"Asiakkaista on tullut yhä ilkeämpiä" Mitä ajatuksia tämä herättää?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030119280378_uu.shtml
ja oletko työssäsi huomannut jutussa kuvaillun ilmiön käytännössä?
Kommentit (43)
Asiakaspalvelijoiden pitäisi ymmärtää että he edustavat töissä yritystä jonka palkkalistoilla ovat, eivät itseään. Jos asiakas haukkuu kaupan valikoimaa, eihän hän hauku asiakaspalvelijaa! Tietenkin pitää asiakkaiden osata käyttäytyä, en sitä yhtään tarkoita, mutta asiakaspalvelijoiden pitäisi osata ymmärtää roolinsa: He eivät edusta itseään (en tiedä, mä vasta tulin töihin vastaukset on huonoja) vaan yritystä. Jos vaikka joku tuote on loppu pitää pahoitella yrityksen puolesta, ei sanoa että ei oo mun vika, oon vaan myyjä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 17:10"]Asiakaspalvelijoiden pitäisi ymmärtää että he edustavat töissä yritystä jonka palkkalistoilla ovat, eivät itseään. Jos asiakas haukkuu kaupan valikoimaa, eihän hän hauku asiakaspalvelijaa! Tietenkin pitää asiakkaiden osata käyttäytyä, en sitä yhtään tarkoita, mutta asiakaspalvelijoiden pitäisi osata ymmärtää roolinsa: He eivät edusta itseään (en tiedä, mä vasta tulin töihin vastaukset on huonoja) vaan yritystä. Jos vaikka joku tuote on loppu pitää pahoitella yrityksen puolesta, ei sanoa että ei oo mun vika, oon vaan myyjä.
[/quote]
Kauppaa koskeva negatiivinen palaute on ok ja se on ihan oikeutettuakin välillä. Kyse on siitä, että se palaute annetaan välillä jotakuinkin näin: "mikä vittu tätä kauppaa vaivaa kun lempikinkkuni on loppu! Et sinä huora osaa tilata tarpeeksi lempikinkkuani!! Vaadin korvauksia!!"
Asiakaspalvelun laatu on huonontunut niin paljon, että kiltimpikin asiakas jo menettää hermonsa. Esimerkkinä eri puhelinoperaattorien palvelunumerot, joissa saa jonottaa vuoroaan aika kauan...samalaista "palvelua" saa kyllä muistakin puhelinpalveluista. Sääliksi käy niitä, jotka saavat niskaansa kiukkuisen asiakkaan palautteen puolen tunnin jonotuksesta, eihän se varsinaisesti niiden puhelimeen vastaajien vika ole, että resurssit ovat liian pienet. Johonkin se kiukku on kuitenkin asiakkaankin purettava palautteen muodossa, kun muuta mahdollisuutta palautteeseen ei ole.
Toinen palveluammateissa huonontunut tilanne on toisesta maasta ja kulttuurista muuttaneiden "asiakaspalvelijoiden" käyttö. Esim. entisistä neuvostomaissa palvelukulttuuria ei ollut ja nyt tämä näkyy Suomessakin, kun palveluammateissa on runsaasti töissä tylyjä maahanmuuttajia (poikkeuksiakin toki on, anteeksi heidän puolestaan). Ei ihme, että arka suomalainenkin on vihdoin avannut suunsa palautteen muodossa.
Vielä voitaisiin harjoitella palautteen antamista asiallisesti, mutta hyvä että Suomessakin jo osataan vaatia palvelua.