkin olen töissä 20min etuajassa. Takaisin tullessa sama homma. Talvisin lapsen pk-päivät venyy siis matkoineen päivineen noin 3 tuntia pidemmäksi kun mitä ne olisi autolla tai jos pk olisi nurkan takana. Lapsi käy sääliksi :( Itseäni ei haittaa. Silloin tällöin vanhempani hakevat lastani päiväkodista, mikä on tosi ihanaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vähän "lapinlisää" noissa jutuissa vaikka ovatkin vallan toisaalta kotoisin. Yleensä noiden ihmisten tarkoitus on saada hyväntekeväisyyskampanja aikaan. Sitä paitsi en usko että kukaan työssäkäyvä olisi niin saamaton ettei saa säästettyä rahaa edes polkupyörään tai mopoon.

Vierailija
4/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ihailtava asenne, toisaalta tulee mieleen miksei hanki polkupyörää?

Vierailija
5/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:11"]Olen osittain samaa mieltä. Kyllä mäkin mielummin kävelisin pitkän matkan töihin kun jäisin kotiin, mutta olen mäkin valittanut tutuille mm päiväkodeista. Meillä lähin on 3km päässä (eikä edes asuta missään haja-asutus alueella) ja mun työpaikka taas on päiväkodista 12km päässä (meiltä suoraan sinne olisi noin 9km. Aamulla jos menen töihin 8:ksi niin kotoa on lähdettävä fillaroimaan yleensä 6:45. Siinä ehtii sitten viedä lapsen päiväkotiin, sanoa rauhassa heipat ja pyöräillä töihin niin ettei nyt ihan hikisenä tarvi saapua paikalle. Takasin tullessa sitten sama. Minua tämä ei haittaa, tykkään pyöräilystä ja matkat antaa mulle aikaa valmistautua työpäivään ja nollata se ja vaihtaa koti-vaihde päälle. 

Tavisin onkin sitten vähän veemäisempää kun bussit kulkee niin huonosti. Kerran tunnissa joka suuntaan. Joskus sattuu niin typerästi että joudun viedä lapsen päiväkotiin 40min ennen kun bussini töihin lähtee ja silläkin olen töissä 20min etuajassa. Takaisin tullessa sama homma. Talvisin lapsen pk-päivät venyy siis matkoineen päivineen noin 3 tuntia pidemmäksi kun mitä ne olisi autolla tai jos pk olisi nurkan takana. Lapsi käy sääliksi :( Itseäni ei haittaa. Silloin tällöin vanhempani hakevat lastani päiväkodista, mikä on tosi ihanaa :)
[/quote]
No jospa hommaisit auton niin ei tarvitse lapsenkaan olla päiväkodissa ympäripyöreitä päiviä. Vai oletko joku viherhippi?

Vierailija
6/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan ap, kävele vaikka hornan tuuttiin asti, jos siitä paremman mielen saat. Mutta ei sinulle kuulu se yhtään, että miten toiset liikkuu matkansa.

Vierailija
7/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:20"]

Siitä vaan ap, kävele vaikka hornan tuuttiin asti, jos siitä paremman mielen saat. Mutta ei sinulle kuulu se yhtään, että miten toiset liikkuu matkansa.

[/quote]

Kylläpä se muuten yhteiskunnalle kummasti kuuluu, kun yhteiskunta maksaa tukia työttömälle. Onneksi yhteiskunta on muuttamassa sitä sääntöä siten, että työtön voidaan määrätä ottamaan työ vastaan, jos yhdensuuntainen työmatka on enintään 1,5 tuntia julkisia kulkuneuvoja käyttäen.

Mielestäni tähän uuteen sääntöön pitäisi sisällyttää myös se, että jos käytettävissä ei ole omaa moottoriajoneuvoa tai julkisia ajoneuvoja, voidaan silti jalkaisin kulkeva velvoittaa ottamaan työ vastaan 15-20 kilometrin päästä ja polkupyörällä kulkeva 30-45 kilometrin päästä. Menisi aika hyvin tuohon 1,5 tunnin yhdensuuntaiseen haarukkaan.

