Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EN KESTÄ!! 4 vuotiaalla lapsellani ikenessä märkäpatti:'(

Vierailija
02.03.2015 |

Lapseni kävi nukutushammashoidossa missä paikattiin muutama reikä. Muutaman päivän päästä valitti poskihammastaan. No pari kuukautta myöhemmin vein pojan hammaslääkärille hampaan kohdalle ikeneen ilmestyneen patin takia. Sanoivat että hammas on kuollut, tulehtunut, antibioottia ja lähete nukutukseen hampaan poistoon. No nyt kun hällä viikon kuluttua olis se nukutushammashoito, niin eikös siellä oli ikenessä nyt paljon suurempi patti - säikähdin. Mars päivystykseen illalla ja sai antibioottia ja käskettiin takasin jos kuumetta nousee. Sairaalalle mentäessä lämpöä 37.1 mut saattoi johtua vaatetuksesta..
Kuolen huolesta!! Eivät puhkoneet päivystyksessä pattia kun lapsi niin pieni. Kuumeen noustessa se kuulemma tehtävä. Miten saan yöni nukuttua?!?!!??? Onko teillä mitään kokemuksia tämmöisistä? Tekis mieli pillahtaa itkuun. Mitä jos viikossa pahenee vain? Tulis nyt peruutusaika hampaan poistoon....

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla ilkeä, mutta miten 4-vuotiaalla on muutama reikä?

Vierailija
2/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie uudelleen päivystykseen ja valittele kipua ja muuta AIVAN HIRVEÄSTI, niin ottavat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:46"]

En halua olla ilkeä, mutta miten 4-vuotiaalla on muutama reikä?

[/quote]

Tai niin paha tulehdus että hammas on mennyt kuolioon ja ikenessä on patti?

Vierailija
4/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:46"]En halua olla ilkeä, mutta miten 4-vuotiaalla on muutama reikä?
[/quote]
Itselläni oli vaikka kuinka monta reikää maitohampaissa, mutta sen jälkeen kun rautahampaat tulivat ei ole ollut yhtään.

Vierailija
5/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesettekö te niitä hampaita kunnolla? Miten paljon napostelette? Ei tuon ikäisellä ole normaalisti vielä reikiä hampaissa.

Vierailija
6/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tämmösiä arvostelevia kommenttejahan ap tänne tahtoikin! Mistä te sen tiedätte, jos vaikka lapsella olisi jokin sairaus, joka aiheuttaa/edesauttaahampaiden reikiintymistä? Tsemppiä ap:lle, jos yhtään huolettaa, niin takaisin vaan päivystykseen!

Vierailija
7/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna uudelleen päivystykseen, ei tuollaisen kanssa voi viikkoa odotella.

Vierailija
8/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla totta? Miten hoidat lapsen hampaita kun ovat tuossa kunnossa.

Epäilen provoksi.

Vierailija
9/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella esim on paha astma lääkkeet voivat aiheuttaa ongelmia hampaiden kanssa.... Tai jos ilkeä anoppi on syöttänyt lapselle jätskiä samalla lusikalla millä on itse syönyt.

Vierailija
10/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:46"]En halua olla ilkeä, mutta miten 4-vuotiaalla on muutama reikä? [/quote] Itselläni oli vaikka kuinka monta reikää maitohampaissa, mutta sen jälkeen kun rautahampaat tulivat ei ole ollut yhtään.

[/quote]

Sama vaiva minullakin maitohampaiden kanssa. Olivat kuulemma jotenkin kiilteeltään liian pehmeitä tai viallisia johtuen raskauden aikaisesta lääkityksestä. Onneksi ei lääkkeen nimi ollut talidomidi vaikka sitäkin tuolloin käytettiin.

Vierailija
11/30 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli melkein sama tilanne 5-vuotiaan kanssa, tosin kuoliosta eivät puhuneet mitään. Patti oli kamalan näköinen, mutta se kyllä rauhottui pian antibiooteilla. Kuurin jälkeen hammas vedettiin pois, kun se jo muutenkin alkoi irrota, ja nyt tilalle on kasvanut terve rautahammas. :)

Mä luulen, että voit nukkua rauhassa, eiköhän lapsi herätä, jos olo käy tukalaksi? Mittailet, nouseeko kuume ja seuraat rauhottuuko patti, vai kasvaako.

Vierailija
12/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:53"]

Jos lapsella esim on paha astma lääkkeet voivat aiheuttaa ongelmia hampaiden kanssa.... Tai jos ilkeä anoppi on syöttänyt lapselle jätskiä samalla lusikalla millä on itse syönyt.

[/quote]

Mulla on neljä astmaatikko-allergikkolasta, jotka käyttävät sekä astmasuihkeita että tablettilääkitystä ympäri vuoden, toisinaan kortisonia tabletteina sekä siitepölyaikaan allergialääkkeitä (kuivattavat suuta). Kenelläkään heistä ei ole ensimmäistäkään reikää. Vanhin on jo yläkoulussa ja käyttänyt astmalääkkeitä 10 vuotta. Että tiedä nyt sitten noiden astmalääkkeiden haitallisuudesta hampaille.

Vierailija
13/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa antaa neuvoa, mutta sympatiseeraan kovasti. Meilläkin oli lapsen hammashoito katastrofaalisen huono. En vaan tajunnut miten helposti ne maitohampaat reikiintyy ja harjaus oli ihan satunnaista. Tulos: 3,5-vuotiaalta paikattiin nukutuksessa 13 (!!!) reikää. Voit vain kuvitella miten epäonnistuneeksi äidiksi tunsin itseni. Oma taustani on sellainen, ettei kotona paljon hampaidenhoitoa harrastettu ja vasta koulussa minua opetettiin harjaamaan hampaita. Silti minulla ei elämässäni ole ollut tuollaista määrää reikää. Kaiken lisäksi mies syytti tästä minua, vaikka olisihan hänelläkin ollut mahdollisuus harjata lapsen hampaat, jos tiesi sen niin tärkeäksi. 

Tuon paikkausurakan jälkeen kävimme 3kk välein hammaslääkärissä todella monen vuoden ajan. Hampaita seurattiin tarkasti ja samalla laitettiin fluorilakkaa. Lapsesta tuli tarkka hampaidenhoitaja ja lopultahan ne maitohampaat putosivat pois. Nykyisin olemme päässeet jo vuoden tarkastusväliin, muutama vuosi meni 6kk tarkastusvälillä. 

Rahaa tähän on mennyt enemmän kuin haluan edes tietää, jo tuo reikien paikkaus maksoi 1000€ ja se oli sentään 10 vuotta sitten. Onneksi meidän perheen talous ei tähän ole kaatunut, mutta olisihan sille rahalle ollut varmaan muutakin käyttöä. Itseaiheutettuahan tuo oli ja typerää, mutta onneksi ei jäänyt mitään pysyvää vahinkoa. 

Tsemppiä teille jatkoon! Meillä tämä homma sujui hyvin, kun onnistuin löytämään asiantuntevan hammaslääkärin joka on hyvä lasten kanssa. Lapsi on käynyt hammaslääkärissä tosi mielellään eikä ole koskaan pelännyt. Kotihoitoon pitää vaan ottaa se asenne, että ne hampaat harjataan ja sillä hyvä. Minä harjasin lapsen hampaat monta vuotta niin, että lapsi makasi selällään kylppärin matolla. Se oli minulle helpoin tapa nähdä kunnolla lapsen suuhun. Alussa siitä joutui tappelemaan, muttei onneksi kovin kauan, kun lapsi tottui. 

Vierailija
14/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mi-tä...? Miksi helkkarissa olet noin järjettömän hysteerinen? :D nytkö poikasi kuolee johonkin suupattiin? Voi jösses... rest in piis, juu...

Vierailija
15/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 23:53"]

[/quote]astmalaakkeet tummentavat/ keltaistavat hampaita. Sitapaitsi, astmapumpun kayttajille kerrotaan hammashuollosta.....

