Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin asioit kaupankassalla

Vierailija
03.03.2015 |

Iltalehdessä oli juttua siitä kuika kaupassa tulisi valita kassajono (http://www.iltasanomat.fi/a/1425301793135). Itse käyn kaupassa lapsieni kanssa, joista toinen istuu rattaissa ja toinen odottaa aina kassan päädyssä pakkauspisteellä tutkien tavaroita. Minä maksan ja pakkaan ostokset, yrittäen samalla pitää lapseni aloillaan ja nauvoa heitä, kuinka käyttäytyä nätisti. Eipä ole meitä rattaiden ja lasten kanssa kulkevia äitejä paljon huomioitu. Ostosten pakkaaminen kestää usein hetken pidempään, sillä minun on saatava tavarani järjestykseen, jotta muovikassi mahtuu vaunujen alle. Monesti kuulee myös sanottavan, että lapseni on pakkauspisteellä seuraavan asiakkaan tiellä. Olisiko parempi, jos lapseni juoksentelisi ympäri sisääntuloaulaa? Artikkelin kommenttikenttään on myös moni kirjoittanut, että tekstiilejä/vaatteita ostavien asiakkaiden jonoa kannattaa välttää. Itse usein ostan vaatteita lapsilleni kauppareissun yhteydessä, sillä isommissa marketeissa mahtuu kulkemaan hyllyjen välissä rattaiden kanssa paljon paremmin, kuin esimerkiksi henkkamaukassa, jossa tuntuu, että olen rattaitteni kanssa koko ajan kaikkien tiellä. Yksinhuoltajana on paha jättää lapsiakaan kotiin kauppareissun ajaksi. Olisi mukava kuulla teiltä muilta äideiltä, kuinka kaupassa asioiminen sujuu, sekä vinkkejä, kuinka asioinnista lasten kanssa saisi mukavan kokemuksen, sekä itselle, että muille! :)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:23"]Mikä siinä on ku naperot pitää raahata ruokaostoksille mukaan? Veisit hoitoon ja hoitaisit itse ostokset.
[/quote]

Just. Eipä taida kaikilla olla mahdollisuus viedä hoitoon joka kauppareissun ajaksi. Sitäpaitsi, kuinka niitä lapsia opetetaan käyttäytymään julkisissa tiloissa, jos niitä ei sinne viedä? T. Se, jonka lapset osaavat käyttäytyä kaupoissa, ravintoloissa, kirjastoissa ym.
[/quote]

Ravintoloihin (pikaruokapaikkoja lukuunottamatta) en ole rattaideni kanssa vielä mennyt, ehkä rohkaisen mieleni joku kerta työntämään vaunut lounasravintolaan! Eikö useassa paikassa ole kuitenkin syöttötuolit pienimmille? Pelkään vain kovasti aiheuttavani pahennusta ravintoloissa läsnäolollani samaan tapaan kuin ruokaostoksilla. Miten ravintolat suhtautuu, jos kaivaa pienimmälle omat eväät laukusta? Onko kokemuksia? -ap
[/quote]
Yleensä on syöttötuoleja ja pienimmille voi ottaa omat ruuat. Rohkeasti vaan ravintolakäyttäytymistä opettamaan! Omilleni olen opettanut, että muille annetaan ruokarauha; nätisti osaavat olla ravintoloissa.

Vierailija
22/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää välittäkö. Aina on mielensäpahoittajia.

terveisin mielensäpahoittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain ravintolaan! Kuulostaa siltä, että lapsesi käyttäytyvät hyvin kaupassa, joten miksei ravintolassakin?

Älä lannistu muiden mielipiteistä, sinulla on yhtälailla oikeus käydä kaupassa ja ravintolassa, kuin muillakin asiakkailla!

Vierailija
24/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Mitäpä, jos pitäisit lapset luonasi siihen asti, kunnes olet itse kassan kohdalla. Ja opettaisit lapsille, ettei siihen pakkaustasolle saa kiivetä, se voi vielä joku armas päivä retkahtaa, kun kymmenkiloinen/painavampikin leikki-ikäinen siihen rytyää (en tiedä, kiipeääkö lapsesi, mutta monen olen nähnyt kiipeävän, niin että hylly natisee)

Toisin sanoen, lapset vierellä ja kontrollissa. Niin ainakin itse olen kahden lapsen kanssa ostokset tehnyt, ei ole mitään rakettitiedettä. SITTEN kun olet jo maksamassa ja metrin päässä lapsesta, se vanhempi saa olla tutkimassa ostoksia. Mutta jos päästät vanhemmat lapset näpräilemään muiden ostoksia, siitä ei hyvää kommenttia saa...

