Poliisi näki etiäisen Töölönlahdella - se pelasti naisen
" Poliisi näki, että jäällä kävelevä nainen tulee putoamaan jäihin ja hälytti pelastuslaitoksen kello 5.56. Nainen ei ollut silloin vielä pudonnut.
– Olimme matkalla sinne, kun tuli tieto, että nyt hän on pudonnut, kertoo päivystävä palomestari .
Nainen oli edennyt lahdelle Rautatieaseman suunnasta ja oli nyt noin sadan metrin päässä rannasta keskellä Töölönlahtea. Hän oli päässyt itse ylös avannosta, makasi jäällä ja vilkutteli rantaan pelastajilleen.
– Se oli kai viestiä, että täällä ollaan, Manninen arvioi. Huutoja, kirkumista, mitään sen kaltaista, ei kuulunut.
– Meidän sukeltaja pääsi menemään kävellen hänen luokseen, mutta kahta jää ei olisi kestänyt, joten hänet vedettiin lautalla pois.
Nainen oli koko ajan tajuissaan ja hänet toimitettiin jatkohoitoon.
Iältään nainen oli aikuinen, ei aivan nuori eikä juuri vanhakaan. Hänellä oli yllään ulkovaatteet. Syy jäälle menemiseen ei selvinnyt tuoreeltaan. "
http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1425087054897.html?pos=most-popular
Mitä mieltä olette te, jotka tulette aina väittämään etiäis-ketjuihin (ja muihinkin vastaaviin), ettei etiäisiä ole olemassa?
Kommentit (25)
En tiedä, miten etiäinen varsinaisesti suomennetaan tai mitä sanoo wikipedia ja muut, mutta lappilaiselle on jotenkin selvä asia: se on edelläkulkija, eli juuri noin että tietää jonkun tulevan. Mummoni muinoin raapi suupieltään ja totesi "vieras aikoo", mutta se on eri asia kuin etiäinen.
Länsi-Lappilaisena nuorena oon aika paljon näistä etiäisistä kuullu ja itekki kokenu. Koetan yrittää selittää ilmiötä niin miten mie sen olen ymmärtäny ja kokenu. Epäilijät epäilköön vapaasti. Etiäinen ja ennaltanäkeminen on on hiukkasen eri asiat. Hankala selittää mutta etiäinen on tavallaan kuin ihmisen kaksoisolento joka kulkee ihmisen edellä. Minun kokemuksissa etiäisestä on kuulunut vain ääni, yksinkertasena esimerkkinä isän saapuessa kotiin saattaa n.5-10 min aiemmin kuulua sen auton oven ääni ja autotallin oven sulkemisen ääni. Vastaavia aiheutettuja ääniä etiäiset minun kokemuksissa on ollu. Mummo muun muassa kertoi kuinka yhden tuttavansa tullessa kyläilemään kahvit tiesi pistää aina tulemaan etukäteen valmiiksi, koska henkilön ominaiset saapumisen äänet pysty kuulemaan tosi selkeästi etukäteen. Etiäinen ei siis ole selvänäkemisen kyky vaikka jotku niitä helpommin ymmärtääkseni havaitteeki. Joillain ihmisillä nämä "kaksois olennot" vain on ja voimakkaampina kuin toisilla.
(Sama kirjoittaja) Oliski mielenkiintosta kuulla lisää tästä uutisen jutusta, aika köykäsesti uutisoitu..
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:33"]Jos se poliisi vaan tiesi, että tuossa kohtaa jää on heikkoa, virtauspaikka tms? [/quote] Olisi varmaan maininnut siitä, eikä puhunut etiäisistä?
[/quote]
Niin missä kohtaa se poliisi itse puhui mistään etiäisestä? Kyseessä iltasanomien sensaatiohakuinen otsikointi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:02"]
Länsi-Lappilaisena nuorena oon aika paljon näistä etiäisistä kuullu ja itekki kokenu. Koetan yrittää selittää ilmiötä niin miten mie sen olen ymmärtäny ja kokenu. Epäilijät epäilköön vapaasti. Etiäinen ja ennaltanäkeminen on on hiukkasen eri asiat. Hankala selittää mutta etiäinen on tavallaan kuin ihmisen kaksoisolento joka kulkee ihmisen edellä. Minun kokemuksissa etiäisestä on kuulunut vain ääni, yksinkertasena esimerkkinä isän saapuessa kotiin saattaa n.5-10 min aiemmin kuulua sen auton oven ääni ja autotallin oven sulkemisen ääni. Vastaavia aiheutettuja ääniä etiäiset minun kokemuksissa on ollu. Mummo muun muassa kertoi kuinka yhden tuttavansa tullessa kyläilemään kahvit tiesi pistää aina tulemaan etukäteen valmiiksi, koska henkilön ominaiset saapumisen äänet pysty kuulemaan tosi selkeästi etukäteen. Etiäinen ei siis ole selvänäkemisen kyky vaikka jotku niitä helpommin ymmärtääkseni havaitteeki. Joillain ihmisillä nämä "kaksois olennot" vain on ja voimakkaampina kuin toisilla.
