"Anna tilaa keltaista nauhaa pitävälle koirakolle"
Onko tämä tuttu kansanliike teille? luulin ensin että kyseessä on vitsi, mutta ilmeisesti ovat ihan tosissaan.
Tilaa. Keltaista nauhaa. Koirakolle. Siis niinkun mitä.
Sarjassa todellisuudesta vieraantuneita urbaani-ilmiöitä. Löytyy facebookista nimellä ANNA TILAA KELTAISELLE jos joku haluaa tutustua.
Ja nyt jo etukäteen sille koirakolle joka loukkaantuu sydänjuuriaan myöten tästä mielipiteestä, sanon että jos koira on niin sekaisin/vihainen/arka ettei ulkoilu onnistu, en tiedä onko se nauha ratkaisu. Ja aivan varmasti kierrän kaukaa, no problem.
Kommentit (59)
Sitä nauhaa voidaan käyttää myös koulutustilanteessa. Mutta joo, olen aika lailla samaa mieltä, naurettavaa touhua.
Kuinkahan kovasti sellainen pitää kiertää? Hypätä itse autotien puolelle jos tulee tuommoinen vastaan?
Jos se nauha on koiralla vaan sen vuoksi että se saattaa käydä ihmisten päälle niin sitten sitä koiraa ei kyllä ihmisten ilmoille pitäisi tuoda.
Toki käyttöön voi olla varmaan muitaki syitä, esim opaskoira jota ei saa häiritä...
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:07"]Kuinkahan kovasti sellainen pitää kiertää? Hypätä itse autotien puolelle jos tulee tuommoinen vastaan?
[/quote]
Sitä ne jotku koiranomistajat varmaan olettaa.
Eiköhän se tarkoita lähinnä älä lääpi/älä tule luo tai anna koirasi tulla luo. Ei sen kummempaa "erityiskohtelua".
Mun koira on epäsosiaalinen ja sillä lailla arvaamaton että saattaa käydä yhtäkkiä uhittelemaan, ei kuitenkaan kimppuun käy. Pelon vuoksi on tollanen.
Mutta mä kyllä osaan pitää sen niin ettei se pääse sellaisten koirien luo joiden kanssa tulis ongelmia ja jos joku pyrkii tekemään tuttavuutta niin osaan sanoa ettei kannata. En oleta että muiden pitää alkaa meitä kumartelemaan, muuttaa käytöstään tai reittejään meidän vuoksi tai kiertää ties kuinka kaukaa..
Eikö se tarkoita lähinnä sitä, että ei saa mennä silittämään/päästää omaa koiraa tekemään tuttavuutta? En ole kyllä perehtynyt kovin hyvin asiaan... Minusta ihan järkevä juttu oikein käytettynä, toki omistajalla on vastuu koirastaan eikä hän voi olettaa että kaikki muut tietävät, mitä keltainen nauha tarkoittaa.
Lähinnä sillä nauhalla on tarkoitus viestittää muille KOIRAN kanssa liikkuville, että se oma koira ei halua tai voi tehdä tuttavuutta muiden koirien kanssa, esimerkiksi siksi että se on koulutuksessa, sillä on juoksut, se on toipilas, tai kyllä, se ei ehkä tule toimeen toisten koirien kanssa. Se nauha EI siis tarkoita välttämättä sitä, että koira on aggressiivinen ihmisiä/koiria kohtaan, eikä sitä koiraa tarvitse kiertää metrien päästä, ainoastaan olla tulematta sen luo ilman omistajan lupaa... Omalla koiralla nauha hihnassa tällä hetkellä, koska se toipuu isosta leikkauksesa, eikä saa riehaantua peuhaamaan toisten kanssa.
Mulla on sen takia, että vastaantulevat koirakot "antaisivat tilaa", eli eivät esimerkiksi jää odottamaan että tullaan kohdalle että voisivat päästää oman koiransa tutustumaan. Mun koira pelkää ja aristelee kiinni ollessaan toisia koiria, toki myös osaan avata suuni sitten jos joku ei sitä nauhaa huomaa. Toimii kuitenkin ennakkoilmoituksena :)
En oleta kenenkään hyppivän ojaan tai edes muuttamaan puolta kadulla, tilan antaminen on mulle enemmän sellainen kuvainnollinen juttu...
Suomalaisille tepsisi ehkä paremmin, kun sanoisi vain, että tällä on täitä.
En ole keltaista nauhaa käyttänyt mutta ymmärrän kyllä sen tarkoitusperät. Itse lenkkeilen leppoisan karvakuonon kanssa eikä koiraa koskettelemaan ryntäävät ihmiset haittaa. Voin kuitenkin kuvitella, jos koiralle yrittäisi nyt opettaa esim. hihnakäyttäytymistä niin kyseinen käyttäytyminen olisi todella raivostuttavaa. Puhumattakaan jos koira olisi arka. Viimeksi eilen isänsä kanssa liikkeellä ollut noin 4v pikkupoika yllättäen intoutui halaamaan koiraa ohi mennessään. Tällaisissa yllättävissä tilanteissa lempeäkin koira voi säikähtää ja käyttäytyä arvaamattomasti. Toivottavasti ihmiset opettaisivat lapsiaankin kysymään sopiiko koiraa silittää ennenkuin koskettelevat.
Tiedän vain yhden tapauksen joka keltaista nauhaa käyttää ja kyse nimenomaan koulutustarkoituksesta.
Vastuu eläimestä on omistajalla, vaikka kuinka olisi keltaista nauhaa, vilkkuvaloa ja sireeniä.
Muistakaa se.
Meillä käytetään keltaista nauhaa. Ihan vaan viestimään muille koirakoille, ettei olla halukkaita tutustumaan lenkkipoluilla. Ei suinkaan siksi, etteikö koirani tule toimeen ihmisten kanssa. Tulee ja useimpien koirienkin. Lenkit on lenkkejä ja leikkiseuraa tavataan sitten muulla aikaa.
Ja mitä pahaa siinä on, että koiran omistaja syystä tai toisesta haluaa pitää välimatkaa muihin lenkkeilijöihin? Olisit onnellinen, että nyt tiedät kiertää keltaista nauhaa kantavan koiran. Ei se automaattisesti tarkoita aggressiivista koiraa.
Mikä helvetti tässä ihmisiä niin kiukuttaa? Ei teidän tarvitse ojaan hypätä jos keltaisen nauhan näette, se vain tarkoittaa sitä että omistaja ei halua että ihmiset tulevat lääppimään koiraa ilman lupaa.
Ainakin tuossa kuvassa fb:ssä nuo keltaiset nauhat ovat niin hiiren paskan kokoisia, että ei niitä kyllä erota.
Itse käytin koiralla keltaista nauhaa/liiviä silloin kun oli harjoitus tilanne ja myös silloin kun oli kipeänä.
Harjoitustilanteita kun ei voi tehdä aina niin että ei ketään kohtaa ja muutenkin se on nopea/kauas näkyvä tapa viestiä muille kanssa kulkioille että "Hei, toivon että et lähesty minua, ilman omistajan lupaa".
Ja sitten kun koira oli kipeä niin ei tarvinnut arpoa että antaako vastaantuleva nyt tuon koiransa tulla oman koiran iholle.
Ihan hyvä systeemi tuo on. Minua ison koiran omistajana kauhistuttaa etenkin pienet lapset, jotka saattavat yhtäkkiä kirmata jostain halaamaan koiraani. Onneksi koirani on kiltti, mutta moni koira ei tuosta tykkäisi. Kerran n. 3-vuotias lapsi tarrasi ohimennen kiinni koirani häntään, tuossa vaiheessa koira vähän hämmästyi, mutta ei onneksi tehnyt mitään. Häntä on sille nimittäin pyhä paikka, eikä tykkää kauhesti vaikka oma omistaja esim. harjailee sitä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:25"]Vastuu eläimestä on omistajalla, vaikka kuinka olisi keltaista nauhaa, vilkkuvaloa ja sireeniä.
Muistakaa se.
[/quote]
Tietysti on, mutta eikö ole kaikille mukavampaa kun näkee jo matkan päästä, että voi vaan reippaasti jatkaa koiran ohi kiinnittämättä/antamatta oman koiran kiinnittää siihen mitään huomiota? :) Keltainen nauha ei ole mikään erityiskohteluun oikeuttava merkki, vaan päinvastoin ystävällinen muistutus antaa koiralle se sama tila ympärille kuin annat kanssaihmisille. Ethän heitäkään lääpi ja lähesty ilman lupaa...?
Koirani ei ole pelokas eikä aggressiivinen, mutta käytän sillä keltaista nauhaa. En halua, että tuntemattomat koirakot tai ventovieraat ihmiset hyökkäävät silittelemään koiraani.
He, jotka keltaisen nauhan funktion tietävät, on osanneet pysyä loitolla, hillee jotka siitä eivät tiedä, olen kertonut kyseessä olevan koulutustilanne ja pyytänyt olemaan ottamatta mitään kontaktia koiraani.
En oleta kaikkien tietävän mitä keltainen nauha tarkoittaa, mutta olen kertonut sen tarkoituksen. En myöskään oleta saavani erityistä kulkutilaa sen vuoksi, toivon vain että tuo nauhatietous leviää edelleen, ja sen ansiosta saisimme kulkea koiran kanssa lenkillä ilman häiriöitä.
Mitä vittua?