Kilpirauhasvaivaiset hoi!
Kärsittekö väsymyksestä lääkityksestä huolimatta? Itselläni arvot viitteissä mutta silti nukun öisin 9-10h ja tunnin parin päiväunet. Kamala uuvuttava väsymys iskee yleensä iltapäivällä. Töissä nuokun kun en toki siellänukkua voi. Muita?
Kommentit (16)
Mene lääkäriin ja pyydä lisälääkitystä. Mulla kans aina yläarvoilla vasta hyvä olla ja nyt 14 vuoden thyroxin lääkityksen jälkeen on eka lääkäri joka kuuntelee mun oloa lääkitystä määrätessä eikä vain tuijota viitearvo numeroita. Mutta itse pitää vaatia että kuunnellaan, muuten saa olla jokaisen uuden lääkärin koekaniinina.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 20:09"]Onko lääkitys kuitenkaan kohdallaan? Minulla on vajaatoiminta ja lääkärini ottaa puolen vuoden välein verikokeen ja saattaa olla että lääkitystä muutetaan jonkun verran, olen voinut hyvin.
[/quote]
sama täällä!
Olen viime elokuusta saakka ollut jonossa PHKS:n endokrinologille, kauankohan vielä joudun odottamaan, onko kenelläkään kokemusta? Pari kertaa olen soittanut varmistaaksei olenko oikeasti jonossa, kuulemma olen. Väsymykseni on jotakin sanoin kuvaamatonta, mieliala matala, palelen lähes aina jos olen muualla kuin saunassa, hajuaisti kadonnut kokonaan, niveliä kolottaa.... Verikoe näyttää normaalia, tosin lähellä alarajaa jompikumpi lukema. Nelisen vuotta sitten otettiin ensimmäinen verikoe, tuolloin diagnoosin teki hoitaja pelkkien numeroiden perusteella.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:38"]Olen viime elokuusta saakka ollut jonossa PHKS:n endokrinologille, kauankohan vielä joudun odottamaan, onko kenelläkään kokemusta? Pari kertaa olen soittanut varmistaaksei olenko oikeasti jonossa, kuulemma olen. Väsymykseni on jotakin sanoin kuvaamatonta, mieliala matala, palelen lähes aina jos olen muualla kuin saunassa, hajuaisti kadonnut kokonaan, niveliä kolottaa.... Verikoe näyttää normaalia, tosin lähellä alarajaa jompikumpi lukema. Nelisen vuotta sitten otettiin ensimmäinen verikoe, tuolloin diagnoosin teki hoitaja pelkkien numeroiden perusteella.
[/quote]
Miksi ihmeessä et mene yksityiselle?? Ja hoitaja ei voi diagnoosia asettaa, diagnoosin asettaa aina lääkäri.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:38"]Olen viime elokuusta saakka ollut jonossa PHKS:n endokrinologille, kauankohan vielä joudun odottamaan, onko kenelläkään kokemusta? Pari kertaa olen soittanut varmistaaksei olenko oikeasti jonossa, kuulemma olen. Väsymykseni on jotakin sanoin kuvaamatonta, mieliala matala, palelen lähes aina jos olen muualla kuin saunassa, hajuaisti kadonnut kokonaan, niveliä kolottaa.... Verikoe näyttää normaalia, tosin lähellä alarajaa jompikumpi lukema. Nelisen vuotta sitten otettiin ensimmäinen verikoe, tuolloin diagnoosin teki hoitaja pelkkien numeroiden perusteella. [/quote] Miksi ihmeessä et mene yksityiselle?? Ja hoitaja ei voi diagnoosia asettaa, diagnoosin asettaa aina lääkäri.
[/quote]
Tuossa kunnossa ei tosiaan jaksa ajaa omaa etuaan. Mutta toi jonohan on kohtuuton. Mene yksityiselle, sanon minäkin. Labrassa voi käydä kunnallisella puolella, on paljon halvempaa kuin yksityisen. Mulla lähellä alarajaa olevat lukemat tarkoittavat vajaatoimintaa. Ylärajalla keikkuvat vasta lopettavat väsymyksen ja palelun ja turvotuksen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 01:38"]Olen viime elokuusta saakka ollut jonossa PHKS:n endokrinologille, kauankohan vielä joudun odottamaan, onko kenelläkään kokemusta? Pari kertaa olen soittanut varmistaaksei olenko oikeasti jonossa, kuulemma olen. Väsymykseni on jotakin sanoin kuvaamatonta, mieliala matala, palelen lähes aina jos olen muualla kuin saunassa, hajuaisti kadonnut kokonaan, niveliä kolottaa.... Verikoe näyttää normaalia, tosin lähellä alarajaa jompikumpi lukema. Nelisen vuotta sitten otettiin ensimmäinen verikoe, tuolloin diagnoosin teki hoitaja pelkkien numeroiden perusteella.
[/quote]
Kuulostaa kyllä tosi oudolta tapauksesi. Mä asun ihan Helsingin keskustassa, jossa käsittääkseni ruuhkaisimmat terveysasemat ja sairaalat, ja viimeisen 4 kuukauden aikana olen ollut jo KAKSI kertaa julkisella puolella lääkärissä hoidettavana kilpirauhasvaivani vuoksi. Ihan parin viikon tai kuukauden päähän olen saanut ajat. Ja diagnoosia ei muuten todellakaan tee hoitaja....
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:58"]
Kärsittekö väsymyksestä lääkityksestä huolimatta? Itselläni arvot viitteissä mutta silti nukun öisin 9-10h ja tunnin parin päiväunet. Kamala uuvuttava väsymys iskee yleensä iltapäivällä. Töissä nuokun kun en toki siellänukkua voi. Muita?
[/quote]
Niin tutun kuulloista, väsymys vaivaa vaikka arvot viitearvojen sisällä. Kai se on sopeuduttava, ettei enää koskaan ole entisensä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 19:58"]
[/quote]
Niin tutun kuulloista, väsymys vaivaa vaikka arvot viitearvojen sisällä. Kai se on sopeuduttava, ettei enää koskaan ole entisensä.
[/quote]
Niinpä. Sitten muut euvät ymmärrä vaan ihmettelevät miksi vain nukunnja nukun. Huoh. Liikunkin paljon ettei sen puutteesta ole kyse. Ap
kuinka kauan olet sairastanut vajaatoimintaa?
Ei tyroksiinia ole tarpeeksi jos väsyttää. Vajaatoiminta voi näkyä ihan muissa kuin niissä perusarvoissa. Mulla todettiin vajaatoiminta sen aivolisäkehormonin arvosta, arvo oli aivan surkea. Peruskilpirauhasarvot t4v ja t3v olivat ihan ok. Vajaatoiminta oli kuitenkin tosi paha, olin lähes työkyvytön. Kun sain tyroksiinia, noi perusarvot nousivat ihan ylärajoille ja voin tosi hyvin. Sitten ne alkoivat laskea, koska ilmeisesti annosta oli nostettu liian nopeasti ja kilpirauhasarvojen tasaantuminen kestää kuukausia. Osa oireista palasi ja olin tosi väsynyt. Nuo perusavot olivat kuitenkin edelleen viitearvojen sisällä. Ne viitearvot ovat viitearvoja ja lääkäri joka tekee ratkaisunsa niiden perusteella on ERITTÄIN HUONO KILPIRAUHASLÄÄKÄRI. Kyseessä on niin valtava kokonaisuus ja niin monen arvon yhteistoiminnan summa, ettei parin verikoetuloksen arvo merkitse juuri mitään, antaa hiukan osviittaa vain. Minä voin hyvin ja olen toimintakykyinen vasta kun nuo viitearvot ovat ihan yläkantissa, hiukan alle liikatoiminta-arvojen. Eli älkää nyt ihmeessä sopeutuko siihen, että joku ääliölääkäri määrittelee koska te voitte hyvin. Hän ei elä teidän elämäänne eikä ole teidän nahoissanne tuntemassa miten voitte. Sanokaa suorat sanat tuollaiselle lääkärille ja menkää toiselle. Ei se yksityinen niin kallis ole, kun kysymyksessä on kuitenkin koko elämisen laatu. Jos koko ajan väsyttää (ja mua samalla myös paleltaa) kyseessä on edelleen vajaatoiminta, vaikka viitearvot olisivat mitä. Kun kilpirauhanen toimii kunnolla ja muuten elää terveellisesti, nukkuu kunnolla eikä stressaa ihan hirveästi, olo on pirteä eikä unelias.
Onko lääkitys kuitenkaan kohdallaan? Minulla on vajaatoiminta ja lääkärini ottaa puolen vuoden välein verikokeen ja saattaa olla että lääkitystä muutetaan jonkun verran, olen voinut hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 20:07"]kuinka kauan olet sairastanut vajaatoimintaa?
[/quote]
10v. Välillä ollut pirteämpiä kausia. Nyt taas tällaista. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 20:09"]
Ei tyroksiinia ole tarpeeksi jos väsyttää.
[/quote]
Tai sitten jotain muuta on vialla. Minulla on todella hyvät kilppariarvot nyt kun lääkitys on kunnossa, mutta minulla on myös aika paha anemia joka tekee sen, että väsyttää ihan pirusti.
Kannattaa käydä kilppariin erikoistuneella endokrinologilla, hän mittauttaa muutakin kuin peruskilppariarvot. Pitää seurata enemmän potilaan vointia kuin pelkkiä TSH arvoja sanoi endokrinologini
Sanoisin myös, että etsikää parempi lääkäri ja ottakaa itse selvää esim. Facebookin vertaisryhmien ja kilpirauhas.infon avulla.
T. pirteä kilpparivaicainen
Vinkatkaa jotakin hyvää lääkäriä Turusta. Kiitos!