Alle 2-vuotias osaa aakkoset
Lapseni on 1,5-vuotiaana oppinut kirjaimet ja nyt paria kuukautta vaille 2-vuotiaana loruttelee aakkosia. Oppi kirjaimet puupalikoista ja siitä kiinnostus lähti. Nyt on ihan hulluna kirjaimiin ja kaikki esim. kirjojen kannet käy kirjain kirjaimelta läpi.
Itse en nyt tässä lesoa, että onpa se nero, vaan lähinnä huhuilen että jos jollain on ollut samanlaista, niin miten se on jatkunut. Onko kiinnostus hiipunut vai onko oppinut aikaisin lukemaan? Neuvolasta yritin tätä kysellä, mutta siellä ei uskottu koko asiaa :O
Kommentit (18)
On ollut ja oppi varhain lukemaan enkä oikein edes tiedä, milloin se tapahtui. "On aina osannut". Ja on aina lukenut. Pienen lukijan herättämä huomio oli usein kiusallista minulle. Ei lapsi ollut mitenkään erikoinen, hänellä vain oli varhain opittu taito. Nyt hän on kohta jo aikuinen.
Kiva kuulla, että on muitakin :)
-ap-
Minunkin lapseni oppi 1,5-vuotiaana aakkoset. :) Hän on nyt neljävuotias ja oppi muutama kuukausi sitten lukemaan. Jonkin verran myös kirjoittaa. Ei ainakaan meillä ole innostus hiipunut! Outoa, että eivät neuvolassa ole sua uskoneet.
Itse opin myös kirjaimet alle 2-vuotiaana. 4-vuotiaana laskin + ja - laskuja sadoilla allekkain. 5-vuotiaana osasin ekaluokan äidinkielen ja matematiikan asiat vaikka aloitinkin peruskoulun ihan normaalisti 7-vuotiaana. Olin aina noin 9 oppilas, lukiossa kirjoitin keskitasoa hieman paremmat paperit ja pääsin suoraan opiskelemaan tekniikkaa samana keväänä.
Harrastin tanssia ja valikoima kaveripiiriäni tarkkaan. Olin helppo oppilas ja opin asioita edelleen helposti ja nopeasti. Tähän on ollut äidillä ja isällä suuri vaikutus. He kannustivat kehittymään, joten olkaa lapsenne kehityksen tukena! :) kaikki eivät ole...
Opin aakkoset ja laskemaan 2 v. Lukemaan opin ekalla luokalla ja matematiikassa olen ollut aina taitava. Suosittelisin keskittymään matematiikkaan.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:52"]
Itse opin myös kirjaimet alle 2-vuotiaana. 4-vuotiaana laskin + ja - laskuja sadoilla allekkain. 5-vuotiaana osasin ekaluokan äidinkielen ja matematiikan asiat vaikka aloitinkin peruskoulun ihan normaalisti 7-vuotiaana. Olin aina noin 9 oppilas, lukiossa kirjoitin keskitasoa hieman paremmat paperit ja pääsin suoraan opiskelemaan tekniikkaa samana keväänä. Harrastin tanssia ja valikoima kaveripiiriäni tarkkaan. Olin helppo oppilas ja opin asioita edelleen helposti ja nopeasti. Tähän on ollut äidillä ja isällä suuri vaikutus. He kannustivat kehittymään, joten olkaa lapsenne kehityksen tukena! :) kaikki eivät ole...
[/quote]
Voi kun kiva saada näitä vastauksia, ihan kaikilta siis paitsi tuolta 2:lta :/
Minulle tällainen oppimisen tukeminen onkin paljon luontevampaa kuin leikkiminen. Mutta tietysti me myös leikitään eikä vaan kirjoja katsella.
-ap-
Meidänkin vanhempi poika oppi aakkoset tuossa iässä, nuorempi taas ei tunnista läheskään kaikkia vielä 5-vuotiaanakaan. En osaa sanoa syytä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:56"]
Opin aakkoset ja laskemaan 2 v. Lukemaan opin ekalla luokalla ja matematiikassa olen ollut aina taitava. Suosittelisin keskittymään matematiikkaan.
[/quote]
Jes, tätä odotellessa :D
-ap-
Vanhempi lapseni oppi aakkoset joskus 3v tienoilla. Luimme paljon, mutta hän itse oppi vasta koulussa, kylläkin helposti (aiemmin hän myös jäljensi sarjakuvista tms tekstiä voipaperin läpi). Sen jälkeen hän on lukenut aina kun voi, ja valmistuu pian alalle jossa kirjat ovat pääasiallinen tuote.
Opin itse kirjaimet varhain ja lukemaan oivalluksessa juuri 6 täytettyäni. Äitini luki jo 4-vuotiaana ja ilmeisesti dysgrafiasta kärsinyt isäni luki kuitenkin jo kouluun mennessä tai ainakin hyvin pian.
Minin serkun lapsi,on näitä neroja lapsia. Laitettiin viisaana lapsena kouluun jossa opiskeltiin muistaakseni englanniksi. Koulu kävikin liian haastavaksi ja poikaa alettiin tutkimaan miksi taantu ja sieltä löytykin sairaus. Nimeä en nyt muista mutta poika siirtyi ns. Normaalikouluun opiskelemaan ja joissain aineissa tarvitsee tukiopetusta. Hienoa että lapsenne on fiksuja ja nopeita oppimaan mutta muistakaan että pikku aivot eivät jaksa liikaa tietoakaan..
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:34"]Meidän lapsi oppi myös tuossa iässä aakkoset. Sen jälkeen alkoi kiinnostamaan numerot. Sitten liikennemerkit. Nyt tykkää eri maiden lipuista. Osaa jo lukea. Ikää 3,5 vuotta.
Mitään ei olla tyrkytetty, mutta ei myöskään olla jätetty vastaamatta, kun hän kyselee.
[/quote]mun pikkusisko oppi samalla tavalla ja lukemaan oppi kolmen vuoden ja 9kk iässä
Meilläkin 2-vuotias on osannut kirjaimet jo puolisen vuotta, mutta aakkosia ei olla vielä opeteltu. Toihan voisi olla kivaa ja hyödyllistä loruttelua. Viikonpäivät kyllä osaa luetella ja laskea kymmeneen. Monet kirjat tuntuu myös osaavan ulkoa, kun aina kun pitää tauon lukemisessa, hän täydentää tekstin. Neuvolassa ei vaan koskaan pane parastaan, vaan pelleilee omiaan, kun ylpeä äiti yrittää esitellä pojan osaamia hienouksia. :D
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:40"]
Meilläkin 2-vuotias on osannut kirjaimet jo puolisen vuotta, mutta aakkosia ei olla vielä opeteltu. Toihan voisi olla kivaa ja hyödyllistä loruttelua. Viikonpäivät kyllä osaa luetella ja laskea kymmeneen. Monet kirjat tuntuu myös osaavan ulkoa, kun aina kun pitää tauon lukemisessa, hän täydentää tekstin. Neuvolassa ei vaan koskaan pane parastaan, vaan pelleilee omiaan, kun ylpeä äiti yrittää esitellä pojan osaamia hienouksia. :D
[/quote]
Siksipä neuvolassa ei minua uskottukaan, kun ei tämä pukahda siellä mitään eikä edes tee palikkatornia. Siinä yritin sitten selittää, että lasta ei kiinnosta se tornin kokoaminen ja hajottaminen vaan kirjainten tutkiminen. Ilmeisesti oli ihan ufo-juttu terkkarille.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:33"]
Minin serkun lapsi,on näitä neroja lapsia. Laitettiin viisaana lapsena kouluun jossa opiskeltiin muistaakseni englanniksi. Koulu kävikin liian haastavaksi ja poikaa alettiin tutkimaan miksi taantu ja sieltä löytykin sairaus. Nimeä en nyt muista mutta poika siirtyi ns. Normaalikouluun opiskelemaan ja joissain aineissa tarvitsee tukiopetusta. Hienoa että lapsenne on fiksuja ja nopeita oppimaan mutta muistakaan että pikku aivot eivät jaksa liikaa tietoakaan..
[/quote]
Pointti oli tässä nyt mikä? On viisas jos osaa englantia? Ei kannata mennä hyvään kouluun, kun siellä taantuu? Jollain oli joku sairaus, mutta mikä?
Kiitos kuitenkin tästäkin vaivannäöstä :)
-ap-
Meidänkin lapsi osasi aakkoset nuorena. Myös englanniksi. Nyt autismin piirteet-diagnoosi. :(
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:59"]
Meidänkin lapsi osasi aakkoset nuorena. Myös englanniksi. Nyt autismin piirteet-diagnoosi. :(
[/quote]
Minulle tuli silloin muutama kuukausi sitten mieleen myös autismi/asperger, mutta kun sosiaaliset kontaktit on normaaleja, niin en ole sitä enää pohtinut. Aika näyttää.
Jaksamista teille! En osaa oikein lohduttaa, mutta lapsessanne on varmasti paljon mahtavia asioita autismipiirteiden lisäksi.
-ap-
Meidän lapsi oppi myös tuossa iässä aakkoset. Sen jälkeen alkoi kiinnostamaan numerot. Sitten liikennemerkit. Nyt tykkää eri maiden lipuista. Osaa jo lukea. Ikää 3,5 vuotta.
Mitään ei olla tyrkytetty, mutta ei myöskään olla jätetty vastaamatta, kun hän kyselee.