Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opinnot pitää keskeyttää, että saa sairaspäivärahaa?

Vierailija
03.03.2015 |

Olen nyt ollut tapaturman takia kohta kuukauden sairaslomalla ja se tulee vielä jatkumaan, kun odotan leikkausaikaa, jonka jälkeen voin siis vasta jatkaa opintojani. Hain sairaspäivärahaa (opintotuen olen palauttanut sairaslomakuukaudelta) ja nyt tuli tieto, että ennen kun voin saada sairaspäivärahaa minun tulee toimittaa opintojen keskeyttämisestä virallinen todistus.

Olin tästä yhteydessä oppilaitokseeni ja pyysin toimittamaan minulle tuon keskeytyskaavakkeen, jotta saisin sen virallisen todistuksen keskeytyksestä. Oppilaitoksestani vastattiin, että pitää ensin keskustella ns. koulutusvastaavan kanssa ja näin tein ja hän sanoi, ettei minun tarvitse hänestä opintojani keskeyttää ja ettei hän ilmoita opintotoimistoon, että saan sen kaavakkeen täyttää.

Alusta asti tuossa koulussa on tällaisten asioiden hoitaminen ollut vaikeaa ja nyt suoraan sanottuna v...ttaa. En kyllä toisaalta ymmärrä, miksi opinnot pitää virallisesti keskeyttää, jotta saa sairaspäivärahaa, mutta näin päätöksessä sanottiin. Mielessä kävi sekin, että eroaisi tuosta koulusta ja kävisi loppuun toisessa oppilaitoksessa, jossa tiedän asioiden sujuvan paljon helpommin. Eroaminen tosin vaatisi saman kaavakkeen täyttämisen kun keskeyttämisessä...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tyhmeliini, luuletko että tämä vaatimus tulee oppilaitokseltasi? Se on kelan vaatimus, et voi olla täysipäiväinen opiskelija samaan aikaan kun sairaspäivärahaa maksetaan. Jos pystyt opiskelemaan, sitten et tarvitse sairasrahaa.

Vierailija
2/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luule vaatimuksen tulevan oppilaitokseltani, mutta ongelma on siis se, että vaikka keskustelin tämän ns. koulutusvastaavan kanssa, niin hänestä minun ei tarvitse tehdä tuota virallista keskeytystä ja opintotoimistosta en saa kyseistä kaavaketta, kun tämä koulutusvastaava on sitä mieltä, ettei minun tarvitse sitä täyttää.

ap

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:20"]

Voi tyhmeliini, luuletko että tämä vaatimus tulee oppilaitokseltasi? Se on kelan vaatimus, et voi olla täysipäiväinen opiskelija samaan aikaan kun sairaspäivärahaa maksetaan. Jos pystyt opiskelemaan, sitten et tarvitse sairasrahaa.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sairauspäivärahaa varten opiskelijan on toimitettava Kelaan  lääkärintodistus työkyvyttömyydestään kuten tähänkin saakka."

http://www.kela.fi/jos-sairastut

Vaatiiko Kela ihan todella sinulta keskeyttämistodistuksen, pelkkä lääkärintodistus ei siis riitä?

Vierailija
4/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sairauspäivärahalla saa jopa jonkin verran opiskella, joten kuulostaa tosi kummalliselta, että Kela vaatii sua keskeyttämään opintosi täysin. Sinuna ottaisin Kelaan uudelleen yhteyttä. 

Vierailija
5/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia. Vaikeaksi on tehty.

Vierailija
6/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yhteydessä kelaan ja he todellakin vaativat, että keskeytän opintoni ja toimitan siitä virallisen todistuksen, jotta saan sairaspäivärahaa. Luin itsekin kelan sivuilta, että vaaditaan lääkärintodistus ja että sairaslomallakin saisi jonkin verran opiskella.

ap

Vierailija
7/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyitkö, miksi sivuilla lukee, että lääkärintodistus riittää ja on mahdollisuus opiskella? Ts. miksi sinun tilanteesi heidän mielestään poikkeaa normiopiskelijan tilanteesta?

Vierailija
8/8 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun pojan tarvinnut viime vuonna ainakaan keskeyttää. Ei taida kaikilla työntekijöillä olla tiedot ajan tasalla. Mene paikan päälle ja ota printti tuosta sivusta mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan