Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Magneettikuvaus?

Vierailija
04.03.2015 |

Heippa, kyselisin kokemuksia siitä, miten helposti julkisella puolella pääsee magneettikuvaukseen.

Taustaa vähän: viikko sitten torstaina otin harha-askeleen, nilkka nuljahti alta ja polvi kirjaimellisesti pamahti, vääntyi sivulle ja kaaduin sitten siihen päälle omalla painollani. Järkyttävä ääni kuului, kuin iso oksa olisi rysäytetty katki vieressä. Polvi meni hetkeksi lukkoon vääntyneenä, mutta palutui onneksi sitten normiasentoon. Kipua seurasi, muttei normiasennossa juurikaan, mutta kaikki ääriasennot sattuivat ja sattuvat edelleen. 

Kävin seuraavana päivänä lääkärissä, joka väänteli ja käänteli, totesi polvessa olevan ns. "lukko-oireen" ja pisti röntgeniin. Kepit kainaloon ja buranaa. Kävin maanantaina röntgenissä ja huomenna on seuranta-aika lääkärille. 

Polvi ei juurikaan ole tuosta tokkeentunut, tuntuu huteralta, pienikin vääntö tai painon varaaminen taivutettuna aiheuttaa kipua. Tuntuu kuin polvi ei olisi ollenkaan olemassa, vaan tilalla olisi jotain hytisevää hyytelöä. Lukko-oire on edelleen, eli jalka tahtoo olla lievästi koukussa, suoraksi saan vaan kädellä auttamalla, eikä polvessa tunnu riittävän vääntöä edes säären suoristamiseen. Kävely on semmoista huteraa könkkäämistä koska keppien kanssa kulkeminen on aivan mahdotonta (löysät nivelsiteet ranteissa niin naksahtelevat sijoiltaan)

Oireiden perusteella voisi siis mahdollisesti sopia myös kierukkavammaan, ja tämähän täytyisi todeta sitten magneettikuvauksella. Onko kellään kokemuksia, saako sinne ihan vaan pyytämällä lähetteen, vai täytyykö lääkäreiden kanssa kovastikin aiheesta vääntää? Julkisella tosiaan mennään ja Vantaa on kaupunki jos tuolla tiedolla on merkitystä :) 

Olen liikunnallinen, normaalipainoinen naisihminen jolla jo sielua polttelisi päästä takaisin juoksuharrastuksen pariin :/

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikkakunnasta. Yleensä jonotus kestää 3kk-8kk kun kyseessä ei ole kiireellinen tapaus.

Vierailija
2/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasitko, että mri parantaa sun vaivan ja pääset juoksemaan? Eiköhän sulle ole tulossa useamman viikon tauko juoksemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, varmaan siltä terveyskeskuslääkäriltä ei suoraan saa lähetettä, vaan häneltä ensin lähete ortopedille konsultaatioon. Yritä saada lähete erikoislääkärille nyt ensin.

Vierailija
4/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin helposti. Tk-lääkäri sanoi tekevänsä ei-kiireellisen lähetteen neurologille ja arveli, että aikaa menee. Tulikin aika suoraan pään magneettikuvaan parin viikon päähän. Täytyy sanoa, että pelästyin, kun aika tuli niin pian...

Vierailija
5/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen siihen varmaan erikoislääkärin lähetteen. Mä kävin yksityisellä erityislääkärillä, jotta sain lähetteen yksityiseen magneettikuvaukseen. Siten sain Kelan korvauksen magneettitukimuksesta. Ja sitten sain lähetteen siaraalaan, jonne vein tulokset magneettikuvauksesta ja sain ajan konsultaatioon sairaalaan. Lääkäri päätti leikkauksesta, jonne pääsin 6 kk kuluttua, 2 päivää ennen hoitotakuun umpeutumista. Kyseessä oli eri vaiva, mutta proseduuri kai sama (ja vastaavaa leikkausta ei tehdä yksityisellä puolella lainkaan)

Vierailija
6/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

Kolmonen: en toki, mutta tahtoisin tietää mikä on kintun tarkka tilanne, että voisin edes alkaa miettiä millä keinoin jalkaa voisi kuntouttaa parhaiten ja etten alkaisi väärillä tavoilla liikuttaa itseäni. Luin netistä, että lihaskunnon ylläpito olisi kuitenkin tärkeää. Itse asiassa olen miettinyt vesijuoksua alkuun. Taukoahan tässä luonnollisesti tulee sen minkä on tarvis :)

Pää on tottunut menemään tuhatta ja sataa, nyt sitten ei kroppa enää pysy perässä niin siihen on totuttelemista. Olen tottunut pyöräilemään töihin ja hoitamaan muutkin asiat fillarilla, nyt sitten ajokortin ja järkevien liikenneyhteyksien puuttuessa joutuu mönkimään hyvin hissukseen. Mummot ja papat menee ohi ihan suit sait :D

Vierailija
7/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelkierukka mennyt paskaksi. Ne palaset siellä aiheuttavat lukko-oireen. Vaikka nyt tuntuu pahalta, niin voin kokemuksesta sanoa, että polvileikkaukseen 6 kk jonottaessa tuo vaiva yleensä poistuu, kun ne palaset lopulta jauhautuvat pois, polvi tukevoituu ja lukot katoavat. Lopulta leikkausta ei enää tarvitse.

Vierailija
8/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti saatava lähete magneettiin. Valitat vaan riittävän topakasti oireitasi terveyskeskuksessa. Saat lähetteen erikoislääkärille/ kirurgian/lrtopedian poliklinikalle, sieltä lähete magneettiin. Kierukkavamman korjauksen oltava suht nopeaa.

Vierailija
9/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kesällä magneettikuvauksen erikoislääkärin lähetteellä rannevaivaan, joka on ollut jo useamman vuoden. Ranne olis siis ollut pitkään kipeä, olin käynyt lääkärissä ja saanut ohjeeksi särkylääkettä. Loukkasin sen vähän pahemmin kaatuessa ja pääsin röntgeniin. Kädessä ei ollut murtumaan ja se parani levolla. Kipu, jota oli ollut ennen kaatumista palasi ja vuosi loukkaantumisen jälkeen menin uudestaan tk-lääkäriin, jolta sain lähetteen reumalääkärille. Reumalääkäri antoi lähetteen magneettikuvaukseen, koska epäili ettei se voi olla reumaa. Ajan sain melko nopeasti, olisiko ollut reilun kuukauden päähän. Aika oli Turussa Pulssiin, sillä julkisen puolen ajat oli pitkälle varattuja. Ei maksanut siis mulle mitään.
Eli ihan helposti en aikaa saanut, koska useamman vuoden lääkärissä kävin, mutta kun yllättävän helposti kun vihdoin erikoislääkärin sain lähetteen.
Eikä magneettikuvaus vaivaa parantanut, mutta auttoi diagnoosissa. Helpompi kun tietää missä vika on.

Vierailija
10/10 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta antaa kunnon vastausta näin av:n välityksellä ja tutkimatta polveasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme