Mitä ajattelet jos vieras ihminen komentaa lastasi?
Tuli mieleen kun olimme leikkipuistossa 3-vuotiaani ja ystäväni 4-vuotiaan kanssa. Puistossa oli myös isompia lapsia, jotka käyttäytyivät aika raisusti. Äitinsä komensi lapsiaan ihan kiitettävästi, mutta homma jatkui samanlaisena aina muutaman minuutin päästä.
Silloin kun yksi lapsista tönäisi 4-vuotiasta liukumäessä, minulla meni hermot ja menin itse ojentamaan häntä. Sanoin lapselle ihan asiallisesti, että ketään ei saa töniä liukumäessä, koska siinä voi käydä todella pahasti.
Kauempaa lapsen äiti katsoi minua jotenkin ihan hirmuisen äkäisesti ja aloin miettimään että teinkö minä väärin. Lapset tosin lopettivat riehumisen tuohon, kun ulkopuolinen kävi komentamassa.
Kommentit (15)
Totta kai saa komentaa, jos aihetta on.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:16"]Jos äiti komensi lapsiaan jo itse, niin mikä pakko sinun oli siihen mennä räyhkäämään? Katsoisin minäkin pahasti...
[/quote]
Mutta eivät totelleet kuin hetken aikaa. Vieraan on hyvä komentaa jos lapset eivät tottele, koska vierasta uskotaan ja lapset pelästyy kun joku ulkopuolinen puuttuu toimintaan ja yleensä lopettavat.
Vierastan sanaa "komentaminen". Usein lapset rauhoittuvat vain esittämällä argumentit paremman käytöksen puolesta.
Voi kertoa, että mahdollisesti sattuu pahasti, jos sama meno jatkuu. Jos nyt ylipäänsä oli sellainen tilanne. Yleensä mammat ylireagoivat rajuihin leikkeihin. Kyllä riehua saa ja minulla on ainakin korkea kynnys puuttua tilanteeseen.
Ehkä käyttäydyit epäsopivasti ääntäsi turhaan korottaen ja vääriä sanavalintoja käyttäen. Mutta useille on mahdotonta nähdä itsessään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:54"]
Vierastan sanaa "komentaminen". Usein lapset rauhoittuvat vain esittämällä argumentit paremman käytöksen puolesta.
Voi kertoa, että mahdollisesti sattuu pahasti, jos sama meno jatkuu. Jos nyt ylipäänsä oli sellainen tilanne. Yleensä mammat ylireagoivat rajuihin leikkeihin. Kyllä riehua saa ja minulla on ainakin korkea kynnys puuttua tilanteeseen.
Ehkä käyttäydyit epäsopivasti ääntäsi turhaan korottaen ja vääriä sanavalintoja käyttäen. Mutta useille on mahdotonta nähdä itsessään vikaa.
[/quote]
Voi jeesus, mikä siinä on, kun ei tajuta yksinkertaisimpia lastenkasvatusohjeita. Aina mennään ääripäästä toiseen, on niitä jotka kuvittelee että lapsi suurinpiirtein traumatisoituu jos sille korottaa ääntään ja sanoo ei, sekä on niitä jotka kuvittelevat että ilman tukkapöllyä lapsesta ei kasva kunnollista. Minäpä kerron sinullekin yksinkertaiset kasvatusvinkit, joilla pärjäät, jos menisi kaaliin:
-Lapselle pitää sanoa iän huomioiden selvät saannöt, kiellot ja odotukset käytökseltä. Mitä vanhempi lapsi, sen enemmän voi perustella. Esimerkiksi yksivuotiaalle se on "Ei" ja ei toivotun toiminnan esto, esim lyönnin esto. 4-vuotiaalle sanotaan edelleen hyvin selkeästi miten ei saa toimia, tiukasti ja selkeästi. 4-vuotiaalle vooidaan perustella kielto, mutta se ei ole pääasia, vaan edelleen kielto.
-Lasta ei lyödä, tukisteta, tai anneta nipparia, mutta jos lapsi käyttäytyy niin että hän voi vahingoittaa itseään tai muita, niin liike estetään fyysisesti, esimerkiksi pysäyttämällä, ottamalla kädestä kiinni jne. Samalla kielletään toiminta.
-Lapsi ei voi kasvattaa itseään. Alle kouluikäinen ei vielä ymmärrä selkeitä syy-seuraussuhteita. Alle kouluikäinen ei ole myös vielä luonnostaan empaattinen, vaan aikuisen tulee huolehtia siitä ettei lapsi satuta muita.
-Lapsi tarvitsee selkeitä rajoja, jotta hänen itseluottamus ja -tunto kehittyvät. Kun lapsi tietää mitä häneltä odotetaan, hän voi toimia odotusten mukaisesti, ja näin saa onnistumisen kokemuksia. Lapselle ei myöskään tule epävarma tunne siitä, miten hänen pitäisi toimia tietyssä tilanteessa. Alle kouluikäinen kun ei yksinkertaisesti tiedä sitä oikeaa toimintapaa usein, ellei hänelle ole sitä hyvin selvästi opetettu. Jos lapsen annetaan aina itse valita, miten toimia, ja muut aikuiset turhautuvat kun hän ei sitten toimikaan oikein, niin lapsen itsetunto heikentyy. Tämän vuoksi on ihan oikeasti tärkeää, että jo siellä kotona ja lähipiirissä on selkeästi kerrotut kiellot ja ohjeistukset miten tulisi toimia.
-Kaikki aina iän mukaan. Taapero ei ymmärrä sääntöjä, mutta toimintaa pitää silti korjata. Eli kun taapero potkaisee sinua, niin estät potkun ja sanot EI. Se kuuluisa ei, josta jotkut luulevat että lapsi traumatisoituu.
Mielellään koko kylä kasvattaa. Usein tosiaan se vieraan sanominen menee paremmin perille.
Ihan turhasta naputtamista en ymmärrä (pätee myös lapsen omaan vanhempaan).
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:54"]
[/quote]
Jos isompi lapsi tönäisee 4-vuotiasta liukumäessä, niin ei todellakaan ole mitään "rajua leikkiä" vaan ihan oikeasti vaarallista kiusaamista.
No ihan syystä komensit, siinähän olisi vaikka voinut sattua jotain! Ja anna sen toisen äidin katella ilkeästi ihan rauhassa...
Olisin hiton tyytyväinen että joku muukin tajuaa komentaa niitä.
Minä komennan ihan reippaasti, mieluiten niin, että penkillä kännykkää räpläävät vanhemmatkin kuulevat. En esim. voi sietää, että kun omani olen opettanut odottamaan vuoroaan ja sitten tulee vieraita lapsia, jotka törkeästi etuilevat ja vanhemmat eivät puutu mitenkään. Todella puutun asiaan.
Joskus aikaa sitten ojensin yhtä muksua, kun vanhempia ei muksun toimet kiinnostaneet. Katselivat vierestä kun tämä vesseli potki, löi ja raapi mun poikia jotka yrittivät mennä pallomeren sisäänkäynnistä. Aikani siinä katselin tämän vanhempia, että tekisivät jotain, mutta mitään ei tapahtunut. Sitten menin karjasemaan tälle sekopää naaperolle, että nyt loppui hakkaaminen ja mun pojat saavat tästä eteenpäin leikkiä rauhassa "onko selvä?", sen jälkeen käännyin vanhempiin päin mutta mitään ei edelleenkään tapahtunut pälyilyä lukuunottamatta. Poika antoi tämän jälkeen lapsieni leikkiä rauhassa ja luultavasti oppikin jotain mitä ei tule ikinä oppimaan vapaankasvatuksen vanhemmiltaan.
Jos äiti komensi lapsiaan jo itse, niin mikä pakko sinun oli siihen mennä räyhkäämään? Katsoisin minäkin pahasti...
Olisin vain tyytyväinen jos joku komentaisi lastani jos siihen on aihetta,enkä vaikka itse huomaisi tilannetta. Minäkin ohjaan ja tarvittaessa vaikka komennan vierasta lasta jos vaikka leikkipuistossa on tilanne missä vieras lapsi meinaa satuttaa itsensä tai muita.
Aiheesta saa kometaa. Jos lapset eivät suostu äitiään tottelemaan, yleensä vieraan puuttuminen auttaa.
Minä en olisi katsonut pahasti. Kyllä lasteni tulee oppia, että teoilla on seuraus ja ei haittaisi jos joku kerkeää komentaa jos en kerkeä paikalle ensin.
Tietysti jos komennetaan ilman syytä/ jos tilanne olikin oikeasti sinun lapsesi vika, en olisi hyväksynyt.
Joskus lapsi oppii parhaiten kun joku vieraskin paheksuu käytöstä eikä vain äiti
Jos on aihetta komentaa ja itse en ole paikalla näkemässä ja torumassa, niin tottakai saa komentaa! Täytyyhän lapsen oppia tavoille.