Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisella ja tulevalla vauvalla 1v3kk ikäeroa. Muutama kysymys.?

Vierailija
04.03.2015 |

Mitkä vaiheet tulevat olemaan niitä raskaimpia? Esikoinen nyt vasta 11kk. Miten kannattaisi esitellä vauva (synnyttyään) esikoiselle ja käyttäytyä ekat päivät kotona, esim. Voiko jo 1v3kk ikäiselle saada kerrottua yhtään, mistä asiassa on kyse ym. Kannattaako ekoina päivinä yrittää olla paljon esikoisen kanssa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 14:41"]Mä muuten otin esikoisen kaikkiin neuvolakäynteihin mukaan, tuli myös ultraan (vaikka ei saisi!). Selitin joka mestassa, että äidin masussa on vauva. Sitten sitä vauvaa katseltiin ultrassa ja kuunneltiin sydäntä dopplerilla. Mitattiin mahaa ja verenpainetta. Oppi mittaamaan verenpaineen itseltään, ennen kuin vauva syntyi ;) (toki siis se kone ei oikeaa painetta näyttänyt, mutta sai rannekkeen päälleen ja painoi nappia).

Sitten heti kun vain kynnelle kykeni, tuli sairaalaan katsomaan pikkusisarusta. Oli se hämmästyttävää, että äidin masu oli muuttanut ulos, mutta kyllä se totuus siinä pikku hiljaa valkeni...
[/quote]<3

Vierailija
2/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi käyttää hyväkseen kaikki tilaisuudet, mitä saa sinun hoitaessa vauvaa. Muistan omassa perheessä tilanteen, kun taloon tuli joku vieras. Mitähän se mietti, kun esikoinen oli silpunnut lattialle kasan lehtiä ja kantanut kaikki ulottuvillaan olleet vaatteet myös olohuoneeseen sillä aikaa, kun olin imettämässä ja hoitamassa vauvaa makuuhuoneessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun veljellä on 1v 3 kk ikäeroa. Just mahtavaa kun oltiin niin samanikäisiä. Oli tappelu/leikkikaveri kokoajan. Ei kyl vastaa sun kysymykseen mitenkää :D

Vierailija
5/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ensimmäinen vuosi tulee oleen helvetin raskas. Kun se on raskaimmillaan niin muista että se helpottaa suunnilleen siinä vaiheessa kun nuorempi täyttää vuoden. Erityisen raskasta tuosta tulee, jos jompi kumpi lapsista valvottaa yöllä. Vanhempi tulee vaatimaan huomiota huomattavasti enemmän mitä pystyt antamaan. Tulet tuntemaan syyllisyyttä siitä. Minimoi kaikki ideologiat itse muussatuista luomuporkkanoista, kestovaipoista ja joka päiväisestä kolmen tunnin ulkoiluista. Unohda ulkonäköpaineet vuodeksi.

Vuoden päästä sä nouset tuhkasta kuin Feenix-lintu. Sun elämä tulee takaisin. Jaksat taas kattoa telkkaria puoli tuntia illalla. Saatat jaksaa alkaa käymään lenkillä. Lapset viihtyy jo välillä keskenään. Kestä se eka vuosi, niin selviät mistä vaan.

Vierailija
6/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta tsemppiä! Mä en pystyis tohon. Kaverilla lapset 1,5 v ikäerolla, eikä pysty esim. imettämään vauvaa kunnolla, kun esikoinen takertuu äitiin ja on mustis vauvasta... isä syöttää sit iltasin pullosta ja kaveri imettää päivällä kun esikoinen on hoidossa. Vauvan syntymän jälkeen esikoinen takertui äitiin tosi vahvasti ja uhmaikä paheni moninkertaisesti. Lisäks sekä vauva että esikoinen heräilee öisin. Toivon siis, että sulla on lasten isä vahvasti kuvioissa mukana! Tai rauhallisempi esikoinen.

Vierailija
7/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäeroa 1 v. 1 kk. Vauva lähinnä nukkui, joten isomman kanssa oli ihan helppoa ja aika normaaliakin elää. Kerroimme isommalle vauvasta ja siitä, että rakastamme molempia yhtä paljon. En tiedä kuinka paljon ymmärsi. Kun vauva oli hereillä ja imetyksessä, isompi katseli uteliaana ja silitteli vauvaa. Vaikeinta oli puolen vuoden kohdalla, kun vauva oli jo enemmän hereillä ja lattialla, mutta ei osnnut ryömiä ja isompi tutki vauvaa kuin lelua, siis aika kovakouraisesti. Meillä ei ollut mustasukkaisuuttakaan, kun isompi oli liian pieni tajuamaan sellaista. Riippuu niin paljon siitä kuinka hyvin nukkuvat ja kuinka terveitä ovat. Tiedän että meillä kävi tuuri.

Vierailija
8/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta en tiedä, mutta mun 1v 3kk lapsi ymmärtää kyllä ihan hirvittävän paljon. Ja kaikki menee helpommin jos kerron asioista etukäteen.

Tsemppiä!

Vierailija
9/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista!! Meillä siis esikoinen aika villi mutta iloinen tapaus. Yöt nukkuu 12-13h unet. Ehkä tästä selvitään;) ikäeron kuitenkin itse halusin juuri tällaiseksi ja kakkosella oli siihen selitys:)

Vierailija
10/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastemme ikäero 1v5kk.

Ensimmäinen vuosi oli minusta helppo, taaperon ja vauvan kanssa kotosalla, ei kiirettä mihinkään, rytmien ja rutiinien luomista, kiinteiden alettua niiden tekemistä yms. Toinen vuosi oli haastavampi koska oli 2 pientä liikkumassa sinnetänne ilman järjen häivää, mutta ei sekään paha ollut.

Imettäminen sujui ongelmitta, tosin imetin esikoistakin rv30 saakka kunnes hän itse vierottautui. Vauvaa imettäessäni, jos mies ei ollut kotona, esikoinen oli usein siinä parivuoteellamme tai sohvalla vieressäni, en eristänyt häntä pois tilanteesta. Luettiin tai katseltiin kirjaa tai teki niin itse. Tai kölli vain vieressä "ihmettelemässä". Ei kummempia ongelmia ja myöskin kuopus sai nauttia pelkkää äm liki 7kk ajan ja toki sen jälkeenkin, vierottautui 1v9kk iässä.

Alusta asti ulkoiltiin ja ilman tuplarattaita, seisomalautoja tms, esikoinen tykkäsi kävellä, teimme päivittäin eri pituisia lenkkejä.

Alussa vauva luonnollisestikin nukkui paljon enemmän, esikoinen nukkui keskipäivällä 2-3h päiväunet johon osui monesti vauvankin 1 uniaika. Hieman myöhemmin muistan kuinka vauva nukkui aamupäivällä unet nro1, esikoinen keskipvällä ainoat unensa vauvan kanssa samaan aikaan ja vauva taas iltapvällä unet nro3. Se pakkaaminen, nukkuivat yleensä ulkona, helpotti kun vauva jätti kolmosunet pois ja lopulta 1v iässä kakkosunetkin jolloin nukkuivat vielä kumpikin ne yhdet päiväunensä samaan aikaan ja sain ns luppoaikaa itselleni 1,5-2,5h keskipäivällä.

Ei pahaa sanaa tästä ikäerosta, päinvastoin.

Vierailija
11/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorempi nyt vuoden ja kaikki menee hienosti. Toki kumpikin on aina nukkunut ja syönyt hyvin. Aluksi esikoinen oli todella mustasukkanen ja riittämättömyyden tunne oli valtava. Nuorempi tottui jo ekoina kuukausina köllötteleen paljon itsekseen sitterissä tai lattialla :) mutta ei ole kauheesti koskaan mitään viihdyttämistä kaivannut kun on tottunut. Uskon kanssa että Eka vuosi oli pahin. Jos vauva ei olisi nukkunut öisin niin en tiedä mikä fiilis sitten olisi..

Vierailija
12/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:16"]

En tiedä, mutta tsemppiä! Mä en pystyis tohon. Kaverilla lapset 1,5 v ikäerolla, eikä pysty esim. imettämään vauvaa kunnolla, kun esikoinen takertuu äitiin ja on mustis vauvasta... isä syöttää sit iltasin pullosta ja kaveri imettää päivällä kun esikoinen on hoidossa. Vauvan syntymän jälkeen esikoinen takertui äitiin tosi vahvasti ja uhmaikä paheni moninkertaisesti. Lisäks sekä vauva että esikoinen heräilee öisin. Toivon siis, että sulla on lasten isä vahvasti kuvioissa mukana! Tai rauhallisempi esikoinen.

