Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yhtäkkiä monet teinit ja n.20 vuotiaat saa lapsia

Vierailija
04.03.2015 |

Monille jo toinen tulossa..Vai kertooko se enemmän mun kaveripiiristä?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sain lapseni 18 vuotiaana, nyt olen 20v. Mäkin huomasin että kolme muutakin ikäistäni samasta koulusta saivat lapsensa 20 vuotiaina tai nuorempina. Mutta toisaalta kun miettii niin kyllä niitä nuoria äitejä oli ennenkin. Omasta suvusta löytyy kolme 20v tai nuorempaa äitiä (nyt 70v, 65v ja edesmennyt mummoni) kaverini äiti (40v) ja tämän äiti (58v) saivat esikoisensa alle 20 vuotiaina, kahden muunkin kaverini äidit saivat esikoisensa 18 vuotiaina. Eräs äitini ystävä sai esikoisensa 16-vuotiaana ja seuraavan 19-vuotiaana (nyt 40v). 

En tiedä... oisko vaan nykyään vähemmän häpeällistä ja siksi siitä puhutaan enemmän? En usko että alle 20v äitien määrä on mihinkään lisääntynyt.

Vierailija
2/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:00"]Se kertoo vaan sun kaveripiiristä.  esim. Mä itse olen 23v, eikä kenelläkään kaverillani ole vauvaa tai suunnitelmia sellaisen hankkimisesta ja jos mä arvaan oikein, niin sun kaverit ei taida olla kauhean korkeasti koulutettuja (tai korkeakoulussa opiskelevia) eikä rikkaista perheistä. [/quote] Heh mä sain lapseni 21-vuotiaana, opiskelen yliopistossa ja tulen suht varakkaasta perheestä. Kieltämättä en tunne ketään muuta alle 23v äitiä.

[/quote]

Sama täällä. Sain lapseni 23-vuotiaana ja nyt 26-vuotiaana opiskelen toista yliopistotutkintoa. Vanhemmat varakkaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdessä kaveripiirissä sama mutta toisessa ihan eri eli ei lapsia. Koulutushan siinä mm. vaikuttaa ja asuinpaikka. Itseä ei kiinnosta lainkaan perhe-elämä nyt eikä välttämättä koskaan.

Vierailija
4/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:00"]

Se kertoo vaan sun kaveripiiristä. 

esim. Mä itse olen 23v, eikä kenelläkään kaverillani ole vauvaa tai suunnitelmia sellaisen hankkimisesta

ja jos mä arvaan oikein, niin sun kaverit ei taida olla kauhean korkeasti koulutettuja (tai korkeakoulussa opiskelevia) eikä rikkaista perheistä.

[/quote]

Just... Raha ja koulutushan ne ratkaisee perheen perustamista mietittäessä. Itse tulen ylemmästä keskiluokkaisesta perheestä, valmistuin lukiosta hyvin arvosanoin (vaikka sainkin lapseni abivuonna. Valmistuminen vain venyi seuraavaan jouluun) ja nyt minulla on koulupaikka odottamassa haluamassani koulussa. Koulu on ammattikorkea, mutta se ei liity mitenkään lapsen saantiin. Tiedin miksi haluan kouluttautua jo ennen raskautta. Suunnitelmat olleet siis reilassa jo vuosia ja niitä kohti olen mennyt lapsesta huolimatta. En hae yliopistoon vain ollakseni "parempi" ihminen ja hyväksytty nuorena äitinä.

T: #8

Vierailija
5/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 20v vielä ymmärrän mutta en sitä että esim. 16-vuotiaana halutaan raskaaksi. Itsekin olen 20v ja odotan esikoista. En kyllä tunne olevani mitenkään erilainen, vaikka tunnenkin vain pari ikäistäni joilla on lapsi. Jotkut nyt vaan haluaa nuorena vanhemmiksi ja jos elämän tilanne on lapselle sopiva niin miksi ei? Mulla on ammatti ja töitäkin ehdin tehdä melkein pari vuotta ennen kuin jään äitiyslomalle. Miehellä on ammatti ja työpaikka. Ollaan kihloissa yms. En keksi mitään syytä miksi olisimme huonommat vanhemmat kuin joku vanhempi?

