Ihana maanantai, lapsipuolet lähtivät eilen ja taas saa hengittää!
mä en sitten jaksa noita miehen nirsoja kakaroita, jotka äitinsä on hemmotellut pilalle. Yritin taas olla kiva, ostin hyvää ruokaa viikonlopuksi ym mukavaa, mutta noille kermaperseille ei sitte mikään kelpaa. 11v poika joi NELJÄ ISOA limupulloa, söi paktetin jäätelöä ja pussin sipsejä eikä tehnyt muuta kuin makas sohvalla ja katsoi tv:tä. 9v tyttö istui ipad kädessä sohvalla Jataii elää banaanilla koko vlopun, kun kaikki on niin yök ja ei halua edes maistaa. Lauantaina menivät isänsä kanssa laskettelemaan, itse jäin flunssaisena lapsemme kanssa kotiin. Ennen sitä tein nakkikeittoa ja leivoin sämpylöitä, kysyin vielä lapslta onko mieluista, laitetaanko sämpylöiden päälle juustoa ennen uunia ym.. No, molemmat söivät pari nakinpalaa ja yhden perunan palan, ei muuta. Sitten "isi saadaako ottaa jäätelöä" ja nälkä kuitattu limulla ja jätskillä. Illalla paistoin lettuja, ja kaikkia herkkuja oli päälle, poika söi närppien yhden, tyttö ei yhtäkään. Seuraaana päivänä lojuivat yökkäreissä yli kahteentoisa, aamupalaksi ei kelvannut mikään. Sitten alkoi kysely mitä me tänään syödään... No poika sa päättää että hodareita, minä läksin edelleen kipeänä KAHTEEN eri kauppaan hakemaan tarpeita, molemmat söivät puolikkaan ja taas"isi saako ottaa jääteöä" ja kun sitä oli kahteen kertaan santsattu, paketti loppu niin keittiöst kuuluu "isi mihin laitan tämän kuoren" Voi VITTU minäkin asun täällä!! Minultakin voi kysyä! Päätin että tästä lähtien en enää osta yhtäkään herkkua enkä edes limua tai mehua ja ruoat tulevat olemaan aikuisen makuun, kun ei nuo mitän kuitenkaan suostu syömään. Tyttökin eläisi vain banaanilla ja omenamehulla. MINÄ päätän mitä tv:stä katsotaan ja olen kuin heitä ei oliskaan. Oon nyt 3v yrittänyt mutta en enää jaksa tuota hienostelua ja nirsoilua.
Kommentit (31)
Huuh, tsemppiä sulle ja propsit jaksamisesta. Itse en viitsisi muiden lapsia katsella nurkissani.
No mutta onneksi ei ole sinun kakaroitasi, syökööt mitä syö. Katso vain että oma lapsesi ei omaksu tuollaisia tapoja. Teet ihan perus ruokia, syököön tai olkoon syömäti. Tulee kyllä heti mieleen että eivät halua syödä, koska sinä olet tehnyt. Pisteet sulle yrityksestä kumminkin, mutta älä nyt marttyyriksi rupea. Älä ota stressiä heidän tulosta, pyöritä kotiasi ihan normaalisti. Jäätelön voisit kyllä jättää ostamatta kun eivät ruokaakaan syö.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:26"]
Oletko puhunut miehen kanssa tuosta?
[/quote]
on, tietää että ovat nirsoja ja välillä vähän tiukempaan sävyyn komentaa syömään ym, mutta sitten taas lepsuilee..
HUH,
Mä saisin shokin, jos kuulisin, että lapseni saisi isällään juoda limua ja syödä jäätelöä vatsansa täyteen. Nyt kannattaa keskustella miehesi kanssa. Ei tuollainen ole mitenkään normaalia, että lapset syövät noin epäterveellisesti, kun on terveellistäkin ruokaa olemassa. Ei ihme, että makaavat sitten pitkään eivätkä jaksa tehdä muuta kuin löhöillä kun saavat makeeta sokerilimpsaa ja jäätelöä vatsansa täyteen.
Nyt kannattaa alkaa keskustelemaan miehen kanssa!
Voin luvata, että tilanne ei helpotu seuraavien 2-5 vuoden aikana ellette tee (=MIEHESI tee) asialle mitään. Sorry.
Kuka ne herkut sinne kotiin hankkii? Jos sinä, niin miksi ostat? Jos miehesi, niin anna lasten elää herkuilla, ei siitä haittaa ole jos joka toinen viikonloppu herkuttelee. Ja sinä et ole vastuussa miten syövät äitinsä luona.
Ja 9 ja 11 vuotiaille on aika paha olla mieliksi arkiruuan kanssa. Tuoreet sämpylät ja keitot ovat aikuisista hyvää, ei monista esiteineistä.
Sitä saa mitä tilaa.....ihan oma valintasi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:30"]
No mutta onneksi ei ole sinun kakaroitasi, syökööt mitä syö. Katso vain että oma lapsesi ei omaksu tuollaisia tapoja. Teet ihan perus ruokia, syököön tai olkoon syömäti. Tulee kyllä heti mieleen että eivät halua syödä, koska sinä olet tehnyt. Pisteet sulle yrityksestä kumminkin, mutta älä nyt marttyyriksi rupea. Älä ota stressiä heidän tulosta, pyöritä kotiasi ihan normaalisti. Jäätelön voisit kyllä jättää ostamatta kun eivät ruokaakaan syö.
[/quote]
niin teenkin jatkossa! Olen kaikki yrittänyt mutta aina on joku väärin. Sanoinkin kerran, että kun meidän lapsi kasvaa vähän isommaksi niin että tajuaa enmmän, niin täälä ei kukaan sano ettei tykkää ta närpi ruokia. Eikä pelaile tuntitolkulla ipadilla jätski ja limut nenän edessä. Sitten alkaa samat säännöt kaikille. Voi olla noille kova paikka
Kuulostaa vaikealta. Eniten minua ehkä jäi mietityttämään tuossa kuviossa oma asenteesi. Pinnistelet ja yrität kovasti ja nyt puhiset raivosta kun vaivannäkösi oli aivan turhaa. Ehkä lapsetkin huomaavat sen? Tai ehkä eivät huomaa, mutta vaivannäkö on joka tapauksessa turhaa. Mitä jos yrittäisit vähemmän ja olisit vaan mahdollisimman rennosti? Syötte samaa ruokaa kuin muutenkin söisitte etkä ottaisi sitä niin henkilökohtaisesti, jos he eivät siitä välitä. Isä miettiköön tuota limsanjuontia ja hänhän voisi vaikka tehdä ne letutkin, ehkä kelpaisivat sitten?
En tosin ole ollut tuossa tilanteessa joten ehkä en tiedä mistään mitään. Kauan olet kyllä jo yrittänyt jos tilanne on ollut kolme vuotta tuollainen.
Miksi ihmeessä lapset saavat vapaasti juoda limpsaa ja syödä jäätelöä teillä?
Meinasitko omankin lapsen kasvettua kysyä siltä mitä haluaa syödä ja juosta kahteen eri kauppaan sitten hakemaan nakkeja? Ja tuoda selkävääränä limpsaa ja jäätelöä kun lapsi kerta haluaa sellaista syödä? Jos et, niin miksi ihmeessä miehen lapset saa kaiken mitä haluaa, vaikka on ilmiselvää, ettei se ole lapsille tai teille muillekaan hyvä ratkaisu?
Meillä syödään ihan tavallista terveellistä kotiruokaa, usein ostetaan jotain herkkua kun lapset tulee, koska vinkuvat sitä sitten joka tapauksessa. Mies juo itse limsaa todella paljon, vaikka muuten syökin järkevästi, ja sitä on meillä aina. Pojalle ei riitä tavallinen lasi, vaan aina pitää saada jättilasillinen limsaa. Ruuan kanssa laitan pöytään aina vain matoa, mutta nämä hakevat limunsa jääkaapista. Joskus mies sanoo illalla, että ei enää limua ja poika kyllä tottelee, mutta mikä minä olen häntä siitä komentamaan? Ei ole mun lapsi. Mitä tuollaisille voi sitten tehdä normi kotiruuaksi, kun aina ei voi pitsoa ja hamppareita syödä? Meillä saattaa olla jauheihakastiketta, makaronilaatikkoa, lasagnea, lohta, kanaa, keittoja.. Ihan tavalista ruokaa? En ala kyllä toisten lapsien pillin mukaan hyppimään
Sinun talo, sinun säännöt. Miehen kanssa toki sovittava. Mutta ei ne nälkään kuole, vaikka joutuisivatkin vähällä ravinnolla (omasta syystään) olemaan sen aikaa kun ovat teillä. Herkuksi riittää mielestäni yksi jäätelö/jaettu namupussi sinä aikana. Voisi alkaa se ruokakin maistua :)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:36"]
Miksi ihmeessä lapset saavat vapaasti juoda limpsaa ja syödä jäätelöä teillä?
Meinasitko omankin lapsen kasvettua kysyä siltä mitä haluaa syödä ja juosta kahteen eri kauppaan sitten hakemaan nakkeja? Ja tuoda selkävääränä limpsaa ja jäätelöä kun lapsi kerta haluaa sellaista syödä? Jos et, niin miksi ihmeessä miehen lapset saa kaiken mitä haluaa, vaikka on ilmiselvää, ettei se ole lapsille tai teille muillekaan hyvä ratkaisu?
[/quote]
tyhmästi tein kun edes kysyin mitä haluaisivat. Viisastuimpa tästäkin.. Kai sitä vain yrittää olla mieliksi. Loppuu sekin nyt! Enkä tosiaan tuo enää yhtäkään herkkua tähän taloon lapsiviikonloppuina.
Tulee se muuttumaan muutaman vuoden kuluessa, todennäköisesti. Voit vaikka kuvitella, että joka toinen viikonloppu teille tulee pari traumatisoitunutta lasta, joille sinä et oikeastaan edes pysty laittamaan rajoja, koska et ole äiti. Isä taas ei osaa, koska niin harvoin näkee. Ei uskalla.
Ei tää teidän yhteistä lasta "pilaa", kohta isän isommat ovat 12 ja 15 (vai 14) ja eivät välttämättä tule ollenkaan. Kunhan kasvavat, asiat muuttuu ja saattavat alkaa sutkin hyväksyä, vähän kuin sen ruman perintökalun, jota on pakko pitää, koska muuten "aune" suuttuu.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:40"]
Meillä syödään ihan tavallista terveellistä kotiruokaa, usein ostetaan jotain herkkua kun lapset tulee, koska vinkuvat sitä sitten joka tapauksessa. Mies juo itse limsaa todella paljon, vaikka muuten syökin järkevästi, ja sitä on meillä aina. Pojalle ei riitä tavallinen lasi, vaan aina pitää saada jättilasillinen limsaa. Ruuan kanssa laitan pöytään aina vain matoa, mutta nämä hakevat limunsa jääkaapista. Joskus mies sanoo illalla, että ei enää limua ja poika kyllä tottelee, mutta mikä minä olen häntä siitä komentamaan? Ei ole mun lapsi. Mitä tuollaisille voi sitten tehdä normi kotiruuaksi, kun aina ei voi pitsoa ja hamppareita syödä? Meillä saattaa olla jauheihakastiketta, makaronilaatikkoa, lasagnea, lohta, kanaa, keittoja.. Ihan tavalista ruokaa? En ala kyllä toisten lapsien pillin mukaan hyppimään
[/quote]
Kuule, aivan sama ongelma tulee olemaan kun oma lapsesi kasvaa. Jos mies kittaa limpsaa jatkuvasti, on paha vaatia mitään muuta lapsiltakaan, edes omalta. Ellei sitten mies ole samaa mieltä eli lapsilta limpsaan kielto.
Tosi outoa, että otat marttyyriasenteen. Miten edes kysyt lapsilta mitä syödään? Meinaatko kysyä omalta lapseltasikin aina sitten mitä syödään ja toteuttaa sen hampparitoiveet? Luuletko oikeasti että joku lapsi toivoo perunaa ja jauhelihakastiketta ja salaattia? :D Saat odottaa kuule, että lapsi tulee täysikäiseksi ennenkuin sellaisia toivoo, jos silloinkaan!
Aikuiset määrittelevät perheen säännöt ja ruuat, eivät lapset! Teillä on pallo aivan hukassa ja siis MYÖS SINULLA! Pidit tai et, niin koska olet ottanut miehen jolla on lapsia ennestään, olet lapsien äitipuoli ja siten myös vastuussa koko teidän perheen säännöistä ja omasta roolistasi siinä. Tämä korotustuu varsinkin kun sinulla on nyt oma lapsikin kuvioissa mukana!
Hyväskykööt tai eivät, eipä se paljon kiinnosta. Toimeen tullaan ja se riittää mulle. Äitinsä on vaan niin katkera ja napanuora lapsissa kiinni, että se vaikuttaa varmasti lasten käytökseen ja oloon. Fiksuja lapsia ne noin muuten ovat. Vituttaa vaan menettää hermonsa tuollaiseen nirsoiluun ja närppimiseen, kaikkensa tekee että lapsilla ois kiva olla meillä, mutta en tosiaan enää edes yritä.
Ja tuosta ipadin selaamisesta. Kaikki 9 ja 11 vuotiaat rakastavat istua näytön ääressä, ja anna istua! Siitä ei ole haittaa, jos tekevät sitä joka toinen viikonloppu rajoituksetta!! Älä siitä stressaa.
Ja muutenkin, lopeta pingotus!! Nuorten hoitaminen on ihan eri juttu kuin taaperoiden. Heihin ei päde samat toimintatavat, ja he päättävät itse jo aika paljon. Tai ainakin haluavat päättää. Jospa teidän yhteiselo alkaisi pelaamaan paremmin, kun vaan hyväksyt lapset, etkä yritä mielistellä lapsia turhaan.
Jos ruuan kanssa on juomksi vain matoa niin en ihmettele ollenkaan limpparin kulutusta. Tsädäm!
Lapset ovat sen verran isoja, että voit patistaa heidät kanssasi tekemään sitä ruokaa. Jos sitten maistuisi paremmin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:43"]
Tulee se muuttumaan muutaman vuoden kuluessa, todennäköisesti. Voit vaikka kuvitella, että joka toinen viikonloppu teille tulee pari traumatisoitunutta lasta, joille sinä et oikeastaan edes pysty laittamaan rajoja, koska et ole äiti. Isä taas ei osaa, koska niin harvoin näkee. Ei uskalla. Ei tää teidän yhteistä lasta "pilaa", kohta isän isommat ovat 12 ja 15 (vai 14) ja eivät välttämättä tule ollenkaan. Kunhan kasvavat, asiat muuttuu ja saattavat alkaa sutkin hyväksyä, vähän kuin sen ruman perintökalun, jota on pakko pitää, koska muuten "aune" suuttuu.
[/quote]
Ja eniten vituttaa se,että ne kakarat perii miehen ja vie ison osuuden oman lapsen rahoista. Pitäisi tulla joku laki, että kun mies eroaa, se voi erota myös kakaroistaan virallisesti.
Oletko puhunut miehen kanssa tuosta?