Läheiseni eivät halua enää olla kanssani tekemisissä, jos kerron ehdokkaani
Aion äänestää vaaleissa perussuomalaisia, mutta en voi kertoa siitä kenellekään. Olen antanut keskusteluissa ymmärtää valitsevani ehdokkaani vihervasemmistosta. Olen korkeasti koulutettu nuori nainen ja lähipiiriini kuuluu älykkäitä ja tiedostavia vihervasemmistolaisia. Jos he saisivat tietää, etteivät poliittiset arvoni olekaan samat, kukaan heistä ei haluaisi enää olla kanssani tekemisissä. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (52)
Meidän suvussa kuuluu äänestää perussuomalaisia. Minä en oikein välitä alueeni perussuomalaisten riitelystä. Mutta en tiedä mitä teen, sillä mikään puolue ei innosta. Pitänee äänestää ehkä kristillisdemokraatteja.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:35"]
... Olen korkeasti koulutettu nuori nainen ja lähipiiriini kuuluu älykkäitä ja tiedostavia vihervasemmistolaisia. ...
[/quote]
En sanoisi älykkäiksi ja tiedostaviksi, sanoisin muoti-ilmiöiden perässä juokseviksi laumasieluiksi. Samanlaisia löytyy eri aikakausilta eri aatteiden ja virtausten parista. Luulevat toki olevansa tiedostavia ja älykkäitä, vaikka luultavasti pilkkaisivat itseään jos toisena aikana lukisivat itsestään historian kirjasta.
[/quote]
Nykyajan taistolaisia, joille nauretaan muutaman kymmenen vuoden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:04"]
Mitä jos vain kerrot kantasi ja samalla perustelet johdonmukaisesti, miksi päädyit siihen? Ehkä ystäväsi ajattelevat asioita uudelleen.
[/quote]
Tämä saattaisi toimia demareiden, kokkareiden tai kepulaisten kanssa. Mutta vihervasemmistolaiset ovat yksisilmäisiä eivätkä näe muuta totuutta kuin omansa. Eivätkä pysty hyväksymään, että kaikki eivät taivu heidän tahtoonsa. Etkö muista minkälainen parku oli viime vaalien jälkeen juuri vihreiden äänestäjien taholta? Minun Facebook oli täynnä sitä oksennusta. Ei mitään kunnioitusta demokratiaa kohtaan!
Itse olen poliittisesti hyvinkin "sitoutunut", mutta en siltikään pysty ymmärtää näitä jotka jättää perheen jäsenen tai ystävän poliittisen kannan vuoksi.
Eipä se kenellekään kuulu. Älä valehtele, sano vain ettet halua kertoa :)
Itse sanon aina tuontyyppisissä keskusteluissa, että olen sitoutumaton.
Onhan näitä. Vihervasemmistolaiset eivät oikein siedä poikkeavia mielipiteitä.
Eikö tämä ole juuri se vaalisalaisuuden idea?
Vähän sama juttu, mutta en häpeä sanoa äänestäväni perussuomalaisia. Kyllä se totuus (miksi mikään muu kuin maahanmuuttokriittinen puolue ei ole vaihtoehto) noille vihervasemmistolaisillekin jossain vaiheessa valkenee - tosin varmaan liian myöhään.
Täällä kanssa yksi, joka on hilannut itsensä vasemmalta vihreiden maahanmuuttokriittiseen laitaan. Ystäväpiiri menisi uusiksi, jos toisin näkemyksiäni esille. Ahdistava tilanne ja luulen, että jossain vaiheessa minusta tulee "epähenkilö". Harmi vain, että kaltaisiani uskontoja ja totalitarismeja vastustavia arvoliberaaleja on aika vähän.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:35"]
... Olen korkeasti koulutettu nuori nainen ja lähipiiriini kuuluu älykkäitä ja tiedostavia vihervasemmistolaisia. ...
[/quote]
En sanoisi älykkäiksi ja tiedostaviksi, sanoisin muoti-ilmiöiden perässä juokseviksi laumasieluiksi. Samanlaisia löytyy eri aikakausilta eri aatteiden ja virtausten parista. Luulevat toki olevansa tiedostavia ja älykkäitä, vaikka luultavasti pilkkaisivat itseään jos toisena aikana lukisivat itsestään historian kirjasta.
[/quote]
Olet varmaan oikeassa. Tarkoitin luonnehdinnallani kuitenkin ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet korkeasti, harrastavat korkeakulttuuria ja arvostavat menestystä. Tietynlaista sivistyneistöä, siis. Sehän tosin ei tarkoita, että he olisivat lainkaan kartalla siitä, mitä tässä maassa ns. ihan oikeasti tapahtuu - osaksi siksi, että Helsingin kantakaupunkialueella asuessaan on kovin helppoa olla suvaitsevainen. Kun ongelmat eivät ole omien kasvojen edessä, on jeesusteleminen erittäin helppoa. Itse taas olen asunut lähiöissä, joissa monikulttuurisuuden ongelmat tulevat kerralla selväksi. -ap
Minulla ainakin on munaa sanoa, että ketä äänestän ja minulla on perusteluni sille.
Mitä jos vain kerrot kantasi ja samalla perustelet johdonmukaisesti, miksi päädyit siihen? Ehkä ystäväsi ajattelevat asioita uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:38"]Eipä se kenellekään kuulu. Älä valehtele, sano vain ettet halua kertoa :)
[/quote]
Näin on. Sama kuin esim.palkka, ei tulisi mieleenkään kertoa kellekään.
Vähän sama. Täällä yliopistolla yleinen asenneilmapiiri on, että rahaa pitäisi sataa kaikille jotta "älymystö" voisi keskittyä kiinnostavien romaanien lukemiseen ja nostaa samaa palkkaa kuin oikeasti töitä tekevät ja toisia työllistävät ihmiset. Yrittäjäperheen lapsena minulle on äärimmäisen vieras ajatus, että terveelle aikuiselle pitäisi antaa rahaa ilman mitään velvollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:01"]
Minulla ainakin on munaa sanoa, että ketä äänestän ja minulla on perusteluni sille.
[/quote]
Hienoa, että olet minua vahvempi ihminen. Itse en kuitenkaan millään haluaisi päätyä hylkiöksi poliittisen kantani perusteella. Toisaalta en ehkä ole ystävilleni niin tärkeä, kuin olen luullut, koska voin hyvin kuvitella heidän hylkäävän minut, jos asia tulee ilmi. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:04"]
[/quote]
Entä, jos olen kokeillut palstoilla keskustella asiallisesti ystävieni kaltaisten ihmisten kanssa ja saanut kuulla olevani mm. permabannit ansaitseva nais- ja muukalaisvihamielinen rasistifasistihommahopoöyhöttäjä huolimatta siitä, että itse identifioin itseni liberaaliksi ympäristöliikettä kannattavaksi vasemmistofeministiksi. Päivän iskulause on, että "fasistien" kanssa ei keskustella. Harmi vain, että mitään järkevää määritelmää ei tuollaiselle "fasismille" ole. Ongelma on lähinnä siinä, että olen lapsellisesti kuvitellut, että ihmiset ympärilläni jakavat samat humanistiset arvot kanssani.
On. Tosin kerroin avoimesti vastustavani homoliittoja ja olevani maahamuuttokriittinen. Suurin osa ystävä/tuttavapiiristäni on vihervasemmistolaisia ja itsekin olin ennen kuin otin asioista paremmin selvää, enkä enää vain mennyt porukan mukana näissä mielipideasioissa.
Ja kyllä: kaveripiirri kummasi supistui paljastukseni jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:35"]
[/quote]