Mitä tulee pakkaamiseen, niin sitä ei ole pakko tehdä kokonaisuudessaan siinä kassalla. Lappaa osa ostoksista sellaisinaan ostoskärryyn ja siirry sivummalle sovittelemaan ostoksia kasseihin. Jos esikoisen valvonta on ylivoimaista, anna hänelle pakkaamisen ajaksi vaikkapa hedelmä syötäväksi. Pysyy paremmin paikoillaan!

Jos lapsesi eivät kilju tai säntäile ympäri kauppaa tai näprää tavaroita, minä en ainakaan hermostu sinuun/teihin ollenkaan. Kyllä maailmaan hiukan ääntäkin mahtuu, ja ihan kaikesta paheksunnasta ei kannata korviaan lotkauttaa. Sinun on ostettava ruokaa ja vaatteita perheellesi, ja KAUPPIAALLE kelpaat asiakkaana oikein hyvin. Muista ei kannata välittää liikaa!

Vierailija
25/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haters gonna hate! Ihan yks vitun hailee, mitenkä lastes kanssa yrität toimia, joku keksii siitä naputtamista.
Ota lapset kauppaan, kärryyn tai lattialle, ihan sama. Pikkukärry tai iso. Jätä ne AUTOON! Vie hoitoon, tai hae päiväkodista kauppareissun jälkeen... Jätä ne kotiin... ihan sama! Joten ketään kun ei voi miellyttää, tehkää kuten itsellenne parhaiten sopii. Hyvät käytöstavat muistaen.

Vierailija
26/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat vieressäni tai menevät aulan poikki penkille istumaan ja odottamaan. Mielestäni lapsien ei kuulu kiivetä siihen kassan pakkauspaikalle. Varsinkaan vilkkaan. Äiti ei pysty maksamaan ja katsomaan lapsen perään samaan aikaan. Itselläni on vilkkaat lapset, mutta kassajonon ajan he jaksavat seistä paikallaan. Saavat auttaa minua ostosten latomisessa. Se tarkoittaa auttamista kun itse ladon ostoksia eikä niin, että lapsi latoo ja minä ihmettelen. Jossain vaiheessa hän saa opetella ostamaan itsenäisesti esim. herkkunsa. Silloin se voi vähän hidastaa. No vielä hän ei todellakaan yletä esim. maksamaan joten se ei ole ajankohtaista.

Vierailija
27/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:23"]Mikä siinä on ku naperot pitää raahata ruokaostoksille mukaan? Veisit hoitoon ja hoitaisit itse ostokset. [/quote] Valitettavasti mummola on tosella paikkakunnalla ja tarhaan vien molemmat vasta sitten, kum äitiysloma loppuu. Miksi ihmiset suhtautuvat näin negatiivisesti lapsiin? Kuvittrlin tällä keskustelupalstalla surffailevien olevan pääsääntöisesti itsekkin tavallisia kaupassa käyviä äitejä! Taisin olla pahasti väärässä viitaten suurimpaan osaan vastauksia! -ap

[/quote]

Suurin osa vastaajista taitaa olla omahyväisyydessään kieriskeleviä egoisteja. Niitä on paljon nykyään.

Päästä asiattomat solvaukset läpi päästäsi. Lapsissa on tulevaisuus ja sinä vaikutat olevan hyvä ja ajatteleva äiti lapsillesi. Lapset ovat tärkeitä sinulle ja sinä olet tärkeä lapsillesi, millään muulla ei ole mitään väliä.

Vierailija
28/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:07"]

Onko kenelläkään oikeasti vinkkejä, kuinka välttäisin muiden asiakkaiden paheksuvat ilmeet? Usein pelkkä läsnäoloni riittää tähän. Ostoskärryjen kanssa en pelaa, laitan ostoskorin rattaiden päälle. Toinen lapseni kävelee vierelläni, toinen istuu rattaissa. Pyrin aina asioimaan kaupassa ennen tai jälkeen lounasajan, jolloin en ole kaupastaan nopeasti eväitä hakevien duunarien tiellä. Miksei kaupoissa voi olla pikakassojen lisäksi kassoja rattaiden kanssa asioiville? Toimisikohan ne?

[/quote]

Mielestäni asioit fiksusti. Pahimpia ovat ne tapaukset, missä lapset istuvat kuraisine kenkineen ostoskärryissä. Tosin kaupiiat saisivat mennä itseensä tässä asiassa ja valistaa ihmisiä. Isot koeltolaput vaan kärryyn, että EI jalkineita!

En ole kyllä milloinkaan ärsyyntynyt lapsista kaupassa.

En usko että rataskassat toimisivat. Ärsyyntyisitte siinä vaan toisiinne, kun lapset alkaisisivat leikkimään. Kyllä me kaikki sinne kauppaan mahdutaan, niinkuin tähänkin asti.

Olisihan se tietty äidille sellainen oma hetki, jos saisi lapset hoitoon kaupassa käynnin ajaksi.

Vierailija
29/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on ihmisillä murheet! Olen itse työikäinen ja minulla on neurologinen sairaus. Siellä minä kaupassa kärryineni olen törmäillyt muutaman vuoden. Käykää nyt meitä kärryillä ja rollaattoreilla liikkuvia aikuisiakin vihaamaan.

Lapset on suloisia! 

Vierailija
30/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 14:34"]Haters gonna hate! Ihan yks vitun hailee, mitenkä lastes kanssa yrität toimia, joku keksii siitä naputtamista.
Ota lapset kauppaan, kärryyn tai lattialle, ihan sama. Pikkukärry tai iso. Jätä ne AUTOON! Vie hoitoon, tai hae päiväkodista kauppareissun jälkeen... Jätä ne kotiin... ihan sama! Joten ketään kun ei voi miellyttää, tehkää kuten itsellenne parhaiten sopii. Hyvät käytöstavat muistaen.
[/quote]

Nyt ollaan asian ytimessä! Kaikkia kun vaan ei voi eikä pidäkkään miellyttää!

Ikävä kuulla, että ap:lla on negatiivisia kokemuksia kaupassa käymisestä lapsien kanssa. Omalla kohdallani huonoja kauppareissuja on hyvin vähän, mutta tiedän tunteen, kun tuiki tuntematon käy arvostelemaan lapsiani ja kasvatusmetodejani. Eikä se fiilis ole todellakaan kiva

Vierailija
31/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kassalla töissä yli 10 vuotta enkä ole huomannut että lasten kanssa ostoksilla olevat olisivat jotenkin hidaste tai tiellä, ellei kyseessä ole juuri minä itte-piltti. Kaipa suurin osa on liikkeellä lasten kanssa.

Se vain monesti huolettaa että vanhemmat antavat kiivetä sinne päätyyn lasten, se ei tosiaan ole kiipeilyteline ja voi retkahtaa alas, kerran näin on käynytkin. Lasten kiipelytelineet tehdään leikkikentälläkin turvallisiksi ja alusta on pehmeää, kiipeillä kannattaa siellä tai nurmikolla.

Isoimmissa marketeissa on paljon tyhjiä kassoja, kaikki vaan jäävät jonottamaan sinne elintarvikepäätyyn. Jos kävelet muutaman metrin parkkipaikalle päin niin siellä on tyhjiä kassoja. Vaikka niistä kuulutetaan niin asiakkaat itsepintaisesti haluavat jäädä nostattamaan raivoa niille kahdelle lähimmälle kassalle, varsinkin itkevien lapsien kanssa. Raivo on sitten kiva purkaa kassaan, kaipa se on jonkun päivän kohokohta että niin saa tehdä...

Vierailija
32/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen kerta kun menen kauppaan niin on jollakin jotain ihme urputtamista oli lapset mukana tai ei. Kannattaa minun mielestä keskittyä omaan elämään ja antaa kaikkien muiden "kukkasten" kukkia. Minulle on valitettu milloin mistäkin. Tänäänkin yksi rouva sanoi minulle "ota noi hanskat pois käsistä kun pakkaat tavarat". Yleensä vaan hymyilen näille mutta tänään vitutti kyllä silloin sen verran että vaivauduin vastaamaan "pakasteiden pakkaaminen sattuu mun käsiin koska minulle on nivelreuma".

Vierailija
33/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:06"]Jo on ihmisillä murheet! Olen itse työikäinen ja minulla on neurologinen sairaus. Siellä minä kaupassa kärryineni olen törmäillyt muutaman vuoden. Käykää nyt meitä kärryillä ja rollaattoreilla liikkuvia aikuisiakin vihaamaan.

Lapset on suloisia! 
[/quote]

Niinpä. Kaikki vaan olettaa että kaikki muut on terveitä ja virkeitä kun me sinne kauppaan mennään. Minulla on kuulovamma ja en kuule ihmisten kröhöm kun ne haluaa ohi ja sit ollaan vittuuntuneita kun en anna tilaa :)

Vierailija
34/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:35"]Joka ikinen kerta kun menen kauppaan niin on jollakin jotain ihme urputtamista oli lapset mukana tai ei. Kannattaa minun mielestä keskittyä omaan elämään ja antaa kaikkien muiden "kukkasten" kukkia. Minulle on valitettu milloin mistäkin. Tänäänkin yksi rouva sanoi minulle "ota noi hanskat pois käsistä kun pakkaat tavarat". Yleensä vaan hymyilen näille mutta tänään vitutti kyllä silloin sen verran että vaivauduin vastaamaan "pakasteiden pakkaaminen sattuu mun käsiin koska minulle on nivelreuma".
[/quote]

Pistetäänkö pakasteet pieneen pussiin?

Vierailija
35/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 15:06"]Jo on ihmisillä murheet! Olen itse työikäinen ja minulla on neurologinen sairaus. Siellä minä kaupassa kärryineni olen törmäillyt muutaman vuoden. Käykää nyt meitä kärryillä ja rollaattoreilla liikkuvia aikuisiakin vihaamaan.

Lapset on suloisia! 
[/quote]
Ainoa ryhmä jota saa vihata ovat siis ne mielenterveysongelmaiset, jotka eivät halua lapsia kärryjä sottaamaan tai hihnalle huitomaan. Ja heidänkin pitäisi saada siellä kaupassa käytyä.

Vierailija
36/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä kaupassa ihmiset, oli ne sitten pieniä tai isoja koska oletusarvona kaupassa käy muitakin ihmisiä kuin minä, sitä sanotaan liiketoiminnaksi. Joskus ärsyttäää se, että joutuu etsimään jotain tiettyä asiaa mutta se on elämän pikkuharmeja, no big deal.

Se mikä ärsyttää on kun MUKA NOKKELAT IHMISET AV-PALSTALLA KIRJOITTAA MUKA SARKASTISESTI MIRANDA-PETTERI kritisoidakseen lasten vanhempia heidän kallisarvoisille lapsilleen valitsemia nimiä ja lastenkasvatusasennetta.

Se on ÄÄRIMMÄISEN ÄRSYTTÄVÄÄ JA TYMPEÄÄ, KULUNUTTA, DEBIILIÄ JA TYHMÄÄ etten vaan jaksa. Ei mulla muuta.

Vierailija
37/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan viittitte lopettaa ne Nico-Janicat kun se ei vaan toimi, säälittää nuo sepustukset ja ahistaa ne muka nokkelat viritykset. Jos ei osaa kirjoittaa nokkelasti (siihen pitää olla älyä ja säkenöintiä) niin pelastaa paljon kun jättää ne nimiviritelmät pois. Nimimerkki Mä.En.Kestä.Enää.

Vierailija
38/38 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei halooo!! Kaikki me käydään kaupassa, niin nuoret, kuin vanhat! Kunhan on peruskäytöstavat omaava ja kohtelias, niin lasten kanssa kauppaan, elokuviin, ravintolaan, metroon, bussiin, minne vain! Ne on julkisia palveluita, joihin kaikilla on oikeus mennä, eikä siitä tarvitse tuntea häpeää!

Hävettää niiden puolesta, joiden sivistys ja ymmärrys ei riitä siihen, että meitä on moneen junaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme