Nivelrikko kolmekymppisenä?
Muutamassa sormessa (ylimmissä nivelissä) on ollut kipuja muutaman kuukauden. Nyt nivelet tuntuu paksummilta. Voiko olla näin nuorena nivelrikkoa? Miten nivelrikko diagnosoidaan? Mitä muuta tuo voisi olla?
Kommentit (9)
Voihan se olla muutakin, esim. nivelreuma tulee mieleen. Oireet voivat olla samantyyppisiä. On kokemusta.
Voiko olla nivelreuma jos sormissa ei ole merkittävästi turvotusta? Ja mulla oireilee ylimmät nivelet, ei keskinivelet kuten reumassa yleensä...
Nivelreumassa voi kipytyä periaatteessa mikä tahansa nivel, vaikka aika usein juuri käsien ja jalkaterien nivelet oireilevatkin. Kyllä minulla ainakin on ylimmät sorminivelet oireilleet ja ilman mitään turvotusta.
Miten sait diagnoosin ja hoitoa? Minua lääkäri ei vaivautunut edes tutkimaan kunnolla. Kipeintä sormea katsoi ja käski palata asiaan jos turvotusta tulee ja nimenomaan sormien keskinivelissä tai rystysissä. :(
Onko kenelläkään muulla kokemuksia?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:57"]Miten sait diagnoosin ja hoitoa? Minua lääkäri ei vaivautunut edes tutkimaan kunnolla. Kipeintä sormea katsoi ja käski palata asiaan jos turvotusta tulee ja nimenomaan sormien keskinivelissä tai rystysissä. :(
[/quote]
Olin kipeä ja kankea vähän joka puolelta pienistä nivelistä. Työterveyden kautta pääsin verikokeisiin ja reumafaktori oli kai jotain 380. En muista, mikä on normiarvo, mutta mulla oli moninkertainen. Sain lähetteen reumatologille ja sain diagnoosin, jota olin jo itsekin epäillyt puoli vuotta.
Nivelrikko todetaan röntgenkuvissa. Minulla se on sormien nivelissä. Alkoi pari vuotta sitten. Nykyään sormet yöllä ja aamulla todella jäykät.
Yllämainittujen lisäksi nivelrikon syynä nuorella henkilöllä voi olla myös nivelten yliliikkuvuus. Minulla tätä on lähinnä selässä ja polvissa, ensimmäisen kerran kukaan lääkäri mainitsi tästä mitään ollessani pitkälle yli kolmikymppinen, ja silloinkin vähän tällaisena "ikä korjaa asian" -tyylisenä juttuna, jolla ei ole vaikutusta elämääni.
Voi olla nivelrikkoa. Sitä voi olla varpaissakin ja tämä nivelrikon muoto on geneettinen, perinnöllinen.