[/quote]

Mustasukkaisuushan ei mitenkään voi johtua siitä, että esikoinen tungettu päiväkotiin kilpailemaan huomiosta ja sylistä useiden muiden kanssa...

t.pk-täti

Vierailija
13/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat vastasyntyneet nukkuvat paljon, siis todella paljon per vrk, joten esikoiselle jää väistämättä hyvin aikaa. Sanoisin, että vaikeampaa tulee olemaan nimenomaan toka vuosi, sitten sulla on 1v ja 2v yhtä aikaa, molemmat kävelee, mutta kummallakaan ei ole järkeä päässä ollenkaan, ja ne nukkuu jo huomattavasti vähemmän molemmat, noin 11-12h vuorokaudessa (vs. vastasyntynyt, n. 16-18h/vrk). joten silloin saat painaa menemään. Panostaisin vauvavuonna nimenomaan esikoisen viihdyttämiseen ja vauvalle riittää kun saa sitterissä nauraa isomman touhuille tai keikkua jossain kantoliinassa teidän reissuilla. 

Vierailija
14/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sama ikäero ja hyvin meni. Se oli mielestäni hyvin nukkuvan vauvan ja epämustasukkaisen esikoisen ansiota : ) Meillä esikoinen meni itse hakemaan tyynyn ja kirjan, kun tuli vauvan imettämisen aika, ja siinä me samassa kasassa kaikki kolme nautiskelimme elämästä: vauva maidosta ja minä ja esikoinen kirjanlukuhetkestä. - Pidin kyllä aika tarkkaan huolen, etten esikoisen läsnäollessa suunnannut huomiotani kokonaan vauvaan vaan kummallekin yhtäaikaisesti ja ehkä esikoiselle enemmän.

Vierailija
15/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöt juuri tuolla ikäerolla ja päivääkään en ole tätä ratkaisua katunut. Esikoinen oppi todella omatoimiseksi ja oli ylpeä ollessaan se isosisko joka osasi itse jo tehdä kaikkea esim osallistua vauvan hoitoon ym.
En sanoisi, että pikkuvauva-aika olisi ollut kahden kanssa yhtään sen haastavampi kuin yhden. Rutiinillahan se jo meni :)
Nykyään tytöt 3 ja 4 vuotiaita ja ovat kyllä parhaita kavereita. Leikit sujuu jo hyvin, mutta toki niitä riitojakin saavat aikaan.

Vierailija
16/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja siskolla kans saman verran ikäeroa, ja tosi hyvä juttu onkin! Itse ajattelin samaa ikäeroa omille lapsilleni.

Vierailija
17/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 13:16"]

[/quote]

Mustasukkaisuushan ei mitenkään voi johtua siitä, että esikoinen tungettu päiväkotiin kilpailemaan huomiosta ja sylistä useiden muiden kanssa...

t.pk-täti

[/quote]

Ehkä vaikuttaa, mutta esim. joululomalla oli muistaakseni 3 viikkoa lomalla hoidosta ja sama meno jatkui silti. On muutenkin osa-aikaisesti siellä.

Vierailija
18/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vanhemman lapsesi olla mukana vaipanvaihdossa, pyydä viemään roskikseen ja kiitä kovasti avusta. Anna  laittaa vauvalle sukkia jalkaan. Ota siis lapsesi mukaan, jos hän haluaa auttaa ja muista kehua. Kun imetät tai teet muuta, voit laittaa satu-dvd, antaa lapselle kirjoja ja tulla viereen köllöttelemään, tai jonkin pienen ohjelman hetkeksi tulemaan. Tee lapselle oma kori, jossa oma "keittiötavaroita". Ne esiin, kun menette keittiöön. Keksi ja kehitte :).

Vierailija
19/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ikäero ja kyllä siitä selviää. meillä oli tuplarattaat, ne oli äärettömän kätevät (toinen nukkui päikkäreitä rattaissa toisen leikkiessä puistossa), leikkikehä oli käytössä. leikkikehä on mielestäni aliarvostettu juttu nykyään. Pystyi tekemään keittiössä ja kodinhoitohuoneessa hommia hetkisen esikoisen kanssa kun vaaveli oli leikkikehässä.

Vierailija
20/28 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tytöillä ikäeroa 1v4kk. Meillä ei ollut missään vaiheessa raskasta.Esikoinen nukkui vauvan synnyttyä jo täydet yöt,ja söi normaalia ruokaa. Tuli synnärille katsomaan vauvaa isän kanssa kun vauva oli syntynyt.
Mustasukkaisuutta ei ollut. Isosisko pääsi alusta asti auttamaan vauvan hoidossa (eli antoi puhtaan vaipa,vei likaisen roskiin jne). Esikoisen kanssa vietettiin aikaa kun vauva nukkui ja alussahan ainakin meidän lapset ovat vain pääasiassa nukkuneet.
Nyt tytöt ovat jo 8v ja 9v. Aina olleet läheisiä,toki myös riitelyä mahtuu mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän