Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa arvosanan nostaminen hylätystä viitoseksi

Vierailija
04.03.2015 |

Onko kuinka yleistä tai normaalia yliopistomaailmassa, että esimerkiksi kurssisuoritusten osalta ensimmäisestä tentistä tulee hylätty ja uusintatentistä tulee nelonen tai viitonen?

Itsellä on ainakin parin kurssisuorituksen osata käynyt niin, että on tullut hylätty ensimmäisestä tentistä, olen mennyt uusintaan ja sieltä on tullut arvosanaksi 5. Yksi kurssi oli sellainen, että arvosana nousi uusinnassa hylätystä neloseen ja jäi juuri ja juuri vitosen rajan alapuolelle.

Joskus kun olen lähtenyt hylättyä uusimaan, niin olen ajatellut, että tämän on vaikea kurssi ja vaikea, hyvä kun tästä tentistä läpi pääsisi. Sitten kun on tulokset tulleet, niin olen yllättynyt itsekin, kun tuloksissa on arvosanana 5. Olen silloin ajatellut, että no en vastusta, käyhän se tämäkin, sopii itse asiassa oikein hyvin. :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitenkään kauhean harvinaista ole. Moni menee ekalla kertaa käytännössä lukematta tuurilla kokeilemaan menisikö läpi rimaa hipoen, ja jos ei mene, niin seuraavalla kerralla lukee kunnolla ja voi tulla hyväkin arvosana. 

Vierailija
2/4 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin käy usein siitä huolimatta, että on lukenut jo ensimmäiselle kerralle, niin kannattanee pohtia, onko omissa vastauksissa jotain ongelmaa. Eli vastaako kysymykseen vai sen ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella tenttikerralla on jo usein jonkinlainen käsitys siitä, minkälaisia kokonaisuuksia tentissä kysellään. Omalla alallani opettajat saattavat kysellä hyvinkin yksityiskohtaisia, suoria lainauksia tenttimateriaalista ja toiset haastavat kertomaan kokonaisuuksista. Useinhan myös edes läpipääsyyn vaaditaan puolet kokonaispistemäärästä, joten pienilläkin pistemäärien erotuksilla voi saada hyvinkin erilaisia arvosanoja.

Vierailija
4/4 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan normaalia, jos ekalla kerralla ei ole osannut mitään ja toisella kerralla on jo oppinut tavoitteen mukaiset asiat. TÄhän vaikuttaa tietysti eniten se, että onko välissä opiskellut vai ei, tai onko opiskellut jotenkin toisin kuin siihen ensimmäiseen yritykseen. Tuloksista voi sitten päätellä, miten jatksosa kannattaa toimia (opiskella enemmän tai toisella tavoin)

Uudella tieteenalalla voi ensimmäinen tentti tai muutamakin mennä pieleen myös vastaustekniikan takia, tai esim siksi, että ymmätää kysymyksen väärin (tai vaikuttaa ymmärtävän sen väärin) koska ei tunne tieteenalan peruskysymyksenasetteluja, mutta tämä ylensä korjaantuu kun alaa opiskelee vähän kauemmin, eikä tule vastaan enää esim aineopintotasolla tms.