Roissa LKS:ssa synnyttäneitä?
Minkälaisia kokemuksia Rovaniemellä synnyttämisestä? Jos täällä jossain on jo kyseisestä aiheesta, voisiko joku kertoa missä? En nimittäin ainakaan löytänyt paikkaa...
Kommentit (5)
Harmi kun nuin ikävä kokemus edellisellä kirjottajalla, mutta mulla meni ainakin synnytys hyvin LKS: ssa. Kätilö oli aivan ihana ja kannustava! Kätilö kävi katsomassa aina kun ehti ja sain epiduraalin ajoissa ja ilokaasua koko synnytyksen ajan.
Minusta tuntuu, että vaikka synnyttäis missä sairaalassa, niin niitä huonoja kokemuksia vaan tulee... synnytys ei ole mikään helppo juttu ja kaikille niin henkilökohtainen asia. Yleensä on helppo alkaa syyttämään sairaalan henkilökuntaa, jos on ihan hirveä synnytys ja kaikki ei mene yhtään niinku suunnittelee, tai jos kipulääkitys ei ole kohillaan tms. Lääkkeetkin vaikuttaa niin erilailla kaikille, että ei siitä voi syyttää ketään. Eikä siitä, kuinka nopeasti paikat avautuu. Esim. minun siskolle ei yksinkertasesti enää ehditty laitta epparia, vaikka se olis halunnu.
Minun neuvo on ainaki se, ettei kannate suunnitella etukäteen synnytystä, sen enempää kuin sairaalaakaan missä synnytää. Ellei halua kokeilla näitä ammeita ja jakkaroita, joka ei aina sinun tai vauvan kunnon vuoksi ole edes mahdollisia, vaikka tarjolla olisikin muu kuin sänkysynnytys. Sitte niitä ilkeitäkin kätilöitä löytyy varmasti ihan joka sairaalasta. Tai ei välttämättä ilkeitä, mutta sellaisia joiden kans ei vaan kemiat toimi.
LKS: ssa ei synnytetä jakkaralla eikä ammeessa, niin kuin ei monissa muissakaan sairaaloissa. Itse en olisi jaksanut synnyttää missään muualla kun sängyssä, olin niin väsynyt. Hyvin silti jaksoin ja olin yllättynyt, kun se ei ollut niin kauheaa kun ajattelin!
Se henkilökunta tekee varmasti parhaansa ja on siellä sinua varten! Vuodeosastolla soita vaan reippaasti sitä hälytyskelloa, jos jotakin tulee mieleen tai tarvit apua vauvanhoidossa. Mie ainaki kyselin koko ajan kaikkea ja hyvin sain ohjeita sekä apua. Siellä on monesti niin paljon muita potilaita, että pitää muistaa itse kysellä kaikenlaista...
Tsemppiä synnytykseen! Positiivisin mielin vain koitokseen. Siellä on monet tuhannet synnytykset hoitaneet ammattilaiset opastamassa ja auttamassa :)
Se vähä, mitä olen ko. paikasta nettipalstoilta lukenut, ei kauheasti mieltä nostanut odotusaikana. Sen kuvan sain vahvasti, että vanhan koulukunnan käytännöillä pelataan ja kaikki " luomuilut" kuitataan vauvan hyvinvoinnin vaarantamisena. Mm. jakkaralla ei synnytetä turvallisuusssyistä - vaikka, kas kummaa, monessa muussa sairaalassa ristiriitaa ergonomisen ponnistusasennon ja turvallisuuden välillä ei ole normaalisynnytyksissä havaittu.
Vauvani syntyi sitten LKS:ssa viime viikolla sektiolla, joten synnytysosastosta en pysty paljonkaan sanomaan. Sektio oli etukäteen tiedossa, mutta kun synnytys käynnistyi päivystyaikaan, jouduin kärvistelemään synnärillä kipakoissa supistuksissa pari-kolme tuntia eikä mitään lievityksiä tietenkään ruvettu antamaan, kun sektio oli edessä. En ollut sitä kyllä olettanutkaan. En tiedä, oliko sektion kannalta välttämätöntä makuuttaa minua lähes koko tuo aika käyrällä, voipi olla.
Sektio meni hyvin. Synnyttäneiden osastolla 6B vietin miehen ja vauvan kanssa reilun 4 vrk ja sieltäkään ei ole pahaa sanaa sanottavana. Kaikki kätilöt ja hoitsut olivat todella ystävällisiä, kipulääkkeitä sain melkein yli oman tarpeen, vauvanhoidossa autettiin tarvittaessa mutta annettiin myös oma rauha. Ehkä osa (iäkkäämmästä?) henkilökunnasta oli vähän hämillään mieheni aktiivisesta roolista joka käänteessä, mutta toisaalta meille tehtiin ystävällisesti 2 hengen huoneesta perhehuone ja moni myös kiitteli mieheni aktiivisuutta. Parina ekana päivänähän en itse pystynyt tekemään vauvan kanssa juuri mitään, mutta nyt saimme kuitenkin pidettyä vauvan alusta asti suurelta osin vierihoidossa.
Njoammil
Kaksi ensimmäistä lastani synnytin LKS:ssä. Ensimmäisen kohdalla ei osannut edes odottaa mitään kummempia kun ei oikeen edes tiennyt mitä edessä olisi. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja ei ollut mitään valittamista osastollakaan. Toisen lapsen tein pari vuotta myöhemmin. Synnytys meni muuten ihan hyvin paitsi että kohtu ei alkanut supistumaan ja kohdalleni sattui nuori kätilö joka ei oikeen tiennyt mitä tehdä kun aloin vuotamaan enemmän mitä normaalisti. No onneksi sinne tuli kokeneempi kätilö ja tiesi heti mitä tehdä, loppujen lopuksi kaikki hyvin. Tosin kolmannen kohdalla vaihdoin synnäriä Kuusamoon. Ja nyt neljättä odottaessa menen myös Kuusamoon.
Olen synnyttänyt jo kaksi kertaa LKS:ssa eikä tuleva kolmaskaan synnytys hirvitä.
Pettymyksiä varmasti tulee, etenkin jos suunnittelee liikaa. Vaikka ei suunnittelisikaan niin varmasti jokin menee pieleen, oli sairaala mikä tahansa. Kaikkeen ei voi varautua, mutta siihen voi ainakin, ettei kaikki mene juuri niinkuin tahtoisi.
Synnyttäessä ja synnytyksen jälkeen on niin herkässä mielentilassa, että pienikin vastoinkäyminen on iso numero ja jää mieleen.
Kohdallani henkilökunta on pääasiassa ollut osaavaa ja kuunnellut tarpeitani. Yksin ei tarvinnut olla. Ikävintä on eri vaihtoehtojen puute (jakkara-, allassynnytys tms.), vaikka itse en olisi niitä edes jaksanut kokeilla.
Niin moni asia voi mennä pieleen oli paikka mikä tahansa ja jokaisesta paikasta löytyy tarinoita, jossa äiti tai vauva on kokenut kovia. Kaikki on niin monen sattuman summaa.
Itse marssin avoimin mielin taas uutta rovaniemeläistä synnyttämään. Toivottavasti sinäkin. Helpointahan se on koko perheelle mahdollisimman lähellä kotia.
Valitettavasti ei mitään hyviä kokemuksia!!!Synnytin esikoiseni 2003 LKS:ssä. Synnärissä kätilöillä ei ollut aikaa tulla paikalle kun soitettiin kelloa, vaikka koko viikonloppuna ei ollut yhtään muuta synnyttäjää kuin minä.Suoraan sanottuna, niin moni asia meni aivan kamalasti että olen päättänyt suorittaa kaikki mahdolliset tulevat synnytykseni muualla.Ja samaa olen suositellut kaikille tutuilleni.
Synnärillä on vanhat menettelytavat ja käytänteitä ei muuteta vaikka nuoria kätilöitä tulisi töihin.Ei puhettakaan että voisi käyttää vaikka jakkaraa synnytyksessä, siitä vaan ylämäkeen puskemaan.yms...
Itse lapsivuodeosastolla ei tullut imetysneuvoja ja luotettiin että äiti oppii hommat itekseen. Mikäli olisin synnytyksen jälkeen ollut enemmän voimissani olisin varmaankin tehnyt jonkun virallisen valituksen kaikesta tapahtuneesta.Olin vain niin väsynyt, että silloin en jaksanut ja jälkeenpäin se oli turhaa. Olin onnellinen että olin hengissä ja lapsi oli hengissä! Siinä ei heti tule mieleen muuta kuin pois täältä ja äkkiä!LKS:ssä voi synnyttää mikäli kaikki menee ok eli kätilöiden ja lääkäreiden apua ei tarvi. JOS kaikki ei ole kunnossa niin sitä apua ei ainakaan tästä sairaalasta saa!!! Enkä ole ensimmäinen joka on tätä mieltä. Erästä toisesta sairaalasta kotoisin olevaa kätilöä haastattelin aiheesta ja papereitani katsottua hän totesi , että asioiden ei TODELLAKAAN olisi pitänyt mennä niin kuin ne synnytyksessäni menivät.Siis kyse ei ole vain omista ajatuksistani vaan ammattilaiseltakin on tullut samaa viestiä.
JOs siis voit, niin hakeudu synnytyksen lähestyessä vaikka lomalle Ouluun.Siellä on parempi synnyttää!