Mitä sormus vas. nimettömässä käytännössä tarkoittaa?
Kommentit (19)
Yleensä kihloissa ja/tai naimisissa
Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa.
Että henkilö on kihloissa tai avioliitossa. Tai haluaa viestittää olevansa kihloissa/avioliitossa vaikka ei oikeasti olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:08"]
Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa.
[/quote]
Ai, minun miehellä on vain ja ainoastaan kihlasormus, ei vihkisormusta, vaikka mulla se onkin.
vaikeasti, mutta sitäkin palkitsevampaa, kaadettavaa
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:08"]Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa.
[/quote]
Noin se menee siis ameriikassa. Suomessa molemmilla on kihlat ja vain naisella vihkisormus.
Jenkkilässä pidetään myös siveyssormusta nimettömässä.
Naisella sormus tarkoittaa, en anna pimpulia, ellet ole julkkis tai rikas
Miehellä sormus sujahtaa taskuun, kun haluaa pimpulia
Joissain maissa naisella kaksi sormusta nimettömässä tarkoittaa leskeä ja yksi naimisissa olevaa. Muistelisin että tää suomalainen perinne kuuluis hyvinkin vahvasti vähemmistöön.
USA:ssa se kihlasormus on se iso ja mahtava, tarvii maksaa ainakin $5000, muuten ei ole mies eikä mikään. Nainen saa kihlasormuksen, mies ei. Sitten kun mennään naimisiin, kumpikin saa omansa, mutta se on vaatimattomampi kuin kihlasormus.
Mulla on vain yksi sormus ja olen silti naimisissa. Nainen olen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:08"]Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa.
[/quote]
Noin se menee siis ameriikassa. Suomessa molemmilla on kihlat ja vain naisella vihkisormus.
[/quote]
Me ei hankittu kihlasormuksia. Minulla on vihkisormus, miehellä ei ole sormusta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:08"]Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa. [/quote] Noin se menee siis ameriikassa. Suomessa molemmilla on kihlat ja vain naisella vihkisormus.
[/quote]
Paitsi että naisen kihla- ja vihkisormus ei ole mitenkään ehdoton yhdistelmä. Joku saattaa käyttää vain jompaa kumpaa, tai sitten ei ole alunperinkään ollut kuin yksi sormus.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:08"]Naisella yksi sormus tarkoittaa että hän on kihloissa, ja kaksi sormusta tarkoittaa että on naimisissa. Miehellä taas ei yleensä kihlausaikana ole sormusta, vaan hän saa sormuksen vasta vihkimisessä. Näin siis perinteisesti Suomessa. [/quote] Noin se menee siis ameriikassa. Suomessa molemmilla on kihlat ja vain naisella vihkisormus.
[/quote]
Meillä kummallakaan ei ole kihlasormusta ja tällä hetkellä vain miehellä on vihkisormus kun hukkasin omani enkä ole saanut aikaiseksi ostaa uutta. Tuskin silti edes ostan, en ymmärrä mitä väliä jollain sormuksella edes on.
Jos mies kosii perinteisesti polvistuen ja "yllättäen", eli on tietenkin valinnut naisen sormuksen itse, niin milloin miehen sormus ostetaan? Ostaako kosintaa suunnitteleva mies molemmille sormukset valmiiksi ja kosinnassa pujottaa sormuksen naiselleen, jonka jälkeen laittaa itselleen oman? Ja nainen valitsee myöhemmin itselleen toisen mennessään naimisiin?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:11"]
[/quote]
Paitsi että naisen kihla- ja vihkisormus ei ole mitenkään ehdoton yhdistelmä. Joku saattaa käyttää vain jompaa kumpaa, tai sitten ei ole alunperinkään ollut kuin yksi sormus.
[/quote]
Joo mutta perinteisesti menee noin. Aina on näitä poikkeuksia. Kaverillani sormus on tatuoitu. Kuulemma sormus liian epäkäytännöllinen koru.
Koska Suomessa ei enää ole niin vahvaa tapakulttuuria asian suhteen kuin ennen, se voi tarkoittaa montaakin asiaa. Toki yleisin on kihlaus/avioliitto, siveyssormuksiakin saattaa olla joillakin harvoilla. Sitten osa pitää nimettömässä koska se sopii siihen läpimitaltaan ja vasemmassa koska on oikeakätinen eikä halua sormusta tielle.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"]Jos mies kosii perinteisesti polvistuen ja "yllättäen", eli on tietenkin valinnut naisen sormuksen itse, niin milloin miehen sormus ostetaan? Ostaako kosintaa suunnitteleva mies molemmille sormukset valmiiksi ja kosinnassa pujottaa sormuksen naiselleen, jonka jälkeen laittaa itselleen oman? Ja nainen valitsee myöhemmin itselleen toisen mennessään naimisiin?
[/quote]
Itse sanoisin että mies kosii ilman sormuksia ja kihlat mennään ostamaan yhdessä. Jos on sormuksia niin ne on väliaikaiset, esim äitin korulippaasta lainattuja edesmenneiden mummojen ja pappojen sormuksia. Näin siis itse toimisin. Voihan ne ostaa valmiiksikin, mutta silloin ei välttämättä saataisi yhteneväisiä ja/tai mieluisia. Koonmuutoskin saattaa maksaa. Mielestäni kihlat sausi olla molemmilla samanlaiset. Itse tykkään enemmän hopeakoruista kuin kultakoruista, niin kyllä sitä olis hyvä eka keskustella tällasestakin ennenkuin kihloja ostellaan... :D
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:18"]Jos mies kosii perinteisesti polvistuen ja "yllättäen", eli on tietenkin valinnut naisen sormuksen itse, niin milloin miehen sormus ostetaan? Ostaako kosintaa suunnitteleva mies molemmille sormukset valmiiksi ja kosinnassa pujottaa sormuksen naiselleen, jonka jälkeen laittaa itselleen oman? Ja nainen valitsee myöhemmin itselleen toisen mennessään naimisiin? [/quote] Itse sanoisin että mies kosii ilman sormuksia ja kihlat mennään ostamaan yhdessä. Jos on sormuksia niin ne on väliaikaiset, esim äitin korulippaasta lainattuja edesmenneiden mummojen ja pappojen sormuksia. Näin siis itse toimisin. Voihan ne ostaa valmiiksikin, mutta silloin ei välttämättä saataisi yhteneväisiä ja/tai mieluisia. Koonmuutoskin saattaa maksaa. Mielestäni kihlat sausi olla molemmilla samanlaiset. Itse tykkään enemmän hopeakoruista kuin kultakoruista, niin kyllä sitä olis hyvä eka keskustella tällasestakin ennenkuin kihloja ostellaan... :D
[/quote]
Minä taas tykkään enemmän keltakullasta kuin valkokullasta ja hopeasta. Ehdottomasti kannattaa keskustella etukäteen ennen sormuksen ostoa! Me juttelimme mieheni kanssa etukäteen hyvissä ajoin ja kävimme mittauttamassa sormuskokomme. Ja katsoimme sormuksiakin valmiiksi. Tiesin odotella, että jossain vaiheessa osinta tulee. Oli se hetki silti hyvin romanttinen ja yllättävä.