Vierailija
16/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä nyt oikein panikoit. Psykiatriseen päivytykseen sun pitäis kyllä mennä, siis itse, kun oot noin hysteerinen ihan turhan takia. Lapsesi ongelma on hoidossa.

Vierailija
17/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vain, jokaisella lapsellani on reikiä ja ensimmäinen ilmaantunut 2-3 vuoden iässä. Jostain ovat saaneet ilmeisesti karies bakteerin (itse en puhdista tuttia suullani, en suutele suulle enkä syö samoilla lusikoilla) emmekä voi tälle mitään. Sisarukset tartuttavat toisiaan myös kuulemma. Meillä harjataan hampaat aamuin illoin plus purkat yms. Kyse ei ole hoitamatta jättämisestä. Hysterisoin omasta purukalustosta (pesen aamuin illoin) joten tietysti huolehdin lapsetkin. Esikoisella vuoden kestävä jatkuva antibiootti tuhosi hänen maitohampaat. Nyt kun hällä rautahampaita, reikiä puhdas nolla!
Olen herkkä kaikessa mikä liittyy lapsiini, ja kyllä, tämä suun patti tekee minut hysteeriseksi! Pelkään kyllä että verenkiertoon menee jotain. Tulehdus leviää leukaluuhun tms? Ap

Vierailija
18/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailet tilannetta ja jos se siitä pahenee niin sitten otat taas terveydenhuoltoon yhteyttä. Ennen kaikkea, hae apua pelkoihisi. Teet lapsillesi karhunpalveluksen peloillasi, koska ne välittyvät tavalla tai toisella heille. Itse olin jo alle kouluikäisenä aivan helvetin rasittunut omaan äitiini kun hän hössötti ja murehti pikkuasioista. Haluatko lapsillesi samaa? Tuskin. Lisäksi, joku lapsi voi reagoida omaksumalla pelokkuuden ja arkuuden sinulta.

Vierailija
19/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 07:42"]Tarkkailet tilannetta ja jos se siitä pahenee niin sitten otat taas terveydenhuoltoon yhteyttä. Ennen kaikkea, hae apua pelkoihisi. Teet lapsillesi karhunpalveluksen peloillasi, koska ne välittyvät tavalla tai toisella heille. Itse olin jo alle kouluikäisenä aivan helvetin rasittunut omaan äitiini kun hän hössötti ja murehti pikkuasioista. Haluatko lapsillesi samaa? Tuskin. Lisäksi, joku lapsi voi reagoida omaksumalla pelokkuuden ja arkuuden sinulta.
[/quote]Voi luoja. En hysterisoi heidän nähden. Käyn näyttämässä poikaa yksityisellä tänään (toivon saavani ajan). Kyseessä ei ole mikään pieni patti vaan lähes suurempi mitä pojan itse puruhammas. Kyllä itsekin olisit huolissasi ja pyörtyisit jos sinulla itsekkäällä olisi omassa suussasi moinen! Ap

Vierailija
20/30 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 07:42"]Tarkkailet tilannetta ja jos se siitä pahenee niin sitten otat taas terveydenhuoltoon yhteyttä. Ennen kaikkea, hae apua pelkoihisi. Teet lapsillesi karhunpalveluksen peloillasi, koska ne välittyvät tavalla tai toisella heille. Itse olin jo alle kouluikäisenä aivan helvetin rasittunut omaan äitiini kun hän hössötti ja murehti pikkuasioista. Haluatko lapsillesi samaa? Tuskin. Lisäksi, joku lapsi voi reagoida omaksumalla pelokkuuden ja arkuuden sinulta.
[/quote]Tulehdus voi levitä leukaluuhun ja sitä kautta rintalastaan yms, aiheuttaen hengenvaarallisen tilanteen. Kyl mäki hysterisoisin! Kuka nyt kipua omalle lapselleen haluaisi. Hysterisointi tuon 4-vuotiaan kohdalla on olematonta verrattuna toho vakavaan tilanteeseen. Sen sijaan käyt naurattamassa ihmisiä...tai yrität etkä edes onnistu siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi