Kilpirauhasen arvoista ja lääkityksestä tietävät hoi!
P-TSH 0.22 ja PT4-V 15.6
Kun eka on liian alhainen monen sivun viitearvojen mukaan, ja toinen on hyvä.
Eli onko mulla nyt todennäköisesti liika- vai/tai vajaatoimintaa, saako näillä tuloksilla lääkkeet?
On siis oireita hirmuisesti, ja siksi koe otettiin. Lääkäriaika on joskus hamassa tulevaisuudessa, kun ei ole kiireellinen. Kaikki muut mitatut arvot oli hyvät.
Kommentit (13)
Todennäköisesti et saa lääkitystä. Yleensä TSH nousee kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja sitten taas liikatoiminnassa TSH on vieläkin alhaisempi kuin mitä sulla on, lähes mittaamattomissa. Miksi haluat uskoa, että sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta? Tulosten perusteella ei nimittäin ole.
Vajaatoiminnassa ollaan yli 4 TSH. Liikatoiminnassa olet niin, ettei TSH:ta pystytä mittaamaan kun on alle 0. Et tule saamaan lääkitystä jos arvauskeskuksesta haluat. Kannattaa mennä endokrinologille narisemaan jos noilla arvoilla jotain haluat.
Arvot ei viittaa vajaatoimintaan eikä liikatoimintaan, ovat normaalit. Selvittäisin, onko kyseessä raudanpuute, siinä oireet ovat hyvin samanlaisia kuin vajaatoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Arvot ei viittaa vajaatoimintaan eikä liikatoimintaan, ovat normaalit. Selvittäisin, onko kyseessä raudanpuute, siinä oireet ovat hyvin samanlaisia kuin vajaatoiminnassa.
Jep, mulla oli lopulta kyse tästä. Hemoglobiini oli normaali eli vähän päälle 130, mutta ferritiinin mittaus paljasti, että raudanpuutetta on. Ferritiini oli 9. Rautalisä kummasti paransi oloa.
Sulta puuttuu yksi tärkeä arvo kokeista, kilpirauhashormoni T3V. Se korreloi oireiden kanssa eniten. TSH oli sulla vähän viitearvojen alla, ja tämä viittaisi liikatoimintaan. (TSH joko antaa keholle signaalin kiihdyttää tai vähentää kilpirauhashormonien tuotantoa, riipuen siitä, onko hormoniarvot liian korkeat, matalat vai sopivat.) on T4V hormoni on sen sijaan sulla viitearvojen keskivaiheilla.
Käy otattamassa tuo T3V hormonitaso vielä, vaikka jossain labrassa, johon ei tarvi lääkärin lähetettä. (esim. SYNLAB). Noon saat paremman kokonaiskuvan kilpirauhasen tilanteesta. T3V on myös se arvo, joka reagoi muutoksiin nopeammin, kuin hitaammin reagoiva T4V.
Mitkä sun oireet ovat? Itse sairastan kipirauhasen liikatoimintaa.
Onko sulla muuten mitään silmäoireita? Roskan tunnetta silmässä tms? Liikatoimintaan (Basedowin tautiin) sattaa liittyä tällainen silmäoireyhtymä, joka voi puhjeta ennen tai jälkeenkin liikatoiminna alkamista.
Ap on tainnut tehdä tästä jo yhden avauksen. Jostain syystä haluaa lääkitystä. Thyroxin ei ehkä hänen kohdallaan ole se oikea lääke.
Mulla on Thyroxin lääkitys. TSH 3.2
T4V 12
Lääkärin mukaan nämä on loistavat arvot.
Mä vaan nukun ja nukun työkyvyttömänä. Hiukset on lähtenyt miltei kokonaan.
Tätä on suomalainen kilpirauhasen vajaatoimintahoito
Potilas oireilee näkyvästi, lääkäri vähättelee kuuluvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tainnut tehdä tästä jo yhden avauksen. Jostain syystä haluaa lääkitystä. Thyroxin ei ehkä hänen kohdallaan ole se oikea lääke.
Joo ei noilla arvoilla kyllä mitään lääkitystä tarvita vaan ongelma on jossain muualla. Kuten edelläkin sanottu, ferritiiniarvot kannattaa tutkituttaa.
Sairastin pitkään vajaatoimintaa, hiukset pysyi päässä mutta muutuin zombiksi lihoin ja nukuin ja nukuin ja olin väsynyt.
Sain thyroxinin jota viimeksi nostettiin.
Nukuin 8h ja olin pirteä.
Up.