Vierailija
6/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäköhän johtuisi niin? Olisiko vaikka noista televisiossa jylläävistä teiniäidit-sarjoista sun muista lifestyleohjelmista, missä nuodet äidit kuvaavat lapsiarkeaan.

Onhan siitä ollut uutisissakin, että useat jopa yläasteikäiset tytöt ovat alkaneet haluta vauvaa ja phuneet koulukuraattoreille yms. Siinä varmasti myös houkuttaa se, että voi aloittaa "aikuisen elämän" kun saa asunnon ja tuet lastenhoitoon ja elämiseen.

Vierailija
7/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin... Kenenkä kanssa te niitä lapsia saatte? Onko isästä tietoa? Onko mitään järkeä tehdä lapsi jonkun hädin tuskin itse lapsuuden ylittäneen pojan kanssa? Miksi?

Vierailija
8/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä voi olla alle 20v äiti ja korkeasti koulutettu ?

...idiootti :D

Jotkut haluaa lapsia nuorempia ja keskittyä vanhempana sitten uraan. Ei siinä ole mitään pahaakaan mikäli huolehtii lapsestaan ja aikoo kuitenkin eteenpäin kun lapsi menee tarhaan eikä jää kotiin makaamaan :)

Vierailija
9/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:05"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:00"]Se kertoo vaan sun kaveripiiristä.  esim. Mä itse olen 23v, eikä kenelläkään kaverillani ole vauvaa tai suunnitelmia sellaisen hankkimisesta ja jos mä arvaan oikein, niin sun kaverit ei taida olla kauhean korkeasti koulutettuja (tai korkeakoulussa opiskelevia) eikä rikkaista perheistä. [/quote] Heh mä sain lapseni 21-vuotiaana, opiskelen yliopistossa ja tulen suht varakkaasta perheestä. Kieltämättä en tunne ketään muuta alle 23v äitiä.

[/quote] 

No kyse onkin tilastollisista asioista, ei suorista syy-seuraus suhteista. Tilastot tuntuu olevan tosi monille vaikea pala. Tälläkin palstalla tulee mihin tahansa tilastoihin perustuviin väittämiin aina joku väittämään vastaan kertomalla kokemistaan poikkeustapauksista.

Ja fakta nyt on, että suurin osa nuorena lapsia saavista on matalasti koulutettuja ja vähätuloisemmista perheistä. Ja jos lähipiirissä on yksi nuorensa lapsen saanut, siitä ei välttämättä voi päätellä mitään. Mutta jos on, kuten ap:n tapauksessa "monille jo toinen tulossa" niin siitä voidaan päätellä jo aika paljon ap:n lähipiirin sosiaalisesta taustasta.

Vierailija
10/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne tuttavapiiristäni ketään alle 25-vuotiasta, jolla olisi lapsi. Olen 20-vuotias korkeakouluopiskelija. En osaa sanoa, liittyykö toi koulutus asiaan. Onhan se kieltämättä vaikea panostaa opiskeluun, jos on pieni ihminen huolehdittavana. Jotkut siinä onnistuu. En tiedä miten. Kyllä tää on enemmän kaveripiirijuttu.

Vierailija
11/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lapsen 25-vuotiaana eli en ihan ehkä ole kohderyhmää, mutta rohkenin tehdä lapsen nimenomaan siksi, että olen rikkaasta perheestä.

Vierailija
12/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:24"]

Mä sain lapsen 25-vuotiaana eli en ihan ehkä ole kohderyhmää, mutta rohkenin tehdä lapsen nimenomaan siksi, että olen rikkaasta perheestä.

