Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silkkihuivikysymys!

Vierailija
02.03.2015 |

Mistä voisin tilata silkkihuiveja? Käsinpesuvaatimus, ei kemiallinen pesu ( koska ei mun tule sinne ikinä mitään vietyä). Olen yrittänyt etsiä mutta Stockallakin kaikki huivit näyttävät olevan kemiallisella pesulla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta silkkilankaa kudo itse.

Vierailija
2/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangaskaupasta hakemalla sopivan palan ja huolittelemalla itse reunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin nyt mielelläni tilannut. Mutta kai se sitten pitää itse itsellensä silkkihuivitkin tehdä.

Vierailija
4/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkkihuiveille suositellaan kemiallista pesua, mutta esimerkiksi Marja Kurki -huivien nettisivulla on tämän lisäksi ohjeet huivien käsinpesuun (Tietoa silkistä -> pesuohjeet). Samat ohjeet pätee muihinkin laadukkaisiin silkkihuiveihin, omia huivejani en ole koskaan pesettänyt pesulassa.

Voit unohtaa silkin kutomisen, jos ei välttämättä ole päästävä itse tätäkin tekemään.

Vierailija
5/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa itse tekeminen ei juurikaan auta, sillä suurin osa myös silkkikankaista ja silkkilangoista määäritellään lähtökohtaisesti kemialliseen pesuun. Silkkikuitu kun haurastuu kosteana, eikä siksi oikein kestä jatkuvaa vesipesua. Monessa silkkilaadussa (Erityisesti raakasilkki, mutta moni muukin silkkilaatu) on myös tarkoitus siälyttää serisiiniä, joka taas peseytyy vedessä pois ja vaikuttaa kankaan ominaisuuksiin.

Käytännössä kuitenkin esim ne stockan silkkihuivit ja muut silkkisifongit tai satiinit VOI varovasti vesipestä KÄSIN, ilman että ne pahasti häiriintyvät: Otat ämpärillisen kylmää vettä ja vähän villan- tai silkinpesuainetta, jonka sekoitat veteen. Sitten laitat huivin ämpäriin väljästi ja vähän sekoittelet tai huijuttelet kymmenkuntaminuuttia. ÄLÄ puristele tai hankaa, etteivät kuidut katkeile. Kaada vesi pois (älä missään tapauksessa kierrä kangasta kuivaksi), huuhtele samalla tavalla ämpärillisessä kylmää vettä ja levitä tasolle (esim ritilän päälle kuivumaan. Parasta on, jos siinä vaiheessa kun suurin osa vedestä on tippunut pois ja kangas on enää kostea, voit ripustaa sen jonnekin ulos heilumaan ja kuivumaan vapaasti - näin kangast suoristuu, eikä tarvitse niin rajua silitystä, josta silkki myöskään ei tykkää.

Älä kumminkaan yritä pestä esim raakasilkkiä tai dupionia tai ylipäänsä paksumpia silkkejä vedessä.

Kaikki silkki puhdistuu aika tehokkaasti pelkästään tuulettamalla, eli jos siinä nyt ei ole jotain punajuuritahroja niin pesua voi myös välttää aika pitkään.

Vierailija
6/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jostain muusta, eettisesti tuotetusta raaka-aineesta valmistettu huivi. Olet silloin paljon kauniimpi.

Vierailija
7/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:20"]

itse asiassa itse tekeminen ei juurikaan auta, sillä suurin osa myös silkkikankaista ja silkkilangoista määäritellään lähtökohtaisesti kemialliseen pesuun. Silkkikuitu kun haurastuu kosteana, eikä siksi oikein kestä jatkuvaa vesipesua. Monessa silkkilaadussa (Erityisesti raakasilkki, mutta moni muukin silkkilaatu) on myös tarkoitus siälyttää serisiiniä, joka taas peseytyy vedessä pois ja vaikuttaa kankaan ominaisuuksiin.

Käytännössä kuitenkin esim ne stockan silkkihuivit ja muut silkkisifongit tai satiinit VOI varovasti vesipestä KÄSIN, ilman että ne pahasti häiriintyvät: Otat ämpärillisen kylmää vettä ja vähän villan- tai silkinpesuainetta, jonka sekoitat veteen. Sitten laitat huivin ämpäriin väljästi ja vähän sekoittelet tai huijuttelet kymmenkuntaminuuttia. ÄLÄ puristele tai hankaa, etteivät kuidut katkeile. Kaada vesi pois (älä missään tapauksessa kierrä kangasta kuivaksi), huuhtele samalla tavalla ämpärillisessä kylmää vettä ja levitä tasolle (esim ritilän päälle kuivumaan. Parasta on, jos siinä vaiheessa kun suurin osa vedestä on tippunut pois ja kangas on enää kostea, voit ripustaa sen jonnekin ulos heilumaan ja kuivumaan vapaasti - näin kangast suoristuu, eikä tarvitse niin rajua silitystä, josta silkki myöskään ei tykkää.

Älä kumminkaan yritä pestä esim raakasilkkiä tai dupionia tai ylipäänsä paksumpia silkkejä vedessä.

Kaikki silkki puhdistuu aika tehokkaasti pelkästään tuulettamalla, eli jos siinä nyt ei ole jotain punajuuritahroja niin pesua voi myös välttää aika pitkään.[/quote]

Tähän voisin vastata, että AIN'T NOBODY GOT TIME FOR THAT!

Vierailija
8/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:47"]

Osta jostain muusta, eettisesti tuotetusta raaka-aineesta valmistettu huivi. Olet silloin paljon kauniimpi.

[/quote]

Eettisesti tuotettuja raaka-aineita ei ole olemassakaan, vaikka jotkut huijaavatkin itsensä uskomaan niin.

Vierailija
9/10 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:20"]

Kaikki silkki puhdistuu aika tehokkaasti pelkästään tuulettamalla, eli jos siinä nyt ei ole jotain punajuuritahroja niin pesua voi myös välttää aika pitkään.[/quote]

Tähän voisin vastata, että AIN'T NOBODY GOT TIME FOR THAT!

[/quote]

joo, kymmenen minuutin huljuttelu vie olennaisesti enemmän aikaa kuin parin tunnin konepesuohjelma.

Vierailija
10/10 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up