Myötähäpeää ei ole olemassa, koska
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:43"]
nyt kyllä tunnen myötähäpeää sua kohtaan :D
[/quote] Jos mä en tunne häpeää niin kuinka sä voit tuntea myötähäpeää. Mitä ihmeen myötä?
Se häpeän tunne on vain ja ainoastaan sun omassa päässäs. Toinen osapuoli ei välttämättä tunne eikä koe mikäänlaista häpeää. Oikeastaan toisen puolesta häpeäminen on aika sairasta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:43"]
[/quote] Jos mä en tunne häpeää niin kuinka sä voit tuntea myötähäpeää. Mitä ihmeen myötä?
[/quote]
koska sä et tajua hävetä itse itseäsi, häpeän tunne siirtyy minulle :) mitä vaikeaa on ymmärtää
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:48"]
Se häpeän tunne on vain ja ainoastaan sun omassa päässäs. Toinen osapuoli ei välttämättä tunne eikä koe mikäänlaista häpeää. Oikeastaan toisen puolesta häpeäminen on aika sairasta.
[/quote]
Hyväitsetuntoiset tajuavat tämän. Olemme vastuussa vain omista teoistamme, joten ei ole mitään syytä tuntea häpeää toisten teoista.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:50"]
[/quote]
Hyväitsetuntoiset tajuavat tämän. Olemme vastuussa vain omista teoistamme, joten ei ole mitään syytä tuntea häpeää toisten teoista.
[/quote] Häpeä ja sääli ovat tunteista sairaimmat, varsinkin jos niitä kokee tuntevansa toisen puolesta, joksi myötähäpeän voisi olettaa tarkoittavan.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote] Häpeä ja sääli ovat tunteista sairaimmat, varsinkin jos niitä kokee tuntevansa toisen puolesta, joksi myötähäpeän voisi olettaa tarkoittavan.
[/quote]
Häpeä on minusta nostettu liiankin korkealle korokkeelle. Häpeä ei tarjoa mitään positiivista kasvupohjaa kenellekään. Myötähäpeästä ei ole hyötyä kenellekään - ei kokijalle, eikä sille jonka puolesta sitä tunnetaan.