[/quote]

Siis miten ihmeessä toi rikas lapsuuden perhe vaikuttaa asiaan? En mä ainakaan uskaltaisi tehdä lasta missään iässä jos oma talous ei sitä kestäisi. Ei kävisi mielessäkään tehdä lasta sillä ajatuksella että "jos ei ole rahaa, voin pyytää vanhemmilta". Tottakai jos se tiukka paikka tulisi, vanhempani enemmän kun mielellään auttaisivat mutta lähtökohta ei ole se että vanhemmat maksaa mun perheen kulut. Kyllä perheen vanhemmat tarjoaa perheen elannon, tehtiin ne lapset sitten 16 tai 42 vuotiaina. Eriasia on jos isovanhemmat ehdottomasti haluaa osallistua (esim ostamalla vaunut lahjaksi tms).

Vierailija
13/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:15"]

Tota noin... Kenenkä kanssa te niitä lapsia saatte? Onko isästä tietoa? Onko mitään järkeä tehdä lapsi jonkun hädin tuskin itse lapsuuden ylittäneen pojan kanssa? Miksi?

[/quote]

No itse sain esikoisen 21v. Isä on minua yhdeksän vuotta vanhempi (että juu, juuri lapsuutensa ylittänyt mies....). 

Haluttiin molemmat lapsi ja kun puitteet olivat kunnossa niin ei nähty syytä pitkittää lapsentekoa.

Vierailija
14/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:15"]Tota noin... Kenenkä kanssa te niitä lapsia saatte? Onko isästä tietoa? Onko mitään järkeä tehdä lapsi jonkun hädin tuskin itse lapsuuden ylittäneen pojan kanssa? Miksi?
[/quote]

En tiedä kenen tuntemattoman - saman ikäisen ja itsesi tasoisen (henkisesti keskenkasvuisen) - kanssa sinä niitä väännät, mutta ihan kuule aviomiehen kanssa.

Vierailija
15/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiiristä se kertoo. Omat kaverit ja tuttavat ovat ruvenneet saamaan lapsia lähempänä 30v, kun on saatu opinnot valmiiksi, ostettu oma kämppä ja muutama vuosi käyty töissä. Ei tule yhtäkkiä mieleen alle 25v äitiä omista kavereista.

Vierailija
16/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tajua. Tunnen itseni friikiksi kun olen ainoa 26-v joka ei edes HALUA lapsia. Ikinä.

Vierailija
17/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:50"]

[/quote]

Teini on 13-19 -vuotias. Ei 20v

Vierailija
18/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 06:14"][quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:50"]

[/quote]

Teini on 13-19 -vuotias. Ei 20v
[/quote]
Osaatko lukea? Siinähän lukee teinit JA n. 20 vuotiaat. Kiinnitä huomiota JA sanaan. Vai onko ymmärtämisessä vikaa?

Vierailija
19/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistäköhän johtuisi niin? Olisiko vaikka noista televisiossa jylläävistä teiniäidit-sarjoista sun muista lifestyleohjelmista, missä nuodet äidit kuvaavat lapsiarkeaan.

Onhan siitä ollut uutisissakin, että useat jopa yläasteikäiset tytöt ovat alkaneet haluta vauvaa ja phuneet koulukuraattoreille yms. Siinä varmasti myös houkuttaa se, että voi aloittaa "aikuisen elämän" kun saa asunnon ja tuet lastenhoitoon ja elämiseen.

[/quote]

Lehdessähän oli jokin aika sitten, että jossain Lapissa pikkukoulussa oli aborttibuumi, kun teinit oli halunneet paksuksi ja aikuistua ja saada oman kämpän. Kun oli onnistunut, se vauva ei enää tuntunutkaan mukavalta ja abortteja oli paljon

Vierailija
20/41 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 01:59"]

[/quote]

No itse sain esikoisen 21v. Isä on minua yhdeksän vuotta vanhempi (että juu, juuri lapsuutensa ylittänyt mies....). 

Haluttiin molemmat lapsi ja kun puitteet olivat kunnossa niin ei nähty syytä pitkittää lapsentekoa.

[/quote]

Niin pitääkin tehdä. Mies oli jo sen ikäinen, että ei ole kauaa aikaa mietiskellä lapsentekoa jos meinaa jaksaa lapsen elämässä olla mukana.