Rokotuspakko käyttöön ensi vuonna hoitoalan työntekijöille?
Hallitus pyrkii antamaan eduskunnalle ensi viikolla esityksen, jolla yritetään ehkäistä terveydenhuollon henkilökuntaa tartuttamasta koronavirusta potilaisiin.
Työnantajalla olisi velvollisuus huolehtia, ettei henkilöstö aiheuta hoidettaville tartuntavaaraa. Osana terveysturvallisuutta olisivat rokotukset.
Toteutus siirtyisi ensi vuoden puolelle, sillä lakiluonnoksessa esitetään kuukauden siirtymäaikaa, jotta rokottamaton henkilökunta saisi mahdollisuuden rokotteiden ottamiseen.
Yle
https://yle.fi/uutiset/3-12211778?origin=rss
Kommentit (35)
En ymmärrä ikärasismia Suomessa. Luulisi, että vanhemmat hoitajat olisivat niitä parhaita. Ehkä he osaavat vaatia oikeuksiaan liikaa, työnantajat pelkäävät heitä. Uskaltavat nostaa metelin, jos huomaavat epäkohtia. Siksi on huonoja vanhusten hoivapaikkoja, kun nuoria, pelokkaita hoitajia alimiehityksellä huseeraa. Eivät uskalla puuttua mihinkään. Työnantajat palkkaavat näitä helppoja hoitajia, joita voi käskyttää miten tahtoo, huonolla palkalla. Esim. Filippiiniläiset.
Onneksi on nuo uudet koronalääkkeet tulossa niin loppuu tuo jankkaaminen rokotteista.
Aika kummallista työskennellä hoitoalalla, ellei usko lääketieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Mahtaa monilla vanhusten ja sairaiden läheisillä pitää kiirettä, kun hoitsut ovat kortistossa.
. Onneksi päästään eroon sekopäölähereistä jotka tappavat potilaita.
Esim.
https://www.kangasala.fi/ajankohtaista/koronatilanne-kaupunginsairaalas…
"Kaikki positiiviset tapaukset ovat ilmenneet rokotetuilla henkilöillä."
Joten en nyt sanoisi.
Eipä näy tällaiset uutiset isoina otsikkoina esim iltalehdessä. On vain että rokottamaton hoitaja tartutti jne. Ihan tarkoitushakuista uutisointia.
Jos olisin potilas toivoisin hoitajan olevan rokotettu, en itseni vuoksi vaan hänen. Minä rokotettu kun saatan kantaa virusta tietämättäni niin lievänä etten tiedä siitä, kuitenkin ehkä tartutan hoitajaan joka saakin pahan koronan. Kumpaa sitten pitäisi sormella osoittaa?
Rokotteet pakollisiksi! Saadaan terveydenhoitoon vihdoin lisätyövoimaa, kun suurin osa karanteenin aiheuttavista rokottamattomista saadaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin potilas toivoisin hoitajan olevan rokotettu, en itseni vuoksi vaan hänen. Minä rokotettu kun saatan kantaa virusta tietämättäni niin lievänä etten tiedä siitä, kuitenkin ehkä tartutan hoitajaan joka saakin pahan koronan. Kumpaa sitten pitäisi sormella osoittaa?
Rokote voi olla suojaan pieni lisä mutta käytännön työssä hoitajat on kyllä tottuneet estämään tartuntojen leviämistä ensisijaisesti muilla keinoin. Käsihygienia siinä yksi tärkeimmistä asioista.
Työsopimukseni määräaikaisuus päättyy vuoden lopussa, enkä tule sitä jatkamaan enää. Pakkorokottakaa ketä lystäätte, minä en kolmatta piikkiä enää ota. Ensimmäisestä olin saikulla viikon ja toisesta 3,5viikkoa, ja epämääräisiä oireita on vieläkin. Koronan sen sijaan sairastin kauan ennen rokotteita lievänä.
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaja ottaa itse tietoisen riskin eikä pelkää koronatartuntaa, joten ketään ei tarvitse sormella osoitella.
tehohoitaja kirjoitti:
Työsopimukseni määräaikaisuus päättyy vuoden lopussa, enkä tule sitä jatkamaan enää. Pakkorokottakaa ketä lystäätte, minä en kolmatta piikkiä enää ota. Ensimmäisestä olin saikulla viikon ja toisesta 3,5viikkoa, ja epämääräisiä oireita on vieläkin. Koronan sen sijaan sairastin kauan ennen rokotteita lievänä.
Kaikki sympatiat puolellanne. Eikä pelkästään rokotteisiin liittyen. -Ap
Sekopäistä. Miksi pakotetaan ottamaan rokote jos sen tehoon ei kukaan usko!??! Miksi muuten rokotettu vanhus ei olisi turvassa riippumatta hoitajan rokotuksista?
Päinvastoin, rokotettu koronasairas levittää vielä enemmän ...
Voi kun tämä hulluus jo loppuisi
Minua ihan jännittää tämä uusi haaste elämässäni. Työttömyys. Sitä en ole ennen kokenutkaan.
tehohoitaja kirjoitti:
Täällä toinen sh samassa tilanteessa. Kolmatta en ota.
Vierailija kirjoitti:
Aika kummallista työskennellä hoitoalalla, ellei usko lääketieteeseen.
Jos ei yhteen lääkkeeseen usko niin sekö tarkoittaa että ei usko lääketieteeseen ollenkaan? Olen tottunut hoitamaan lääkkeillä sairauksia, joihin lääkehoito on viimeinen toivo.
On mutta se liittyy tähän asiaan melko vähän. Suurin osa jotka miettii alan vaihtoa on rokotettuja mutta eivät silti suostu pakottamiseen.