[/quote]
Lapissa varsinkin kerrotaan etiäisten olleen ennen ns kännyköitä. Eli kun esim. matkamies on mennyt johonkin taloon, on emäntä jo keittänyt korvikkeen valmiiksi ja sanonut, että etiäinen kävi kertomassa,että tulet kohta.
Eli hälytyskeskus lähettää pelastajat paikalle jos joku kertoo etiäisestä?
Jos se poliisi vaan tiesi, että tuossa kohtaa jää on heikkoa, virtauspaikka tms?
Läppä. Aika todennäköistä, että putoaa jäihin, jos menee heikoille jäille XD
Mikä on etiäinen? J
oku taruolento?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:33"]Jos se poliisi vaan tiesi, että tuossa kohtaa jää on heikkoa, virtauspaikka tms?
[/quote]
Olisi varmaan maininnut siitä, eikä puhunut etiäisistä?
Joo, eipä tuossa nyt varsinaisesti tarvita mitään selvännäkijää kertomaan, että jäät ovat olleet pk-seudulla heikot melkein koko talven. Joulun jälkeen taisi pari viikkoa olla jäät, joille järkevä ihminen uskalsi, mutta itse olen kauhulla katsonut pilkkijöitä tässä naapuristossa viimeiset pari viikkoa. Nyt ovat onneksi kaikonneet. Varmasti esim. päivittäin Töölönlahdella lenkkeilevä tarkkaavainen ihminen on siis voinut silmämääräisestikin vaaranpaikat havaita.
Mä kysyin asiallisen kysymyksen, miksi alapeukku? En tiedä, mikä etiäinen on, enkä siten ymmärrä tätä juttua. Jos kerran te tiedätte, miksette kerro?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:43"]Mä kysyin asiallisen kysymyksen, miksi alapeukku? En tiedä, mikä etiäinen on, enkä siten ymmärrä tätä juttua. Jos kerran te tiedätte, miksette kerro?
[/quote]
Vähän niinkuin ennustus. Siis että näkee jonkun tapahtuman tapahtuvan ennen kuin se tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:02"]
[/quote]
Minustakin "etiäinen" on tälläinen eikä joku ennustus tai aavistus. Itse olen kuullut mieheni auton ajavan pihaan, autonoven pamauksen ja askeleet ovelle. Sitten olen alkanut ihmetellä, että no, mihin se nyt jäi ja mennyt avaamaan oven, eikä siellä ollutkaan ketään, vaan mies tulikin vasta vähän myöhemmin. Outoa ja vähän pelottavaa, mutta tämä tälläinen nimenomaan on etiäinen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:43"]Mä kysyin asiallisen kysymyksen, miksi alapeukku? En tiedä, mikä etiäinen on, enkä siten ymmärrä tätä juttua. Jos kerran te tiedätte, miksette kerro? [/quote] Vähän niinkuin ennustus. Siis että näkee jonkun tapahtuman tapahtuvan ennen kuin se tapahtuu.
[/quote]
Jaa, just joo.. No outoa, että ne uskoi sen etiäistä. tai kai ne vaan ajatteli, että joka tapauksessa jäillä kävelevä nainen tulee pian putoamaan.
Eipä tossa paljoa etiäisiä tarvita kun tietää että miten käy kun heikoille jäille menee joku kävelemään.
Ei tarvitse kuin kulkea Töölönlahden ohi päivittäin, niin tietää ilman etiäisiäkin, ettei jää kestä... Poliisit varmasti ovat vielä tavallista kaduntallaajaa paremmin selvillä Helsingin merialueiden jäätilanteesta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 08:33"]Jos se poliisi vaan tiesi, että tuossa kohtaa jää on heikkoa, virtauspaikka tms? [/quote] Olisi varmaan maininnut siitä, eikä puhunut etiäisistä?
[/quote]
Poliisiko se etiäisestä puhui vai lehdistö?
Etiäinen on "etukäteistuntemus" eli saat vahvan fiiliksen, että joku tapahtuma tulee tapahtumaan.
Jos se poliisi oli vasta muuttanut Lapista, ja toi kotiperän etäiset etelään.
Oikeasti ainakin ennen kännykkäaikaa sitä vaan joskus tiedettiin, milloin joku vieras tulee. Itselläkin on kokemus yksin mökissä ollessa, että siellä on joku. Piti vaihtaa nukkumapaikkaa, vaikka ei se pelottavalta tuntunut, jotenkin kiusalliselta kuitenkin. Etiäinenhän se , kohta tuli auto pihaan ja oveen koputettiin ... Mutta ei siitä sen enempää kertomista.