Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako laiton irtisanominen riitauttaa

Vierailija
01.03.2015 |

Jos ilmoitan äitiyslomasta töissä, niin onko laitonta, että sen jälkeen välittömästi tittelini alennetaan, vaikka tehtävät säilyvät samoina? Eli kun lain mukaan minun pitäisi voida palata äitiyslomalta samantasoisiin tehtäviin. Mutta entä jos sijaiseni palkataan eri tittlelillä ja palatessani ilmoitetaan, että tehtävieni suorittaminen ei enää vaadi manager-titteliä. Vaikka tehtävät oliisivat koko ajan olleet samat? Voiko tehtävissä alentaa vain illmoittamalla? Eikö työntekijällä ole mitään oikeuksia?

Jos minut sanotaan laittomasti irti raskausaikana ilman tuotannollisia ja taloudellisia syitä tai henkilöstä johtuvaa laiminlyöntiä, niin kuinka suureen korvaukseen minulla on mahdollisuus? Saako asian riitauttamalla vähintään saman kuin sen, mitä firma itse tarjoaa? Ja onko laitonta vaatia olla puhumasta asiasta julkisesti, tästä kun saattaisi tulla mehevä juttu.

Saako esimies kuinka helposti seuraamuksia siitä, että teettää laittomasti ja vasten alaisen tahtoa ylitöitä ilman ylityökorotusta?

Vanhempain vapaan aikana ei saa irtisanoa (ainakaan ilman todella painavia syitä). Jos palaan töihin osittaiselle hoitovapaalle, niin suojaako tämä minua irtisanomiselta siihen asti, että ehdin äitiysloman jälkeen hakea uuden duunin?

Terveiset vaan Suomen eettisimmästä pörssiyhtiöstä!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä jaksat tehdä monta aloitusta? Huomenna taas lisää, niinkö?

Vierailija
2/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevät ja asiantuntevat vastaukset saat seuraavasti: ota yhteyttä työsuojeluviranomaisiin. Voit ihan soittaa työsuojeluviranomaisille, yhteystiedot löytyvät netistä. Siellä juristit ottavat kantaa noihin tapauksiin. Täältä ei välttämättä kannata odottaa oikeita vastauksia, ihmiset voivat heittää ihan mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilauta liittoosi.

Vierailija
4/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun  kannattaa selvittää asiaa työsuojeluviranomaisen kanssa. Liittoon sinä et tietenkään kuulu, eikä siitä muutenkaan taida paljon hyötyä olla.

Oikea vastaus on se, että laiton irtisanominen kannattaa riitauttaa. Parhaimmillaan saa kahden vuoden palkan, josta tietenkin maksat veron. Sopiminen kannattaa, kun siinä molemmat osapuolet säästävät oikeudenkäyntikulut. Sopimukseen voi sisältyä pykälä, että asiasta ei puhuta julkisesti.

Vierailija
5/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua palata vanhaan tehtävääsi niin mikset hanki uutta työpaikkaa jo äitiysloman aikana?

Mua ihmetyttää samalla tavalla nämä irtisanotut, miksi uutta työtä aletaan etsimään vasta työttömänä, monella on kumminkin jopa puolen vuoden irtisanomisaikoja. Uusi työ on helpompi löytää kun ei ole vielä työtön.

Vierailija
6/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:24"]

Jos et halua palata vanhaan tehtävääsi niin mikset hanki uutta työpaikkaa jo äitiysloman aikana?

Mua ihmetyttää samalla tavalla nämä irtisanotut, miksi uutta työtä aletaan etsimään vasta työttömänä, monella on kumminkin jopa puolen vuoden irtisanomisaikoja. Uusi työ on helpompi löytää kun ei ole vielä työtön.

[/quote]

Totta kai kuulun liittoon. Ja idealistisessa maailmassa laiton irtisanominen kannattaa riitauttaa. Kysyinkin lähinnä kokemuksia onko se kannattanut. Jos firma taivuttaa irtisanoutumaan ja siitä saa esim. 6 kk palkan, niin kuinka todennäköistä on saada enemmän oikeudessa? Ja kannattaako ottaa riski ja lähteä firman juristeja vastaan (tosin henkilöt tuntevana eivät ole penaalin terävimpiä kyniä hekään) ja joutua mahdollisesti pulittamaan oikeudenkäyntikulut ja samalla hävitä?

Totta kai olen hakenut muita duuneja, mutta nyt uuden duunin saaminen mahdottomuus kun jään äitiyslomalle 2 kk päästä.
Kollegat hakeneet myös muita duuneja, mutta firmalla alkaa olla niin huono maine, ettei kokemus sieltä paljon kannattele työnhaussa.

Vierailija
7/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näillä ihmisillä ei ollut irtisanomisaikoja. Laillisia syitä irtisanomiseen ei ollut, joten heidät painostettiin irtisanoutumaan jollain naurettavan pienellä korvauksella. Uhattiin esim. että koko taloon tulee YT-neuvottelut yhden ihmisen takia. Ja kuka kestää jäädä taloon useaksi viikoksi, kun tietää, että hänestä halutaan eroon. Ymmärrettävää pistää nimi alle ja ottaa se ruskea, tosin ohut kuori.

Vierailija
8/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että halutaan kenkiä kun oma-aloitteisuus tuota tasoa. Kysy juristilta/liitolta. 

t mies

Vierailija
9/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minua ihmetyttää yksinkertaisuutesi. Kun irtisanominen on laiton (ei siis YT), niin silloin saat lähteä heti. Silloin firma painostaa työntekijän itse irtisanoutumaan ja saat lähteä siltä istumalta. Työkavereihin ei sopimuksen puitteissa saa olla yhteydessä eikä heitä edes saa hyvästellä. Aamulla tulet töihin, etkä tiedä, että työhösi ollaan tyytymättömiä ja iltapäivällä lähdet tavarat pahvilaatikossa. On aika paljon raaempaa kuin saada potkut YT-neuvotteluissa.

Vierailija
10/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:47"]

Jos ilmoitan äitiyslomasta töissä, niin onko laitonta, että sen jälkeen välittömästi tittelini alennetaan, vaikka tehtävät säilyvät samoina? Eli kun lain mukaan minun pitäisi voida palata äitiyslomalta samantasoisiin tehtäviin. Mutta entä jos sijaiseni palkataan eri tittlelillä ja palatessani ilmoitetaan, että tehtävieni suorittaminen ei enää vaadi manager-titteliä. Vaikka tehtävät oliisivat koko ajan olleet samat? Voiko tehtävissä alentaa vain illmoittamalla? Eikö työntekijällä ole mitään oikeuksia?

[/quote]

Työntekijällä on oikeuksia vaikka muille jakaa, mutta ei sentään oikeutta määritellä titteliään. Se, kutsuuko työnantajasi toimenkuvaasi kaupparatsuksi vai account manageriksi on ihan työnantajan oma asia, eikä se vaikuta yhtään mihinkään.

Vierailija
11/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:40"]

Ei ihme että halutaan kenkiä kun oma-aloitteisuus tuota tasoa. Kysy juristilta/liitolta. 

t mies

[/quote]

Olen heihin ollut jo yhteydessä. Mutta kun nämä asiat eivät ole yhtä yksinkertaisia kuin sinä. Siksi kysyn, mikä on ollut oikeuskäytäntö. Kokemuksia kuinka suuria korvauksia oikeudessa voi saada, ja kannattaako se vai ottaa mukisematta se sopimus vastaan.
Minkälainen tossukkamies muuten lukee jotain Vauva-lehden keskustelupalstaa?

Vierailija
12/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:47"]

[/quote]

Työntekijällä on oikeuksia vaikka muille jakaa, mutta ei sentään oikeutta määritellä titteliään. Se, kutsuuko työnantajasi toimenkuvaasi kaupparatsuksi vai account manageriksi on ihan työnantajan oma asia, eikä se vaikuta yhtään mihinkään.

[/quote]

Yleensä tittelin muuttamisesta vaan seuraa luonnollisesti se, että työnkuvaasi muutetaan yksinkertaisempaan suuntaan. Seuraavaksi palkkaa. Siitähän tässä kyse on. Kun ei se titteli firmalle mitään maksa.

Vierailija
13/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:35"]

[/quote]

Totta kai kuulun liittoon. Ja idealistisessa maailmassa laiton irtisanominen kannattaa riitauttaa. Kysyinkin lähinnä kokemuksia onko se kannattanut. Jos firma taivuttaa irtisanoutumaan ja siitä saa esim. 6 kk palkan, niin kuinka todennäköistä on saada enemmän oikeudessa? Ja kannattaako ottaa riski ja lähteä firman juristeja vastaan (tosin henkilöt tuntevana eivät ole penaalin terävimpiä kyniä hekään) ja joutua mahdollisesti pulittamaan oikeudenkäyntikulut ja samalla hävitä?

Totta kai olen hakenut muita duuneja, mutta nyt uuden duunin saaminen mahdottomuus kun jään äitiyslomalle 2 kk päästä.
Kollegat hakeneet myös muita duuneja, mutta firmalla alkaa olla niin huono maine, ettei kokemus sieltä paljon kannattele työnhaussa.

[/quote] Älä hyväksy sopimusta jossa itse irtisanoudut ja saat 6kk palkan. Jos sulle ehdotetaan tätä, pyydä ainakin 12 kk palkka + lomarahat ym+ joku outplacement paketti.Jos ne todella haluu susta eroo niin ne irtisanoo sut, mutta ainakin mun liitto oli vastaavassa tapauksessa valmis viemään jutun oikeuteen. Ota liitostasi selvää kuinka paljon maksavat mahdollisia oikeuskuluja. Ilmoita niille myös että jos irtisanotaan niin pörssiyhtiö saa hyvää "mainosta" julkisuudessa. 

MUTTA ENNEKUIN KUIN JOUDUT SINNE NEUKKARIIN kurpan henksupäälikön, firman seipäännielleen"juristin" ja mahdollisesti oman onnettoman esimiehesi kanssa, NIIN OTA ASIOISTA SELVÄÄ LIITTOSI LAKIMIEHELTÄ NIIN PALJON KUIN MAHDLLOLLISTA JA VALMISTELE OMAT VAATIMUKSESI. Jos ne sanoo että sun pitää esim .huomiseen mennessä päättää otatko "irtisanomispaketin " vastaan, niin voit miettiä pitempään. Sua luultavasti yritetään vähän hiillostaa mutta stay coooool!Lisäksi sulla on täysi oikeus ottaa mukaan neukkariin esim. teidän luottamusmies tms. jos sellanen on.no tuli vähän sekanen teksi kun kiire mutta flight for your rights!!

T."henkilöstö on tärkein voimavaramme, we are all same family, ihanan hyvä tulos henksutyytyväisyys tutkimuksesta"  -bullshitin läpikäynnyt

Vierailija
14/14 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:43"]

[/quote]

Minua ihmetyttää yksinkertaisuutesi. Kun irtisanominen on laiton (ei siis YT), niin silloin saat lähteä heti. Silloin firma painostaa työntekijän itse irtisanoutumaan ja saat lähteä siltä istumalta. Työkavereihin ei sopimuksen puitteissa saa olla yhteydessä eikä heitä edes saa hyvästellä. Aamulla tulet töihin, etkä tiedä, että työhösi ollaan tyytymättömiä ja iltapäivällä lähdet tavarat pahvilaatikossa. On aika paljon raaempaa kuin saada potkut YT-neuvotteluissa.

[/quote] Jos itse laitat nimesi soppariin että irtisanoudut niin silloin ei ole kysymys laittomasta irtisanomisesta vaan työntekijä on ITSE irtisanoutunut (vaikka tietty painostuksen alla). Tää on silloin ihan laillista ja kun nimi paperissa niin turha itkeä. ÄLÄ SIIS ITSE IRTISANOUDU VAIKKA SUA PAINOSTETAAN; ELLEI SITTEN SE RUSKEA KIRJEKUORI OLE SUN MIELESTÄ TARPEEKSI PAKSU.