Milloin sen vauvakuumeen pitäisi tulla?
Oman ikäisillä ja nuoremmillakin on jo liuta lapsia. Minulla ei edes suunnitteilla, vaikka mieskin on ollut jo elämässä ties miten monta vuotta. Lähinnä ärsyttää, kun ihmiset kyselee, JOKO olen raskaana, eikä edes yritetä lasta. Eikä uskota, kun sanon, ettei yritetä ja sitten muka ymmärretään rivien välistä jotenkin, että kuitenkin ollaan lapsia hankkimassa. Hohhoijaa.
t. 88-vm.
Kommentit (48)
Mulle se tuli kun esikoinen syntyi :) Tiesin siis haluavani lapsia, mutta vauvakuumetta en ollut koskaan kokenut. No, mutta esikoisen myötä aloin pitää vauvoja ihanina ja vauva-aikaa hauskana. Mutta sen jälkeen on vasta hauskaa ollutkin.
Ei pahalla, mutta tuntuu että usein naiset, jotka eivät tiedä haluavatko lapsia suhtautuvat jotenkin korostetun halveksuvasti kaikkeen "söpöilyltä" kuulostavaan kuten vauvakuumeeseen, ja kuvittelevat, että kaikki vanhemmat vellovat jatkuvasti jossain ihku-pupuliini-suossa. Uskoisin, että suuri (ehkä suurin?) osa vanhemmista on hankkinut lapsia ilman vauvakuumetta. Ja vauva-aika on lyhyt, lasten kanssa elämä on niin paljon muutakin kuin se.
Ja onhan niitä vauvakuumeilijoitakin eikä siinäkään ole mitään pahaa.
Mulle tuli vasta esikoisen syntymän jälkeen vauvakuume. Olin silloin 25-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:12"]
Oman ikäisillä ja nuoremmillakin on jo liuta lapsia. Minulla ei edes suunnitteilla, vaikka mieskin on ollut jo elämässä ties miten monta vuotta. Lähinnä ärsyttää, kun ihmiset kyselee, JOKO olen raskaana, eikä edes yritetä lasta. Eikä uskota, kun sanon, ettei yritetä ja sitten muka ymmärretään rivien välistä jotenkin, että kuitenkin ollaan lapsia hankkimassa. Hohhoijaa.
t. 88-vm.
[/quote]
Ei kai kaikille tule koskaan.Tai sitten se tulee kun biologinen kello alkaa tikittää? Ei ole kyllä ainakaan tähän mennessä tullut minulle,täytän ensi kuussa 28v.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:12"]
t. 88-vm.
[/quote]
Miksi kaiken pitää aina niin kauheasti ärsyttää? Antaa mennä korvasta sisään ja toisesta ulos. Siten on helpompaa.
Ja vauvakuumeesta. Minulla on kolme lasta ja ei ole kyllä koskaan mitään vauvakuumetta ollut. Mutta en ole kyllä jaksanut ärsyyntyä siitä, että joku on joskus kysynyt, että eikö sun vauvakuume koskaan lopu, kun kolmannenkin teit. Mitä tuota. Kunhan itse tietää, miksi tekee ratkaisuja elämässä, se riittää.
Miksi tehdä lapsia jos ei ole vauvakuumetta? Siksi "kun pitää". En voi tajuta moista järjenjuoksua, ei todellakaan tarvitse ja et ap tosiaan ole vielä siinä iässä että iänkään puolesta pitäisi alkaa pitämään kiirettä
30: kun nimenomaan ap ei välttämättä edes halunnut lasta, niin miksi ihmeessä tehdä?? Tässä maailmassa on aivan liikaa kodittomia ja kaltoinkohdeltuja lapsia jo valmiiksi, niin miksi pitäisi tehdä lapsi, jos sitä ei oikeasti edes halua?
Siis "vauvakuume" on se tunne että haluaa lapsen, ei välttämättä siis vauvaa vauvana, vaan ylipäätään jälkeläisen, suvun jatkajan.
En minäkään ole koskaan tykännyt erityisesti vauvoista, kyllä parhaat ajat lapsen kanssa alkaa siitä kun lapsi oppii kävelemään ja puhumaan, pieni vauva on ihan söpö mutta melko tylsä. Kun minulla 19-vuotiaana iski vauvakuume, eli ekan kerran halusin lapsen, niin en ajatellut sitä niin että haluan vauvan, vaan lapsen. Sama myöhemmin kun aviomieheni kanssa yritettiin vauvaa 8 vuotta, oli siinä ajatuksena saada lapsi, ja se vauva-aika tosiaan on lyhyt ohimenevä vaihe ihmisen elämässä.
On toki niitä jotka tekevät lapsia lisää sen takia että saisivat olla pienen vauvan kanssa koko ajan, se on kyllä jo jotain pahempaa sairautta kuin vauvakuumetta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:27"]
Miksi tehdä lapsia jos ei ole vauvakuumetta? Siksi "kun pitää". En voi tajuta moista järjenjuoksua, ei todellakaan tarvitse ja et ap tosiaan ole vielä siinä iässä että iänkään puolesta pitäisi alkaa pitämään kiirettä
[/quote]
Miksi ei tehdä lapsia, jos ei vauvakuumetta. Kaikille ei tule sitä söpistelykuumetta, että voi ikuu, kun vauvat on niin mussukoita ja suloisia. Lapsia voi haluta ilman vauvakuumettakin. Omat vauvat toki oli aivan ihania, mutta ei minulla mitään vauvakuumetta ollut.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:27"]
[/quote]
Miksi ei tehdä lapsia, jos ei vauvakuumetta. Kaikille ei tule sitä söpistelykuumetta, että voi ikuu, kun vauvat on niin mussukoita ja suloisia. Lapsia voi haluta ilman vauvakuumettakin. Omat vauvat toki oli aivan ihania, mutta ei minulla mitään vauvakuumetta ollut.
[/quote]
Se että haluaa vauvan, on just se vauvakuume, se söpistely on vain toisten ihmisten typerää hömpötystä, liittyy niiden luonteeseen.
Joo nimenomaan, ei kai vauvakuume tarkoita sitä että haluaa nimenomaan söpön vauvan, vaan että haluaa lapsen. Sitä nyt kutsutaan vauvakuumeeksi koska aluksi se lapsi on vauva.
"ap tosiaan ole vielä siinä iässä että iänkään puolesta pitäisi alkaa pitämään kiirettä"
Kyllä minusta 27-vuotias on siinä iässä, että pitää alkaa pikkuhiljaa "pitämään kiirettä" jos haluaa lapsen ja varsinkin jos haluaa vaikka 2 tai 3. Mikä siinä on, kun naisten kalloon ei edelleenkään uppoa, että hedelmällisyys alkaa laskea kolmenkympin jälkeen? Ja sitä paitsi voi olla, että ekan yrittämiseenkin uppoaa useampi vuosi, ei se aina ole niin itsestään selvää että pamahtaa heti paksuksi. Kaikissa aiheeseen liittyvissä keskusteluissa toitotetaan aina lähes kolmekymppisille että "ei sulla ole vielä mikään kiire". Kyllähän on! Siis etenkin siinä tapauksessa jos haluaa useamman kuin yhden lapsen.
Ei vauvakuumetta kaikille tule. En nyt sellaista ajattelua kutsuisi vauvakuumeeksi että mahdollisesti haluaa lapsen, jos se on tullakseen. Itse järkeilin näin ja satuin sitten tulemaan heti eka yrityksestä raskaaksi. Olo oli sellainen utelias ja lähinnä "jahas nyt kävi näin", ei ollenkaan sellainen "ihanaa, unelmieni täyttymys!" Mutta kyllä siihen lapseen rakastui heti sen synnyttyä, ihan ilman "kuumeiluakin".
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:27"]Ei oo vielä tullut vauvakuumetta. Olen 42, lapsia kuitenkin 3. Jos kuumetta olisin jäänyt odottelemaan, ehkä lapsia ei olisikaan. Rakastan silti lapsiani yli kaiken. ❤️
[/quote][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:27"]
Ei oo vielä tullut vauvakuumetta. Olen 42, lapsia kuitenkin 3. Jos kuumetta olisin jäänyt odottelemaan, ehkä lapsia ei olisikaan. Rakastan silti lapsiani yli kaiken. ❤️
[/quote]
Saanko kysyä, missä tilanteessa ja miksi päätit hankkia lapsia, jos vauvakuumetta ei ollut? (En ole ap)
[/quote]
Kysy itseltäsi haluatko että sinulla on 20v kuluttua jälkeläisiä. Jos vastaat kyllä, alahan suunnitella. Jos mennään vain vauvantuoksun perässä, voi olla pettymys että vauvasta kasvaa uhmaikäinen ja siitä haiseva murkku. Ei koiraakaan oteta vain pentukuumeessa vaan sitoudutaan aikuisen koiran hoitoon sen eliniäksi ,10-15 vuodeksi. Näin ainakin pitäisi suunnitella.
Teini-ikäisenä oli kova vauvakuume, sitten haihtui eikä takaisin tullut.
Mulle tuli parikymppisenä, saimme lapsen. Sittemmin se lapsi on pitänyt huolta siitä ettei moista ole enää tullut ;)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 17:36"]
Mulle tuli parikymppisenä, saimme lapsen. Sittemmin se lapsi on pitänyt huolta siitä ettei moista ole enää tullut ;)
[/quote]
Ja se oli siis sitä että halusimme lapsen, ei vauvaa. Mutta nyt kun meillä on lapsi, ei enää vauva-/lapsikuumetta ole tullut.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:12"]Oman ikäisillä ja nuoremmillakin on jo liuta lapsia. Minulla ei edes suunnitteilla, vaikka mieskin on ollut jo elämässä ties miten monta vuotta. Lähinnä ärsyttää, kun ihmiset kyselee, JOKO olen raskaana, eikä edes yritetä lasta. Eikä uskota, kun sanon, ettei yritetä ja sitten muka ymmärretään rivien välistä jotenkin, että kuitenkin ollaan lapsia hankkimassa. Hohhoijaa.
t. 88-vm.
[/quote]
Oman kokemuksen mukaan 33-36 vuotiaana, kun suurimmalla osalla kavereistasi alkaa olla ekat tehty jo osalla jo parikin. Sinun tapauksessasi siis aikaisintaan 6 vuoden päästä.
Minulle tuli raskauskuume. Erityisesti sen jälkeen kun jätin hormonaalisen ehkäisyn pois. jos syöt pillereitä saatat yllättyä kun lopetat! En minäkään ole erityisesti vauvoista pitänyt. Oma 1 kk ikäinen on ihan kiva silloin kun ei huuda. Odotan silti sitä kun hänen kanssaan voi kommunikoida enemmän.
Ei tullut ennen kolmikymppisiä. Sitten hankinkin sterilisaation pysyväksi ehkäisyksi. En ole lapsi- enkä kuumeilijatyyppiä.