Runsaat kuukautiset - mistä riittävä side?
Minulla on todella runsaat menkat pari ensimmäistä päivää. Aikaisemmin käytin Rainbow super yösidettä, mutta suureksi pettymyksekseni sitä ei löydä kaupan hyllyiltä.
Hormonaalista ehkäisyä en halua käyttää ja tamponit tuntuvat epämukavilta.
Mikä siis vinkki hyvin imevästä yösiteestä? Nykyiset ohuet littanat eivät ime mitään.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:46"]
Vinkki 'peppu'vuotoon: itse laitan ison tupon pumpulia siihen välilihan päälle. Blokkaa veren kulkeutumisen peppuvakoon, koska sinne jos pääsee on koko takapuoli veressä.
ap
[/quote]
Toi on eri asia kuin se, että pepusta ihan oikeasti vuotaa verta...
Siis ei kenenkään peräaukosta nyt voi tulla kuukautisverta! Eri asia jos on karseet pukamat ja niistä tulee verta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:51"]Siis ei kenenkään peräaukosta nyt voi tulla kuukautisverta! Eri asia jos on karseet pukamat ja niistä tulee verta.
[/quote]
Endometrioosi
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:46"] Vinkki 'peppu'vuotoon: itse laitan ison tupon pumpulia siihen välilihan päälle. Blokkaa veren kulkeutumisen peppuvakoon, koska sinne jos pääsee on koko takapuoli veressä. ap [/quote] Toi on eri asia kuin se, että pepusta ihan oikeasti vuotaa verta...
[/quote]
Voi, kuulostaa pahalta. Voimia. Ei ole varmaan muusta kuin lekurilla käynnistä apua.
ap
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:46"] Vinkki 'peppu'vuotoon: itse laitan ison tupon pumpulia siihen välilihan päälle. Blokkaa veren kulkeutumisen peppuvakoon, koska sinne jos pääsee on koko takapuoli veressä. ap [/quote] Toi on eri asia kuin se, että pepusta ihan oikeasti vuotaa verta...
[/quote]
Voi, kuulostaa pahalta. Voimia. Ei ole varmaan muusta kuin lekurilla käynnistä apua.
ap
[/quote]
Luojan kiitos ei itsellä ollut :D Mutta on yksi oireista.
Mulla on myös tosi runsaat kuukautiset aina toisena, kolmantena ja neljäntenä vuotopäivänä. Siis tosi runsaat.
Mulle päivisin onneksi riittää Libressen vihreä side (se pisin niistä siivekkeellisistä ohuista), jota vaihdan aina kahden (!) tunnin välein. Lisäksi teen vessapaperista ns. tupon jolla blokkaan takapuolen puoleisen ylivuodon. Ilman tuppoa veri tulisi aivan varmasti takapuolelta yli vakoa pitkin, ainakin istuessa. Yöllä käytän Libressen tai Alwaysin siivekkeellistä yösidettä paperitupolla varmistettuna ja yritän nukkua mahd. samassa asennossa...
Vauvan vaipat...
Onko sulla ikinä tutkittu syytä, mistä runsaat menkat johtuu? Ettei olisi myoomia, endoa, polyyppeja tai muuta hoitoa vaativaa taustalla.
OK, tungen vaikka vauvanvaipan housuihin jos se on varma ratkaisu. Mikä koko ja malli on parhain? Eikö ole hankala asettaa pikkareihin kun on tarkoitettu vauvan vyötärön ympärille kietaistavaksi?
Joo, pitäis varata gyneltä aika. Meillä tosin tätä runsasta vuotoa suvussa ja itselläkin ollut niin aina. Nyt vain luottoside (Rainbow super) lopetettu.
Öisin noi vaipat olisi varmaan hyvä ratkaisu. Niitä saa aikuistenkin kokoa. Tehdäänhän vanhuksille vaippoja. Päivisin kuukuppi + yöside varmuuden vuoksi, voisi toimia. Kunhan tyhjennät kupin tarpeeksi usein. Kaikille ei toki kuppi sovi kehon anatomiasta riippuen. Mutta kannattaa kokeilla. Ja ennen kaikkea kannattaa käydä siellä gynellä.
Isoimmat lasten housuvaipat voi mahtua jos olet pienikokoinen. Muistaakseni niitä on johonkin 36 kiloon asti ja siis venyvät kyllä hyvin. Isoista kaupoista saa aikuistenkin vaippoja, housu- ja teippimallisia (Tena-merkkisiä ainakin).
Minulle tehtiin termoablaatio runsaisiin vuotoihin. Anemia parani ja mikä parasta, elämänlaatu! Ei ole ollut vuotoja 2:sen vuoteen. Suosittelen. Helppo toimenpide!
Kuukuppia en olekaan koskaan kokeillut. Miten se käytännössä menee, jos duunin vessassa pitäisi sitä tyhjennellä? En kehtaisi sitä huuhtoa kaikkien katsellessa. WC-kopissa ei ole hanaa ja lavuaaria. Ja omilla vuotomäärillä pitänee tyhjennellä usein.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:27"]
Kuukuppia en olekaan koskaan kokeillut. Miten se käytännössä menee, jos duunin vessassa pitäisi sitä tyhjennellä? En kehtaisi sitä huuhtoa kaikkien katsellessa. WC-kopissa ei ole hanaa ja lavuaaria. Ja omilla vuotomäärillä pitänee tyhjennellä usein.
[/quote]
No siinä tapauksessa se on vähän ikävää. Toki voit kaataa vesipullosta vettä ja huuhdella pöntön päällä. Sen jälkeen voi pyyhkiä kädet kosteuspyyhkeellä. Jonkun mielestä voi kyllä olla jo liian hankalaa. Eikö teillä ole vaikka jotain syrjäistä yksittäistä vessakoppia tai invavessaa?
Rainbow super yöside on edelleen olemassa, kulkee vain nykyisin nimellä inkontinenssisuoja. Muuten samanlainen pakkaus, mutta väritys on muuttunut valko-violetista valko-harmaaseen.
Mä käytän nykyisin kolmea x-tran normaalisidettä lomittain peräjälkeen. Näin saan siteeseen lisää paksuutta ja pituutta. Lähes koko kuukautishistoriani olen käyttänyt kahta sidettä yhtä' aikaa, mutta nyt niin runsas vuoto... ja vuotoa jopa peräaukosta, joten pitkä sidesysteemi tarpeen. kamalimpia ovat jopa kämmenen kokoiset hyytymät. Lääkäri antoi vain Primolutia vuotoa säännöllistyttämään ja peräaukkovuotoa ei uskonut ollenkaan, vaikka selvästi vuodan myös sieltä. :(
hae gyneltä capriloneja, vähentää vuotoa
Vessassa klo 23, 01, 03, 05 ja seiskalta herätys ja vessaan. Näin pari - kolmet yöt. Herään "sykkeeseen". Runsasta vuotoa ja endo. Vuokkoset side.
Mulla on isoimman vuodon päivinä juurikin kuukuppi ja yöside (kankainen, joku kertakäyttöinen saattaisi imeä enemmänkin mutta nuo kankaiset on mukavia mun mielestä). Kuukupista tuntee, kun se alkaa tulvia yli ja parhaassa tapauksessa ehtii vessaan ennen kuin siteessä on juuri mitään. Jos ehtii tulla yli, side imee loput. Runsaan vuoden päivinä yleensä ehtii tulvia kerran tai kaksi, muulloin sidettä ei tarvitse vaihtaa pitkiin aikoihin. Tietty joskus sidekin tulvii yli, jos ei pääse riittävän pian vessaan...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:41"]Mä käytän nykyisin kolmea x-tran normaalisidettä lomittain peräjälkeen. Näin saan siteeseen lisää paksuutta ja pituutta. Lähes koko kuukautishistoriani olen käyttänyt kahta sidettä yhtä' aikaa, mutta nyt niin runsas vuoto... ja vuotoa jopa peräaukosta, joten pitkä sidesysteemi tarpeen. kamalimpia ovat jopa kämmenen kokoiset hyytymät. Lääkäri antoi vain Primolutia vuotoa säännöllistyttämään ja peräaukkovuotoa ei uskonut ollenkaan, vaikka selvästi vuodan myös sieltä. :(
[/quote]
Nuo oireet huutaa endometrioosia tai vastaavaa. Tuota ei tarvitse oikeasti kestää, hankkiudu toiselle lääkärille.
Ihana uutinen! Eli luottosidettä edelleen saatavana <3 Kiitos!
Sitten pitäisi vain kehdata ostaa superkokoisia inkotinenssisuojia...
Vinkki 'peppu'vuotoon: itse laitan ison tupon pumpulia siihen välilihan päälle. Blokkaa veren kulkeutumisen peppuvakoon, koska sinne jos pääsee on koko takapuoli veressä.
ap