Miten oppia virkkaamaan isoäidin neliöitä?
Olen aina haaveillut isoäidin neliöistä tehdystä viltistä tai päiväpeitosta. Kun omassa lähipiirissäni ei virkkaajia ole, on se pakko varmaan tehdä itse. Missään en ole myynnissäkään sellaisia nähnyt. Vai myykö joku valmiita vilttejä tai neliöitä?
Mutta mistä saada oppia? Miten ihmeessä minä, totaali käsityötumpelo, voisin jotenkin oppia virkkaamaan? Osaisiko joku vinkata jotakin helppoa ohjetta tai hyvää nettisivua josta taidon voisi oppia? Mitä virkkaamiseen edes tarvitaan? Koukku joo, mutta millainen olisi paras? Millainen lanka olisi paras isoäidin neliöihin kokemustenne mukaan?
Aloitetaanko ne neliöt ns. keskeltä? Eli virkataan keskeltä ulospäin? Miten ihmeessä niistä ylipäätään saa neliön eikä ympyrää?
Kommentit (10)
Miten teet tuosta noin vaikeaa? Netti on täynnä ohjeita isoäidinneiliöille, koukut ovat kaikki suunilleen samanlaisia ja ei sitä ohjetta noudattamalla saa muuta kuin neliön. Ennemminkin miettisin värejä ja sitä, montako kymmentä/sataa euroa menee viltin lankoihin.
Myisiköhän joku niitä neliöitä valmiina? Minä voisin ainakin mieluusti ostaa niitä valmiina ja koota itse peittoni ilman sitä tympeää virkkausvaihetta!
Mä näin viime jouluna Naistenmessuilla (Vihdissä) myynnissä valmiita todella kauniin värisiä isöidin neliöistä tehtyjä peittoja. Hinta tais olla n 130€ mikä ei ollut paha ottaen huomioon sen ajan ja rahan mikä menee noiden neliöiden vääntämiseen. Olisin itse ostanut sellaisen mutta kun mulla oli oma projekti jo meneillään:)
Täältä olen katsonut ohjeita: http://www.novita.fi/index.php?cms_cid=93286
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]
Myisiköhän joku niitä neliöitä valmiina? Minä voisin ainakin mieluusti ostaa niitä valmiina ja koota itse peittoni ilman sitä tympeää virkkausvaihetta!
[/quote]
Voin virkata sulle maksusta. Paljon maksaist per neliö? Maksatko langat myös?
Osaako joku sanoa paljon euroja sellasen mukavan kokoisen viltin lankoihin menee?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 17:16"]
Osaako joku sanoa paljon euroja sellasen mukavan kokoisen viltin lankoihin menee?
[/quote]
Riippuu toki langoista ja omasta käsialasta yms., mutta laskeskelin, että omaan peittoprojektiini (225 cm x 240 cm) menee vähintään 65 euron arvosta yksiväristä seiskaveikkaa. Tuohon summaan ei tosin ole laskettu lankaa tilkkujen yhdistämistä ja reunusta varten.
Kannattaa eka mennä paikkakuntasi lanka/käsityöliikkeeseen ja kertoa millaisen peiton haluaisit tehdä (minkä tuntuisen, minkä värisen & kokoisen). Alan liikkeessä osaavat neuvoa ja opastaa materiaalien valinnassa. Sitten kipaiset kirjastoon lainaamaan isoäidin neliö-kirja tai selailet netissä ja katsot videolta ohjeet.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:15"]
[/quote]Mä taas virkkaan tosi mielelläni, mutta en voi sietää päättämistä ja yhdistämistä.
Tuolla sivulla oli helposti opittava ohje.
http://omakoppa.blogspot.fi/2011/03/virkkausohje-isoaidin-nelio.html