Suomalaisella asiakkaalla ei ole tapoja
Olen töissä nettikaupassa joka myy tuotteita sekä Suomeen että ulkomaille. Suomalaisten käytös reklamaatiotilanteissa on aivan järkyttävää. 90% suomalaisten yhteydenotoista on todella sivistymättömiä. Ulkomaisten epäkohteliaisuus on harvinaista. Suomiasiakas ottaa yhteyttä maanantaina kun hänen perjantaina tekemä tilauksensa ei ole saapunut. "Ette ole lähettäneet tilaustani. Prkleen varkaat. En enää ikinä tilaa teiltä mitään." Jos tuote on rikkoutunut postissa niin saamme kuulla olevamme roistoja ja huijareita. Mitä tämä on? Sivistymättömyyttä? Huonoa itsetuntoa?
Olen niin kyllästynyt tähän että nykyisin lähetän kaupantekijäisiä niille harvoille kohteliaille yhteydenottajille. Kiroilevat juntit saavat standardipalvelun ilman ylimääräisiä etuja.
Kommentteja ja kokemuksia, kiitos.
Kommentit (16)
Ihmettelen , että kuka hitossa suomalaisista nettikaupoista tilaa enää mitään, kun ulkomaisista kaupoista saa tuotteen murto-osalla suomen hinnoista ja palvelu on tuhat kertaa parempaa.
Valitettavasti ei todellakaan ole provo. Hiljattain tuli maili täynnä kirosanoja yhdeltä asiakkaalta joka ei lukenut tuotekuvausta kunnolla eikä saanut sitä mitä luuli saavansa. Esimerkkejä olisi lukemattomia.
Ammatinvalinta KYSYMYS :D ! Jos yhtään lohduttaa niin kyllä muutkin asiakaspalvelijat ja kassatyöntekijät saavat KAKKAA niskaan, ei mitään henkilökohtaista siis ! ÄLÄ OTA HENKILÖKOHTAISESTI TAI PAHOITA MIELTÄSI ! Saatoit kuitenkin tietää että se on osa tuota työtä, vai kuinka ? :D
Ei se lohduta. En ymmärä näin karseata käytöstä. Eikö ihmisillä oikeasti ole mitään häpyä, vai haluaisivatko he että heitä kohdellaan näin. Kyllä asian voi esittää ihan kohteliasastikin. Vai onko suomalistenelämä niin paskaa, että piää hyökätä muiden päälle?
En otakaan henkilökohtaisesti. Lähinnä ihmetyttää tämä asiakkaiden kiroilu ym. Joskus jopa huvittaa, esim kun asiakas on itse tehnyt virheen ja me saamme haukkumaryöpyn päällemme. Odottelenkin muiden lukijoiden kokemuksia tai kommentteja aiheesta.
Mä en ole niin huonotapainen, että kiroilisin tai haukkuisin aspan, mutta valitettavasti olen huomannut saavani parempaa palvelua kun näytän olevani oikeasti närkästynyt. Ystävällisiin valituksiin on vastattu ystävällisesti lässyttämällä, vaatimalla saa vaatia hyvitystä tai mokan korjaamista.
Samaa mieltä! Olin itsekin erään yhtiön puhelinasiakaspalvelussa töissä ja reklamaatio tilanteissa asiakkaiden käytös oli lähes aina ala-arvoista. Raivattiin viimeistä päivää niin ettei saanut sanaa väliin.. Ja kaikki tietenkin minun syytäni, jolloin oli oikeus huoritella ja uhkailla. Jos sitten selvisikin, että virhe oli tapahtunut asiakkaan päässä (esim. maksu ei ole tullut perille koska asiakas ei ole laittanut viitenumeroa, jonka takia on lähtenyt muistutuslasku) niin ei minkäänlaista anteeksipyyntöä vaan tyyliin luuri korvaan.
Huonoimmin käyttäytyvät keski-ikäiset.
Niinhän se usein on, että todellisuudessa asiakas on väärässä, mutta yritys joutuu hyvittelemään. Vähän huvitti aikoinaan pankissa työskennellessäni kun joku nuorehko pariskunta oli suuttunut pankille jostain, mikä todellisuudessa oli heidän omaa tyhmyyttään. Niin vaan sitten kollega kävi aamulla ennen töihin tuloa lepyttelemässä pariskuntaa näiden kotona, lahjojen kanssa tottakai, jotteivät vaihtaisi "tosi tärkeää" asiakkuuttaan naapuripankkiin
Minäkin olisin sitä mieltä, että yrityksenne on ammattitaidoton, jos ei osaa pakata myymiään tuotteita niin, etteivät rikkoudu normaalissa kuljetuksessa. Sanoisinko sen sinulle päin naamaa? Tuskin, mutta en tilaisi toista kertaa yritykseltäsi.
Joillekin ihmisille on ihan normaalia kiroilla ja syytellä muita omista virheistään, eivät he edes ymmärrä toimivansa jotenkin väärin. Ehkä kukaan ei ole sanonut heille suoraan, että heidän käytöksensä on epäasiallista, siinä mielessä asiakaspalvelutyötä tekevät ihmisetkin tekevät karhunpalveluksen itselleen, kun hyväksyvät asiakkailta ihan mitä tahansa. Vaikka tuo tilanne, jossa asiakas ei edes vaivaudu lukemaan, mitä on tilaamassa ja haukkuu myyjän sen vuoksi, siihen ei ole pakko lähettää asiakkaalle vastaukseksi kymmenkertaisia pahoitteluja.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:59"]
Samaa mieltä! Olin itsekin erään yhtiön puhelinasiakaspalvelussa töissä ja reklamaatio tilanteissa asiakkaiden käytös oli lähes aina ala-arvoista. Raivattiin viimeistä päivää niin ettei saanut sanaa väliin.. Ja kaikki tietenkin minun syytäni, jolloin oli oikeus huoritella ja uhkailla. Jos sitten selvisikin, että virhe oli tapahtunut asiakkaan päässä (esim. maksu ei ole tullut perille koska asiakas ei ole laittanut viitenumeroa, jonka takia on lähtenyt muistutuslasku) niin ei minkäänlaista anteeksipyyntöä vaan tyyliin luuri korvaan. Huonoimmin käyttäytyvät keski-ikäiset.
[/quote]
Huomiosi keski-ikäisistä asiakkaista on mielenkiintoinen. Meidän aisakkaistamme nimien perusteella voisin sanoa samaa. Ne epäkohteliaimmat asiakkaat omistavat kesk-ikäiseltä kalskahtavat nimet. Nuoremmalla polvella tuntuu olevan käytöstavat paremmin hallussa. Ikävä todata tämä näin itsekin keski-ikäisenä.
Kyllä minä saan haukkua aspat lyttyyn jos haluan, varsinkin omasta virheestä, koska mitäs ovat alan valinneet ja pitäisi olla tietoinen että tuollaista nyt vaan sattuu :)
On tosiaankin ihmisten käytös säälittävää, toi ajattelumalli varmaan on monilla.
Kyllä se on ihan asiakaspalvelijan omasta asenteesta kiinni, haluaako jäädä vatvomaan niitä ikäviä tyyppejä niin paljon, että kohta tuntuu että niitä on oikeasti suurin osa. Kurja ominaisuus sinänsä asiakaspalvelutyötä tekevälle, että pitää koko ajan yrittää päästä ns. niskan päälle etsimällä vikoja asiakkaista. Ja hyvin suosittu on myös tuo "suomalaiset ovat huonoja tässä ja tässä, kyllä ne ulkomaalaiset on aina parempia". Onkohan missään muussa maassa ihmisillä näin kovaa tarvetta mollata jatkuvasti omaa kansaa? En usko.
Vaan eipä suomalaiset asiakaspalvelijatkaan osaa käyttäytyä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:53"]Ei se lohduta. En ymmärä näin karseata käytöstä. Eikö ihmisillä oikeasti ole mitään häpyä, vai haluaisivatko he että heitä kohdellaan näin. Kyllä asian voi esittää ihan kohteliasastikin. Vai onko suomalistenelämä niin paskaa, että piää hyökätä muiden päälle?
[/quote]
Vai olisiko niin että he haluavat palvelua, rahoilleen vastinetta, mutta kyrpiintyvät kun sitä ei saakaan oletusarvoisesti vaan vasta erikseen vaatimalla?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:53"]Ei se lohduta. En ymmärä näin karseata käytöstä. Eikö ihmisillä oikeasti ole mitään häpyä, vai haluaisivatko he että heitä kohdellaan näin. Kyllä asian voi esittää ihan kohteliasastikin. Vai onko suomalistenelämä niin paskaa, että piää hyökätä muiden päälle? [/quote] Vai olisiko niin että he haluavat palvelua, rahoilleen vastinetta, mutta kyrpiintyvät kun sitä ei saakaan oletusarvoisesti vaan vasta erikseen vaatimalla?
[/quote]
Mä saan joskus palautetta, vaikka olen välikäsi, ja kun kohteliaasti pyydän soittamaan oikeaan paikkaan, ja annan nimet ja n,erot, niin ihmiset vaan purkaa sen minulle. Pyynnöistäni huolimatta eivät ole ottaneet yhteyttä oikeaan, asiasta päättävään tahoon. Ja ueimmiten kyseessä oikeasti on ihmisten oma virhe, onneksi on mustaa valkoisella. Mä laitan sitten kohteliaat pahoitteluni. Ja loppuun kopion asiakkan täyttämästä asiakirjasta. Yhden kerran eräs vanha mies pyysi anteeksi huutoaan.
Provo.