Mietiskelijä miettii: väreistä..
Sini-musta-valko-kultaisesta mekosta tuli mieleen yksi villi ajatus joka joskus pyöri mun päässä, muutama vuosi takaperin. Oletteko koskaan ajatelleet että mitä jos me kaikki näemmekin kaikki värit eri tavalla? Mitä jos kaikkien aivot prosessoivat värejä eri tavalla? Tätähän ei pysty koskaan tutkimaan sillä me olemme oppineet kutsumaan värejä tietyillä nimillä; nurmi on vihreää, taivas on sininen, mansikka on punainen ja niin edelleen. Mutta entä jos sinä ja minä katsomme taivasta ja toteamme sen olevan sininen mutta sinun sinisesi tarkoittaa samaa kun vaikkapa minun oranssi? Värejä ei edes pysty kuvailemaan käyttämättä näitä kaikille tuttuja asioita ja esineitä, jotka ovat tietyn värisiä..
T:koti-filosofi :D
Kommentit (3)
Eiköhän asiaa pystytä tutkimaan ja on varmaan tutkittukin. Kaikkien aivot ja silmät ovat kuitenkin rakenteeltaan suht samanlaisia joten luultavasti näemme kaiken samanlaisina. Toki pieniä sävyeroja voi olla, esim. jotkut näkevät turkoosin enemmän vihertävänä ja toiset taas sinertävänä.
Pieni osa naisista näkee enemmän värejä kuin kaikki muut ihmiset. Olikohan sellaisia naisia noin 100 miljoonaa maailmassa. Miehille tuo ominaisuus ei voi periytyä.
-Mies 29v-
Olen jopa todennut, että näemme värit eri tavalla. Varsinkin niistä pikkuisista värimalleista. Meillä on ollut tästä jopa riitaa...