Astmaatikot! Pikaista apua!
Pitkittyneen flunssan jälkeen yskä ei loppunut ja alkoi mennä henki ahtaalle. Otin viitenä päivänä lapsen ventolinea ja sinnittelin kotona. Perjantaina oli jo niin paha olo että menin lääkäriin. Sain flixodide 250 2×2 ja ventoline tarvittaessa. Lisäksi oli prednisolon 20mg mutta ne lopetettiin tänään koska olen raskaana. Otan ventolinea neljän tunnin välein neljä suihkausta. Hetken on hyvä olla mutta jo kolmen tunnin päästä ahdistaa henkeä. Kauanko tämä hengenahdistus voi kestää? Lääkäri ei sanonut mitään. Aamulla on hyvä olla vaan heti kun nousen ylös ja kävelen vessaan alkaa ahdistaa.
Kommentit (26)
http://yle.fi/uutiset/lima_liikkeelle_pulloon_puhaltamalla/6391317 ja sarvikuonokannu. Ei mitään akuuttiapua kylläkään
Ventolinea otetaan tosiaan "tarpeen mukaan". Eli ihan miten paljon tahansa, kaiketi...
Kuulostaa että sun ylläpitohoito ei ole kohdillaan. Eihän ventolinen pitäisi olla kuin satunnainen apu. Milloin menet kontrolliin? Tarvit uuden lääkärikonsultaation, mielellään keuhkolääkäriltä, eikä yleis-
Kortisonia lisää niin alkaa auttaa. Siis hengitettävää kortisonia. Ei avaava suihke pelkästään astmaan auta.
Ei astmaa Ventolinella hoideta, se on vain poikkeustilanteita varten. Flixotidea menee ilmeisesti liian vähän, jos sillä on tarkoitus hoitaa astmaoireita. Mee lääkäriin takaisin heti huomenna.
Kortisoni ei auta heti vaan muutaman päivän viiveellä. Kehottaisin tuplaamaan tuon hoitavan lääkkeen annostuksen. Oletko kokeillut pulloon hengittelyä, auttaa ainakin mulla.
Ei tuo ihan perusastmalta kuulosta...
Joku virus, nosta lääkärin ohjeen mukaan hoitavaa lääkettä, syö sitä tabl. kortisonia ja käytä avaavaa! Helpottaa kyllä jossain vaiheessa kun virus alkaa meneen ohi T; 4v asti astman kanssa taistellut
ps kortisonia ei koskaan saa lopettaa yht äkkiä!
Siia mulle määrättiin flixotide 250 kaks suihketta aamui ja illoin eli 2×2 kuten kirjoitin. En oikein usko että enempää flixoa voivat määrätä. Tämä on nyt ollut perjantaista asti. Lisäksi oli se prednisolon mutta keuhkotautien lääkäri sanoi että raskaana olevalle liian kova lääke. Luin lääkkeestä ja samaa mieltä. Odotan aikaa keuhkopolille. Mutta nyt pitäis saada tämä ahdistus loppumaan. Kun ei voi mitään tehdäkään. Istua nököttää jo monta päivää. Ap
En lopettanut yhtäkkiä vaan pikkuhiljaa. Mulla on myös antibioottikuuri vaikka tulehusarvot oli vaan 32. Eli ei paha. Ja tosiaan niitä tabletteja en syö enää koska niistä voi olla haittaa sikiön kehitykselle. Tämän ohjeen sain keuhkolääkäriltä. Ap
Hetkonen, otaksää ventolinee neljän tunnin välein 4 suihkausta?
Mulla meni raskaana astma tosi huonoon kuntoon, saturaatiot laski ym. Sain flixotiden sijasta hoitavan, jossa oli pitkäkestoinen avaava samassa. Lääkkeen nimeä en muista. Se auttoi todella hyvin ja henki alkoi kulkemaan tyyliin seuraavana päivänä.
Kannattaisi ehkä mennä uudelleen lääkäriin. Huonossa hoitotasapainossa oleva astma eu tee hyvää sikiölle.
Näytettiinkö kuinka sitä lääkettä otetaan oikee oppisesti tai saitko volymaticin siihen? 4 suihketta 4 tunnin välein on liikaa!
Mä olen astman takia saanut molempien raskauksien aikana Prednisolon-kuurin, 40mg alkaen alenevin annoksin. Eikä tosiaan ole mitään puhetta ollut haitasta, parempi että se raskaana oleva hengittää kuin tukehtuu. Ja nämä ihan Kätilöopiston omalta keuhkolääkäriltä.
Ventolinea 2+2, 20min tauko, 2+2, 20min tauko, 2+2. Eli tunnissa ota toi 4 suihketta *3. Alkaa paikat aueta. Sit voit kokeilla jatkaa tuolla 2+2 alkuun vaikka parin tunnin välillä, sit sillä neljällä tunnilla. Ja aina 20min ennen flixotidea myös ventoline. Lääke vaikuttaa vain jos se menee perille asti. :)
Mulla kans flunssan takia astma pahenee, ja raskauskin voi siihen vaikuttaa. Ootko kuitenkin varma että siellä missä oot, on hyvä sisäilma? Voiko sille tehdä mitään, jos ei ehkä ole? Ja ehdottomasti menisin lääkäriin mahd pian noilla oireilla, avaavaa lääkettä voi ottaa niin paljon/usein kun tarvii. http://www.allergia.fi/?x436505=888599
Voiko Ventolinea ottaa noin paljon kerralla? Jos itse erehdyn imaisemaan kolme suihkausta, alkaa pumppu hakkaamaan ihan hulluna.
Ei sitä ventolineä voi ihan noin paljoo voi ottaa! ja jos noinkaan suuri määrä ei riitä laukaseen tilannetta niin menisin/soittaisin sairaalaan jossa ne voi antaa sulle ipramolia tms ipraxaa!
Kiitos oikeasta infosta. Mullahan ei ole astmadiagnoosia. Mutta ei se neljä ole liikaa ventoa. Otan sen juuri tolla 2+2+2 tyylillä. Ja mulle tosiaan keuhkolääkäri sanoi tosta tabletista että on liikaa. Ap
.
Tabletti kortisoni on liikaa mutta inhaloituna selvästi liika määrä ei haittaa sua? aivan... sitä saa sitten piikkinä kans jos tabletit alkaa tökkiin.
Kertokaa jos tiiätte! Paljonko uskallan ottaa ventolinea kerralla? En saanut mitään ohjeita! Ap