Vierailija
8/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos huijaa kävelevänsä mutta meneekin pyörällä, pääsee lähemmäs töihin?

Vierailija
9/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:20"]

[/quote]

Kylläpä se muuten yhteiskunnalle kummasti kuuluu, kun yhteiskunta maksaa tukia työttömälle. Onneksi yhteiskunta on muuttamassa sitä sääntöä siten, että työtön voidaan määrätä ottamaan työ vastaan, jos yhdensuuntainen työmatka on enintään 1,5 tuntia julkisia kulkuneuvoja käyttäen.

Mielestäni tähän uuteen sääntöön pitäisi sisällyttää myös se, että jos käytettävissä ei ole omaa moottoriajoneuvoa tai julkisia ajoneuvoja, voidaan silti jalkaisin kulkeva velvoittaa ottamaan työ vastaan 15-20 kilometrin päästä ja polkupyörällä kulkeva 30-45 kilometrin päästä. Menisi aika hyvin tuohon 1,5 tunnin yhdensuuntaiseen haarukkaan.
[/quote]
Todellisuudessa aika moni jättää kuitenkin sen työn vastaanottamatta ja hakee karenssin ajaksi toimeentulotukea. Vituttaako?

Vierailija
10/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:20"] Siitä vaan ap, kävele vaikka hornan tuuttiin asti, jos siitä paremman mielen saat. Mutta ei sinulle kuulu se yhtään, että miten toiset liikkuu matkansa. [/quote] Kylläpä se muuten yhteiskunnalle kummasti kuuluu, kun yhteiskunta maksaa tukia työttömälle. Onneksi yhteiskunta on muuttamassa sitä sääntöä siten, että työtön voidaan määrätä ottamaan työ vastaan, jos yhdensuuntainen työmatka on enintään 1,5 tuntia julkisia kulkuneuvoja käyttäen. Mielestäni tähän uuteen sääntöön pitäisi sisällyttää myös se, että jos käytettävissä ei ole omaa moottoriajoneuvoa tai julkisia ajoneuvoja, voidaan silti jalkaisin kulkeva velvoittaa ottamaan työ vastaan 15-20 kilometrin päästä ja polkupyörällä kulkeva 30-45 kilometrin päästä. Menisi aika hyvin tuohon 1,5 tunnin yhdensuuntaiseen haarukkaan.

[/quote]

Ai sä KÄVELET säällä kuin säällä puolitoista tuntia 6-4,5 minuuttia/kilsa-vauhtia?

Vierailija
11/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa noiden tarinoiden todenperäisyyteen totean vain, että itse joudun työttömänä ja rahattomana kävelemään työhaastatteluihin pääkaupunkiseudulla. Joskus matkaa on yli 10 kilsaa suuntaansa. Mutta en valita. Sitä en kyllä usko että tuo toinen heebo väitti nukkuvansa jotain 2 tuntia yössä tms.

Vierailija
12/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:48"]

Ottamatta kantaa noiden tarinoiden todenperäisyyteen totean vain, että itse joudun työttömänä ja rahattomana kävelemään työhaastatteluihin pääkaupunkiseudulla. Joskus matkaa on yli 10 kilsaa suuntaansa. Mutta en valita. Sitä en kyllä usko että tuo toinen heebo väitti nukkuvansa jotain 2 tuntia yössä tms.

[/quote] No eihän sitä aikaa nukkumiseen jää. Tuo tyyppi halusi perhesyistä asua siellä missä asui, mutta ei ehdi nähdä perhettä juuri lainkaan. Ei kai ap tuota tosissaan ihannoi?

Vierailija
13/13 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meinaat, ettei muuta elämää saisi ollakaan enää kuin työ? Edes nukkumaan ei kunnolla kerkeä. Kokeilepa huviksesi ensin itse ennenkuin tuut tuommoisia työttömien kyykytysehdotuksia latelemaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi