Olenko rasisti, jos ajattelen että maahanmuuttajamies olisiko ok kumppani, jos vaan häneltä löytyisi Suomen tai englannin kielen taitoa?
Olenko rasisti jos ajattelen näin? Eli yhteinen kieli olisi vaatimus.
Kommentit (24)
No ei siihen liity mitään rasismia jos haluaa että osaa kielen...
Olet. Jos perusteena on vain yhteinen kieli niin ihan yhtä lailla se yhteinen kieli voi olla vaikka ranska. Ei yhteiseen kieleen suomea tai englantia välttämättä tarvita.
Ei tuo mielestäni ole kriteeri. Itse en huolisi miestä ellei ole Euroopassa syntynyt ja kasvanut, etninen alkuperä ihan sama, mutta yksi kierros sivistystä pitää olla välissä. Poikkeuksena ehkä kanadalainen ratsupoliisi. Ja Amerikan alkuperäisväestö...
Kyllä kumppanin kanssa täytyy pystyä kommunikoimaan. Ehkä alkuhuumassa pärjää kehonkielellä mutta ennen pitkää tarvitaan puhutun kielen taitoa että yhteiset asiat saadaan hoidettua.
Jotain yhteistä pitää olla ja kommunikoida pitää. Muuten... ihmiset on yllättävän samanlaisia joka puolella. Uskonnot ja politiikat tekee yhteiselämän vaikeaksi. Suurin ero liittyy koettuun turvallisuuteen. Se vaikuttaa ihmisten kaikkeen toimintaan. Sen suhteen venäläinen ja kongolainen on lähempänä toisiaan, kuin venäläinen ja suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Olet. Jos perusteena on vain yhteinen kieli niin ihan yhtä lailla se yhteinen kieli voi olla vaikka ranska. Ei yhteiseen kieleen suomea tai englantia välttämättä tarvita.
Aloituksesta päätellen neiti osaa vain englantia, niin ei se voi ranska olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kumppanin kanssa täytyy pystyä kommunikoimaan. Ehkä alkuhuumassa pärjää kehonkielellä mutta ennen pitkää tarvitaan puhutun kielen taitoa että yhteiset asiat saadaan hoidettua.
Niin, ja että suhde ylipäätään jatkuisi ja sitä voisi kutsua parisuhteeksi. Ei pelkkä paneminen pitkälle kanna.
Et olisi rasisti vaikka pariutumiskriteerisi olisivat ihan mitkä tahansa. Se on pelkästään sinun oma asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta päätellen neiti osaa vain englantia, niin ei se voi ranska olla.
Jos sulho osaa ranskaa, niin neidin on syytä sitä opetella. Muuten on rasisti.
Mitä sitten, vaikka olisitkin "rasisti"? Mitä väliä?
Miten voi pitää ketään ok-kumppanina jollei yhtään pysty kommunikoimaan eikä tiedä mitä toinen maailmasta ajattelee. Vai riittääkö jollekin oikeasti se, että on pantavan näköinen? Hmm.
Kyllä yhteinen kieli on yksi tärkeimmistä tekijöistä parisuhteessa.
Koko ajan vaan kiristyy kilpailu siitä kuka on kaikista vähiten ”rasisti”.
Puolisoni täytyy osata kunnolla suomea. Ei mulla muuta.
Tottakai pitää olla yhteinen kieli, ei parisuhteesta muuten mitään tule. Jos itse puhuu vain suomea ja englantia niin ei se auta vaikka toinen puhuisi kuutta kieltä, jos mikään niistä ei ole suomi tai englanti.
Tuolla ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Taitaa olla kohta sanan merkitys kohdannut inflaation.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan vaan kiristyy kilpailu siitä kuka on kaikista vähiten ”rasisti”.
Minun mielestäni vastenmielisin ilmiö on tämä, että deittaillessa pitäisi olla hyvä ihminen eikä saa syrjiä. Ei. Deittailuasioissa nimenomaan pitää syrjiä rankalla kädellä. Jos jonkun kanssa ei tule hyvä olo, ei todellakaan ruveta pohtimaan, olenkohan minä nyt epäreilu ja olenko sisäistänyt jotain yhteiskunnan syrjiviä rakenteita, jne. KENENKÄÄN ei tarvitse uhrata pariutumiskriteereitään todistaakseen olevansa hyvä ihminen, hemmetti sentään.
Vierailija kirjoitti:
Olenko rasisti, jos en halua olla suomalaisen kanssa? Olen itse suomalainen?
Mikähän olisi rasistista siinä onko yhteistä kieltä jolla kommunikoida vai eikö ole.