Murun tarina, on tullut aika paljastaa totuus
Yritin tässä pitkästä aikaa tekohengittää Murun tarinaa kirjoittamalla Murusta etävanhempana ja Murun miehestä vauvan kaappaajana/sankarina, joka vie lapsen pois laiminlyövältä äidiltä. Alkoi kuitenkin tuntua liian pahalta loruilla keksitystä kaltoinkohdellusta vauvasta ja huomasin, että "i've greated a monster." Alkuperäisestä, naivista ja huomiohakuisesta hepsankeikka-Murusta oli tullut vähitellen täysin tunnevammainen sosiopaatti.
Murun (nimi, jonka te av:laiset hänelle annoitte) tarina joka piti alun alkaen olla yhden ketjun mittainen keskustelu naiivista nuoresta naisesta, joka ei millään ensin tajua, että hänen uusi poikaystävänsä onkin naimisissa. Keksin sen, hyvänen aika sentään, kohta kolme vuotta sitten, eräänä tylsänä hetkenä, surffatessani AV:ta löytämättä yhtään hauskaa ketjua. Niinpä loin sen itse. Ja mitä loinkaan! Aloin nauttia hölmön ja bimbomaisen, nenästä vedettävän ja miehiinmenevän neitosen minähahmon kehittämisestä. En ollut alunperin suunnitellut Murulle rikasta, pettävää isää tai poikaystävän huumekokeiluita, mutta niin ne vaan pääsivät syntymään. Hahmottelin Murusta oikeastaan sellaista naishahmoa, joita samaan aikaan kadehdin ja halveksin yläasteella ja lukiossa. Miesten mieleen olevaa, seksikästä bimboa, joka törmäilee jatkuvasti ihmissuhteissa ja on viehättävyytensä ohella jotenkin piiloitsetuhoinen. Itse olen aina ollut introvertti, nörtihtävä ja melko tavallisen näköinen nuori nainen enkä tosiaankaan mikään yökerhoperhonen, joten tällaisen hahmon luominen oli vieraudessaan todella koukuttavaa. Ja koska nämä lukion mehiläiskuningattaret eivät koskaan minua edes huomanneet, nautin myös laittaessani aina uusia ja uusia kiviä Murun polulle.
Jossain vaiheessa huomasin, että minulle kävi kuten Liza Marklundille Annika Benktzonin suhteen ja Agatha Christielle Poirotin suhteen. Aloin todella voimakkaasti inhota luomaani hahmoa ja Murusta tuli yhä holtittomampi, huorahtavampi, tunnekylmempi ja ulkonäkökeskeisempi. Murun raskaudesta kirjoittaminen alkoi tuntua jo itsestäkin aika nihkeältä. Minulla ei itselläni ole lapsia ja koko aihe on siksi aika etäinen, mutta se, miten välinpitämättömästi Muru kohteli omaa vauvaansa ja miten ainoa hänen huolensa raskausaikana oli tyyliin raskausarvet, alkoi tuntua jo tosi paksulta pajunköydeltä. Yöhoitaja-juttu oli erityisen härskiä, en tiedä, onko sellaista käytäntöä edes olemassa Suomessa, että edes rikkaat palkkaisivat vastasyntyneille vauvoilleen useamman nannyn.
Aloittaessani Murun tarinan kärsin työttömyydestä ja olin muutenkin aika tylsistynyt ja yksinäinen. Kolmen vuoden aikana olen onnistunut työllistymään ja jopa parisuhteellistumaankin (!) ja siksikin Murun hahmo on jäänyt jo taakse. Olen pari kertaa illan pimeydessä tekohengittänyt Murua, mutta tarinoista on tullut liian yliampuvia ja Murun hahmosta niin hirveä, ettei kukaan ota häntä hetkeäkään enää tosissaan.
On tullut aika sulkea tämä luku omasta ja AV:n elämästä. Ehkä palaan joskus, jonain toisena hahmona, siihen asti: anteeksi ja kiitos, kiitos ja anteeksi :)
t: "Muru" :)
Kommentit (51)
Sä et ole Muru. En tiedä, mihin pyrit. Tosi outoa, että kirjoitit tällaisen jutun. Olet ehkä se tyyppi, joka on monta kertaa tunkeutunut ketjuun ja esiintynyt hänenä (minuna). Muru-nimeä en edelleenkään tykkää käyttää. Sillä on yhä huonoja kaikuja. Mutta sua mä ihmettelen.
Osaat kirjoittaa, ja jos se ei ole ammattisi, se voisi olla.
Viihde siirtyy interaktiiviseksi. Joku päivä joku tienaa elantonsa tekeytymällä toiseksi. Esittämällä roolia, saamalla seuraajia. Olemalla virtuaalisesti olemassa.
Ei oo alkup. tää. Tyhmempikin tajuaa.
eiks muru oo se bloggaaja/valokuvaaja/yrittäjä/esteetikko/hokivaimo/kahden lapsen äiti
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:44"]
Sä et ole Muru. En tiedä, mihin pyrit. Tosi outoa, että kirjoitit tällaisen jutun. Olet ehkä se tyyppi, joka on monta kertaa tunkeutunut ketjuun ja esiintynyt hänenä (minuna). Muru-nimeä en edelleenkään tykkää käyttää. Sillä on yhä huonoja kaikuja. Mutta sua mä ihmettelen.
[/quote]
Olet oikeassa, en olekaan. Sen sijaan olen Muru-hahmon luoja. Tunnustan nauttineeni Murun kirjoittamisesta hetkittäin valtavasti, Anna-Leena Härkönen on jossain haastattelussa sanonut, että hänen luomansa hahmot alkavat elää omaa elämäänsä ja hänen täytyy vain ikäänkuin aukikirjoittaa heidät. Tämä kävi minulle Murun kohdalla, hämmentävä immersio. Ja hämmentävintä oli, etten lainkaan pitänyt tästä Muru-hahmosta vaan pikemminkin aloin vihata häntä. Nyt tunnen kuitenkin vahvaa tarvetta pestä käteni tästä tarinasta, alkoi myös tuntua aidosti pahalta se, miten paljon huonoa mieltä, huolta ja suuttumusta aiheutin tarinoillani tuntemattomissa ihmisissä. Ajatus siitä, että joku lukija suree keksimäni vauvan laiminlyönnin takia puristi sydäntäni ihan liikaa. Koen olevani vastuussa tämän tarinan loppuunviemisestä ja haluan vielä pyytää anteeksi kaikesta mielenpahoituksesta ja kiittää niitä todella ystävällisiä sieluja, jotka jopa osoittivat Muru-hahmoa kohtaan aitoa myötätuntoa ja vertaistukea esim keskenmeno-tarinan suhteen, vaikka Muru oli niin kamala hahmo. Te olette aidosti hyviä ihmisiä.
Itsestäni en ole ihan varma :/
T: "Muru"
En tiedä onko kukaan oikeasti koskaan edes pitänyt Murua oikeana. Eikä sitä pysty mitenkään todistamaan että tämäkään aloitus olisi totta. Muru on internetpersoona.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:44"]
[/quote]
Olet oikeassa, en olekaan. Sen sijaan olen Muru-hahmon luoja. Tunnustan nauttineeni Murun kirjoittamisesta hetkittäin valtavasti, Anna-Leena Härkönen on jossain haastattelussa sanonut, että hänen luomansa hahmot alkavat elää omaa elämäänsä ja hänen täytyy vain ikäänkuin aukikirjoittaa heidät. Tämä kävi minulle Murun kohdalla, hämmentävä immersio. Ja hämmentävintä oli, etten lainkaan pitänyt tästä Muru-hahmosta vaan pikemminkin aloin vihata häntä. Nyt tunnen kuitenkin vahvaa tarvetta pestä käteni tästä tarinasta, alkoi myös tuntua aidosti pahalta se, miten paljon huonoa mieltä, huolta ja suuttumusta aiheutin tarinoillani tuntemattomissa ihmisissä. Ajatus siitä, että joku lukija suree keksimäni vauvan laiminlyönnin takia puristi sydäntäni ihan liikaa. Koen olevani vastuussa tämän tarinan loppuunviemisestä ja haluan vielä pyytää anteeksi kaikesta mielenpahoituksesta ja kiittää niitä todella ystävällisiä sieluja, jotka jopa osoittivat Muru-hahmoa kohtaan aitoa myötätuntoa ja vertaistukea esim keskenmeno-tarinan suhteen, vaikka Muru oli niin kamala hahmo. Te olette aidosti hyviä ihmisiä.
Itsestäni en ole ihan varma :/
T: "Muru"
[/quote]
Sä et edes kirjoita samalailla.
No jisses, olipa pitkä ja tylsä aloitus, tommosta jaksa lukee kukaan. Ja kaikki ties, että Muru ei oo oikea henkilö. Ihan sama siis mitä teet ap tai oot tekemättä, en sua kuitenkaan laittais Marklundinkaan sarjaan "kirjailijana". Sen verran pissistekstiä. Ihan riippumatta siitä, miten pissis Muru fiktiivisenä henkilönä on.
You bore me.
Olit Murun luoja tai et, et sä voi häntä tappaa. Et voi näyttää ruumista, jota haudata. Korkeintaan voit hiljentää, kunnes joku muu jatkaa. Jos jatkaa.
Jos olet Muru, miten ihmeessä kirjoitat nyt niin paljon huonommin kuin Muruna?
Ai osuiko se nimiarvaus eilisessä keskustelussa niin lähelle, että piti keksiä tällainen käänne?
Muistelen että Muru on paljon vanhempi juttu! Eikös Muru ole tyttö joka halus lääkkikseen?
Tämä selvä.